abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190976243
Ik zit met een aantal vragen door de situatie waarin mijn vrouw is gekomen. UWV is aan de telefoon en mail wel behulpzaam, maar somt eigenlijk alleen de feiten en regelgeving op die we al weten zonder zich in de situatie te verdiepen. Hopelijk hier iemand die wat concreet kan helpen.

oude werk situatie:
- 12jaar in dienst
- 32 uur
- 2000 bruto
- ontslag na 12jaar in overleg inclusief transitievergoeding en tekenbonus

nieuwe situatie
- 6 maanden contract
- 24 uur
- 1900 bruto

Bij het aangaan van de nieuwe baan was ik bekend dat de WW uitkering stopt als ze meer dan 87,5% van het bruto loon verdient. Hoewel ze minder verdient, heeft ze een hoger uurloon besproken. Ik dacht, ze zit op 95%

Nu wordt de tekenbonus echter meegerekend bij haar WW loon. Hierdoor zegt WW dat ze onder de 87,5% komt. Hierdoor blijft ze volgens UWV verplicht te voldoen aan haar verplichtingen en loopt haar WW door. Het geld hebben we niet nodig (loon + uitkering is zelfs hoger dan haar oude loon) en stopzetten betekend dat haar WW op de achtergrond doorloopt...

Vragen:
- Is het terecht dat de tekenbonus meegerekend wordt? Ik vind het vallen onder de transitievergoeding want het is niet haar normale salaris, maar een gevolg van het ontslag door haar werkgever.
- stopzetten betekend dat WW onzichtbaar doorloopt. Ze is slechts 3 weken werkloos geweest. Wordt bij een nieuwe werkloosheid nu gerekend met 12jaar werk of wordt er opnieuw gerekend vanaf 0jaar?
pi_190976345
Als de tekenbonus in de laatste salaris maand is betaald, telt deze normaliter niet mee omdat de uitkering wordt berekend obv maand 13 t/m 2 voor ontslag. Wanneer de tekenbonus eerder is betaald, telt deze wel mee voor de we grondslag. Je krijgt dan ook een hogere uitkering.

Bij ontslag zal gekeken worden of er is voldaan aan 2 eisen:
- is in de laatste 5 jaar minimaal 4 jaar gewerkt.
- is in de laatste 36 weken minimaal 26 weken gewerkt.
Is beide van toepassing wordt een nieuwe uitkering toegekend obv het totale arbeidsverleden.
pi_190976413
Ik heb altijd begrepen dat ontslagvergoedingen niet meegenomen worden omdat deze soms tienduizenden of honderdduizend euro kan zijn en zo niet een representatief zijn voor het eerdere salaris. Dit is mij ook verteld door het uwv laatst toen ik in een iets andere situatie zat.
Maar goed, ik ben geen jurist.

Het niet kunnen stopzetten van de ww uitkering met behoud van ww-rechten is ook een smerige verkapte bezuinigingsmethode, die helaas niet zo bekend is.
Dit zorgt er alleen maar voor dat mensen nooit een baan accepteren waarbij het salaris lager is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190976672
@sjorsie1982 klopt ook. het ging mij om de tekenbonus die nu ogenschijnlijk het probleem is

@djh77 Super bedankt voor de info. Hier heb ik veel aan. Heb je misschien ook links naar deze info? vooral mbt de 2 maanden voor einde dienstverband. Want op de UWV site kom ik die niet tegen

[ Bericht 5% gewijzigd door Brad op 11-01-2020 11:18:27 ]
pi_190976868
Extra vraag eigenlijk nog...

Normaal worden bonussen meegerekend bij het oude salaris. Bij haar nieuw baan heeft ze ook een bonus, maar die krijgt ze niet in de eerste 2 maanden uitbetaald. Kun je het UWV erop wijzen dat die meeberekend moet worden in de bepaling of ze boven de 87,5% komt?
pi_190977556
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 11:11 schreef Brad het volgende:
@:sjorsie1982 klopt ook. het ging mij om de tekenbonus die nu ogenschijnlijk het probleem is

@:djh77 Super bedankt voor de info. Hier heb ik veel aan. Heb je misschien ook links naar deze info? vooral mbt de 2 maanden voor einde dienstverband. Want op de UWV site kom ik die niet tegen
Hierbij de link
https://www.uwv.nl/partic(...)an-mijn-ww-uitkering
quote:
Om uw dagloon te berekenen, delen wij uw sv-loon door het totale aantal werkdagen van de maanden waarin u loon kreeg.

De periode van 1 jaar begint 1 jaar en 1 kalendermaand (of vierwekenperiode) voor uw eerste werkloosheidsdag.
De periode eindigt op de laatste dag van de een-na-laatste volledige maand (of vierwekenperiode) voordat u werkloos werd. De laatste volledige maand of vierwekenperiode telt dus niet mee
pi_190977771
nogmaals dank. Toch overheen gelezen dus.

Het zit allemaal heel krap en draait om minder dan 2%
  Moderator zaterdag 11 januari 2020 @ 15:11:22 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_190979696
Vraag de werkgever voor n uurtje meer oid. Overleg het eens met HR
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_190980514
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 12:41 schreef Brad het volgende:
nogmaals dank. Toch overheen gelezen dus.

Het zit allemaal heel krap en draait om minder dan 2%
Indien niet nodig is het echt belangrijk dat je niet die aanvullende WW verplicht moet aannemen omdat je zo al je WW recht verspild, en je kan er geen ruk tegen doen.

in worst case zou ik die nieuwe baan daarom niet aannemen en als ze je toch willen geven ze maar 2% erbij.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190982295
@Rene Dat is wat we ook overwegen.

@sjorsie1982 Nieuwe baan is al gestart. We komen er juist achter doordat de ww niet automatisch stopt zoals zou moeten gebeuren.

Ik probeer echter te achterhalen wat nu de gevolgen zijn voor de ww als ze het zelf stopzet. Volgens de regelgeving zou het doorlopen. Maar zowel djh77 en ook uwv aan de telefoon vertellen dat bij een nieuwe werkloosheid gewoon haar volledige arbeidsverleden meegerekend wordt en dat deze werkdagen bij de nieuwe werkgever ook gewoon meerekenen als werk.

Of ik begrijp het niet, of we hebben hier een goede uitkeringstruc te pakken. Want doordat ze minder uur werkt, krijgt ze aanvulling voor die minder gemaakte uren. Waardoor ze meer geld krijgt dan nodig. Stopt ze daarna met werken, zou ze weer opnieuw met haar arbeidsverleden van 12jaar een nieuwe ww krijgen?
pi_190982677
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 18:44 schreef Brad het volgende:
@:Rene Dat is wat we ook overwegen.

@:sjorsie1982 Nieuwe baan is al gestart. We komen er juist achter doordat de ww niet automatisch stopt zoals zou moeten gebeuren.

Ik probeer echter te achterhalen wat nu de gevolgen zijn voor de ww als ze het zelf stopzet. Volgens de regelgeving zou het doorlopen. Maar zowel djh77 en ook uwv aan de telefoon vertellen dat bij een nieuwe werkloosheid gewoon haar volledige arbeidsverleden meegerekend wordt en dat deze werkdagen bij de nieuwe werkgever ook gewoon meerekenen als werk.

Of ik begrijp het niet, of we hebben hier een goede uitkeringstruc te pakken. Want doordat ze minder uur werkt, krijgt ze aanvulling voor die minder gemaakte uren. Waardoor ze meer geld krijgt dan nodig. Stopt ze daarna met werken, zou ze weer opnieuw met haar arbeidsverleden van 12jaar een nieuwe ww krijgen?
zover ik het begrepen heb, heb je x aantal maanden recht op ww en bij aanvulling wordt die x gewoon elke maand met 1 verminderd. Bij opnieuw werkloosheid heb je dan als x op 0 is maar 3 maanden recht op ww + het opgebouwde bij de nieuwe werkgever. De ouder maanden ben je kwijt, vanwege die aanvulling.
Daarom is het ook een asociale verkapte bezuiniging omdat je dit niet kan stopzetten om je ww rechten te behouden.

Maar goed, misschien heb ik het mis, verbeter me dan graag.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 19:20:43 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190982732
Dit blijft toch wel een topregeling hoor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_190983521
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 10:14 schreef Brad het volgende:
- stopzetten betekend dat WW onzichtbaar doorloopt. Ze is slechts 3 weken werkloos geweest. Wordt bij een nieuwe werkloosheid nu gerekend met 12jaar werk of wordt er opnieuw gerekend vanaf 0jaar?
Waardeloos, ja. Heb in hetzelfde schuitje gezeten. In retroperspectief had ik voor die ene maand liever geen ww ontvangen als ik vooraf wist dat mijn lagere salaris aangevuld zou worden. Toen kon het nog niet eens gestopt worden (alhoewel je aan dat stoppen ook niet veel hebt - je verplichtingen vervallen maar je recht loopt verder door - af dus).

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
Niet voor de ontvanger, in elk geval :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_190983893
Is het UWV overigens verplicht om de berekening van het WW loon te geven? Ze hebben het wwloon benoemd, maar ik komt gewoon zelf niet op dat bedrag uit. Dat maakt het moeilijk om exact te weten hoeveel ze er naast zit.
pi_190984335
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 20:38 schreef Brad het volgende:
Is het UWV overigens verplicht om de berekening van het WW loon te geven? Ze hebben het wwloon benoemd, maar ik komt gewoon zelf niet op dat bedrag uit. Dat maakt het moeilijk om exact te weten hoeveel ze er naast zit.
Je kunt in “mijn uwv” gewoon de loongegevens waarop de berekening is gebasseerd inzien.
pi_190984411
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 20:58 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Je kunt in “mijn uwv” gewoon de loongegevens waarop de berekening is gebasseerd inzien.
Gevonden

Fijn. Pensioenpremie wordt niet meegerekend. Bij haar huidige baan wordt er meer premie betaald. Netto 5% minder inkomen is voor SV-loon 10% minder. Daar had ik geen rekening mee gehouden toen ik het bij aanvang van haar nieuwe baan door rekende.
pi_190984473
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 21:02 schreef Brad het volgende:

[..]

Gevonden

Fijn. Pensioenpremie wordt niet meegerekend. Bij haar huidige baan wordt er meer premie betaald. Netto 5% minder inkomen is voor SV-loon 10% minder. Daar had ik geen rekening mee gehouden toen ik het bij aanvang van haar nieuwe baan door rekende.
Er staat in de voorwaarden inderdaad dat voor het sv-loon zaken als pensioenpremie niet meegenomen worden. Dat scheelt dus ja.
pi_190986358
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 20:38 schreef Brad het volgende:
Klopt die berekening maken ze niet echt op de manier die je zou verwachten.Je aanvullende WW uitkering is 70% van het verschil tussen je oude loon plus vakantiegeld en nieuwe loon plus vakantiegeld. Maar daarmee kom je niet precies op 87,5% al kom je wel in de buurt. Daarbij gaan ze uit van het SV-loon wat ze van de belastingdienst door krijgen, dat is heilig.
pi_190986502
Overigens kun je misschien iets met fictief inkomen, laatste keer dat ik in de WW zat kon je via fictief inkomen toch je WW stoppen als je minder uren ging werken, maar ik heb het idee dat die regeling veranderd is.
pi_190987574
Maandag gaat ze het bespreken met HR van haar werkgever.

Wel zou ik benieuwd zijn waar je nu terecht kan zodat iemand vanuit alle hoeken mee kan kijken naar de situatie en kan zeggen wat er exact nodig is. Volgens mijn berekeningen gaat het om 50euro bruto... minder dan 1uur extra werken per week. Maar de vorige keer dat we UWV belden kregen we op onze vragen wel een antwoord, maar zonder garanties... altijd fijn natuurlijk.
pi_190992095
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
tja, dit zorgt ervoor dat mensen geen werk aannemen tegen een wat lager loon. :X
pi_190992142
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 23:27 schreef Brad het volgende:
Wel zou ik benieuwd zijn waar je nu terecht kan zodat iemand vanuit alle hoeken mee kan kijken naar de situatie en kan zeggen wat er exact nodig is.
sorry, maar nergens. Je kan het alleen zelf doen.
Eventueel zou een arbeidsjurist iets kunnen doen, maar die zijn behoorlijk prijzig.
pi_191003072
Ik dacht dat ik inmiddels wel wat wist van de ww, maar niet dus, dit topic lezend. Bizar :o
Somebody that I used to know
pi_191003372
Maar ik dacht wel dat je, als je over een half jaar (26 weken) weer werkloos wordt, je aantal ww-maanden gewoon weer opnieuw gaat tellen. Dus :
- mits 4 van de 5 jaar gewerkt (208 sv-uren gemaakt).
- ieder arbeidsjaar = 1 maand recht op ww.

Dus heb je twaalf jaar gewerkt, eerste ww-periode 10 maanden verbruikt, weer een jaar gewerkt, dat je dan gewoon weer recht op op 13 maanden ww, geen 3. 26-weken grens is belangrijk.
Somebody that I used to know
pi_191012660
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 23:18 schreef Postbus100 het volgende:
Dus heb je twaalf jaar gewerkt, eerste ww-periode 10 maanden verbruikt, weer een jaar gewerkt, dat je dan gewoon weer recht op op 13 maanden ww, geen 3. 26-weken grens is belangrijk.
Volgens mij niet, maar ik kan mij vergissen....
pi_191012668
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 23:02 schreef Postbus100 het volgende:
Ik dacht dat ik inmiddels wel wat wist van de ww, maar niet dus, dit topic lezend. Bizar :o
Dit is 1 van de vele verkapte bezuinigingen die de afgelopen 10 jaar zijn doorgevoerd.
Een aantal zijn teruggedraaid ivm onredelijkheid door een rechter, maar lang niet alle.
pi_191019246
Wellicht is de werkgever bereid haar een contract voor iets meer uur te geven? Hij is er niet bij gebaat als je partner een sollicitatieplicht houdt en bij een beter aanbod de facto gedwongen wordt te vertrekken.

Dat pensioenpremie (en ontslagvergoeding) niet meetellen is logisch, maar alleen als je weet hoe SV-loon werkt. De periode waarin ontslagvergoeding wordt uitbetaald zou m.i. dan ook niet uit moeten maken. Het maakt een berekening vooraf niet perse makkelijk; je hebt eigenlijk een proforma loonstrook nodig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191020488
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 04:41 schreef baskick het volgende:
Wellicht is de werkgever bereid haar een contract voor iets meer uur te geven? Hij is er niet bij gebaat als je partner een sollicitatieplicht houdt en bij een beter aanbod de facto gedwongen wordt te vertrekken.

Dat pensioenpremie (en ontslagvergoeding) niet meetellen is logisch, maar alleen als je weet hoe SV-loon werkt. De periode waarin ontslagvergoeding wordt uitbetaald zou m.i. dan ook niet uit moeten maken. Het maakt een berekening vooraf niet perse makkelijk; je hebt eigenlijk een proforma loonstrook nodig.
Achteraf is het makkelijk. Maar het UWV maakt het niet duidelijk.

In december de kerstbonus en vakantie geld ontvangen voor de al gewerkte maanden. Deze maand geen WW, wel een maand die weg tikt.
pi_191022519
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 08:59 schreef Brad het volgende:

[..]

Achteraf is het makkelijk. Maar het UWV maakt het niet duidelijk.

In december de kerstbonus en vakantie geld ontvangen voor de al gewerkte maanden. Deze maand geen WW, wel een maand die weg tikt.
Nou ja, een zoekopdracht naar 'hoe wordt mijn ww berekend' leidt prima naar https://www.uwv.nl/partic(...)an-mijn-ww-uitkering.

Hier staat vrij helder dat het sv-loon bepalend is voor het berekenen van het dagloon (en dat het dagloon gemaximeerd is), welke onderdelen er niet meetellen en dat met het dagloon het ww-maandloon berekend kan worden. Het sv-loon is in te zien via Mijn UWV (en daarmee toegankelijk). Wat ontbreekt er volgens jou aan?
pi_191023403
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 11:39 schreef baskick het volgende:

[..]

Nou ja, een zoekopdracht naar 'hoe wordt mijn ww berekend' leidt prima naar https://www.uwv.nl/partic(...)an-mijn-ww-uitkering.

Hier staat vrij helder dat het sv-loon bepalend is voor het berekenen van het dagloon (en dat het dagloon gemaximeerd is), welke onderdelen er niet meetellen en dat met het dagloon het ww-maandloon berekend kan worden. Het sv-loon is in te zien via Mijn UWV (en daarmee toegankelijk). Wat ontbreekt er volgens jou aan?
• Op de link die je geeft staat niet dat bonussen WEL meegerekend worden, dat staat weer ergens anders.
• Dat het SV loon niet op iedere loonstrook staat of onder een andere noemer.
• Mijn UWV heb je pas als je het aangevraagd hebt, het contract bij de nieuwe werkgever was al ingevuld voor UWV aangevraagd werd (kan pas 1week voor je oude dienstverband stopt).
• Uberhaupt de regeling dat WW pas gestopt kan worden als je meer dan 87,5% verdient. Wie verzint het. Daar is het UWV niet fout aan, maar de wetgeving. Als je eenmaal werkloos bent geworden kun je dus niet eenvoudig ervoor kiezen om minder te gaan werken. Je wordt verplicht te werken.

Ik kan nog wel even doorgaan met dingen die onduidelijk zijn geweest en waar maar moeilijk een duidelijk antwoord op komt. Nu hou ik er niet van om een klager te zijn. Ik zoek liever naar oplossingen. Vandaar dat ik hier hulp zocht naar onduidelijkheden. Hopelijk wordt het dan geen discussie over wat we achteraf beter hadden kunnen doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Brad op 14-01-2020 12:52:21 ]
pi_191023802
restant WW opsparen voor het geval ze het terugeisen

en zo niet, dan van op vakantie gaan
pi_191025119
Ontslag vergoeding valt onder uitkering en niet onder loon.
Wel rekent de UWV de vakantie geld van je laatste loon die je heb ontvangen.

Heb deze situatie ook mee gemaakt. Je kan altijd de WW stop zetten onder de kopje wijzigen.
Daarna wordt je gebeld of het gunstig is voor jou. En sommige situatie is het beter om niet stop te zetten, Maar dat moet je even met de UWV overleggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')