Hierbij de linkquote:Op zaterdag 11 januari 2020 11:11 schreef Brad het volgende:
@:sjorsie1982 klopt ook. het ging mij om de tekenbonus die nu ogenschijnlijk het probleem is
@:djh77 Super bedankt voor de info. Hier heb ik veel aan. Heb je misschien ook links naar deze info? vooral mbt de 2 maanden voor einde dienstverband. Want op de UWV site kom ik die niet tegen
quote:Om uw dagloon te berekenen, delen wij uw sv-loon door het totale aantal werkdagen van de maanden waarin u loon kreeg.
De periode van 1 jaar begint 1 jaar en 1 kalendermaand (of vierwekenperiode) voor uw eerste werkloosheidsdag.
De periode eindigt op de laatste dag van de een-na-laatste volledige maand (of vierwekenperiode) voordat u werkloos werd. De laatste volledige maand of vierwekenperiode telt dus niet mee
Indien niet nodig is het echt belangrijk dat je niet die aanvullende WW verplicht moet aannemen omdat je zo al je WW recht verspild, en je kan er geen ruk tegen doen.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 12:41 schreef Brad het volgende:
nogmaals dank. Toch overheen gelezen dus.
Het zit allemaal heel krap en draait om minder dan 2%
zover ik het begrepen heb, heb je x aantal maanden recht op ww en bij aanvulling wordt die x gewoon elke maand met 1 verminderd. Bij opnieuw werkloosheid heb je dan als x op 0 is maar 3 maanden recht op ww + het opgebouwde bij de nieuwe werkgever. De ouder maanden ben je kwijt, vanwege die aanvulling.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 18:44 schreef Brad het volgende:
@:Rene Dat is wat we ook overwegen.
@:sjorsie1982 Nieuwe baan is al gestart. We komen er juist achter doordat de ww niet automatisch stopt zoals zou moeten gebeuren.
Ik probeer echter te achterhalen wat nu de gevolgen zijn voor de ww als ze het zelf stopzet. Volgens de regelgeving zou het doorlopen. Maar zowel djh77 en ook uwv aan de telefoon vertellen dat bij een nieuwe werkloosheid gewoon haar volledige arbeidsverleden meegerekend wordt en dat deze werkdagen bij de nieuwe werkgever ook gewoon meerekenen als werk.
Of ik begrijp het niet, of we hebben hier een goede uitkeringstruc te pakken. Want doordat ze minder uur werkt, krijgt ze aanvulling voor die minder gemaakte uren. Waardoor ze meer geld krijgt dan nodig. Stopt ze daarna met werken, zou ze weer opnieuw met haar arbeidsverleden van 12jaar een nieuwe ww krijgen?
Waardeloos, ja. Heb in hetzelfde schuitje gezeten. In retroperspectief had ik voor die ene maand liever geen ww ontvangen als ik vooraf wist dat mijn lagere salaris aangevuld zou worden. Toen kon het nog niet eens gestopt worden (alhoewel je aan dat stoppen ook niet veel hebt - je verplichtingen vervallen maar je recht loopt verder door - af dus).quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:14 schreef Brad het volgende:
- stopzetten betekend dat WW onzichtbaar doorloopt. Ze is slechts 3 weken werkloos geweest. Wordt bij een nieuwe werkloosheid nu gerekend met 12jaar werk of wordt er opnieuw gerekend vanaf 0jaar?
Niet voor de ontvanger, in elk gevalquote:Op zaterdag 11 januari 2020 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
Dit blijft toch wel een topregeling hoor.
Je kunt in “mijn uwv” gewoon de loongegevens waarop de berekening is gebasseerd inzien.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 20:38 schreef Brad het volgende:
Is het UWV overigens verplicht om de berekening van het WW loon te geven? Ze hebben het wwloon benoemd, maar ik komt gewoon zelf niet op dat bedrag uit. Dat maakt het moeilijk om exact te weten hoeveel ze er naast zit.
Gevondenquote:Op zaterdag 11 januari 2020 20:58 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je kunt in “mijn uwv” gewoon de loongegevens waarop de berekening is gebasseerd inzien.
Er staat in de voorwaarden inderdaad dat voor het sv-loon zaken als pensioenpremie niet meegenomen worden. Dat scheelt dus ja.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 21:02 schreef Brad het volgende:
[..]
Gevonden
Fijn. Pensioenpremie wordt niet meegerekend. Bij haar huidige baan wordt er meer premie betaald. Netto 5% minder inkomen is voor SV-loon 10% minder. Daar had ik geen rekening mee gehouden toen ik het bij aanvang van haar nieuwe baan door rekende.
Klopt die berekening maken ze niet echt op de manier die je zou verwachten.Je aanvullende WW uitkering is 70% van het verschil tussen je oude loon plus vakantiegeld en nieuwe loon plus vakantiegeld. Maar daarmee kom je niet precies op 87,5% al kom je wel in de buurt. Daarbij gaan ze uit van het SV-loon wat ze van de belastingdienst door krijgen, dat is heilig.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 20:38 schreef Brad het volgende:
Is het UWV overigens verplicht om de berekening van het WW loon te geven? Ze hebben het wwloon benoemd, maar ik komt gewoon zelf niet op dat bedrag uit. Dat maakt het moeilijk om exact te weten hoeveel ze er naast zit.
tja, dit zorgt ervoor dat mensen geen werk aannemen tegen een wat lager loon.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
Dit blijft toch wel een topregeling hoor.
sorry, maar nergens. Je kan het alleen zelf doen.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 23:27 schreef Brad het volgende:
Wel zou ik benieuwd zijn waar je nu terecht kan zodat iemand vanuit alle hoeken mee kan kijken naar de situatie en kan zeggen wat er exact nodig is.
Volgens mij niet, maar ik kan mij vergissen....quote:Op zondag 12 januari 2020 23:18 schreef Postbus100 het volgende:
Dus heb je twaalf jaar gewerkt, eerste ww-periode 10 maanden verbruikt, weer een jaar gewerkt, dat je dan gewoon weer recht op op 13 maanden ww, geen 3. 26-weken grens is belangrijk.
Dit is 1 van de vele verkapte bezuinigingen die de afgelopen 10 jaar zijn doorgevoerd.quote:Op zondag 12 januari 2020 23:02 schreef Postbus100 het volgende:
Ik dacht dat ik inmiddels wel wat wist van de ww, maar niet dus, dit topic lezend. Bizar
Achteraf is het makkelijk. Maar het UWV maakt het niet duidelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 04:41 schreef baskick het volgende:
Wellicht is de werkgever bereid haar een contract voor iets meer uur te geven? Hij is er niet bij gebaat als je partner een sollicitatieplicht houdt en bij een beter aanbod de facto gedwongen wordt te vertrekken.
Dat pensioenpremie (en ontslagvergoeding) niet meetellen is logisch, maar alleen als je weet hoe SV-loon werkt. De periode waarin ontslagvergoeding wordt uitbetaald zou m.i. dan ook niet uit moeten maken. Het maakt een berekening vooraf niet perse makkelijk; je hebt eigenlijk een proforma loonstrook nodig.
Nou ja, een zoekopdracht naar 'hoe wordt mijn ww berekend' leidt prima naar https://www.uwv.nl/partic(...)an-mijn-ww-uitkering.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 08:59 schreef Brad het volgende:
[..]
Achteraf is het makkelijk. Maar het UWV maakt het niet duidelijk.
In december de kerstbonus en vakantie geld ontvangen voor de al gewerkte maanden. Deze maand geen WW, wel een maand die weg tikt.
• Op de link die je geeft staat niet dat bonussen WEL meegerekend worden, dat staat weer ergens anders.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 11:39 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou ja, een zoekopdracht naar 'hoe wordt mijn ww berekend' leidt prima naar https://www.uwv.nl/partic(...)an-mijn-ww-uitkering.
Hier staat vrij helder dat het sv-loon bepalend is voor het berekenen van het dagloon (en dat het dagloon gemaximeerd is), welke onderdelen er niet meetellen en dat met het dagloon het ww-maandloon berekend kan worden. Het sv-loon is in te zien via Mijn UWV (en daarmee toegankelijk). Wat ontbreekt er volgens jou aan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |