abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191209660
Ik ben al enige tijd behoorlijk ontevreden over de ruitenwissers op mijn auto (Bosch). Zodra de snelheid boven de 130 gaat dan lijkt het wel alsof ze ''los'' van de ruit komen door de rijwind en stukken overslaan in hun veegbeweging. Nu zie ik op Mister Auto nogal wat merken voorbij komen naast Bosch zoals B.Pro, Valeo en hun eigen merk Bolk. Allemaal met weer eigen plus en min punten. sommigen met spoiler, sommigen zonder en die spoiler kan symmetrisch of asymmetrisch zijn. Geen idee hoe dat nu precies bedoeld wordt en welke ik nu het beste kan nemen. Ik begrijp natuurlijk wel wat symmetrisch en asymmetrisch is maar zie even niet hoe dat nu van enige betekenis kan zijn op een voorruit en welke ik in mijn geval dan moet hebben :?

Auto betreft een 2002 Fase II 106 GTi
pi_191209813
Waarom harder dan 130 in een knakenbak?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191210095
Twee maanden wachten en dan rijd je toch niet harder dan honderd.
pi_191210181
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:32 schreef halfway het volgende:
Waarom harder dan 130 in een knakenbak?
Praat geen poep over dingen waar je geen verstand van hebt :{w .

quote:
99s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:47 schreef qajariaq het volgende:
Twee maanden wachten en dan rijd je toch niet harder dan honderd.
Dan ken je mij nog niet :7 .

(Bovendien woon ik héél dicht aan de Duitse grens, dat bij uitstek geschikt is om nog eens lekker een potje te gassen en te sturen c_/ )
pi_191210247
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:51 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Praat geen poep over dingen waar je geen verstand van hebt :{w .
[..]

Dan ken je mij nog niet :7 .

(Bovendien woon ik héél dicht aan de Duitse grens, dat bij uitstek geschikt is om nog eens lekker een potje te gassen en te sturen c_/ )
In de regen? Blij dat je ver bij mij vandaan woont.
pi_191210453
quote:
99s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]

In de regen? Blij dat je ver bij mij vandaan woont.
Niet te bang aangelegd zijn. Als je fatsoenlijke banden laat monteren die geschikt zijn om in de regen te rijden (en die zíjn er) en je onderstel op orde hebt, dan kun je gewoon doorvlammen. En er is uiteraard een verschil met motregen of lichte regenval of dat het zo hard naar beneden zeikt dat je bijna je zwembroek mee kunt nemen als je de weg op gaat. In dat geval maak ik zelf ook pas op de plaats. Maar ik ga niet bij elk wissewasje van het gas af, ben geen miet :{w .

[ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 27-01-2020 00:10:43 ]
pi_191210489
Bosch flatblades. Ziet er niet uit i.m.h.o maar het werkt wel op de snelweg
pi_191212213
Gewoon de stank van de ruiten wisser arm buigen
Dan druk deze wat harder op de raam.
De veer die op de arm zit zal wel slap aan het worden zijn.
pi_191212435
Vanaf maart mag je toch maar meer 100...
Wakadoodle!
pi_191214039
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 22:04 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Niet te bang aangelegd zijn. Als je fatsoenlijke banden laat monteren die geschikt zijn om in de regen te rijden (en die zíjn er) en je onderstel op orde hebt, dan kun je gewoon doorvlammen. En er is uiteraard een verschil met motregen of lichte regenval of dat het zo hard naar beneden zeikt dat je bijna je zwembroek mee kunt nemen als je de weg op gaat. In dat geval maak ik zelf ook pas op de plaats. Maar ik ga niet bij elk wissewasje van het gas af, ben geen miet :{w .
Geen idee wat sexuele voorkeur voor invloed heeft op onaangepast rijgedrag. Ook homo's kunnen een grotere wensen.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 21:38:44 #11
488006 Gnunix
за &#1
pi_191239862
lekker 130 rijden in een peugeot
Слава России! Z
pi_191282625
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 23:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gewoon de stank van de ruiten wisser arm buigen
Dan druk deze wat harder op de raam.
De veer die op de arm zit zal wel slap aan het worden zijn.
Wat een advies..

Beter kan je de ruimte tussen motortje en wisserarmen opvullen met ringen. Dan krijg je weer meer druk op de ruit. Er wil namelijk wel speling komen tussen motortje en wisserarmen door ouderdom.

Verder kan het ook zijn dat de voorruit versleten is, vaak met 10-12 jaar. Dan gaan wissers, ook al zijn ze gloednieuw, springen over de ruit.
  zondag 2 februari 2020 @ 12:38:39 #13
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_191306720
Is dat symmetrisch en asymmetrisch niet de aanduiding dat het ene wisserblad langer is dan de ander en rechts gemonteerd moet worden? Mijn linkerblad bijvoorbeeld is korter dan de rechter.

Edit: O, de spoilers. Sja, hetzelfde verhaal? Rechts is meer druk nodig dan links want langer?

[ Bericht 4% gewijzigd door gebrokenglas op 02-02-2020 16:55:48 ]
How can I make this topic about me?
  zondag 2 februari 2020 @ 12:48:03 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191306823
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 18:38 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Wat een advies..

Beter kan je de ruimte tussen motortje en wisserarmen opvullen met ringen. Dan krijg je weer meer druk op de ruit. Er wil namelijk wel speling komen tussen motortje en wisserarmen door ouderdom.
Zet je dan niet je wissers juist verder van de ruit af? Kun je beter de ringen net voor de moer doen zodat je alles harder aan drukt - als dit uberhaupt al werkt.

quote:
Verder kan het ook zijn dat de voorruit versleten is, vaak met 10-12 jaar. Dan gaan wissers, ook al zijn ze gloednieuw, springen over de ruit.
Nog nooit van gehoord. Denk dat de vorm van de ruitenwisser in combinatie met de neus van de auto veel meer van belang is.

@TS: Bosch levert verschillende types ruitenwissers. Aerotwins werken bij ons redelijk goed, alleen bij 180+ slaan ze ook kleine plekjes over dus zelden last van.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 2 februari 2020 @ 15:51:37 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_191309822
Is de afstelling van je wisserarmen wel correct?
Hier een voorbeeldje van BMW: Die hoek C zit steeds tussen de 85 en 87 graden, dus net niet haaks.
https://www.newtis.info/t(...)creen-wipers/Fz1y8NS

Plaatje:

Instellen is natuurlijk een gepasseerd station als er speling op het mechaniek zit. :)

Aerotwins doen het hier prima boven de 180.
Maar ik heb natuurlijk correcte, meten=weten, wisserarmen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_191817771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:38 schreef Gnunix het volgende:
lekker 130 rijden in een peugeot
Kan prima hoor, vlam doorgaans met een gangetje van zo'n 150km/h bij 130 op de borden en zodra ik de grens over ga dan voer ik de snelheid meestal op naar 170km/h. En af en toe ga ik helemáál los en zit ik romdom 200km/h.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 18:38 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden de voorruit laten vervangen vanwege een scheur in de ruit. Vanwege beperkt casco dekking zou me dit bijna niks kosten en na een poliswijziging vanuit de verzekeraar was het zelfs helemaal kostenloos. Die kunnen we dus afstrepen van de lijst. Maar ik denk dat die spoilers de oplossing waren. Had nieuwe besteld waar ze op zaten en sindsdien gaat het stukken beter. Denk dat het deels komt omdat de voorruit van een 106 behoorlijk "rechtop" staat, in tegenstelling tot de moderne trend waarbij het ruitoppervlak van de meeste auto's veel schuiner over de auto loopt en de ruitenwisser dus automatisch al steviger tegen de ruit aan gedrukt wordt.
  dinsdag 3 maart 2020 @ 21:41:09 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191819497
Juist niet als je je eigen theorie volgt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 4 maart 2020 @ 11:37:09 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191826270
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 21:41 schreef daNpy het volgende:
Juist niet als je je eigen theorie volgt.
Wind komt dan wel onder een rechtere hoek op de bladen.

Maar.. mijn ervaring is dat het gewoon aan de kwaliteit van de ruitenwissers ligt.. ik heb echt nog nooit problemen gehad met Boch, en al helemaal niet met flatblades..

Oh, en het helpt ook als je die dingen alleen laat werken als er wat te wissen vált, want op een droge ruit help je ze naar de vaantjes natuurlijk.

Als je denkt dat het aan je ruit ligt; koop eens een flesje rainX of laat je ruit eens polijsten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')