Vogeltje met staartje omhoog?quote:Op zaterdag 25 januari 2020 12:59 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Hmm, wellicht toch Winterkoninkje.
Hmm, ja, daar zeg je wat over de insecten. Nooit bij nagedacht.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 12:59 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Mwoah. Het heeft een paar voordelen op dit moment. Ze eten de insecten in winterslaap niet: meer insecten van het voorjaar, meer voedsel straks voor de jongen, meer jongen overleven.
En door voeren overleven meer vogels de winter, meer vogels in het voorjaar, meer kleintjes, meer koolmezen is minder eikenprocessierups.
Voor mij genoeg reden om even bij te voeren, en ze gaan voor het voedsel wat ze het meeste nodig hebben. Dus als het warmer is en ze hebben juist meer eiwitten nodig en minder vet zullen ze pinda's laten hangen en zelf op zoek gaan naar insecten.
Er komt hier een tosti club binnenkortquote:
Wel blijven opletten, anders klopt je telling niet meer.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:03 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]Pas met zekerheid te zeggen als ik er weer eentje spot.
Ondoenlijk, dat tellen hier. Bij mijn ouders helemaal.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:03 schreef notturna het volgende:
[..]
Wel blijven opletten, anders klopt je telling niet meer.
Het was ook wel een antieke gedachte uit het jaar kruik, waarin ze nog adviseerden om uitsluitend tijdens strenge winters bij te voeren. Tijden veranderen, insectenafname, dit dat.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:06 schreef ieniminimuis het volgende:
En nog even verder bordurend op het bijvoer verhaal: een zoekgebied van een gemiddelde tuinvogel in de zomer is soms nog geen paar km en dat is ook een beetje de afstand die een gemiddelde nestverlater verhuist van de ouders. Gebieden met eikenprocessierupsen hebben weinig vogels en moet dus weer gekoloniseerd worden. Juist door bijvoeren in de winter en dan in de zomer niet en je dus populatie vergroting krijgt jaar in en uit kun je die gebieden weer koloniseren doordat de nestverlaters ook gedwongen worden door de hoeveelheid jongen om iets verder van ouders af te gaan wonen.
En door juist bij te voeren in de winter in de eikenprocessierups gebieden blijven de koolmezen hangen en gaan ze zich meer settelen in die gebieden.
En van het voorjaar weer genoeg bloemen zaaien en niet zo rigoureus alles netjes houden in de tuin.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:02 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Hmm, ja, daar zeg je wat over de insecten. Nooit bij nagedacht.
bekafquote:
Ik heb nog niet geteld. Ik denk dat ik op de site een beetje een gemiddelde van de afgelopen maanden invul.quote:
quote:Op zaterdag 25 januari 2020 09:24 schreef Barreltje het volgende:
[..]
Nee.. ik word heel geen 40 vandaag ...
BarreltjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gefeliciteerd en welkom in dit leuke deel van Fok!Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
Dat bloemen zaaien had ik in de voortuin willen doen afgelopen najaar, maar besloten om het toch niet te doen vanwege de honderden de esdoornzaden die uitlopen. Die zie je makkelijk over het hoofd en dan blijf je aan het bukken om het eruit te pulken. Trap je alles weer aan flarden.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:10 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
En van het voorjaar weer genoeg bloemen zaaien en niet zo rigoureus alles netjes houden in de tuin.
Het is allemaal een wisselwerking.
En we denken wel dat er genoeg voedsel is voor de vogels omdat het warm is, maar we zorgen er ook voor dat hun natuurlijke voeding niet heel erg beschikbaar is. We hebben nette tuinen (weinig overwinter plekken voor insecten), weinig onkruid meer die juist overleven dmv zaden dus die zaden zijn er ook niet.
Van het voorjaar kun je van die bussen met zaden kopen bij de action, echte aanraders. Gewoon lekker strooien. Zitten echt hele mooie bloemen tussen.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:18 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Dat bloemen zaaien had ik in de voortuin willen doen afgelopen najaar, maar besloten om het toch niet te doen vanwege de honderden de esdoornzaden die uitlopen. Die zie je makkelijk over het hoofd en dan blijf je aan het bukken om het eruit te pulken. Trap je alles weer aan flarden.
Andere optie is om bakken neer te zetten op werkhoogte met bloemen erin.
De achtertuin hier ziet er niet uit, zoveel onkruid. Vogels zijn er dol op. Katten van de buren helaas ook.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:20 schreef ieniminimuis het volgende:
Als ik ooit een tuin heb, ga ik zoveel ruzie krijgen met de buren omdat ze gaan klagen over onkruid
Dat is precies wat ik afgelopen jaar bij mijn ouders heb gezaaid. Wilde bloemen tuintje gemaakt. Japanse mix, bloemen voor bijen en vlinders, de hele mikmak door elkaar. Vorige week liep ik er rond en zag dat er nog steeds wat planten in bloei stonden. Zal dit jaar dan wel helemaal fraai worden om te zien.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:21 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Van het voorjaar kun je van die bussen met zaden kopen bij de action, echte aanraders. Gewoon lekker strooien. Zitten echt hele mooie bloemen tussen.
Vooral over mijn boom, want neem licht weg terwijl dat hooguit eventjes in de ochtend 9 uur/10 uur is.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 13:25 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Maar niet over onkruid zeker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |