abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190958441
Heb een onderdeel laten ontvangen en krijg zojuist de factuur
werkloon: 20 minuten = 21 euro
onderdeel: 1x 125 euro

ex btw, dus totaal 146 euro

het onderdeel kost 125 euro ex, dus met BTW 151,25

Dat half uurtje sleutelen klopt wel, aangezien ik er bij was toen ze de reparatie verrichte, en met 61euro/uur is dat best wel redelijk (vakgarages vragen minimaal 85ex)

Nu google ik op dat onderdeel en kom ik prijzen tegen tussen de 101,50 en 120,21 euro (inclusief bezorgen en btw)

Dus pakken ze, mijn inziens, naast de 21euro ex aan werkloon ook nog eens, rond de 25 euro aan inkomsten op het onderdeel, waar ze verder niets voor hebben moeten doen.

Is dit normaal?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 00:06:55 #2
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_190958476
Garages hebben geen enorme magazijnen waarin alle onderdelen voor alle auto’s op voorraad liggen, dus die bestellen dat bij een automaterialengroothandel (die het vervolgens komt bezorgen, desgewenst binnen een uur). Die kosten berekenen ze uiteraard door aan jou, de klant.
pi_190958545
Tussen 25-50% marge. Als je het anders wil, bouw je het toch zelf in?
.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 01:56:31 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_190958979
Vind ik geen hele gekke marge.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_190959476
Ja want van alleen dat beetje uurloon gaan ze did garage niet draaiende houden.
pi_190959548
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 00:15 schreef Fer het volgende:
Tussen 25-50% marge. Als je het anders wil, bouw je het toch zelf in?
Volgens mij verdient elk bedrijf ongeveer tussen die marges op verkoop toch ?
Ik was hier...
pi_190959617
@Dries4Ever

De garage koopt in voor deze prijzen (excl. btw);

winparts

Een paar uitzonderingen daar gelaten

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2020 07:51:10 ]
pi_190959647
Dit gaat toch overal zo? Zijn gewoon handelingskosten enzo in verwerkt. Je mag het altijd zelf bestellen en inbouwen hoor. Jij hoeft er voor jezelf geen winstmarge overheen te gooien want jij hebt geen garagebedrijf draaiende te houden.
pi_190959678
En dan krijgen we bij de meeste automaterialenzaken nog eens 30-40% korting. Die steken we ook in ons zak. :7
pi_190959796
Hierin zitten ook dingen verwerkt zoals:
Het item opzoeken / bestellen (administratie).
Risico dat het verkeerde binnenkomt en handelingen die er nodig zijn om dat te herstellen.
Garantie (als het item stuk gaat binnen het garantie termijn verwacht jij dat de garage dit oplost, de garage kan de uren niet claimen bij de onderdelen leverancier)

Marge van 25% om dit te dekken is heel normaal.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 10 januari 2020 @ 08:10:32 #11
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_190959807
40%
pi_190960126
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 07:56 schreef rival het volgende:
En dan krijgen we bij de meeste automaterialenzaken nog eens 30-40% korting. Die steken we ook in ons zak. :7
Boah, meestal hanteren ze gewoon de prijs van de onderdelen handelaar en dan is de korting de marge voor de garage.
.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 12:40:41 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_190962593
Onderdelen die niet meer regulier te verkrijgen zijn, die zijn pas duur. :(

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_190964539
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 12:40 schreef Hyperdude het volgende:
Onderdelen die niet meer regulier te verkrijgen zijn, die zijn pas duur. :(

[ afbeelding ]
Klopt ja. Ik had een paar weken geleden een nieuw onderdeel van een gaffel nodig. ¤47,-!! _O- Voor een stukje krom ijzer :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2020 15:06:14 ]
pi_190964773
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 08:08 schreef boegschroef het volgende:
Hierin zitten ook dingen verwerkt zoals:
Het item opzoeken / bestellen (administratie).
Risico dat het verkeerde binnenkomt en handelingen die er nodig zijn om dat te herstellen.
Garantie (als het item stuk gaat binnen het garantie termijn verwacht jij dat de garage dit oplost, de garage kan de uren niet claimen bij de onderdelen leverancier)

Marge van 25% om dit te dekken is heel normaal.
Dit idd. Ik had een slot laten vervangen van de auto. Haal de auto op, slot werkt. Kom thuis, slot werkt weer niet. Zijn ze vervolgens weer 3 uur mee bezig geweest om de deur open te krijgen en slot te vervangen door weer een nieuwe. Dat slot zelf krijgen ze wel terug, maar die 3 uur werk zien ze geen cent van. Dan is het niet zo gek dat er marge wordt gerekend op de onderdelen. Het is dat of een veel hoger uurloon.
De huur moet ook ergens van betaald worden immers.
A mind with a heart of it's own
  Moderator vrijdag 10 januari 2020 @ 15:54:15 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190965159
Tja, de "onderdelenboer" om die hoek die het op voorraad heeft liggen en twee keer per dag een rondje doet met bezorgen is nou eenmaal iets duurder dan een willekeurige internetaanbieder die alle bestellingen voor west Europa vanuit een magazijn in Duitsland of Frankrijk verstuurd.

Verder garantie, wat marge. Tijd om uit te zoeken welk onderdeel het precies is. Eventueel een onderdeel retourneren omdat het toch niet goed is.

Neemt niet weg dat het wel eens uit kan om te shoppen. Toen mijn airco condensor lek was zou een nieuwe volgens de garage rond de ¤500 ex BTW kosten. Dat vond ik wat veel. Neef van me heeft ook een (zakelijk) account bij een onderdelenleverancier (Koskamp) en vond een prijs van ¤250 inclusief. Dat is best veel.

Maar het verschil in jouw geval is erg legitiem :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191050848
Elk bedrijf dat onderdelen monteert telt ongeveer 20% marge (dus de inkoopsprijs+25%) en het zelfde met het uurloon. Want dat is wat er nodig is om de huur te betalen, gas en electriciteit etc.
Alles wat je verkoopt, of het nu werk of materiaal is moet 'meewerken' om de vaste lasten te betalen.
Wie dit leest is gek
pi_197100649
Wat vinden jullie van deze dan....

remblokken voorzijde 45,- (op winparts 21,- tot 35,- ..)
remschijven voorzijde 130,- (op winparts 30,- tot 70,-...)

Daar bovenop nog het arbeidsloon...

Ik dacht dat ik bij een schappelijke garage klant was maar begin nu te twijfelen. Garages doen altijd hetzelfde. Bij de eerste 2 bezoeken krijg je een nette prijs. Daarna schiet het de lucht in.
pi_197110357
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 17:39 schreef tstile het volgende:
Wat vinden jullie van deze dan....

remblokken voorzijde 45,- (op winparts 21,- tot 35,- ..)
remschijven voorzijde 130,- (op winparts 30,- tot 70,-...)

Daar bovenop nog het arbeidsloon...

Ik dacht dat ik bij een schappelijke garage klant was maar begin nu te twijfelen. Garages doen altijd hetzelfde. Bij de eerste 2 bezoeken krijg je een nette prijs. Daarna schiet het de lucht in.
Als ik zo kijk op winparts, lijken de meeste schijven 50% korting te hebben. Ik gok dat Corona en thuiswerken een flink overschot aan onderdelen heeft opgeleverd Europa. Korting die de garage niet krijgt, of niet hanteert.
.
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 21:35:41 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197110977
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 21:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Als ik zo kijk op winparts, lijken de meeste schijven 50% korting te hebben. Ik gok dat Corona en thuiswerken een flink overschot aan onderdelen heeft opgeleverd Europa. Korting die de garage niet krijgt, of niet hanteert.
Daarnaast is ¤35 vs ¤45 nog niet ook zo'n groot verschil.

Daarnaast zit niemand er op te wachten om z'n auto een paar dagen bij de garage te hebben staan als er een onderdeel vervangen moet worden. Koskamp, GEA, Dabeko en consorten brengen het twee maal daags langs.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197111471
Ik denk dat er vaak 100% bovenop de inkoopprijs komt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_197112288
Docu gezien over vw en hun onderdelen magazijn
Alles op voorraad dus ook een hele golf in onderdelen geen probleem, alleen 5x zo duur als kant en klaar
Dus vw pakt ook al een ruime marge maar daar staat wel een verplichting tegenover ze moeten 20 jaar onderdelen paraat hebben
pi_197157842
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 21:45 schreef Hallojo het volgende:
Ik denk dat er vaak 100% bovenop de inkoopprijs komt.
Nee man, zeker niet bij de kleine garages. Als ik zie bij de garage naast mij wat zijn inkoopprijzen dan is dat helemaal niet zo goedkoop. Het is ook een stuk service dat ze de onderdelen meerdere keren per dag komen brengen.
Facts don't care about your feelings
pi_197164122
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 21:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Daarnaast is ¤35 vs ¤45 nog niet ook zo'n groot verschil.

Daarnaast zit niemand er op te wachten om z'n auto een paar dagen bij de garage te hebben staan als er een onderdeel vervangen moet worden. Koskamp, GEA, Dabeko en consorten brengen het twee maal daags langs.
Dat zou je zeggen. Hier in de uk is het meer dan gebruikelijk om een auto voor minstens een week in de garage te hebben voor een grote beurt en een paar kleine reparaties aan de uitlaat :')
  vrijdag 1 januari 2021 @ 22:09:12 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197165078
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:42 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Dat zou je zeggen. Hier in de UK is het meer dan gebruikelijk om een auto voor minstens een week in de garage te hebben voor een grote beurt en een paar kleine reparaties aan de uitlaat :')
Rij je een Bristol? ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')