abonnement Unibet Coolblue
pi_191267192
Ik had kassa gezien en kwam op het idee van huurverlaging/bevriezing voor lage inkomens. Mijn ma zit in de bijstand en heeft een huur van bijna 670 per maand.

Nu lees ik dat je recht zou hebben op huurverlaging of bevriezing voor 1 persoonshuishouden geld wat ze noemen een "lage aftoppingsgrens"

Lage aftoppingsgrens (is voor 1 pers huishouden): max 619,01 euro (2019: 607,46 euro)
Daar zit zij dus boven.

Echter is wel volgens kassa dat woningcorporaties hier moeilijk om kunnen doen.
Is dit echt je recht? En zou mijn ma nou recht hebben op huurverlaging of bevriezing?
pi_191271936
Het is geen recht en nog geen wettelijke mogelijkheid. (tijdelijk verlagen)
Een aantal corporaties doen het wel vanwege het akkoord dat ze gesloten hebben, maar een deel ook niet.

En woon jij bij je ma? Dan telt jouw inkomen ook mee..
dag
pi_191274145
Wat je beter kan doen is je ma aan het werk zetten en haar inkomen verhogen.

Huurverlagen is een gunst geen plicht.
Jou inkomen telt ook mee.
Interessant he ?
pi_191274598
En huurverlaging is in sommige gevallen wel een recht. Maar met de genoemde huurprijs nu, valt ze daar niet zomaar onder.
dag
pi_191274676
Je moeder krijgt toch huurtoeslag? Als je de huur gaat verlagen wordt ook de toeslag lager.

Onder de eindstreep blijft het dan toch hetzelfde bedrag?
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_191275591
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 08:55 schreef ConqueringChaos het volgende:
Je moeder krijgt toch huurtoeslag? Als je de huur gaat verlagen wordt ook de toeslag lager.

Onder de eindstreep blijft het dan toch hetzelfde bedrag?
Dit dacht ik inderdaad ook
  vrijdag 31 januari 2020 @ 10:25:44 #7
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_191275666
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 08:55 schreef ConqueringChaos het volgende:
Je moeder krijgt toch huurtoeslag? Als je de huur gaat verlagen wordt ook de toeslag lager.

Onder de eindstreep blijft het dan toch hetzelfde bedrag?
Ik denk dat je op bijstandsniveau het maximale bedrag aan huurtoeslag krijgt, of je nu voor 700 of 600 euro huurt.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_191275915
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 08:55 schreef ConqueringChaos het volgende:
Je moeder krijgt toch huurtoeslag? Als je de huur gaat verlagen wordt ook de toeslag lager.

Onder de eindstreep blijft het dan toch hetzelfde bedrag?
Die toeslag heeft een maximum.

Kan zijn dat ze onder de streep iets meer overhoudt omdat er een aantal tientjes van de kale huur afgaat maar alsnog de volle huurtoeslag kan krijgen.
pi_191276937
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 08:46 schreef Peter het volgende:
En huurverlaging is in sommige gevallen wel een recht. Maar met de genoemde huurprijs nu, valt ze daar niet zomaar onder.
Wanneer is dat een recht dan? En nee ik woon niet bij mijn ma.
pi_191277081
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 11:46 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Wanneer is dat een recht dan? En nee ik woon niet bij mijn ma.
2 opties:
1: Als de subsidiabele huur boven de huurtoeslaggrens is gestegen, het inkomen tot onder de huurtoeslaggrens is gedaald (blijvend) èn er ooit een inkomensafhankelijke huurverhoging is toegepast. En het een sociale huurwoning is (aanvangshuur bepaalt dat).

2: Als er in de afgelopen 24 maanden inkomensafhankelijk de huur extra is verhoogd en het inkomen is nu blijvend gedaald. Dan kun je ook verzoeken om de huur te matigen alsof die extra verhogingen niet hebben plaatsgevonden.

Let op: de verhuurder heeft 2 maanden de tijd om te beslissen en de huur wordt niet met terugwerkende kracht verlaagd.
dag
pi_191277184
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 11:53 schreef Peter het volgende:

[..]

2 opties:
1: Als de subsidiabele huur boven de huurtoeslaggrens is gestegen, het inkomen tot onder de huurtoeslaggrens is gedaald (blijvend) èn er ooit een inkomensafhankelijke huurverhoging is toegepast. En het een sociale huurwoning is (aanvangshuur bepaalt dat).

2: Als er in de afgelopen 24 maanden inkomensafhankelijk de huur extra is verhoogd en het inkomen is nu blijvend gedaald. Dan kun je ook verzoeken om de huur te matigen alsof die extra verhogingen niet hebben plaatsgevonden.

Let op: de verhuurder heeft 2 maanden de tijd om te beslissen en de huur wordt niet met terugwerkende kracht verlaagd.
Dat is idd allemaal niet van toepassing. Dus geen recht. Maar je kunt het indienen en kijken wat de reactie is.

Volgens mij zit mijn ma nog onder een oude regeling van huursubsidie. Dus weet niet of t gunstig uitpakt voor haar. Maar ookal daalt huurtoeslag/subsidie dan nog zou het misschien voor haar netto een paar tientjes per maand kunnen schelen verwacht ik.
pi_191277298
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 12:00 schreef KaleOssan het volgende:

[..]

Dat is idd allemaal niet van toepassing. Dus geen recht. Maar je kunt het indienen en kijken wat de reactie is.

Volgens mij zit mijn ma nog onder een oude regeling van huursubsidie. Dus weet niet of t gunstig uitpakt voor haar. Maar ookal daalt huurtoeslag/subsidie dan nog zou het misschien voor haar netto een paar tientjes per maand kunnen schelen verwacht ik.
Wie weet doet haar verhuurder wel mee aan de extra verlaging uit het sociaal huurakkoord. Proberen staat vrij.
dag
pi_191277613
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 10:25 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Ik denk dat je op bijstandsniveau het maximale bedrag aan huurtoeslag krijgt, of je nu voor 700 of 600 euro huurt.
Volgens de proefberekening niet. Ik heb de 670 gedaan. Dat bedrag was hoger dan bij bijv. 600. Zelfs bij 640 ging de huurtoeslag al omlaag.

Ts. Is er geen 'oude' regeling van huurtoeslag. Elk jaar wordt het gewoon opnieuw bepaald/berekend door de BD. Als ze huurverhoging oid heeft gehad de afgelopen maanden moet ze dat zelfvia toeslagen.nl doorgeven dan berekenen ze de huurtoeslag opnieuw.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_191277872
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 12:33 schreef ConqueringChaos het volgende:

[..]

Volgens de proefberekening niet. Ik heb de 670 gedaan. Dat bedrag was hoger dan bij bijv. 600. Zelfs bij 640 ging de huurtoeslag al omlaag.

Ts. Is er geen 'oude' regeling van huurtoeslag. Elk jaar wordt het gewoon opnieuw bepaald/berekend door de BD. Als ze huurverhoging oid heeft gehad de afgelopen maanden moet ze dat zelfvia toeslagen.nl doorgeven dan berekenen ze de huurtoeslag opnieuw.
Ze heeft ook geen huurtoeslag als het goed is. Ze heeft huursubsidie. Uitzonderlijk geval geloof ik.
pi_191498369
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 12:53 schreef KaleOssan het volgende:
Ze heeft ook geen huurtoeslag als het goed is. Ze heeft huursubsidie. Uitzonderlijk geval geloof ik.
Zeer uitzonderlijk. Zeker aangezien de Wet individuele huursubsidie vanaf 1 januari 2016 is ingetrokken. Vanaf die datum geldt de Wet op de huurtoeslag.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_191500321
Je ma woont te duur in verhouding tot haar ‘inkomen’. Een woning van onder de ¤600 zou passend zijn. Tip; woningruil.nl.
pi_191506085
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 18:32 schreef KaleOssan het volgende:
Ik had kassa gezien en kwam op het idee van huurverlaging/bevriezing voor lage inkomens. Mijn ma zit in de bijstand en heeft een huur van bijna 670 per maand.

Nu lees ik dat je recht zou hebben op huurverlaging of bevriezing voor 1 persoonshuishouden geld wat ze noemen een "lage aftoppingsgrens"

Lage aftoppingsgrens (is voor 1 pers huishouden): max 619,01 euro (2019: 607,46 euro)
Daar zit zij dus boven.

Echter is wel volgens kassa dat woningcorporaties hier moeilijk om kunnen doen.
Is dit echt je recht? En zou mijn ma nou recht hebben op huurverlaging of bevriezing?
nee geen recht maar een gunst.
Ik zou het gewoon proberen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191506098
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 01:03 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zeer uitzonderlijk. Zeker aangezien de Wet individuele huursubsidie vanaf 1 januari 2016 is ingetrokken. Vanaf die datum geldt de Wet op de huurtoeslag.
ach het is maar net hoe je het beestje een naampje geeft....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191507509
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ach het is maar net hoe je het beestje een naampje geeft....
Alleen heeft elk beestje met zijn naampje ook andere gedrag
pi_191508782
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 01:03 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zeer uitzonderlijk. Zeker aangezien de Wet individuele huursubsidie vanaf 1 januari 2016 is ingetrokken. Vanaf die datum geldt de Wet op de huurtoeslag.
Klopt ik heb oude info
pi_191551158
Het antwoord is nee. Nee heb je en ja kun je krijgen maar daar is geen reden voor. Je zou eventueel de corporatie kunnen verzoeken om jouw moeder naar een goedkopere woning te bemiddelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')