Die gesprekken zijn allemaal al geweest en alles is al gezegd. Op elke manier.quote:Op zondag 2 februari 2020 11:33 schreef FlyingFish het volgende:
Maar Venco, als jij wel thuis bent, heeft je man er dan niet ook last van? Het lijkt mij dat hij toch ook wel wakker wordt van het gehuil, zelfs al hoeft hij er niets mee te doen. Je moet het brengen als een investering in een betere nachtrust voor jullie beiden, niet alleen voor jou.
En mocht hij daar toch nog wat hulp bij nodig hebben dan zou ik vanaf nu twee minuten langer wachten met naar haar toe gaan, zodat hij ook even goed wakker wordt. Je hebt zijn hulp hierbij echt nodig en als hij dat gewoon niet doet, dan moet je zorgen dat hij er zelf ook graag iets aan wil gaan doen doordat hij er nu zelf ook last van heeft.
En als je er echt mee gaat beginnen, vertel dit dan overdag ook duidelijk aan Z een paar keer. Ze begrijpen echt al heel veel. (Ernaar handelen is een tweede, natuurlijk.)
Dat zeg ik niet over mezelf. Dat zegt mijn man.quote:Op zondag 2 februari 2020 13:51 schreef TolstoiFan het volgende:
VencoHet klinkt wel hard naar jezelf om te zeggen jij dit aangeleerd hebt en dat jij dan dus ook degene bent die het af moet leren. Soms kies je voor een oplossing, die je op dat moment het snelst weer aan slapen helpt. Ik heb dat ook tijden zo gedaan.
En als je al zo vermoeid bent, dan is het ook heel erg moeilijk om tijdens de nacht opeens ander gedrag proberen aan te leren, waarbij je zelf ook consequent moet zijn. Want eigenlijk wil je dan ook gewoon slapen.
Ik heb niet echt advies voor je hoe dit te doorbreken, behalve toch meer hulp van je man. Kunnen jullie dit niet samen aanpakken tijdens een vakantieperiode?
Veel sterkte, ik leef met je mee. Te weinig slaap krijgen is echt zo killing……
Ja, zo dacht ik ook. Als single had ik het toch ook alleen moeten doen.quote:Op zondag 2 februari 2020 15:28 schreef Lemijn het volgende:
Ik had geen partner om me te helpen dus heb het wel zelf gedaan en het kan, vencodark. Overdag uitleggen, consequent uitvoeren en overtuigd zijn van het nut zijn inderdaad de ingrediënten. Die laatste maakte dat ik het kon doorzetten, ik dacht echt dat het een goed idee was voor hem. Te moe is niet goed
.
Misschien de koppeling maken tussen licht en donker? Vanavond als je gaat slapen is het donker, en zolang het donker is kan je niet meer bij mama drinken, want dan slaapt mama. Morgen als je wakker wordt en het weer licht is gaan we weer eten/drinkenquote:Op zondag 2 februari 2020 15:51 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja, zo dacht ik ook. Als single had ik het toch ook alleen moeten doen.![]()
Maar ik heb al vooruitgang vandaag: ze heeft nog meer 3 keer gedronken sinds het opstaan.
1 x opstaan. 1 x dutje. 1 x opstaan na dutje.![]()
De overige 4 keer dat ze al heeft gevraagd heb ik haar afgeleid, eten aangeboden of gewoon uitgelegd dat het pas mag wanneer ze gaat slapen.
Hoe kan ik haar het beste uitleggen dat vannacht geen optie is?
Zou je denken maar ‘s morgens tot een uur of 8 is het natuurlijk nog donker en om na de nacht pas bij daglicht drinken te geven dan is het wel heel lang.quote:Op zondag 2 februari 2020 16:09 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Misschien de koppeling maken tussen licht en donker? Vanavond als je gaat slapen is het donker, en zolang het donker is kan je niet meer bij mama drinken, want dan slaapt mama. Morgen als je wakker wordt en het weer licht is gaan we weer eten/drinken
En dat gewoon gedurende dag een paar keer herhalen, zodat je het niet hoeft te zeggen voor t slapen, voor t geval ze overstuur raakt.
Ja dat ligt een beetje aan de rest van ochtendplanning. Maar inderdaad, tegelijk uit bed met grote broer is ook wel een duidelijke als ze dat kan zien/horen. Of misschien met zo'n slaaptrainschaap? Dat ze weer kan eten/drinken wanneer dat beestje verkleurtquote:Op zondag 2 februari 2020 16:30 schreef vencodark het volgende:
[..]
Zou je denken maar ‘s morgens tot een uur of 8 is het natuurlijk nog donker en om na de nacht pas bij daglicht drinken te geven dan is het wel heel lang.
Misschien iets koppelen aan het opstaan met mijn zoon bijvoorbeeld...
Dat laatste dacht ik ook. Eens online bekijken. Thx voor het meedenken!quote:Op zondag 2 februari 2020 16:38 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Ja dat ligt een beetje aan de rest van ochtendplanning. Maar inderdaad, tegelijk uit bed met grote broer is ook wel een duidelijke als ze dat kan zien/horen. Of misschien met zo'n slaaptrainschaap? Dat ze weer kan eten/drinken wanneer dat beestje verkleurt
Fijn dat het overdag al beter ging! Het ligt ook wel in elkaars verlengde: dat zij niet in haar eentje beslist wanneer ze mag drinken.quote:Op zondag 2 februari 2020 15:51 schreef vencodark het volgende:
Hoe kan ik haar het beste uitleggen dat vannacht geen optie is?
Ik hoop dat vannacht ook goed zal gaan.quote:Op zondag 2 februari 2020 19:39 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Fijn dat het overdag al beter ging! Het ligt ook wel in elkaars verlengde: dat zij niet in haar eentje beslist wanneer ze mag drinken.
Hoe ik het onderscheid maakte in het begin: drinken deden we beneden. Dus 's avonds eerst op de bank drinken, dan naar boven en avondritueel. 's Morgens andersom: eerst opstaan, dan beneden drinken. Dus zo lang hij in bed ligt en ik hem er niet uit haalis het nog nacht en mag hij niet drinken. Ik gebruik tegenwoordig ook wel nacht en donker door elkaar maar dat gaat zich richting juni wel opbreken natuurlijk.
Jacob was toen nog een anderhalf maar snapte echt opvallend snel dat de bank de enige plek was waar gedronken werd! Verbazingwekkend vond ik dat.
Inmiddels ben ik weer soepeler hoor en worstelen we met andere tegenstrijdige wensen in de nacht, maar goed door deze grote omschakeling van destijds heb ik echt veel geleerd over hoe zoiets aan te pakken in ons geval.
Verder gewoon overdag vaak herhalen: als je in bed ligt mag je niet drinken. Als je wakker wordt mag je X of Y en dan ga je weer lekker liggen. En als ze 's nachts wakker wordt hetzelfde riedeltje. Het voelt altijd een beetje debiel vind ik, alsof ik opeens een robot ben geworden, maar het werkt wel want hij zegt het uit zichzelf ook.
Van je man vind ik het ook hard om zoiets te zeggen.quote:Op zondag 2 februari 2020 14:50 schreef vencodark het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet over mezelf. Dat zegt mijn man.![]()
Maar verder is het wel zo gegaan ja. De snelste oplossing en met de hoop dat ze er vanzelf overheen groeit en gaat doorslapen.
Consequent is zeker belangrijk maar de nachts gewoon moeilijk om na te leven.
Deze ga ik even uitprinten en boven mijn bed hangen! Herkenning dus vwb het te snel ingrijpenquote:Op zondag 2 februari 2020 17:29 schreef Adrian4 het volgende:
Mag ik even trots zijn op mezelf?![]()
De ochtend begon met de zoveelste ruzie tussen de twee heertjes dit weekend.
Ruzie begint altijd met hard schreeuwen en huilen van beide kanten. Ik zei tegen Willem hij moest gaan samenspelen. Kreeg ik een heel verhaal tussen de snikken door dat Kevin hem toch niet snapt. Ik zei dat ie dan maar moest beginnen met het proberen uit te leggen en niet moest gaan schreeuwen, want dat snapt niemand. “Maar hij snapt echt helemaal niks mama!!”
De grootste kans op escalatie en pijn was inmiddels voorbij dus ik ging lekker mijn krant lezen en koffie drinken en opeens hielt Willem op met huilen en ging hij Kevin uitleggen wat de bedoeling was. En Kevin deed wat Willem zei en ze hadden samen lol!!!
Dit is wat de boekjes zeggen: zelf op laten lossen. Ik grijp echt veel te snel in.
Klopt, heel vaak dit soort dingen zeggen, helpt enorm. Ysje zegt dan tegenwoordig op zo'n toontje van 'het is niet anders': 'Okaaay mama'.quote:Op zondag 2 februari 2020 19:39 schreef Lemijn het volgende:
Verder gewoon overdag vaak herhalen: als je in bed ligt mag je niet drinken. Als je wakker wordt mag je X of Y en dan ga je weer lekker liggen. En als ze 's nachts wakker wordt hetzelfde riedeltje. Het voelt altijd een beetje debiel vind ik, alsof ik opeens een robot ben geworden, maar het werkt wel want hij zegt het uit zichzelf ook.
Ja, dat is zeker zo, van dat niet te snel ingrijpen. Is echt een moederding.quote:Op zondag 2 februari 2020 22:10 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Deze ga ik even uitprinten en boven mijn bed hangen! Herkenning dus vwb het te snel ingrijpen
Hier vliegt het volk elkaar ook snel in de haren, vooral verbaal gelukkig, maar S wordt megasnel op de kast gejaagd door zn stoïcijnse zus die heeeeeel goed de juiste knopjes weet in te drukken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Franny_G op 03-02-2020 09:10:39 ]"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |