Hoe kan een frikandel nou vegetarisch zijn, net zoals vegetarische kip geen kip is. Waarom moet die vegetarische rommel op vlees lijken?quote:Mora brengt vegetarische frikandel op de markt
Snackfabrikant Mora heeft op de Horecava beurs in Amsterdam een nieuwe snack gepresenteerd: de vegetarische frikandel. De vleesloze variant van de populaire frituursnack werd ontwikkeld in samenwerking met De Vegetarische Slager en ligt binnen drie weken in de Nederlandse frituur.
De vegetarische frikandel komt na eerdere successen zoals de vegetarische bitterbal en de volledig plantaardige kipkorn. De snackfabrikant verkocht op een jaar tijd al meer dan een miljoen vegetarische producten, en blijft het aanbod dan ook uitbreiden.
Het ontwikkelen van de vleesloze frikandel kostte echter tijd, liet Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, anderhalf jaar geleden al weten aan de Nederlandse krant BN DeStem: “Lastig, lastig. We zijn ermee bezig. Hij moet meteen goed zijn, meteen de beste zijn qua smaak en structuur. Het lijkt simpel, maar in die zin is frikandel niet het makkelijkst om vega te maken”.
Die opdracht lijkt alvast gelukt. Op de Horecava beurs in Amsterdam werd de vega-frikandel enthousiast ontvangen. In de vleesloze variant zit soja en de kenmerkende kruiden die ook een gewone frikandel op smaak brengen. In de supermarkt komt een variant die ook je ook in de oven en airfryer kunt bereiden.
Wanneer Belgische snackliefhebbers de vegetarische lekkernij kunnen proeven is nog niet bekend.
https://m.hln.be/geld/con(...)p-de-markt~ad441237/
Frikandelen moeten van vlees gemaakt worden. Anders is het geen frikandel.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:03 schreef Fok-it het volgende:
Spar heeft al vega-frikandellenbroodjes in de schappen liggen. Smaken meer dan prima en vrijwel vergelijkbaar. Niet dat TS dat ooit zal weten.
Yawn-topic nummer zoveel
Lekker blijven huilen. Vega-markt wordt groter. Kweekvlees gaat een happening worden. Maar blijf jij maar per se ECHT!! vlees willen hoor.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:05 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Frikandelen moeten van vlees gemaakt worden. Anders is het geen frikandel.
Waarom niet?quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:01 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Hoe kan een frikandel nou vegetarisch zijn, net zoals vegetarische kip geen kip is. Waarom moet die vegetarische rommel op vlees lijken?
Normaal gesproken eens met stelling, maar een frikandel lijkt ook niet op vlees.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:01 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Hoe kan een frikandel nou vegetarisch zijn, net zoals vegetarische kip geen kip is. Waarom moet die vegetarische rommel op vlees lijken?
klopt, je mist gewoon de angst, de pijn en verdriet van het dier.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:05 schreef Zalmslaatje het volgende:
Nog nooit heb ik een snack van mora gegeten die in de buurt van een voldoende kwam.
Ik bedoel dat ze gewoon geen fatsoenlijk smakende snacks kunnen produceren dat heeft niks met vlees te maken.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:14 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
klopt, je mist gewoon de angst, de pijn en verdriet van het dier.
Dat geeft een bepaalde smaak. Die krijg je kunstmatig niet voor elkaar.
Vind je? Er komt overal alleen vegetarisch voor te staanquote:Op donderdag 16 januari 2020 23:19 schreef opgebaarde het volgende:
Wordt tijd dat de vlees branche nieuwe namen bedenkt voor haar producten want dit is toch allemaal knap verwarrend
Crunchy Chicken is wel ok.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:05 schreef Zalmslaatje het volgende:
Nog nooit heb ik een snack van mora gegeten die in de buurt van een voldoende kwam.
Klinkt heel enthousiast.quote:
Lijkt me niet, omdat de smaak van die sauzen en ui domineren. Net als Indiaas, het maakt geen verschil wat je naar binnen werkt, alle smaken worden uitgewist door de curry.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:14 schreef SpaceOddity het volgende:
Ik, als die hard frikandellenvreter, vind dit maar zozo. Maar ik ben wel benieuwd.
En als je dan de speciaal variant eet, met mayo curry en uitjes, zou je dan echt verschil merken?
Hmmm...
Deze gast is gekquote:Op donderdag 16 januari 2020 23:14 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
klopt, je mist gewoon de angst, de pijn en verdriet van het dier.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:26 schreef ems. het volgende:
Oh nee, er komt een voedselproduct op de markt wat ik nooit ga eten. Laat ik keihard gaan slachtofferen over dat dingen mij opgedrongen worden.
Ik ben een echte vleeseter en ja heb wel eens wat van die Vivera producten gekocht. Eerlijk is eerlijk, er zitten best lekkere dingen tussen (groenteburger en kaaschnitzel) maar ook dingen die echt niet te vreten zijn. Ik verbaas me er gewoon over waarom het toch allemaal op vlees moet lijken en dezelfde naam draagt.... zo'n onzin.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:38 schreef Fok-it het volgende:
Ik ben ook oprecht benieuwd of de fokkers die de grootste allergische reactie krijgen van vega weleens wat vegetarische snacks of vleesproducten op hebben. En dan niet die smerige soja-rookworst van Unox die de gemiddelde vegetariër waarschijnlijk nog niet eens weg krijgt. Vegetarische slager bijv. En of jullie het nou oprecht zoveel vonden verschillen.
Als vleeseter kan ik mij daar echt weinig bij voorstellen namelijk
Dit!!quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:38 schreef Fok-it het volgende:
Ik ben ook oprecht benieuwd of de fokkers die de grootste allergische reactie krijgen van vega weleens wat vegetarische snacks of vleesproducten op hebben. En dan niet die smerige soja-rookworst van Unox die de gemiddelde vegetariër waarschijnlijk nog niet eens weg krijgt. Vegetarische slager bijv. En of jullie het nou oprecht zoveel vonden verschillen.
Als vleeseter kan ik mij daar echt weinig bij voorstellen namelijk
Kweekvlees heeft niets met de vegamarkt te maken. Kweekvlees is namelijk echt vlees.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Lekker blijven huilen. Vega-markt wordt groter. Kweekvlees gaat een happening worden. Maar blijf jij maar per se ECHT!! vlees willen hoor.
Waarom begrijp je dat niet dan? Vegetariërs die geen dieren ervoor willen doden maar zo nog wel iets eten wat verwant is aan vlees? Is toch alleen maar prima? Het gaat er niet om dat het op vlees lijkt, naar vlees ruikt en smaakt. Het gaat erom dat er geen dood dier aan te pas komt. Dat is toch niet hypocriet? Dat is alleen maar logisch. Waarom zou een vegetariër niet mogen genieten vsn een goeie vega-burger zonder dat ze daar een schuldgevoel van hoeven te krijgen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:55 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik ben een echte vleeseter en ja heb wel eens wat van die Vivera producten gekocht. Eerlijk is eerlijk, er zitten best lekkere dingen tussen (groenteburger en kaaschnitzel) maar ook dingen die echt niet te vreten zijn. Ik verbaas me er gewoon over waarom het toch allemaal op vlees moet lijken en dezelfde naam draagt.... zo'n onzin.
Ja heb je gelijk in. Had eigenlijk de in leven houdende dierenmarkt moeten zeggen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:59 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Kweekvlees heeft niets met de vegamarkt te maken. Kweekvlees is namelijk echt vlees.
Overigens denk ik dat best veel vleesliefhebbers geen probleem zouden hebben met kweekvlees mits het betaalbaar en lekker is.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:02 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja heb je gelijk in. Had eigenlijk de in leven houdende dierenmarkt moeten zeggen.
Je bent vegetariër en dan wil je iets eten wat verwant is aan vlees? Schiet mij maar lek....quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:01 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Waarom begrijp je dat niet dan? Vegetariërs die geen dieren ervoor willen doden maar zo nog wel iets eten wat verwant is aan vlees? Is toch alleen maar prima? Het gaat er niet om dat het op vlees lijkt, naar vlees ruikt en smaakt. Het gaat erom dat er geen dood dier aan te pas komt. Dat is toch niet hypocriet? Dat is alleen maar logisch. Waarom zou een vegetariër niet mogen genieten vsn een goeie vega-burger zonder dat ze daar een schuldgevoel van hoeven te krijgen.
Zou het met die voorwaarden ook niet logisch vinden als je dan alsnog voor normaal vlees zou gaan. Zal nog wel tijdje duren thoughquote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:04 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Overigens denk ik dat best veel vleesliefhebbers geen probleem zouden hebben met kweekvlees mits het betaalbaar en lekker is.
Zijn ook vaak mensen die eerst vlees hebben gegeten en nu uit dierenwelzijn of milieuoverweging zijn gestopt. Het is niet opeens zo dat ze vlees dan meteen verafschuwen en een kotsneiging krijgen wanneer ze een BBQ-lucht ruiken. Ze weten dat kip lekker is maar ze eten het niet omdat ze het niet goed vinden. Nu krijgen ze kip wat ze kunnen eten en weten dat er geen slacht aan te pas komt. Tuurlijk eten ze dan kip. Maar goed zal wel lastig te begrijpen zijn voor sommigen, ik vind het niet meer dan logisch.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:05 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Je bent vegetariër en dan wil je iets eten wat verwant is aan vlees? Schiet mij maar lek....
Eens!quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zijn ook vaak mensen die eerst vlees hebben gegeten en nu uit dierenwelzijn of milieuoverweging zijn gestopt. Het is niet opeens zo dat ze vlees dan meteen verafschuwen en een kotsneiging krijgen wanneer ze een BBQ-lucht ruiken. Ze weten dat kip lekker is maar ze eten het niet omdat ze het niet goed vinden. Nu krijgen ze kip wat ze kunnen eten en weten dat er geen slacht aan te pas komt. Tuurlijk eten ze dan kip. Maar goed zal wel lastig te begrijpen zijn voor sommigen, ik vind het niet meer dan logisch.
wat is er mis met een scharrelkip? Dus een kip die buiten loopt, niet van die fokbatterijenquote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zijn ook vaak mensen die eerst vlees hebben gegeten en nu uit dierenwelzijn of milieuoverweging zijn gestopt. Het is niet opeens zo dat ze vlees dan meteen verafschuwen en een kotsneiging krijgen wanneer ze een BBQ-lucht ruiken. Ze weten dat kip lekker is maar ze eten het niet omdat ze het niet goed vinden. Nu krijgen ze kip wat ze kunnen eten en weten dat er geen slacht aan te pas komt. Tuurlijk eten ze dan kip. Maar goed zal wel lastig te begrijpen zijn voor sommigen, ik vind het niet meer dan logisch.
Voor mij niet veel. Maar ik kan me voorstellen dat de echte committed vegetariërs ook een kip die buiten loopt niet geslacht willen zien. Dan voelen ze zich hypocriet als ze daar dan opeens een uitzondering voor gaan maken. Slacht is slacht.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:12 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
wat is er mis met een scharrelkip? Dus een kip die buiten loopt, niet van die fokbatterijen
Heeft het lang geduurd voor je volledig stopte met vlees eten?quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:12 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Eens!
Ik heb 38 jaar vlees gegeten en vind alles heerlijk.
Maar ik eet het niet meer.
Vegetarische frikadel zou ik best eten.
Leven is leven, leven is sterven.quote:
Leven is niet dodenquote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:17 schreef Zalmslaatje het volgende:
[..]
Leven is leven, leven is sterven.
Nee, van de een op andere dag eigenlijk.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Heeft het lang geduurd voor je volledig stopte met vlees eten?
Waarom?quote:
Wij zijn de meest ontwikkelde diersoort op aarde. We leven niet in het wild. We hoeven ondergeschikte dieren niet te doden om aan voldoende essentieel voedsel te komen.quote:
True. Ik ambieer zelf ook niet om volledig vegetarisch te eten verder. Misschien later wel, maar nu nog niet. Maar wel meerdere dagen per week geen vlees. Dat moet ook gewoon gemakkelijk kunnen.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:19 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Nee, van de een op andere dag eigenlijk.
Al aten we thuis al niet dagelijks vlees.
Ik denk wel dat het makkelijker is om vegetariër te zijn nu dan een jaar of twintig geleden. Er is veel meer en beter aanbod aan vleesvervangers.
quote:Op vrijdag 17 januari 2020 00:23 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wij zijn de meest ontwikkelde diersoort op aarde.![]()
We leven niet in het wild. Daar valt het een of ander over te zeggen.
We hoeven ondergeschikte dieren niet te doden om aan voldoende essentieel voedsel te komen. Klopt waarschijnlijk maar ik apprecieer de smaak en consistentie van vlees te veel.
Maar zoals ik al, ik eet zelf ook nog vlees dus dat is absoluut hypocriet. Beetje zelfreflectie kan geen kwaad.![]()
Kweekvlees is niet vega.quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Lekker blijven huilen. Vega-markt wordt groter. Kweekvlees gaat een happening worden. Maar blijf jij maar per se ECHT!! vlees willen hoor.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 23:12 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Normaal gesproken eens met stelling, maar een frikandel lijkt ook niet op vlees.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |