Ja, maar niet veel (ben ook nog niet zo lang begonnen, dus niet erg goede graadmeter nog). Ik leg ook maandelijks in dus tijdelijke dips zijn hiermee deels afgedekt.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:02 schreef Sushilover het volgende:
[..]
En nu met het corona virus, zie je dan dat je rendement omlaag gaat?
Zelf heb ik tot nu toen 1 keer een bedrag van ¤2500 in een ETF belegd en de koers daarvan is inderdaad vanaf 20 januari omlaag gegaan, echter gister en vandaag juist weer lekker omhoog.Rendement tot nu in de 3 maanden dat ik beleg ruim 8%.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:02 schreef Sushilover het volgende:
[..]
En nu met het corona virus, zie je dan dat je rendement omlaag gaat?
Het is maar net wie je het vraagt.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 08:34 schreef Sushilover het volgende:
Vanochtend weer op het nieuws: waterstof is de toekomst
Is wel hoog risico.quote:Op woensdag 5 februari 2020 11:47 schreef K44S het volgende:
Er is verder op een topic mbt het doen in crowdfunding, wat ik er over gelezen heb krijg je een rendement er voor terug. Verder geen verstand van.
En poker is een kansspel zeker?quote:Op vrijdag 17 januari 2020 23:51 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb beleg maandelijks via de rabobank app zelf beleggen. 1X instellen op NT World/NT EM en vervolgens niet meer naar kijken. Zelfde met de woningwaarde, eenmaal een woning gekocht heeft het weinig zin om iedere week te kijken wat de waarde is, tenzij je van plan bent te verkopen..
Ontzettend saai maar is de beste risico / rendement verhouding imo.
Mensen die +20% halen op individuele aandelen hebben puur geluk, dat heeft weinig met beleggen te maken.
Zoals met alles bij de energietransitie is de oplossing een mix, waarin waterstof een deel van gaat opsnoepen.quote:Op woensdag 5 februari 2020 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is maar net wie je het vraagt.
Waterstof heeft zeker een toekomst, het heeft ook al een "heden".
Maar gaat waterstof massaal gebruikt worden in auto's?
Nadeel:
- waterstof is 2,5x duurder per kilometer dan elektrisch
- waterstof tankstations zijn complex en kosten minimaal 1,2 miljoen Euro
- waterstof kan je niet thuis laden / tanken (moet onder 800 bar druk en -40 graden Celsius)
- het rendement van het produceren, comprimeren, koelen en weer omzetten naar stroom is erg laag vergeleken met het direct opslaan van stroom in een accu
- een waterstof tankstation kan maar zo'n 36 klanten per dag bedienen omdat het comprimeren en koelen tijd kost (na 3 klanten is de pomp een half uur onbruikbaar)
Voordeel:
- het tanken gaat sneller dan laden
Kijk daarnaast ook naar de ontwikkeling van accu's. Iedere 10 jaar verdubbelt de accu capaciteit, de prijs daalt ieder jaar met zo'n 15%. Tesla komt dit jaar (zal wel 2021 worden) met een auto met 600 mile range (~950km).
Maar kunnen we dan niet waterstof gebruiken in plaats van aardgas?
Momenteel wordt 95% van alle waterstof gemaakt... van aardgas... dus daar zit op dit moment nog geen enkel voordeel in, behalve dat je energie verliest bij het omzetten van aardgas naar waterstof.
Maar je kan waterstof ook maken door elektrolyse uit groene stroom toch?
Klopt... maar daar verlies je bij de omzetting zo'n 25 tot 30%... iemand draait voor dat verlies op en dat is niet de stroomboer maar de afnemer; de consument.
Maar stel dat we waterstof door gasleidingen kunnen krijgen naar woningen toe.
Hoe gaan we dat in de praktijk doen?
Je hebt nu een aantal hoofdleidingen voor aardgas lopen, daar kan je niet ineens waterstof doorheen laten lopen dus zal je wijk voor wijk, huis voor huis moeten omzetten en overal tijdelijke bypasses aanleggen. Daarnaast zal je de cv-ketels, fornuizen/ovens en oude gaskachels allemaal geschikt moeten maken of vervangen.
Zeggen dat de infrastructuur van aardgas bruikbaar is voor waterstof is dus op zich waar... maar je kan niet heel Nederland in 1 dag overzetten, je zal dus héél veel dubbel werk moeten doen om iedereen over te krijgen... en aangezien je niet zowel aardgas als waterstof door een leiding krijgt moet iedereen over. Want wat doe je als 2 of 3 mensen in een straat niet thuis zijn? Of niet willen meewerken? Afsluiten?
Dus ja: waterstof kan een toekomst hebben maar ik zie het somber in.
Professor Ad van Wijk zal er anders over denken maar die wordt betaald door de waterstof lobby, ik niet
Wat ik me wel afvraag, als Tesla zoveel auto's gaat verkopen, welke auto fabrikant levert dan in? Ervan uitgaande dat het aantal nieuwe auto's per jaar gelijk blijft is het bijzonder dat de totale beurswaarse van alle automerken zo hard stijgt of zou de marge zoveel stijgen?quote:Op woensdag 5 februari 2020 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zoals met alles bij de energietransitie is de oplossing een mix, waarin waterstof een deel van gaat opsnoepen.
https://www.vroom.be/nl/n(...)eggegooid-geld-22865quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:03 schreef Sushilover het volgende:
https://www.ad.nl/ad-werk(...)bill-gates~ad0ccc93/
Het schip zal door waterstof aangedreven worden..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |