quote:
Op zaterdag 11 januari 2020 23:58 schreef luukert het volgende:[..]
Plus in een cruciale ontwikkelingsfase emigreren naar een land waarvan je de taal niet spreekt en niemand kent, zal ook niet voor iedereen positief uitpakken lijkt me.
Dit. Zeker als je al wat verlegen bent, wordt het je wel heel lastig gemaakt wanneer je ineens in een land terecht komt waar je niemand kent en de taal niet spreekt. De drempel om een gesprekje met iemand die je niet goed kent (zoals je nieuwe klasgenoten) een gesprekje te gaan, wordt daarmee behoorlijk hoog.
Ik kan me goed voorstellen dat kinderen en tieners die van nature wat minder makkelijk contact leggen met anderen na een emigratie nog minder contact leggen met anderen. Daardoor geen echte vriendschappen opbouwen en zich bij geel activiteiten buitengesloten voelen omdat ze de gesprekken van hun leeftijdsgenoten niet kunnen volgen.
Dat doet best wat met je. En het gevolg van minder sociale contacten is dan weer dat je veel minder snel de taal leert. Waardoor de situatie ook maar langzaam zal verbeteren.
Kinderen die van nature makkelijker contact leggen met anderen, doen dat wel met handen en voeten. En als er positief contact is, dan helpen de leeftijdsgenootjes je wel met de basisbeginselen van de taal. Waardoor communicatie verbeterd en sociale contacten steeds makkelijker verlopen.