abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191221292
Vanavond vanaf 19.00 zullen twee beveiligingsexperts van online beveiligingsgigant ESET jullie vragen beantwoorden over alles rondom online dreigingen. ESET is een grote speler in de zakelijke en particuliere sector. De consumentenproducten zijn meermaals tot beste internetbeveiliging uitgeroepen door programma's als Kassa.

Lead Security Engineer Donny en Head of Security Services Robin zijn volledig op de hoogte van de laatste trends in de wereld van hacking en ransomware en weten uiteraard wat je tegen die dreigingen moet doen. Beide mannen zijn ook nog eens gekwalificeerd ethical hacker.

ESET heeft ook nog beloofd om een prijs weg te geven aan de steller van de beste of leukste vraag. Het is nog even een verrassing wat die prijs is.

Zoals altijd, DIG is een serieus forum dus hou het netjes :) Donny en Robin zijn nieuw op ons forum, geef ze de tijd om de knoppen te leren kennen.
Spoilers!
pi_191221372
Ik ben Robin. Als Ethical Hacker bij ESET ben ik dagelijks bezig met het monitoren van klantomgevingen op malware, hacks en andere bedreigingen. Op het moment dat wij een aanval live zien gebeuren schakelen wij direct met de klant om de dreiging te stoppen door een firewall dicht te zetten of systemen offline te halen. Verder onderzoeken we de nieuwste aanvalstechnieken om hier passende detectieregels voor te schrijven.
  maandag 27 januari 2020 @ 18:53:55 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191221390
In het licht van de grote ransomware zaken de afgelopen dagen op overheidsinstellingen in zowel Nederland als België, zouden jullie adviseren losgeld te betalen of maakt dit in jullie ervaring doorgaans weinig verschil?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_191221409
Hoi Robin, welkom op FOK! Leuk dat jullie hier mee willen komen posten ^O^
Spoilers!
pi_191221456
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 18:52 schreef Robin_ESET het volgende:
Ik ben Robin. Als Ethical Hacker bij ESET ben ik dagelijks bezig met het monitoren van klantomgevingen op malware, hacks en andere bedreigingen. Op het moment dat wij een aanval live zien gebeuren schakelen wij direct met de klant om de dreiging te stoppen door een firewall dicht te zetten of systemen offline te halen. Verder onderzoeken we de nieuwste aanvalstechnieken om hier passende detectieregels voor te schrijven.
Hou je je met grote en kleine gebruikers bezig of ligt jouw focus toch vooral bij grote bedrijven en instellingen?
Spoilers!
  maandag 27 januari 2020 @ 18:57:34 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191221470
En nog een vraag, zouden jullie met jullie kennis niet veel meer geld kunnen verdienen door deze verkeerd in te zetten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_191221473
Hallo ,ik ben Donny. Ik heb ongeveer 10 jaar als “aanvaller” gewerkt, en zowel digitaal als fysiek ingebroken bij de grootste bedrijven van Nederland. Wel met toestemming uiteraard. Nu probeer ik alles wat ik daar geleerd heb toe te passen bij het beveiligen van netwerken en systemen.
pi_191221479
Waarom zou ik internetbeveiliging aanschaffen als het al in m'n Windows-apparaat zit?
pi_191221500
quote:
16s.gif Op maandag 27 januari 2020 18:57 schreef FlippingCoin het volgende:
En nog een vraag, zouden jullie met jullie kennis niet veel meer geld kunnen verdienen door deze verkeerd in te zetten?
Ja, maar wij hechten meer waarde aan onze vrijheid ;)
pi_191221504
quote:
16s.gif Op maandag 27 januari 2020 18:53 schreef FlippingCoin het volgende:
In het licht van de grote ransomware zaken de afgelopen dagen op overheidsinstellingen in zowel Nederland als België, zouden jullie adviseren losgeld te betalen of maakt dit in jullie ervaring doorgaans weinig verschil?
Wij raden altijd af om losgeld te betalen. Door de betaling te doen steun je de criminelen en geef je ze geld om de ransomware campagne voort te zetten.

Dit advies komt uiteraard uit een ideale situatie. Wij begrijpen ook dat je soms geen optie hebt als je gemaakte backups ( ;) ) toch niet blijken te werken.
pi_191221561
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 18:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hou je je met grote en kleine gebruikers bezig of ligt jouw focus toch vooral bij grote bedrijven en instellingen?
Als ESET staan we klaar voor zowel consumenten als grote bedrijven. De nadruk voor hulp bij consumenten ligt uiteraard meer op het niveau van productondersteuning en het malware-vrij maken van de PC.

Vanuit de security services afdeling ligt de focus vooral op grotere bedrijven die een uitgebreid netwerk hebben om te pentesten en te monitoren op security incidenten.
  Moderator maandag 27 januari 2020 @ 19:04:28 #12
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_191221586
Mochten jullie een laptop hebben met webcam, hebben jullie een sticker over jullie webcam heen geplakt uit angst voor hackers?
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_191221587
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 18:57 schreef 198404_NotFound het volgende:
Waarom zou ik internetbeveiliging aanschaffen als het al in m'n Windows-apparaat zit?
Voor sommige gebruikers zijn de functies die de standaard Windows beveiliging bieden niet voldoende of voldoende aanpasbaar. Daarnaast bieden wij ook wat beveiligingstechnieken die niet door de standaard software geboden worden.

Plus daarnaast uiteraard de detectie die veeeeeeel beter is ;)
pi_191221597
quote:
5s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mochten jullie een laptop hebben met webcam, hebben jullie een sticker over jullie webcam heen geplakt uit angst voor hackers?
Ja, wil je er ook een hebben?
  Moderator maandag 27 januari 2020 @ 19:05:50 #15
pi_191221606
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:05 schreef Robin_ESET het volgende:

[..]

Ja, wil je er ook een hebben?
Heb je er ook een op je smartphonecamera?
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_191221625
quote:
5s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als aanvulling op @Robin_ESET: Ja, al heb ik mijn zakelijke laptop expres zonder camera gekocht. Persoonlijk denk ik alleen dat de microfoon (die je niet zomaar af kan plakken) gevaarlijker is.
pi_191221646
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:05 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Heb je er ook een op je smartphonecamera?
Nee, een beetje mooie smartphone is nog wel fijn. :)
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 januari 2020 @ 19:09:42 #18
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191221677
Moeten jullie ook een beetje grinniken als je zo'n Randstad-reclame ziet waarbij 'deze whizzkid hackers buiten de deur houdt', waarbij hij voor een soort hologramscherm al lachend druk heen en weer staat te vegen met zijn armen, alsof hij ze één voor één het netwerk uit swipet?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator maandag 27 januari 2020 @ 19:10:13 #19
pi_191221686
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:06 schreef Donny_ESET het volgende:

[..]

Als aanvulling op @:Robin_ESET: Ja, al heb ik mijn zakelijke laptop expres zonder camera gekocht. Persoonlijk denk ik alleen dat de microfoon (die je niet zomaar af kan plakken) gevaarlijker is.
Naast mijn webcam zit een lampje zodat je weet dat die aan staat, is dat niet afdoende?
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:08 schreef Robin_ESET het volgende:

[..]

Nee, een beetje mooie smartphone is nog wel fijn. :)
Waarom wel op je laptop en niet op je smartphone?
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_191221696
quote:
9s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:09 schreef heywoodu het volgende:
Moeten jullie ook een beetje grinniken als je zo'n Randstad-reclame ziet waarbij 'deze whizzkid hackers buiten de deur houdt', waarbij hij voor een soort hologramscherm al lachend druk heen en weer staat te vegen met zijn armen, alsof hij ze één voor één het netwerk uit swipet?
Ja, en niet alleen bij die reclame.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 januari 2020 @ 19:11:21 #21
284411 crew  heywoodu
pi_191221705
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:10 schreef Donny_ESET het volgende:

[..]

Ja, en niet alleen bij die reclame.
Ik denk ook aan films, waarbij de dreiging van een hacker voorbij is als de stekker eruit wordt getrokken....in een enkel geval nota bene de stekker van de monitor? :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_191221707
quote:
9s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:09 schreef heywoodu het volgende:
Hoe langer je in dit vak zit hoe meer je gaat lachen om serieuze series als CSI en dergelijke.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 januari 2020 @ 19:12:50 #23
284411 crew  heywoodu
pi_191221734
Wat voor certificaten hebben jullie gehaald, met name om 'in het vak' te komen? Ethical Hacking Foundation neem ik aan, maar verder? Na het halen van dat examen ben ik zelf in elk geval afgehaakt, schijnbaar heb je toch meer creativiteit nodig dan ik dacht :P
pi_191221770
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:11 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik denk ook aan films, waarbij de dreiging van een hacker voorbij is als de stekker eruit wordt getrokken....in een enkel geval nota bene de stekker van de monitor? :D
Mijn persoonlijke favoriet:

Overigens doet Mr Robot het best wel goed.
pi_191221795
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:10 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Naast mijn webcam zit een lampje zodat je weet dat die aan staat, is dat niet afdoende?
[..]

Waarom wel op je laptop en niet op je smartphone?
Afhankelijk van de opzet van het indicatielampje. Dergelijke lampjes worden vaak softwarematig aangestuurd en dan is dat uiteraard ook weer te omzeilen.

Een smartphone werkt in de basis weer anders en daar moet je vaak nog losse permissies geven om de camera te activeren. Uiteraard is dat met een kwetsbaarheid ook niet zeker. Daarnaast is het op een smartphone minder praktisch omdat ik daar daadwerkelijk mijn camera ook gebruik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')