abonnement Unibet Coolblue
pi_190984501
Ik verbeeld me wel eens in dat de nood in de wereld gaat toeslaan als gevolg van de overpopulatie. Dat de wereld enkel nog kan voortbestaan als de mensheid gereduceerd wordt.
En dat er rigoureuze maatregelen getroffen gaan worden. Zoals een ziektekiem verspreiden die (net als de Spaanse griep vorige eeuw) de halve wereld de dood in jaagt.
Zouden invloedrijke mensen, en hoog gepositioneerden vervolgens de dans ontspringen omdat ze vermogend genoeg zijn henzelf in veiligheid te brengen?
In hoeverre zou dit realiteit kunnen worden?
  zaterdag 11 januari 2020 @ 21:17:48 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190984729
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 21:06 schreef -Chakotay- het volgende:
Zoals een ziektekiem verspreiden die (net als de Spaanse griep vorige eeuw) de halve wereld de dood in jaagt.
Of dat ze subtiel toewerken naar een burgeroorlog in drukke gebieden door verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Overpopulatie is er natuurlijk niet ineens, bevolkingsgroei kan ook gewoon wat geremd worden.
pi_190984746
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 21:17 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Of dat ze subtiel toewerken naar een burgeroorlog in drukke gebieden door verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Overpopulatie is er natuurlijk niet ineens, bevolkingsgroei kan ook gewoon wat geremd worden.
maar de autochtone bevolking neemt af
pi_190987175
Kwam toevallig gisteren nog op deze site terecht.

https://www.worldometers.info/world-population/

Dat gaat vrij rap en er komen alleen maar mensen bij en sterven minder mensen. Overbevolking is het grootste probleem van de 21e eeuw. Alles is daaraan gerelateerd en de mens heeft al laten zien dat we niet gezamenlijk kunnen optreden. Dus ik heb er geen goede hoop meer in. Sterker nog ik ben geen optimist meer... Ik geloof in de capaciteiten en de technologische ontwikkelingen van de mens, maar de politiek blijft achter en de gemiddelde mens ook van links tot rechts. Tel daar nog het bedrijfsleven boven op met hele andere belangen. Ik heb de laatste jaren een behoorlijk pessimistisch beeld gekregen en hoewel ik mensen het liefst niet wil zien lijden, hoop ik dat we nog een keer als soort uitsterven. Gewoon door een virus, pijnloos in slaap vallen en niet meer wakker worden en weer opgaan in de natuur.

Zo dat waren even mijn zeer donkere gedachten, als iemand hier een positieve draai aan kan geven hoor ik het graag.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 23:16:43 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_190987293
Vroeger effende alles zich uit. Tegenwoordig vinden we weer een of ander kuurtje/medicijn/medische ingreep om normaalgesproken levensbedreigende aandoeningen tegen te gaan. Goed dat we dat kunnen natuurlijk maar er zitten ook niet te overziene gevolgen aan.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_190987409
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 23:16 schreef PzKpfw het volgende:
Vroeger effende alles zich uit. Tegenwoordig vinden we weer een of ander kuurtje/medicijn/medische ingreep om normaalgesproken levensbedreigende aandoeningen tegen te gaan. Goed dat we dat kunnen natuurlijk maar er zitten ook niet te overziene gevolgen aan.
Sja ach

Gelukkig wordt er steeds meer beknibbeld in de zorg.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 23:26:24 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_190987546
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 23:21 schreef hoechst het volgende:

[..]

Sja ach

Gelukkig wordt er steeds meer beknibbeld in de zorg.
Maar vroeg of laat komt er toch wel weer een desastreuze epidemie of een wereldoorlog die een groot deel van de mensheid weg zal vagen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_190987684
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 23:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Maar vroeg of laat komt er toch wel weer een desastreuze epidemie of een wereldoorlog die een groot deel van de mensheid weg zal vagen.
Als er schaarste gaat ontstaan dan gaan we er inderdaad om vechten, maar dan is sws de wereld naar de klote, want we zijn tegenwoordig allemaal van elkaar afhankelijk, dus er moet ook samengewerkt blijven worden. Als dat dus allemaal uit elkaar valt dan heb je dus een soort van post-apocalyptische wereld en wellicht dat daaruit nog een beschaving ontstaat die beter met de wereld om zal gaan dan wij. Maar echt leren van het verleden doet de gemiddelde mens ook niet.
pi_190987826
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 23:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Maar vroeg of laat komt er toch wel weer een desastreuze epidemie of een wereldoorlog die een groot deel van de mensheid weg zal vagen.
Als er iemand is die er rijker van kan worden
pi_190997138
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 21:06 schreef -Chakotay- het volgende:
Ik verbeeld me wel eens in dat de nood in de wereld gaat toeslaan als gevolg van de overpopulatie. Dat de wereld enkel nog kan voortbestaan als de mensheid gereduceerd wordt.
En dat er rigoureuze maatregelen getroffen gaan worden. Zoals een ziektekiem verspreiden die (net als de Spaanse griep vorige eeuw) de halve wereld de dood in jaagt.
Zouden invloedrijke mensen, en hoog gepositioneerden vervolgens de dans ontspringen omdat ze vermogend genoeg zijn henzelf in veiligheid te brengen?
In hoeverre zou dit realiteit kunnen worden?
Het zal de rijken denk ik ook raken, hun vermogen kan bijv. veel/alle waarde verliezen, hun bezit geplunderd worden door de massa. Degenen die de dans misschien kunnen ontspringen zijn de Bear Grylls-typetjes die hun eigen pis drinken en larven vreten.
pi_191125991
Of zelfs het halve universum, zoals in Avengers: Infinity War. Daar was het random, elk levend wezen bleef met een kans van 50/50 leven, of blies uit elkaar als een wolk stof. Zeker een rigoreuze oplossing, maar ja als dat nodig is om de boel te redden... Iedereen had daar een gelijke kans.

Een ziektekiem, ja dan zullen er wel geďsoleerde peperdure safety zones ontstaan die alleen de superrijken zich kunnen veroorloven. Van degenen die niet meteen geďnfecteerd worden, zullen degenen met de meeste wapens en/of geld wel proberen een veilige afgezonderde plek voor zichzelf te forceren.

Een andere mooie oplossing voor dit probleem werd voorgesteld in de BBC-serie Utopia (niet te verwarren met de gelijknamige Nederlandse crap, da's heel iets anders).
Daar had een 'mad scientist' een virus gemaakt dat, als het de lucht in zou worden geblazen, min of meer random 9 op de 10 mensen onvruchtbaar zou maken. Dus er gaat niemand dood, alleen 9 op de 10 mensen zullen zich nooit meer kunnen voortplanten. Waardoor het overbevolkingsprobleem vanaf de volgende generatie heel rap terugloopt.

Op zich ook een rigoreuze oplossing, en minder mensonvriendelijk, je vermoordt dan in elk geval niemand.
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
  maandag 27 januari 2020 @ 17:00:22 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191219627
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 06:06 schreef Broeder_Jacob het volgende:

Een andere mooie oplossing
Ik vind de typering 'mooi' wat arbitrair. Gaan heel wat ongelukkige mensen zijn, dan. Kinderen zijn een redelijk signifcante levensinvulling voor velen. En dat zit (zeker bij vrouwen) aardig in het dna versleuteld.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191219863
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 17:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Ik vind de typering 'mooi' wat arbitrair. Gaan heel wat ongelukkige mensen zijn, dan. Kinderen zijn een redelijk signifcante levensinvulling voor velen. En dat zit (zeker bij vrouwen) aardig in het dna versleuteld.
'Mooi' in de zin dat het juist gigantisch veel heel erg leed bespaart.

Ongelukkig omdat je geen kinderen kunt krijgen is nog altijd een paar orders van grootte minder erg dan wanneer door oorlog en honger mensen hun kinderen verliezen, of juist kinderen als wezen achterblijven. En daar stevenen we wel op af als we gewoon blindelings doorfokken en maar blijven doorgaan met meer en meer en meer mensen op de aarde zetten.

Of zoals de genoemde oplossing in Infinite War, gewoon -poef- random de helft van alle levens dood. In het hele universum. Beetje de doorgetrokken variant van zo'n virus dat TS voorstelt. Hoeveel leed denk je dat dat zou veroorzaken, al die verscheurde gezinnen?

Dan zijn we volgens mij toch minder slecht af als we grotendeels onvruchtbaar worden.
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
pi_191241852
hars
pi_191242201

hoe gezonder des te minder kinderen, zie je ook wel in nederland terug
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_191242382
Die gedachte heb ik ook vaak gehad al. Niet dat ik dat natuurlijk kan doen. Niemand van ons kan dat doen. Als ik het kon doen, zou ik het dan doen?
For the greater good? Wie weet... soms moet je een antiheld durven zijn. Maar goed, in die positie is geen van ons allen. Zelfs de machtigen niet. Denk je serieus dat daar eensgezindheid over zal zijn onder hen? Natuurlijk niet.
Dit is uiteindelijk toch echt aan 'God'... Of beter gezegd: dat wat gebeurt.
Eens kijken
pi_191247072
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 06:06 schreef Broeder_Jacob het volgende:
Daar had een 'mad scientist' een virus gemaakt dat, als het de lucht in zou worden geblazen, min of meer random 9 op de 10 mensen onvruchtbaar zou maken. Dus er gaat niemand dood, alleen 9 op de 10 mensen zullen zich nooit meer kunnen voortplanten. Waardoor het overbevolkingsprobleem vanaf de volgende generatie heel rap terugloopt.
Dat zou inderdaad een van de meest gunstige oplossingen zijn.
Eens kijken
pi_191248140
Omdat onze welvaart gebaseerd is op massaproductie, wat inherent betekent dat een grote groep mensen nodig is, zal de complete welvaart dan ook weggevaagd worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 april 2020 @ 17:40:17 #20
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192481227
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 21:06 schreef -Chakotay- het volgende:
Zouden hoog gepositioneerden vervolgens de dans ontspringen?
Nee die gaan juist als eerste neer
pindazakje
  donderdag 9 april 2020 @ 01:05:23 #21
224960 highender
Travellin' Light
pi_192524839
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Omdat onze welvaart gebaseerd is op massaproductie, wat inherent betekent dat een grote groep mensen nodig is, zal de complete welvaart dan ook weggevaagd worden.
Het welvaartsbegrip is dan ook snel aan een upgrade toe.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')