Ja dan hoeft nooit meer iemand iets te betalen. Maar ¤7000 :-( en die canon hoeft pas vanaf 2055 betaald te worden. Maar ja dat is dus voor de eventuele nieuwe kopers. Of als ik dit huis houdt en ooit ga verhuren voor mij.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:26 schreef Fred het volgende:
Dus bij optie 1 koop je de grond?
Dan zou ik dat doen als je het geld hebt liggen en het voor over hebt.
Anders zou ik optie 2 doen, ruim voor 2054 woon je vast wel ergens anders.
Dat spaarpotje levert nu toch niks op. Dus ik zou betalen.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:17 schreef Sushilover het volgende:
Zijn er hier mensen met een koopwoning in Amsterdam? Dat gedoe met erfpacht loopt al een tijdje en heb eindelijk mijn aanbieding gekregen, maar nu twijfel ik wat te doen. Mijn kleine appartement is ongeveer 33m2 en ligt bij het Westerpark daarzo. De erfpacht is afgekocht tot en met 2054. Nu heb ik 2 opties:
1: ¤7.300 betalen en daarna nooit meer iets.
2: Tot en met 2054 geen kosten en vanaf 2055 jaarlijks ¤450 + inflatie 2019
Wat doen jullie / zouden jullie aanraden? Ik heb nog een spaarpotje en kan de ¤7000 wel in één keer betalen, maar vind het wel vet veel geld en ik woon daar al lang niet meer in 2055 hoop ik.
Meestal maar minimaal tot niets, helemaal met een appartementje van 33 vierkante meter. Ik zou het niet afkopen, zonde van het geld aangezien je er tegen die tijd toch niet meer woont.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 10:07 schreef Filosoofert het volgende:
Idd, je verkoopwaarde stijgt toch ook?
dan nog zijn er twee varianten:quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:52 schreef Sushilover het volgende:
Ja dan hoeft nooit meer iemand iets te betalen.
Maar als je het gaat verhuren zal het je allicht veel schelen?quote:Op vrijdag 31 januari 2020 10:12 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Meestal maar minimaal tot niets, helemaal met een appartementje van 33 vierkante meter. Ik zou het niet afkopen, zonde van het geld aangezien je er tegen die tijd toch niet meer woont.
Gebaseerd op de huidige verhuurprijzen in Amsterdam en de hoogte van de erfpacht (als hij hem dit jaar had moeten betalen) gaat het om zo'n 3% van de huur. Lijkt me verwaarloosbaar.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 10:21 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Maar als je het gaat verhuren zal het je allicht veel schelen?
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik laat de canon vast zetten vanaf 2055.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 10:12 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Meestal maar minimaal tot niets, helemaal met een appartementje van 33 vierkante meter. Ik zou het niet afkopen, zonde van het geld aangezien je er tegen die tijd toch niet meer woont.
Slim. Mocht je willen, kun je het altijd nog afkopen. Uiteraard wel met een inflatiecorrectie.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 20:38 schreef Sushilover het volgende:
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik laat de canon vast zetten vanaf 2055.
Je wordt nooit eigenaar van de grond. Je kan de erfpacht eeuwigdurend afkopen, maar de grond blijft van de gemeente.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 10:12 schreef Fred het volgende:
[..]
dan nog zijn er twee varianten:
Kopen of eeuwig afkopen.
Ik zou wel even goed kijken welke van de twee ze je aanbieden, in beide gevallen hoef je nooit meer iets aan de gemeente te betalen. Maar in het tweede geval wordt je geen eigenaar van de grond, wat in je nadeel kan werken als de gemeente iets verzint waarvoor ze de grond nodig hebben waar je appartement op staat.
Nee, dat koop je dus niet.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:26 schreef Fred het volgende:
Dus bij optie 1 koop je de grond?
Dan zou ik dat doen als je het geld hebt liggen en het voor over hebt.
En dat.quote:Anders zou ik optie 2 doen, ruim voor 2054 woon je vast wel ergens anders.
Het is gekker als alleen de begane grond de grond pacht en jij woont daarboven zonder daarvoor te moeten betalen. Een gebouw dat gesplitst is in meerdere appartementsrechten betaalt per appartementsrecht dus een evenredig deel. Wel zo eerlijk.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:53 schreef LXIV het volgende:
verder wel raar datt je het in een appartement ook moet betalen
het is sws een scamquote:Op vrijdag 31 januari 2020 22:00 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Het is gekker als alleen de begane grond de grond pacht en jij woont daarboven zonder daarvoor te moeten betalen. Een gebouw dat gesplitst is in meerdere appartementsrechten betaalt per appartementsrecht dus een evenredig deel. Wel zo eerlijk.
Als het goed is de grondwaarde (nu ¤7300) plus inflatie wordt het meer waard. Het is maar net hoe zich dat vertaalt in de verkoopprijs natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 10:05 schreef marzman het volgende:
Wat wordt het meer waard bij een verkoop?
Dat mag je vinden. Wat vind je er een scam aan?quote:
Dat je alleen een huis koopt en niet de grond waar het op staat.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 22:10 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Wat vind je er een scam aan?
Het is ooit ontstaan als reactie op de grondspeculanten. En de stijging van de Amsterdamse grondprijzen komt nu ten bate van alle Amsterdamse burgers (als in het stroomt terug in de gemeentelijke kas) en niet een stel grootgrondbezitters zoals in het verleden. Ik vind dat niet debiel. Het biedt juist heel veel handvaten voor de grondontwikkeling en het woonbeleid dat je als gemeente daar op wil toepassen.quote:Op maandag 17 februari 2020 11:39 schreef vosss het volgende:
Dat je alleen een huis koopt en niet de grond waar het op staat.
Ik vind het volslagen debiel, maar kennelijk is dat daar gemeengoed. Neemt niet weg dat het gewoon debiel is.
Je kan geen 35 jaar vooruit kijken in het leven.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:17 schreef Sushilover het volgende:
Zijn er hier mensen met een koopwoning in Amsterdam? Dat gedoe met erfpacht loopt al een tijdje en heb eindelijk mijn aanbieding gekregen, maar nu twijfel ik wat te doen. Mijn kleine appartement is ongeveer 33m2 en ligt bij het Westerpark daarzo. De erfpacht is afgekocht tot en met 2054. Nu heb ik 2 opties:
1: ¤7.300 betalen en daarna nooit meer iets.
2: Tot en met 2054 geen kosten en vanaf 2055 jaarlijks ¤450 + inflatie 2019
Wat doen jullie / zouden jullie aanraden? Ik heb nog een spaarpotje en kan de ¤7000 wel in één keer betalen, maar vind het wel vet veel geld en ik woon daar al lang niet meer in 2055 hoop ik.
Klopt, ik heb de canon vastgezet vanaf 2055 en nu niets betaald. Nu nog wachten op de uiteindelijke aanbieding en offertes opvragen bij de notaris..quote:Op maandag 17 februari 2020 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan geen 35 jaar vooruit kijken in het leven.
Ik zou niets betalen, je kan er over 5 of 10 jaar wel weg zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |