quote:ABN Amro: spaarrente particulier dit voorjaar 0%
AMSTERDAM - ABN Amro gaat vanaf 1 april als eerste grootbank geen spaarrente meer uitkeren. Voor klanten met meer dan ¤2,5 miljoen op de bank wordt de rente met -0,5% zelfs negatief.
Dat blijkt uit de nieuwe productvoorwaarden die ABN Amro dinsdag naar klanten gaat versturen. Voor alle klanten met minder dan ¤2,5 miljoen gaat de rente op per 1 april naar nul. In oktober verlaagde de staatsbank de rente op gewone spaarboekjes naar 0,01%.
Met de stap keert ABN Amro als eerste grootbank in Nederland geen rente meer uit op gewone spaarders. Triodos zette in april 2017 als eerste consumentenbank de rente op spaarboekjes op nul. Rijke spaarders bij onder meer Van Lanschot krijgen ook al enige tijd geen rente meer.
De manier waarop ABN-spaarders gaan reageren op de nulrente wordt belangrijk voor het vervolg bij andere banken, zoals ING en Rabobank. De afgelopen jaren volgden de drie grootbanken elkaar steeds met de renteverlagingen. De vraag is of spaarders net zo onverstoord verder blijven sparen, of besluiten iets anders te doen met hun appeltjes voor de dorst.
Ruim vijfduizend ABN Amro-klanten krijgen vanaf 1 april een negatieve rente over het geld dat zij bij de bank bewaren. Het gaat om zo’n drieduizend particuliere klanten en zo’n 2200 zakelijke klanten met meer dan ¤2,5 miljoen op een ABN-rekening. Zij krijgen hierover vanaf 1 april de rente van de Europese Centrale Bank (ECB) doorberekend: -0,5%.
https://www.telegraaf.nl/(...)ulier-dit-voorjaar-0
Waarom zou je? Bij andere banken is het niet veel beter/meer.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Gaat nu iedereen weg bij abn?
Met sparen ben ik er al weg.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Bij een andere bank krijg je dan 0.1%, of dat de moeite is.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
quote:Op maandag 13 januari 2020 16:50 schreef RM-rf het volgende:
Ff wachten nu op de eerste Fok!-usert die heel luidruchtig gaat klagen dat hij nu negatieve rente op zn ABN Amro-rekening moet betalen
Ben ik straks bijna ¤14,- per dag kwijt om mijn geld bij de ABN te stallen, volgens de telegraaf.quote:Rijke klant ABN Amro straks ¤13,70 per dag kwijt
Bedankt FED, de EU en andere centrale banken moesten wel mee blijven doen.quote:
Niet allerlei dubieuze Zwitserse bankrekeningen hebbenquote:Op maandag 13 januari 2020 16:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
[..]
Ben ik straks bijna ¤14,- per dag kwijt om mijn geld bij de ABN te stallen, volgens de telegraaf.![]()
Heb ook weinig vertrouwen meer in hun beloftes dat dat nooit gaat gebeuren.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:50 schreef RM-rf het volgende:
Ff wachten nu op de eerste Fok!-usert die heel luidruchtig gaat klagen dat hij nu negatieve rente op zn ABN Amro-rekening moet betalen
Tja, ik heb de spaarrekeningen alleen maar om de zaken overzichtelijk te houden (reserveringen voor vakantie etc). Voor de rente hoeven we het toch al lang niet meer te doen.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dus naar je betaalrekening zetten.
Niet handig in mijn mening, het zou eigenlijk ook niet negatief mogen worden.
Tenzij banken ook geld toe gaan geven (zoals in Denemarken) op leningen.
Anders sluit de bank maar, geen functie meer op geld heen en weer schuiven na.
Veilig is het dan namelijk niet meer.
Oh dat is wel herkenbaar hoor.quote:Op maandag 13 januari 2020 17:36 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tja, ik heb de spaarrekeningen alleen maar om de zaken overzichtelijk te houden (reserveringen voor vakantie etc). Voor de rente hoeven we het toch al lang niet meer te doen.
Aan de andere kant is de hypotheekrente ook heel laag en daar pluk ik ook de vruchten van. Dus uiteindelijk maakt het onder de streep (voor huizenbezitters) niet heel veel uit.
Laat die aanhalingstekens die geen aanhalingstekens zijn maar weg, want 20k is niet bepaald veel geld anno 2020.quote:Op maandag 13 januari 2020 18:18 schreef superniger het volgende:
Ik heb 'maar' 20.000 euro spaargeld
Simpel. Als ze het allemaal doen, hebben de klanten geen andere optie.quote:Op maandag 13 januari 2020 18:48 schreef ShaoliN het volgende:
ECB rekent negatieve rente aan banken die spaargeld van hun klanten bij hen parkeert. Waarom zouden banken daar niet gewoon mee ophouden?
Ik vind het zo bizar dat banken hun klanten straffen van het gebruiken van hun producten.
Waarschijnlijk meer dan driekwart van Nederland dus tel je zegeningenquote:Op maandag 13 januari 2020 18:18 schreef superniger het volgende:
Ik heb 'maar' 20.000 euro spaargeld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |