abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191156332
Hi,

Ik wil mij gaan verdiepen in beleggen. Niet in de grote bedragen, want dat heb ik ook niet, maar meer ter leering en vermaak.
Er zijn heel veel sites en aanbieders. Waar kan ik als beginner het beste mijn informatie vandaan halen? En dan echt vanaf 0. Welke rekening? Valkuilen etc.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
  donderdag 23 januari 2020 @ 11:34:46 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191156792
Was hier niet ooit een centraal topic voor?
We krijgen nu elke week zo'n algemene vraag.
pi_191156802
Niet doen
pi_191157520
Mag ook in een centraal topic, maar die kon ik niet vinden. Als die vraag zo vaak komt is het wel een idee om het centrale topic uit het stof te halen of een nieuwe aan te maken.
pi_191157540
Wil je beleggen om over de langere termijn een leuk potje op te bouwen? Of wil je echt gaan handelen in aandelen?

In het eerste geval kun je gewoon een mixfonds nemen bij een bank. Bv duurzaam aandelenfonds van ASN. Als je elke maand een vast bedrag inlegt heb je weinig last van koersschommelingen. Als de aandelen laag staan koop je meer aandelen voor dat geld, als de aandelen hoog staan is je portefeuille meer waard maar koop je ook minder aandelen van je vaste bedrag. Op termijn haal je een aardig rendement.
Bij de bank kun je kiezen of je een hoog- of laagrisico fonds wil.
pi_191157645
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:44 schreef DonnaNoble het volgende:
Wil je beleggen om over de langere termijn een leuk potje op te bouwen? Of wil je echt gaan handelen in aandelen?

In het eerste geval kun je gewoon een mixfonds nemen bij een bank. Bv duurzaam aandelenfonds van ASN. Als je elke maand een vast bedrag inlegt heb je weinig last van koersschommelingen. Als de aandelen laag staan koop je meer aandelen voor dat geld, als de aandelen hoog staan is je portefeuille meer waard maar koop je ook minder aandelen van je vaste bedrag. Op termijn haal je een aardig rendement.
Bij de bank kun je kiezen of je een hoog- of laagrisico fonds wil.
Ik wil een niet te hoog risico lopen. Dan maar minder rendement.

De eerste optie lijkt mij ook prima om mee te beginnen. Kan dit met een rekening bij bijv de ABN? Of moet daar een speciale rekening/andere partij?

Wat zou een realistisch rendement kunnen zijn bij een laag risico? En zijn er nog verborgen kosten? Ik las ook over fees e.d..
  donderdag 23 januari 2020 @ 13:54:33 #7
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191158259
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:54 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

De eerste optie lijkt mij ook prima om mee te beginnen. Kan dit met een rekening bij bijv de ABN? Of moet daar een speciale rekening/andere partij?

Wat zou een realistisch rendement kunnen zijn bij een laag risico? En zijn er nog verborgen kosten? Ik las ook over fees e.d..
Als je in een fonds stapt via de bank kost dat natuurlijk geld, ze gaan namelijk niet gratis jou effecten beheren.

Een goedkoper alternatief zou zijn om via een broker (DeGiro, Binck, Lynx) zelf te beleggen. Denk aan etf's. Het zou iets meer huiswerk van jou kant vergen maar op lange termijn is het een stuk goedkoper. Als je deze optie kiest raad ik je aan om het niet via je bank te doen maar echt via een broker. Banken zijn namelijk een stuk duurder.

Denk ook even na hoe lang je je geld wilt beleggen. Dat veranderd namelijk ook hoeveel risico je uiteindelijk loopt en welke rendamenten je kunt behalen.
pi_191158568
Ik zou met een maandelijks bedrag aan indexbeleggen gaan doen bij Meesman.
pi_191158619
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:54 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Bij ASN werkt het als volgt, en ik neem aan bij andere banken vergelijkbaar:
je opent een beleggingsrekening. Daar maak ik elke maand een vast bedrag aan over, via automatische afschrijving. Ik heb opdracht gegeven elke maand voor dat bedrag aandelen te kopen. Geen omkijken naar verder. Ze schrijven ook eens in de zoveel tijd een bedrag af voor de kosten. Af en toe wordt er dividend uitgekeerd en meteen opnieuw belegd.

Je kan ook in één keer een groot bedrag inleggen en daar aandelen voor kopen. Dan hangt het er dus erg van af hoe de koers op dat moment is of je belegde kapitaal krimpt of groeit. Door maandelijks een kleiner bedrag over te maken demp je de schommelingen.

Als je geen zin hebt om huiswerk te maken of je er erg in te verdiepen werkt dat goed. Kost inderdaad iets meer dan zelf alles doen.

Ik heb vorig jaar 33% behaald, maar dat is erg hoog. Er zullen ook jaren tussen zitten dat het veel minder is.
pi_191158653
Hier https://www.asnbank.nl/be(...)leggingsfondsen.html zie je wat de fondsen gemiddeld voor rendement halen bij ASN.
  donderdag 23 januari 2020 @ 14:54:17 #11
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191158978
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 14:19 schreef DonnaNoble het volgende:

[..]
Je kan ook in één keer een groot bedrag inleggen en daar aandelen voor kopen. Dan hangt het er dus erg van af hoe de koers op dat moment is of je belegde kapitaal krimpt of groeit. Door maandelijks een kleiner bedrag over te maken demp je de schommelingen.
Hierop een kleine toevoeging. Als je een zo hoog mogelijk rendement wilt behalen is het meestal het beste om zo snel mogelijk een zo hoog mogelijk bedrag in te leggen. Maar iedereen heeft een bepaalde mate van risicoaversie, oftewel hoe goed kan je een bepaalde mate van risico nemen psychologisch handelen. Als je nachtenlang wakker ligt omdat je in een keer 20k hebt belegd en bang bent je hardgespraarde geld te verliezen moet je dat niet doen.

Toen ik begon met beleggen was dat met 6k. Gespaard met mijn bijbaantje in de horeca. Nadat ik mijn 6k in een S&P500 ETF had gestopt was ik een maand later bijna 20% armer. En als was dat een enorme psychologische klap. Gelukkig heb ik destijds rationeel kunnen nadenken en besloten om mijn belegging niet direct te verkopen en met mijn geld terug te rennen naar de bank, want nu heb ik veel meer dan de 6k die ik destijds initieel heb belegd. Ik kan me echter voorstellen dat er mensen zijn die een grotere risicoaversie hebben dan mij en als dat bij jou het geval is kan je beter kleinere bedragen maandelijk inleggen. Dan komt het niet zo hard aan als het een keer mis gaat.
  donderdag 23 januari 2020 @ 15:06:46 #12
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191159133
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 14:17 schreef Glider76 het volgende:
Ik zou met een maandelijks bedrag aan indexbeleggen gaan doen bij Meesman.
Meesman is relatief tegenover andere brokers belachelijk duur en ze behalen echt lage rendementen. Naar mijn mening is het echt beter om jezelf wat financiële vaardigheden aan te leren. Daar heb je altijd profijt van, niet alleen op het gebied van beleggen maar ook op andere gebieden.

Maar als je het niet ziet zitten om er echt tijd in te gaan steken en gewoon iets simpels wil is Meesman misschien wel een optie. Uiteindelijk ga je je toch afvragen wat een aandeel nou precies inhoudt en wat nou precies een obligatie is. Ik raad vrienden en familie meestal ook Meesman aan omdat het toegankelijk is en zodat mensen daarna hun mond houden over beleggingstips en dergelijke.
pi_191159235
Deze vraag kan idd het beste in de centrale:

WGR / Centraal Brokers Topic #1 - Bij welke broker zit je en waarom?

:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')