abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 juli 2007 @ 08:46:08 #276
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_51049423
Twee recensies over afgelopen vrijdag:

Recensie uit Het Parool
quote:
Met het tribale tromgeroffel dat veel van zijn muziek kenmerkt, leek Peter Gabriel op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein de regengoden te willen aanroepen.

En jawel, na een klein kwartiertje vielen de eerste druppels. Gelukkig bleef het bij wat kortstondig gemiezer en toverde de langzaam onder de wolken dalende zon nog een schitterende volle regenboog boven de stad. Het natuurverschijnsel trok in eerste instantie heel wat meer belangstelling van het publiek dan de zanger op het podium.

Peter Gabriel groeide na zijn vertrek uit de symfonische rockgroep Genesis, in 1975, uit tot een idool van de liefhebbers van de meer serieuze popmuziek. De Engelsman manifesteerde zich als pionier van de integratie van niet-westerse etnische invloeden in de rock, en paste tegelijkertijd talloze technologische innovaties in zijn muziek toe. Halverwege de jaren tachtig verschoof zijn aandacht steeds meer naar het maken van filmmuziek en het klokken luiden voor een betere wereld. Hij gaf benefietconcerten en zette zich in voor het milieu, culturele diversiteit en sociale rechtvaardigheid. Maar als hij weer eens een popplaat maakte of een concert gaf, was dat ook werkelijk 'pop' en geen verkapt pamflet.

Dat gold ook voor het optreden op het Westergasfabriekterrein. Omdat zijn nieuwe album, dat naar verluidt Big blue ball heet, nog niet af is en Gabriel daar blijkbaar ook nog niets van wilde 'verklappen', had hij de fans via zijn website om hun favoriete songs gevraagd. Dat leverde dus een concert met veel oud repertoire op. Van zijn recentste album Up uit 2002, dat het commercieel wat minder gedaan heeft, speelde hij slechts één nummer, het afsluitende Signal to noise.

Gabriels zeskoppige begeleidingsband, met oudgedienden Tony Levin op bas en David Rhodes op gitaar, was dik in orde. Toch wist de zanger bij daglicht nog niet de spanning op te roepen die zijn platen kenmerkt. Hij koos vaak een plek aan de zijkant van het podium achter een klavier en liet alle poppenkast en verkleedpartijen die in een ver verleden zijn handelsmerk waren achterwege.

Pas in de schemering krijgt het optreden de impact die een man als Gabriel aan zijn stand verplicht is. Vooral de toegiften Sledgehammer - Gabriels eigen 'soulnummer' - en daarna In your eyes en ten slotte het altijd prachtige Biko maken indruk. Al blijft het toch méér het plezieren van de trouwe fans dan een nieuw artistiek statement.
Recensie van oor.nl
quote:
Westerpark, Amsterdam, rond een uur of half tien ’s avonds. De in casual zwart/wit gestoken PETER GABRIEL is diep in concentratie verzonken en vraagt het tienduizendkoppige publiek: Wat krijg je als water en vuur elkaar raken? ‘Steam!’, schreeuwt de ene helft van het park.

De andere helft heeft het nauwelijks door, want boven de stad, zo’n beetje rechts achter ons, verschijnt een joekel van een regenboog. Eerst een hele felle, en zowaar volle, die van pakweg het Centraal Station tot ver achter de Dam moet reiken. Een paar minuten later vormt zich nog een tweede boog over de eerste. Een sprookjesachtig decor voor een avond enigmatische muziek. Gabriel, het gros van de avond genesteld achter zijn keyboard, moet perfect zicht hebben op dit schouwspel, maar houdt zich afzijdig van commentaar. Misschien dat hij het door de podiumlampen niet ziet? Maar als zijn bassist, de geharde profmuzikant Tony Levin, even later wel tussen twee nummers zijn camera volschiet met dit natuurfenomeen, weten we het allemaal zeker: there’s something in the air tonight!

Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat Gabriel, met zijn nieuwe plaat nog in de afrondingsfase, deze zomer al langs de Europese openluchtvenues zou trekken. Maar de verjaardag van zijn eigen WOMAD-festival noopte hem toch een passend setje voor de zwoele zomeravond samen te stellen. En waarom zou je het dan bij één optreden houden? Nou, bijvoorbeeld omdat het weer in Europa in juni zo onvoorspelbaar is als wat. De tourblog op Gabriels website verraadt dat er in de twee weken voor Amsterdam niet één show droog is verlopen, wat natuurlijk erg sneu is voor zo’n spontaan rondje open-air optredens.
Bij aankomst in het Westerpark lijkt vanavond geen uitzondering: een half uur voor aanvang zien we een halfvol veld, bevolkt door regenjassen en poncho’s en lijkt de zomerse setting van de Westerpark-reeks in het geheel niet van toepassing.

Maar als Gabriel met de voorzichtige klanken van Rhythm Of The Heat een kwartier te vroeg (het voorprogramma werd wegens het slechte weer naar voren gezet en moest zelfs achter het beschermende podiumdoek met groot Arrow Rock Festival-opdruk spelen) stroomt het koddige miniatuurfestivalterrein ineens aardig vol. Een man of tienduizend zien Gabriel vervolgens groeien: het publiek wordt langzaam warm, Blood Of Eden is na een dikke twintig minuten de eerste song die de handen massaal op elkaar krijgt en na drie kwartier is de (dreiging van) regen verdwenen en rest slechts een zachte midsummernight, met passend muzikaal en visueel decor.

Voor Gabriels begrippen is het podium zeer karig ingericht: weinig showelementen, een bescheiden lichtshow, geen malle fratsen van de man zelf – al blijft de steeds boller wordende zanger, eenmaal achter zijn keyboard weg, een onderhoudend en beweeglijk type. Nee, vanavond dragen de man en zijn band de show helemaal op eigen kracht. Na het wat druilerige begin is het dus Steam waarbij de zon doorbreekt, en de hele avond voltrekt zich in die sfeer. Big Time knalt eruit en speciaal voor vanavond wordt Secret World uit de kast gehaald. ‘We hebben deze zolang niet gespeeld dat het nummer praktisch weer maagdelijk is’, zegt Gabriel vanachter zijn keyboard. Maar aan de haarscherpe, gedreven uitvoering is daar niets van te merken.

Als het gros van de aanwezigen denkt dat met Solsbury Hill en Sledgehammer de koek wel zo’n beetje op is, heeft aartsengel Gabriel nog een verrassing in petto: Biko sluit geheel onverwacht de setlist af. Een beloning voor de fans die de regen trotseerden. Een massaal gejuich krijgt Gabriel ervoor terug: onze beloning voor de man die van een druilerige avond een magisch gebeuren maakte.
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  maandag 2 juli 2007 @ 09:40:02 #277
2408 MuadDib
Getrouwd!
pi_51050085
quote:
Op maandag 2 juli 2007 08:17 schreef fripper het volgende:
Ik mis bij Gabriel een beetje het "bandjes-gevoel" . Bij Genesis had ik gewoon idee dat er 5 jongens op het podium stonden die lekker muziek aan het maken waren. Het straalde uit dat ze het leuk vonden - afgezien van Banks die ik de hele avond niet een keer heb zien lachen.
Inderdaad een vreemde constatering: Gabriel, die het allemaal wat losser zou doen deze tour klinkt saai envoorgeprogammeerd en bij een gelikte show als bij Genesis spat de spelvreugde er vanaf.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  dinsdag 3 juli 2007 @ 17:54:04 #278
2408 MuadDib
Getrouwd!
pi_51100793
Hmm, in Brescia speelde hij geen Secret World en Signal To Noise, maar wel.....

..DIY, I Don't Remember, Moribund en Humdrum.

Waarom krijg ik steeds meer het idee dat PG er echt niet zo'n zin in had in Amsterdam

misschien kan de encore-cd me nog blij maken
  dinsdag 3 juli 2007 @ 18:21:23 #279
31303 Frozen
Nothing in particular
pi_51101644
Hm, op de Tour Blog op de site van PG staat dat Amsterdam 1 van de betere concerten was in de reeks...
Nothing is real and nothing to get hung about
pi_53024978
Ik heb de encore-cd van Amsterdam nu een aantal keer beluisterd. Ik hoopte dat het mijn idee over het concert zou veranderen, dat zonder het nogal statische visuele deel toch nog een goed concert bleek, maar helaas. Het is en blijft een mat optreden.
Dat Gabriel oude nummers zou spelen was voor mij een droom die uitkwam, maar de arrangementen zijn mat en zonder enige diepgang. Vergelijk maar eens met Plays Live (misschien niet helemaal eerlijk omdat die nogal is opgepoetst in de studio, maar toch). Ligt het aan de band? Ged Lynch en Angie Pollock kunnen niet tippen aan Jerry Marotta en Larry Fast, Richard Evans is een extra muzikant maar voegt op een marimba na weinig toe en Melanie zuigt (figuurlijk dan, letterlijk zou ze ook zomaar het beffende type kunnen zijn). Ligt het aan de vele voorgeprogrammeerde backingtracks die weinig improvisaties toelaten? Of ligt het gewoon aan de Man zelf? Zijn stem is niet meer wat het geweest is, ik roemde PG vooral voor de emotie die hij in z'n stem kon leggen maar dat mis nu helemaal. En hij moet echt vechten om sommige uithalen te halen, en speelt gewoon op een routinematige en veilige manier.
Jammer, het had zo mooi kunnen zijn, maar achteraf bezien had ik deze tour misschien liever gemist.

(en een terzijde: na Gabriel nu gehoord te hebben hoop ik oprecht dat de The Lamb tour met Genesis nooit door gaat)
pi_75598309
Oeh, volgend jaar maart staat onze held een aantal malen in o.a. Parijs, Londen en Berlijn met zijn nieuwe project Scratch My Back. Ben benieuwd of er nog extra shows bij komen, anders ga ik maar eens kijken of ik kaartjes kan regelen voor een van de shows in het buitenland, want Peter Gabriel met een volledig orkest kan ik natuurlijk niet missen
Nee.
pi_75603055
quote:
Op zondag 13 december 2009 23:13 schreef PimD het volgende:
Oeh, volgend jaar maart staat onze held een aantal malen in o.a. Parijs, Londen en Berlijn met zijn nieuwe project Scratch My Back. Ben benieuwd of er nog extra shows bij komen, anders ga ik maar eens kijken of ik kaartjes kan regelen voor een van de shows in het buitenland, want Peter Gabriel met een volledig orkest kan ik natuurlijk niet missen
Volledig orkest?
Klinkt als het Blof-syndroom. Waarom wil iedereen toch altijd shows geven met zo'n uitgekauwd symfonie-orkest? Lijkt wel een soort hetze tegen subtiliteit. Het is tenslotte maar zelden dat het ergens naar klinkt.
Doe mij maar gewoon een goeie band erachter.
pi_75603126
Nou, PG met alleen orkestbegeleiding (dus geen drums/gitaar/bas) vind ik heel wat anders dan Blof/Metallica/noem-maar-op die wat uitgekauwde strijkers toevoegen aan hun normale arrangementen.
Nee.
pi_75603284
quote:
Op maandag 14 december 2009 07:34 schreef PimD het volgende:
Nou, PG met alleen orkestbegeleiding (dus geen drums/gitaar/bas) vind ik heel wat anders dan Blof/Metallica/noem-maar-op die wat uitgekauwde strijkers toevoegen aan hun normale arrangementen.
Is er al iets van te horen dan?
PG heeft überhaupt zeer zelden strijkers in zijn muziek. Anders was het natuurlijk zo gek nog niet. Maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Het wordt zo snel kitsch vrees ik dan.
Mensen doen vaak zo verheven over orkesten, waarschijnlijk omdat het zo groots is allemaal, maar dat maakt het m.i. niet persé bijzonder.

Heb dit jaar al meerdere concerten zien uitlopen op een farce omdat er een overbodig orkest was meegenomen dat de boel dichtsmeerde met allerlei tegenmelodieën en vergezochte polyritmiek. Sindsdien ben ik nogal huiverig voor dit soort projecten.
  Redactie Frontpage maandag 14 december 2009 @ 09:23:25 #285
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_75604222
Het geeft de artiest vooral de kans om anders tegen zijn werk aan te kijken. Je kunt met een orkest heel veel maar vergis je niet; je wordt ook erg beperkt. Een orkest swingt niet en speelt alles van papier. Het grote voordeel is dat je een mooi orkestraal en symfonisch geluid krijgt waarbij de compositie opeens in een ander daglicht komt te staan. De ogenschijnlijke simpele akkoordjes blijken inginieus te zijn. Bernstein wist dat mooi uit te leggen midden jaren zestig toen hij muziek van The Beach Boys wist uit te leggen middels symfonische invalshoeken. Dat is niet verheven aan normale popmuziek. Dat is simpelweg een andere benandering. Soms pakt dat prachtig uit! Zie de Yesshows in Nederland van enkele jaren terug!

Eindelijk brengt hij Book of love uit!
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_75620082
Book of Love is gewoon uitgebracht op een of andere soundtrack hoor, dus die was al jaren legaal te krijgen. En PG heeft al diverse malen alleen met een piano opgetreden, zoals ook op de Family Snapshot DVD die in 2003/2004 te krijgen was te zien is, waar ie o.a. Solsbury Hill doet.

Ik zie een setlist met nummers als Family Snapshot, Solsbury Hill, That Voice Again, Here Comes The Flood met PG op piano en een orkest erachter in ieder geval wel zitten hoor.
Nee.
  Redactie Frontpage maandag 14 december 2009 @ 18:57:55 #287
95179 TheGrandWazoo
pi_75622182
Ik wil graag gaan maar geen idee hoe je aan kaarten kunt komen. En ik hoef geen bundle te kopen...
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_75738527
Hmmm net een preview geluisterd van het nieuwe album en echt warm word ik er nog niet van. Leuk als tussendoortje, maar om hier 7,5 jaar na UP mee aan te komen... Voor de geinteresseerden, op pg.com is een podcast te downloaden met daarin stukken van een nummer of 4 van het nieuwe album.
Nee.
pi_75759907
Ben er helemaal niet gerust op, deze richting.
Straks gaat 'ie nog in z'n eentje The Lamb coveren
pi_75767192
Nee joh, want PG houdt er niet van om terug te kijken he. Ik snap niet dat ie niet gewoon een keer toegeeft en een keer of 5 de O2 doet met Genesis en de hele Lamb Lies Down show en dat het dan echt afgelopen is met Genesis. Iedereen wil, Peter geeft zelf aan ook niet meer zo negatief t.o.v. de muziek die ie met Genesis heeft gemaakt te staan (in vergelijking met 10-15-20 jaar geleden).

Nee, ik begin een beetje bang te worden dat we weinig meer zullen zien van het muzikale genie Peter Gabriel. Op zich is UP dan wel een mooie afsluiter geweest, dat wel. Toch wel een van z'n sterkste albums IMO (maar ja, de man heeft ook geen enkel middelmatig of slecht album gemaakt).
Nee.
pi_75767877
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 13:45 schreef PimD het volgende:
Nee joh, want PG houdt er niet van om terug te kijken he. Ik snap niet dat ie niet gewoon een keer toegeeft en een keer of 5 de O2 doet met Genesis en de hele Lamb Lies Down show en dat het dan echt afgelopen is met Genesis. Iedereen wil, Peter geeft zelf aan ook niet meer zo negatief t.o.v. de muziek die ie met Genesis heeft gemaakt te staan (in vergelijking met 10-15-20 jaar geleden).
Als 'ie wil moet hij het maar doen, desnoods met Phil in een gipscorset achter de drums. maar van mij hoeft het niet meer. Ik zou hem liever nog een keer een tour zien doen met Tony Levin, Jerry Marotta, Larry Fast, David Rhodes en Dusty Rhodes (a.k.a. Robert Fripp).
quote:
Nee, ik begin een beetje bang te worden dat we weinig meer zullen zien van het muzikale genie Peter Gabriel. Op zich is UP dan wel een mooie afsluiter geweest, dat wel. Toch wel een van z'n sterkste albums IMO (maar ja, de man heeft ook geen enkel middelmatig of slecht album gemaakt).
Je verwoordt mijn angst perfect.
pi_77184539
De CD is deze week gelekt. Ben 'm nu voor het eerst aan het luisteren. Het is beter dan ik had verwacht op basis van de previews vorige maand, maar het blijft natuurlijk jammer dat ie bijna 8 jaar na UP hier mee komt i.p.v. een album met nieuw materiaal.
Nee.
pi_77185179
Kan een moderator dit topic gewoon renamen naar "Centrale Peter Gabriel-topic" ofzo?
Nee.
pi_77193337
Heb twee liedjes geluisterd. Meteen de lat hoog gelegd met Heroes en Street Spirit....

Ik vind het niks.
pi_77367180
Ik heb de CD "Scratch my back". Ik vind het een leuk initiatief! Alle artiesten waar Peter Gabriel een nummer van covert, gaan ook een nummer van hem coveren. En deze nummers worden dan weer op de CD 'I'll scratch yours' gezet. Mooi uitwisselingsprogramma

Ik vind 'Street Spirit' van Gabriel jammer, had veel meer kracht achter zijn stem verwacht, nu is het breekbaar en soms valt de stem zelfs weg. Zonde. Maar zijn 'Heroes' en 'Mirrorball' zijn echt geweldig

Ben benieuwd wat Radiohead met 'Wallflower' gaat doen en welk nummer David Bowie doet!
Tralalalaaa
pi_77367792
Telkens als dit topic omhoog komt denk ik dat PG komende zomer in de Westergasfabriek staat
pi_77367824
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:35 schreef PimD het volgende:
Kan een moderator dit topic gewoon renamen naar "Centrale Peter Gabriel-topic" ofzo?
Of we maken deze even vol en starten dan een "Centraal Peter Gabriel topic #2"
pi_81552460
Na bijna een half jaar is het kwartje hier eindelijk gevallen en staat Scratch My Back hier zowat dag en nacht aan. Wat een plaat. Zeker een van mijn favoriete PG albums, hoewel die abominabele Street Spirit cover van mij er af had gemogen met dan de bonustrack Waterloo Sunset als vervanging.

Schijnt dat ie in september/oktober weer wat concerten gaat doen in Europa. Ben benieuwd ;w
Nee.
  Redactie Frontpage maandag 17 mei 2010 @ 21:18:46 #299
95179 TheGrandWazoo
pi_81553967
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:56 schreef PimD het volgende:
Na bijna een half jaar is het kwartje hier eindelijk gevallen en staat Scratch My Back hier zowat dag en nacht aan. Wat een plaat. Zeker een van mijn favoriete PG albums, hoewel die abominabele Street Spirit cover van mij er af had gemogen met dan de bonustrack Waterloo Sunset als vervanging.

Schijnt dat ie in september/oktober weer wat concerten gaat doen in Europa. Ben benieuwd ;w
Bron?
(Superworm)
pi_81556864
De blog van z'n geluidstechnicus op PG.com. Er schijnt ook een live-cd te komen van de afgelopen paar optredens, met dan de PG nummers in een orchestraal jasje.
Nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')