Tis ook gewoon het delen van verhalen die worden altijd afgezwakt of versterkt.quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:27 schreef Scary_Mary het volgende:
Neen, het is geen goede representatie van de werkelijkheid.
Algoritmes, echochambers, confirmation bias, niet goed in beeld hebben of kunnen krijgen wat je niet mee krijgt van het aanzienlijke gedeelte van de populatie die niet openlijk deel wenst te nemen aan het leed dat social media heet, etc.
Eigenlijk zou het interwebz e.d. een apart vak op school moeten zijn. Al lijkt het voor statistiek ook niet significant te verbeteren, we zouden wel wat meer aandacht aan kritisch denken en interpreteren moeten besteden denk ik.
Denkt gij niet dat het internet gewoon een plek is voor mensen om zich te uiten en hun wensen?quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik denk dat het een relatief goede vertegenwoordiging is van de werkelijkheid. Beter zelfs dan als je die mensen in een kamer zou zetten en over dezelfde onderwerpen zou laten spreken. Dit omdat, door de anonimiteit, mensen zich daar makkelijker durven te uiten. Er zijn echter kanttekeningen:
1. Trolls en leugenaars. Er zijn altijd mensen die onzin verkondigen simpelweg omdat ze dit grappig vinden, of soms misschien wel als uitlaatklep voor hun eigen (geestelijke) problemen. Daarvan kan ik er direct een paar bedenken op FOK!
2. Dit soort media vormen op zichzelf ook een gemeenschap. Mensen leren elkaar kennen, ook al is dat vaak slechts online en de behoefte om de sociale status te beschermen komt uiteindelijk weer om de hoek kijken. Hiermee vervalt een deel van het voordeel van de anonimiteit.
3. Dit soort media vormen geen afspiegeling van de algemene bevolking. Ze zijn populairder onder specifieke leeftijdsgroepen, mensen met een bepaalde (vaak lagere) sociale status en mensen met afwijkende interesses.
Deze kanttekeningen zorgen ervoor dat ze ook weer niet zo geschikt zijn om een wereldbeeld op te baseren, maar ze kunnen wel een bijdrage leveren. Ik vermoed dat dit de reden is dat je deze vraag stelt.
Confirmation bias. Stel je hebt een fascinatie voor chocolade en je post erover in een subreddit. Iedereen beaamt mekaar dat choclade geweldig is. Dat is toch ook een confirmation bias. Maar daardoor toch niet gelogen of onwaar. Het laat zien dat er mensen bestaan buiten reddit om met een "chocolade-fetish" zeg maar. Zo werkt confirmation bias ook.quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:27 schreef Scary_Mary het volgende:
Neen, het is geen goede representatie van de werkelijkheid.
Algoritmes, echochambers, confirmation bias, niet goed in beeld hebben of kunnen krijgen wat je niet mee krijgt van het aanzienlijke gedeelte van de populatie die niet openlijk deel wenst te nemen aan het leed dat social media heet, etc.
Eigenlijk zou het interwebz e.d. een apart vak op school moeten zijn. Al lijkt het voor statistiek ook niet significant te verbeteren, we zouden wel wat meer aandacht aan kritisch denken en interpreteren moeten besteden denk ik.
Ik denk dat jij dat heel goed zegt ja.quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:50 schreef Balthasar_Boma het volgende:
[..]
Denkt gij niet dat het internet gewoon een plek is voor mensen om zich te uiten en hun wensen?
Zelfs de trol heeft een wens zij het aandacht of iets anders. Op het internet kunt ge uw wensen tot uiting brengen en niemand die u echt kan afwijzen of terecht wijzen.
Soms? Social media's raison d'être is toch het genereren van aandacht zo een beetje?quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:49 schreef Balthasar_Boma het volgende:
[..]
Tis ook gewoon het delen van verhalen die worden altijd afgezwakt of versterkt.
Soms gebruikt men het ook voor aandacht etc. Soit, Ik denk niet dat het internet een hele reele weerspiegeling is van de realiteit het is vaak ook meer wat men zou willen wat echt was.
Maar rest er wel de filosofische vraag wat is realiteit eigenlijk?
Ik zie confirmation bias meer als dat ik op Reddit post dat chocolade de bom is en denk dat diegenen die mij gelijk geven een fatsoenlijke afspiegeling is van de gehele populatie zonder al teveel andere factoren mee te nemen in de interpretatie.quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:53 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Confirmation bias. Stel je hebt een fascinatie voor chocolade en je post erover in een subreddit. Iedereen beaamt mekaar dat choclade geweldig is. Dat is toch ook een confirmation bias. Maar daardoor toch niet gelogen of onwaar. Het laat zien dat er mensen bestaan buiten reddit om met een "chocolade-fetish" zeg maar. Zo werkt confirmation bias ook.
En die mensen met afwijkende/niet gangbare interesses. Zouden zij liegen over hun liefde ergens voor?quote:Op woensdag 29 januari 2020 00:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik denk dat het een relatief goede vertegenwoordiging is van de werkelijkheid. Beter zelfs dan als je die mensen in een kamer zou zetten en over dezelfde onderwerpen zou laten spreken. Dit omdat, door de anonimiteit, mensen zich daar makkelijker durven te uiten. Er zijn echter kanttekeningen:
1. mee eens.
2. mee eens
3. Dit soort media vormen geen afspiegeling van de algemene bevolking. Ze zijn populairder onder specifieke leeftijdsgroepen en geslachten (afhankelijk van welk medium het precies betreft), mensen met een bepaalde (vaak lagere) sociale status en mensen met afwijkende interesses.
Ervan uitgaande dat punt 1 en 2 niet van toepassing zijn zou ik zeggen dat zij niet liegen. Punt 3 is vooral belangrijk om aan te geven dat je het niet zomaar kan extrapoleren. Wat Scary_Mary eigenlijk ook al zei.quote:Op woensdag 29 januari 2020 01:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
En die mensen met afwijkende/niet gangbare interesses. Zouden zij liegen over hun liefde ergens voor?
Als ze namelijk niet menen waar ze over schrijven. Dan zijn ze geen afspiegeling van de werkelijkheid.
Ik heb nooit bedoeld om te beweren dat de hele wereldbevolking op een reddit of andere social platform zit. Maar het deel van bevolking wat er wel zit. Die menen wat ze schrijven.
In de wetenschap wordt er ook geextrapoleerd. En wat dan dichtbij geschreven meningen op social media komt. Zijn de polls met naar ik vind altijd relatief kleine groep mensen. 200, 300. 1100. 3000. En de wetenschap vind dit dan toch een goede graadmeter.quote:Op woensdag 29 januari 2020 01:18 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat punt 1 en 2 niet van toepassing zijn zou ik zeggen dat zij niet liegen. Punt 3 is vooral belangrijk om aan te geven dat je het niet zomaar kan extrapoleren. Wat Scary_Mary eigenlijk ook al zei.
Wat maakt iets een goede graadmeter? Ook in de wetenschap zijn er kwalitatieve verschillen te constateren. Laat staan hoe dat dan al dan niet correct geïnterpreteerd in de media wordt overgenomen en hoe mensen dat weer tot zich nemen.quote:Op woensdag 29 januari 2020 01:31 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
In de wetenschap wordt er ook geextrapoleerd. En wat dan dichtbij geschreven meningen op social media komt. Zijn de polls met naar ik vind altijd relatief kleine groep mensen. 200, 300. 1100. 3000. En de wetenschap vind dit dan toch een goede graadmeter.
Op reddit kunnen populaire posts vaak niet alleen tientallen of honderden. Maar tienduizenden verschillende reacties hebben. Dat zijn vast allemaal echo-hoofden en leugenaars?
Onderzoek met een populatie die door zelfselectie tot stand komt wordt niet als erg betrouwbaar beschouwd. Een gerandomiseerd experiment kan al bij een relatief kleine onderzoekspopulatie toch erg betrouwbaar zijn en dus beter geëxtrapoleerd worden dan posts op reddit.quote:Op woensdag 29 januari 2020 01:31 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
In de wetenschap wordt er ook geextrapoleerd. En wat dan dichtbij geschreven meningen op social media komt. Zijn de polls met naar ik vind altijd relatief kleine groep mensen. 200, 300. 1100. 3000. En de wetenschap vind dit dan toch een goede graadmeter.
Op reddit kunnen populaire posts vaak niet alleen tientallen of honderden. Maar tienduizenden verschillende reacties hebben. Dat zijn vast allemaal echo-hoofden en leugenaars?
Mensen die überhaupt internet hebben, mensen die Engels typen, mensen die kiezen de website reddit te gebruiken, mensen die kiezen om in specifieke onderdelen van reddit te kijken, mensen die het topic tegenkomen, mensen die ervoor kiezen om erop te reageren. Dat zijn allemaal stappen die de diversiteit van je populatie in de weg staan. En nogmaals, dat het gelogen zou zijn maak jij ervan.quote:Op woensdag 29 januari 2020 02:13 schreef imgoddamnugly het volgende:
Het tijdstip op reddit is 24/7 door mensen van over de gehele wereld die engels kunnen typen. Van Nederlanders tot Amerikanen tot Chinezen tot Portugezen Europeanen Afrikanen Moslims iedereen. Een aanwas aan reacties is een analoog gebeuren. Elke algoritme die je erop toepast is een bias. De grote diversiteit vind ik al een goede graadmeter voor kwaliteit van wat ze schrijven en of het waar is dat ze het menen. Het punt is dat de moderator waar ik het over had nieteens wilt kijken naar context. Alles wat van reddit komt is zeker maar gelogen.
Reddit is geen zuiver meetinstrument. Ze bestaan nota bene bij de gratie van zowel mogelijk users, content en interactie. Hun algoritmes zijn er dan ook op uit om een ieder zo lang mogelijk online en liefst interactief te houden.quote:Op woensdag 29 januari 2020 02:13 schreef imgoddamnugly het volgende:
Het tijdstip op reddit is 24/7 door mensen van over de gehele wereld die engels kunnen typen. Van Nederlanders tot Amerikanen tot Chinezen tot Portugezen Europeanen Afrikanen Moslims iedereen. Een aanwas aan reacties is een analoog gebeuren. Elke algoritme die je erop toepast is een bias. De grote diversiteit vind ik al een goede graadmeter voor kwaliteit van wat ze schrijven en of het waar is dat ze het menen. Het punt is dat de moderator waar ik het over had nieteens wilt kijken naar context. Alles wat van reddit komt is zeker maar gelogen.
Ditquote:Op woensdag 29 januari 2020 02:28 schreef Lunatiek het volgende:
Hoeveel users van FOK! denk je dat er werkelijk op het toilet frituren? Of om in die hoek te blijven, IRL echt de patat/friet discussie aangaan? Of regelmatig letterlijk "kappa knoffo" bestellen?
Social media hebben een eigen dynamiek. Ten eerste komen heel veel mensen er niet. Ten tweede heb je de trollen, zoals ook reeds opgemerkt. Maar je hebt ook de lichte overdrijvers (20 cm) en voor de humor de zware overdrijvers (40 cm). Ja, dat kun je leugenaars noemen, maar dat zijn ze niet echt want niemand wordt er slechter van.
Je hebt ook de categorie GTWV- de meelopers, de slijmers. Als een populaire figuur zegt dat chocola lekker is dan moeten de meelopers laten weten dat zij dat ook vinden. Natuurlijk levert dat ook een tegenbeweging "choco
" op, niet omdat chocolade vies is maar als reactie op de kliek.
Er zijn mensen met een reputatie/imago online die die hoog willen houden. Als zij een PUA zijn, zul je nooit horen dat ze een blauwetje hebben gelopen. In die hoek zie je veel mensen met steeds hetzelfde riedeltje, "alle religekkies afschaffen", "alle Finnen het land uit", "ggz helpt je toch niet", etc.
IRL werkt dat anders omdat mensen van verschillende "communities" tegelijk lid zijn, en niet in één ruimte kletsen. Een "je moeder" opmerking is namelijk niet zo handig als de moeder in kwestie in de buurt is. 40cm noemen met je vrouw naast je zal een lachsalvo opleveren, maar met je kinderen erbij noem je dat niet eens. De PUA zal zijn drol binnenhouden in de nabijheid van vrienden die weten dat hij nog maagd is ondanks honderden gescoorde telefoonnummers, maar ook als er vrouwen in de buurt zijn kan hij niet zeggen wat hij anoniem op social media zet.
Radicale opvattingen, denk Stormfront, worden IRL zelden geuit, want je werkgever, want je familie, etc moeten dat niet horen. Maar het klinkt wel lekker stoer op FOK! om met extremistische denkbeelden tegen elkaar op te bieden, beetje kijken wie de langste heeft om de pikorde te bepalen.
En daarbij worden mensen weggepest.
Bij die terugkerende topics is het voor iedereen duidelijk dat ze het grappig bedoelen.quote:Op woensdag 29 januari 2020 02:28 schreef Lunatiek het volgende:
Hoeveel users van FOK! denk je dat er werkelijk op het toilet frituren? Of om in die hoek te blijven, IRL echt de patat/friet discussie aangaan? Of regelmatig letterlijk "kappa knoffo" bestellen?
Ga terug naar Staphorst jij bus vertrekt 14 over op Centraal. vlug!quote:
Het zal je verbazen maar Stormfront bestaat niet meer (online) en enkele users zijn nu vaste klanten bij FOK!quote:Op woensdag 29 januari 2020 02:50 schreef imgoddamnugly het volgende:
De racisten op Stormfront menen natuurlijk wat ze schrijven.
Je beeld van sociale verhoudingen is nogal naïef. Er zijn meelopers, er zijn pikordes en de gevechten daarover, overdrijvers, trollen, tegen elkaar opbieders.quote:Stormfront is geen meme of grap waar een duizendtal mensen doen alsof zij racistisch zijn. Zij menen het en zij zijn ook deel van de reëele samenleving en dus een echte representatie van een deel van de maatschappij en wat er afspeelt.
Weer een vrouw weggestuurd met wie je had kunnen flirten. Doe je goed, houden zo, blijf je maagd vanquote:Op woensdag 29 januari 2020 03:00 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Ga terug naar Staphorst jij bus vertrekt 14 over op Centraal. vlug!
Je conclusie klopt niet.quote:Op woensdag 29 januari 2020 01:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
En die mensen met afwijkende/niet gangbare interesses. Zouden zij liegen over hun liefde ergens voor?
Als ze namelijk niet menen waar ze over schrijven. Dan zijn ze geen afspiegeling van de werkelijkheid. Zo bedoelde ik dat.
Ik wilde niet beweren dat geheel de wereldbevolking op een reddit of andere social platform zit. En daardoor een reflectie is van de hele werkelijkheid. Maar het deel van mensen wat er wel zit. Die menen wel wat ze schrijven waar zij specifiek over schrijven. En die zijn dus wel een representatie van wat er in de werkelijkheid zich afspeelt. Al zie je het in real life niet omdat het kan gaan om hele specifieke onderwerpen
Mijn bedoeling met dit topic is deze. Een Moderator zei tegen mij 'je wilde beweren dat reddit een goede reflectie van de samenleving is?`. Oftewel wat er op reddit gezegd wordt is vast allemaal gelogen. En dat betwist ik.
Goeie manier van je eigen topic killen.quote:Op woensdag 29 januari 2020 03:00 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Ga terug naar Staphorst jij bus vertrekt 14 over op Centraal. vlug!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |