abonnement Unibet Coolblue
pi_191452709




Hey, hallo! Leuk dat je er bent. Dit is een topic speciaal voor misschien wel het minst aansprekende circuit van allemaal. Het Aziatische circuit, dat spreekt niet bij iedereen meteen tot de verbeelding. Dat zou wel moeten, want het Aziatische circuit is geweldig. Het Aziatische circuit speelt zich af in tal van landen, een aantal landen zien hierboven hun vlag fier wapperen. Er zijn nog meer landen, maar volgens mij heb ik de belangrijkste landen wel gehad. Het begrip Azië nemen we overigens gewoon heel ruim, net zo ruim als de UCI zelf. Alles wat volgens de UCI onder de Asia Tour valt is bij ons ook welkom.

Het Aziatische circuit is een samenraapsel van slecht georganiseerde koersen die hooguit dankzij een brakke stream te zien zijn, op voor ons onmogelijke tijden. Het is immers voor de meesten van ons aan de andere kant van de wereld. De gemiddelde uitslag van een Aziatische koers krijgen we dus 's ochtends vroeg mee, net voor het eerste kopje koffie en het gebakken eitje. Mede daarom dat het ons niet echt aanspreekt, maar we moeten het toch een beetje volgen. Vooral omdat je altijd kan lachen in Azië. Is het niet omdat er weer eens 100 auto's op het parcours zijn gekomen om de renners te torpederen, dan wel omdat de meest obscure renners straffe stoten laten zien. Sinds jaar en dag is Azië een vergaarbak van uitgerangeerde Europeanen, Australianen en meer van dat soort werk. Ook Afrikanen en Zuid-Amerikanen vinden steeds vaker hun weg naar Azië. Enkele bekende voorbeelden: Paco Mancebo, Jon Aberasturi, Eduard Prades, Benjamin Prades, Ben Dyball, Nathan Earle, Thomas Lebas, Yonathan Monsalve, Artem Ovechkin en natuurlijk ONZE Michel en Raymond Kreder. En Jeroen Meijers, vergeet Jeroen Meijers niet. En Tim Ariesen. André Looij. Sommige renners zoals Edu Prades en Jon Aberasturi vonden via Azië weer een weg terug naar Europa, de meeste renners blijven er de rest van hun leven hangen. Ik kijk naar jou, Ben Dyball. En ook naar jou, Benjamin Prades. Thomas Lebas, jij ook. En Salvador Guardiola en Marcos Garcia natuurlijk, die ook. Tevens ook nog een shout-out naar de helaas veel te vroeg gestopte Oscar Pujol, fenomeen van Mt. Fuji.



Derderangs renners uit allerlei landen domineren dus vaak in Azië. Dit jaar zagen we bijvoorbeeld Chris Harper de show stelen in de Ronde van Japan. Een korte blik op het al afgewerkte deel van de Asia Tour leert ons het volgende:

08.02 - 12.02 Ronda Pilipinas MANCEBO Francisco 2.2
16.02 - 21.02 Tour of Oman LUTSENKO Alexey 2.HC
17.03 - 21.03 Tour de Taiwan CLARKE Jonathan 2.1
22.03 - 24.03 Tour de Tochigi KREDER Raymond 2.2
01.04 - 06.04 The Princess Maha Chakri Sirindhorn's Cup CAVANAGH Ryan 2.1
06.04 - 13.04 Le Tour de Langkawi DYBALL Benjamin 2.HC
17.04 - 19.04 Tour de Iskandar Johor VOGT Mario 2.2
24.04 Asian Cycling Championships U23 - ITT FEDOROV Yevgeniy CC
25.04 Asian Cycling Championships - ITT FOMINYKH Daniil CC
26.04 Asian Cycling Championships U23 - Road Race GANJKHANLOU Mohammad CC
28.04 Asian Cycling Championships - Road Race GIDICH Yevgeniy CC
19.05 - 26.05 Tour of Japan HARPER Chris 2.1
24.05 - 26.05 PRUride PH FELIPE Marcelo 2.2
26.05 - 31.05 Tour of Taiyuan PIPER Cameron 2.2
30.05 - 02.06 Tour de Kumano AULAR Orluis 2.2
12.06 - 16.06 Tour de Korea ZACCANTI Filippo 2.1
14.06 - 18.06 Le Tour de Filipinas MEIJERS Jeroen 2.2
14.07 - 27.07 Tour of Qinghai Lake CHALAPUD Robinson 2.HC
21.07 Tokyo 2020 Test Event ULISSI Diego 1.2
11.08 Oita Urban Classic MOREY Drew 1.2

Chris Harper, Mancebo, Orluis Aular, Jeroen Meijers, Raymond Kreder, Ben Dyball, het zijn wel namen hoor. Een goed stel, zou je kunnen zeggen. Wat het meest opvalt is dat de Iraniërs totaal naar de achtergrond zijn verdwenen. Een paar jaar geleden was er nog geen sprake van dominantie van de afdankertjes. Nee, toen wonnen de Iraniërs alles. Grote namen als Mehdi Sohrabi, Mirsamad Pourseyedi, Hossein Askari, Rahim Emami, Amir Zargari, Ahad Kazemi, Ghader Mizbani en ga zo maar door. De concurrentie bleef spontaan thuis als Pishgaman of het legendarische Tabriz Petrochemical Team aan de start stonden. Helaas zijn bijna alle Iraniërs van het front verdwenen, net als hun ploegen. De meeste Iraniërs zijn ooit betrapt op het gebruik van verboden middelen. Nog meer Iraniërs zijn twee keer betrapt op het gebruik van verboden middelen. Sohrabi, Emami, Kazemi, Askari, allemaal zijn ze geschorst. Pourseyedi is voor zover ik weet niet geschorst, maar wel totaal van de aardbodem verdwenen. De Iraniërs hebben in ieder geval een groot probleem. Ze moeten het tegenwoordig hebben van Mohammad Ganjkhanlou, Amir Kolahdouz, Arvin Moazemi en Saeid Safarzadeh. Nee, dit zijn niet de toppers van weleer. De laatste is ook nog eens aangespoeld in een Chinees team, hebben we niets aan. De teloorgang van de wielernatie Iran is ook te zien aan hun eigen koers. Eind dit jaar wordt ie verreden, de Ronde van Iran. Normaal een prooi voor Mizbani of Pourseyedi, maar in 2017 ging het mis. Rob Ruijgh won toen, of all places. Een jaar later won een Rus, ook niet best. Het is over, het is voorbij. Maar we blijven hopen.



Als we dan eindelijk een keer beelden te zien krijgen van Aziatische koersen valt vaak vooral het mooie landschap op, maar wat zij nu verder eigenlijk de Aziatische ploegen? Nou, dat zijn er een boel. Vooral continentale ploegen. Zo heeft China 11 continentale ploegen, het meest van alle landen. Duitsland heeft er bijvoorbeeld 9, om maar wat te noemen. Japan doet het ook niet slecht, met net als Duitsland negen continentale ploegen. Zuid-Korea heeft zeven continentale ploegen, Indonesië komt aan drie, net als Iran. Er zijn twee ploegen uit Maleisië, Hong Kong en de Filipijnen beschikken over hetzelfde aantal. Thailand heeft één ploeg, net als Brunei! Als we Azië heel erg ruim opvatten kunnen we ook Bahrein meetellen. Die hebben dan stiekem zelfs twee ploegen, als je Bahrain-Merida ook vindt tellen. Telt niet, maar goed. De meeste Aziatische ploegen zitten hetzelfde in elkaar. Een stuk of acht renners uit het eigen land die op de CQ-ranking altijd keurig 0 punten scoren, aangevuld met tuig uit de rest van de wereld.

Een voorbeeld, we pakken de eerste Chinese continentale ploeg: China Continental Team of Gansu Bank. 16 renners, 12 uit China, drie Russen (waaronder Matvey Mamykin, hij leeft nog!) en één Colombiaan. Volgende voorbeeld: Ningxia Sports Lottery - Livall Cycling team. 13 renners, zeven Chinesen, één Griek, één Nederlander (Michel Kreder, ja!), twee Colombianen, één Oekraïner en een Wit-Rus. Zo kunnen we alle ploegen wel afgaan, het is steeds hetzelfde verhaal. Ook in Japan is dat zo, met fantastische ploegen als Kinan Cycling Team en Team Ukyo. Ukyo had in het verleden grote namen onder contract, zoals de eerder gememoreerde Oscar Pujol. Tegenwoordig doen ze het met Robbie Hucker, Raymond Kreder en Benjamin Prades. Tussendoor zie je af en toe een Japanner in de uitslag verschijnen, maar hun namen zou ik zo niet kunnen oplepelen. Een ander team waar ik groot fan van ben is het Maleisische Terengganu Cyling Team. De Maleisiërs die hier fietsen heb ik nog nooit van gehoord, maar Artem Ovechkin, Metkel Eyob en Youcef Rekiki zijn regelrechte fenomenen natuurlijk. Op de Filipijnen hebben ze 7 Eleven Cliqq - air21 by Roadbike Philippines, met twee Eritreeërs onder contract. Ook een geweldige ploeg, wat ik je brom. En dan fietst Hanibal Tesfay ook nog eens voor Yunnan Lvshan Landscape. Of is hij daar ondertussen weer weg? Dat weet je in Azië nooit. Bij Aziatische ploegen ziet het er ongeveer altijd zo uit:

DAVIDENOK Ilya27
FEDOSSEYEV Artur Since 2019-06-0125
HUANG Wenbo 20
KONONENKO Mykhaylo31
KULYK Andriy29
LI Daihou Untill 2019-06-0123
LIU Hao30
MA Yuxuan Since 2019-06-0119
NIE Sicheng 23
WANG Junnan 19
WANG Lizhen Untill 2019-06-0120
YIN Xiao Lei22
YU Ze19

Since/until, lekker man. Iemand moet Steef trouwens uitleggen dat het niet untill is, maar oké, dat verder terzijde. Bij deze Chinese ploeg met de naam Shenzhen Xidesheng Cycling Team kom je dan ook ineens weer Ilya Davidenok tegen, nog zo'n lolbroek! Stal ooit een overwinning van ONZE Sam Oomen, na zijn schorsing fietst hij alles aan gort in Azië. Alhoewel, dit jaar niet echt meer. Fedosseyev is ook geschorst geweest, moet kunnen.



Hey maar, we hebben het nog helemaal niet over Aziatische renners gehad toch? Nee, niet echt. Ze zijn er wel hoor, Aziatische renners. Ze zijn alleen over het algemeen niet zo goed. Ondanks het feit dat er 11 Chinese continentale ploegen zijn is er amper een goede Chinees te vinden. Uit het verleden kennen we Ji Cheng, dat was niet best natuurlijk. Of Fuyu Li, die dan ook nog eens betrapt werd. En wist je dat Meiyin Wang al een paar jaar voor Bahrain-Merida rijdt? Nee? Dat vergeef ik je. De meeste Aziaten die een contract krijgen in Europa zijn vaak excuusrenners. Of ze worden zoals Zargari en Sohrabi voor de punten gehaald. Twee totaal gefaalde experimenten, sindsdien hebben we nooit meer een Iraniër in Europa gezien. Bij Mitchelton-Scott hebben ze ooit nog een renner uit Hong Kong onder contract gehad, King Lok Cheung. Geen succes. Op last van de sponsor staan bij Bahrain-Merida ook Chun Kai Feng en Yukiya Arashiro onder contract. Aziaten, omdat het moet. Al is Arashiro dan wel weer een prima renner (geweest), net als zijn landgenoot Beppu. Verder moeten we het begrip Azië zo breed mogelijk maken om het ergens op te laten lijken. Als we zonder blikken of blozen Kazachstan meerekenen ziet de wereld er ineens heel anders uit. Kachechkin! Vinokourov! Lutsenko! Zeits! Gidich! Binnenkort Pronskiy! Als we ook Oezbekistan meerekenen kom je uit bij figuren als Lagutin en in een verder verleden Abdoezjaparov, het is iets. Maar goed, ja, verder is er dus eigenlijk weinig om naar uit te kijken. We mogen de komende jaren dus vooral blijven genieten van grapjassen als Ben Dyball en Ilya Davidenok. De semi-Japanse ploeg Nippo-Vini Fantini houdt er ook nog eens mee op. Daar gaat de doorbraak van Sho Hatsuyama, het is de shostopper niet gegund. We krijgen dus ook geen geweldige taferelen meer als Hiroki Nishimura die het voor elkaar krijgt om buiten tijd te komen tijdens de eerste rit van de Ronde van Italië. En Manabu Ishibashi? Die fietst tegenwoordig voor Team Bridgestone Cycling. Hij wist zevende te worden in de Ronde van Japan, zijn niveau is toegenomen sinds de Giro van 2015. Het is wachten op het moment dat er ooit een groot Chinees team gaat komen. Er zijn geruchten genoeg geweest, nu wachten op de daadwerkelijke uitvoering. De toekomstige kopman zou dan Xianjing Lyu moeten zijn. Komt uit 1998 en stal vorig jaar in de Tour of Fuzhou de show. Deze wedstrijd werd uitgezonden door Eurosport en hij won een rit en werd derde in het klassement. Daarna weinig meer van vernomen, maar er is dus ergens een Chinees die stiekem wel wat kan. Hij is in ieder geval beter dan Zhihui Jiang, die ooit nog stagiair was bij Lotto Jumbo.



Verder vergeet ik nu een boel renners, maar dat ligt ook aan het feit dat ik ze niet allemaal ken. Er zijn een paar goede Japanners, er zijn een paar snelle Zuid-Koreanen, je ziet soms een verdwaalde Maleisiër een sprint winnen en ga zo maar door. Laten we samen deze jongens gaan ontdekken, wel zo gezellig! Dit is het resterende programma van dit jaar, al staat het Aziatische programma nooit helemaal vast. Het kan zomaar zo zijn dat een bepaalde koers toegevoegd, geschrapt of verplaatst wordt.
19.08 - 23.08 Tour of Indonesia 2.1
30.08 - 31.08 Tour of Almaty 2.1
02.09 - 04.09 Tour of Xingtai 2.2
06.09 - 08.09 Tour de Hokkaido 2.2
07.09 - 14.09 Tour of China I 2.1
16.09 - 22.09 Tour of China II 2.1
18.09 - 21.09 Tour de Siak 2.2
23.09 - 26.09 International Tour de Banyuwangi Ijen 2.2
02.10 - 06.10 Tour of Iran (Azarbaijan) 2.1
08.10 - 12.10 Jelajah Malaysia 2.2
09.10 - 16.10 Tour of Taihu Lake 2.1
12.10 - 13.10 Hammer Hong Kong 2.1 :D
15.10 - 19.10 Tour of Peninsula 2.1
20.10 Japan Cup Cycle Road Race 1.HC

De Tour of Indonesia is toevallig nog net bezig! De laatste etappe zal momenteel zo'n beetje verreden worden. Gisteren won Metkel Eyob een lastige bergrit met aankomst boven op een vulkaan. Hij versloeg Thomas Lebas in de sprint, maar de Fransoos nam dan wel weer de leiderstrui over. Gaat hij stand kunnen houden tijdens de laatste lastige rit? Kan Eyob nog meer laten zien? Welke renner van Astana gaat de Tour of Almaty winnen? Gaat Guardini nog sprintjes winnen in een van de Chinese koersen? Dat soort dingen kunnen we allemaal gaan volgen in dit ongetwijfeld krankzinnig succesvolle topic.

pi_191452830
Tweede topic voor Aziatisch wielrennen _O_

Wat een ongekend groot succes nu al
pi_191453077
Moet zeggen dat Langkawi de eerste Aziatische koers is die ik volg. Misschien ontstijgt dit qua niveau de andere koersen in Azië, maar waarom dit een Pro-status heeft ontgaat me een beetje. Een WT-ploeg en verder voornamelijk een sprintersbal. Dan helpt het ook niet echt - en daar kan de organisatie niks aan doen - dat het boeiendste gedeelte van de hele ronde niet te volgen was :')
  Moderator dinsdag 11 februari 2020 @ 14:19:27 #4
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_191456055
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 10:08 schreef Bill_Hillie het volgende:
Moet zeggen dat Langkawi de eerste Aziatische koers is die ik volg. Misschien ontstijgt dit qua niveau de andere koersen in Azië, maar waarom dit een Pro-status heeft ontgaat me een beetje. Een WT-ploeg en verder voornamelijk een sprintersbal. Dan helpt het ook niet echt - en daar kan de organisatie niks aan doen - dat het boeiendste gedeelte van de hele ronde niet te volgen was :')
De reden is simpel: geld. Met geld is alles te koop, zeker bij de UCI. Daarom is de UAE Tour WT en daarom was Turkije ook een tijdje WT. In Maleisië hebben ze ook een overschot aan geld, de jongens die bij die Maleisische ploegen fietsen verdienen ook veel meer dan jongens die bij een continentale Europese ploeg rijden. Bovendien heeft deze koers tegenwoordig Petronas als sponsor, een bedrijf dat goed is voor een paar miljard. Kleine moeite om dan een envelopje richting Zwitserland te sturen.

De koers is verder altijd zo matig geweest. Heel vaak alleen maar vlakke ritten en dan één aankomst bergop. Eens in de zoveel tijd gooien ze er een tweede aankomst bergop bij, maar meestal is dit het wel. Normaal gesproken zou je zo'n koers niet toelaten tot de ProSeries, maar dan komen we weer terug op geld. En 'internationalisering', hahaha. Er zijn veel leukere wedstrijden in Azië, maar over het algemeen vinden de Europese ploegen dat niet zo interessant. NTT is hier ook alleen maar om goedkoop punten te scoren, een tactiek die overigens nog niet helemaal vlekkeloos werkt.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_191457071
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 14:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

De reden is simpel: geld. Met geld is alles te koop, zeker bij de UCI. Daarom is de UAE Tour WT en daarom was Turkije ook een tijdje WT. In Maleisië hebben ze ook een overschot aan geld, de jongens die bij die Maleisische ploegen fietsen verdienen ook veel meer dan jongens die bij een continentale Europese ploeg rijden. Bovendien heeft deze koers tegenwoordig Petronas als sponsor, een bedrijf dat goed is voor een paar miljard. Kleine moeite om dan een envelopje richting Zwitserland te sturen.

De koers is verder altijd zo matig geweest. Heel vaak alleen maar vlakke ritten en dan één aankomst bergop. Eens in de zoveel tijd gooien ze er een tweede aankomst bergop bij, maar meestal is dit het wel. Normaal gesproken zou je zo'n koers niet toelaten tot de ProSeries, maar dan komen we weer terug op geld. En 'internationalisering', hahaha. Er zijn veel leukere wedstrijden in Azië, maar over het algemeen vinden de Europese ploegen dat niet zo interessant. NTT is hier ook alleen maar om goedkoop punten te scoren, een tactiek die overigens nog niet helemaal vlekkeloos werkt.
Kijk...dat is een uitgebreid antwoord ^O^
  woensdag 12 februari 2020 @ 10:22:59 #6
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_191468467
De Nippo Japanner omdat het moet wint een koers. _O_
Put these foolish ambitions to rest.
pi_191468832
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 10:22 schreef Koffieplanter het volgende:
De Nippo Japanner omdat het moet wint een koers. _O_
Hij reed vorig jaar ook al een goede uitslag in de Japan Cup.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_191470461
De altijd nutteloze Meinkies had wel iets meer kunnen doen in dienst van Battistella.
  donderdag 13 februari 2020 @ 10:54:03 #9
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_191485356
Walscheid heeft weeral gefaald in Langkawi.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_191485378
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:54 schreef Mani89 het volgende:
Walscheid heeft weeral gefaald in Langkawi.
Achter Andre Looij eindigen _O_
  donderdag 13 februari 2020 @ 10:57:28 #11
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_191485415
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:55 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Achter Andre Looij eindigen _O_
Die is dit jaar al beter (qua punten) dan heel vorig seizoen (lol)
  donderdag 13 februari 2020 @ 11:02:10 #12
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_191485504
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 10:55 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Achter Andre Looij eindigen _O_
Iemand die is weggestuurd bij Roomgod . _O_
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_191501471
Walscheid pakt de tweede etappeoverwinning in Langwaki, Dani Celano wint het klassement.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_191501503
Het was weer enerverend.
Demain, on roule
pi_191502005
De broer van Wout gewoon 7de geworden vandaag!
  vrijdag 14 februari 2020 @ 12:28:52 #16
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_191502498
quote:
9s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 11:04 schreef Mykonos het volgende:
Het was weer enerverend.
Nu al zin in volgend jaar.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 12:29:58 #17
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_191502516
Gelukkig hebben we binnenkort nog Dee Malaysian International Classic _O_
pi_191502657
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 12:29 schreef Immerdebestebob het volgende:
Gelukkig hebben we binnenkort nog Dee Malaysian International Classic _O_
Morgen al toch? Met volgens mij dezelfde deelnemers.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  vrijdag 14 februari 2020 @ 12:44:25 #19
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_191502676
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 12:42 schreef Felagund het volgende:

[..]

Morgen al toch? Met volgens mij dezelfde deelnemers.
Ja klopt.
Ze fietsen weer netjes om de berg heen ^O^
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 13:08:20 #21
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_191519462
quote:
NTTProCycling twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 08:00:09 🇲🇾 #PETRONASLTdL2020 It was another stellar performance by the lads, with @LouisMeintjes, @MaxWalscheid & @samu_batti doing everything right today... only to have all their hard work spoiled by an unfortunate crash of @MaxWalscheid in the final 2km. reageer retweet
stellar performance
did everything right
unfortunate crash

NTTProCycling twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 07:29:46 🇲🇾 #PETRONASLTdL2020 @MaxWalscheid drives the main group over the climb for the penultimate time... @LouisMeintjes & @samu_batti still in the group too! 30" for the lone leader. 12km to go! reageer retweet
NTTProCycling twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 07:41:35 🇲🇾 #PETRONASLTdL2020 Le Bon now leads by 10" from a splintering chase group... @MaxWalscheid having to do a lot of the chasing on his own now! 6km to go reageer retweet
Tot plots.

NTTProCycling twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 07:43:40 🇲🇾 #PETRONASLTdL2020 @LouisMeintjes putting in a big shift now to set up a sprint for @MaxWalscheid! 4km to go! reageer retweet


Johan Le Bon off all places die wint, het blijft een merkwaardige sport.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 21:10:08 #22
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_191759846
Morgen begint de Tour de Taiwan, jongens.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zondag 1 maart 2020 @ 10:59:19 #23
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_191768860
Jongens jongens, wat een pover deelnemersveld in Taiwan. Eric Young wint de eerste etappe, die kent u niet.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zondag 1 maart 2020 @ 11:02:17 #24
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_191768906
Ik hoop op de werken van Okeksandr Polivoda.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_191769047
Niek Stubbe mag zich hier in het holst van de nacht mee bezig houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')