Nog eentje met evenveel empathie als een baksteen. Wat voegt dit toe?quote:Op woensdag 1 januari 2020 19:30 schreef OscarMopperkont het volgende: [..] En die hebben dan spontaan het iq van een sperzieboon?
Middelbrand zelfs, meerdere eenheden, zoals ik het nu lees, in ieder geval 1 tankautospuit, een hoogwerker en een officier van dienst (maar kan er naast zitten). Wat wil je verder precies zeggen met je post?quote:Op woensdag 1 januari 2020 19:44 schreef NedKelly het volgende:
[..]
In die post hierboven staat toch woningbrand? Of lees ik dat verkeerd?
01:18 - p 1 bgm-10 middel br br woning flat gelderseplein arnhem 073096 079391 073631
De vraag was hoe braaf jij zelf was op die leeftijd.quote:Op woensdag 1 januari 2020 19:35 schreef Nattekat het volgende: [..] 12 jaar is hartstikke jong. Die ouders zijn hier 100% verantwoordelijk voor.
Bron: NOSquote:Hoe vuurwerk en een bankstel leidden tot fatale flatbrand in Arnhem
2020 was amper een uur oud toen het voor een Arnhems gezin uitliep op een nachtmerrie. Vader, moeder, dochter en zoon hadden Oud en Nieuw gevierd bij opa en oma in een flat aan het Gelderseplein in de wijk Malburgen in Arnhem. Rond 01.00 uur stapten de vier de lift in, terwijl in de hal vijf verdiepingen lager brand woedde.
Die brand was even daarvoor ontstaan door vuurwerk, zo is te zien op camerabeelden. Volgens bewoners stond er een bank in de hal. "Met een briefje erbij dat je die kon meenemen." In aanloop naar de jaarwisseling zou zijn geklaagd bij de woningbouwvereniging over het brandrisico van de bank. Maar het bankstel stond er nog en werd brandstof voor de fatale vlammen.
Door de brand in de hal en het belendende trappenhuis viel de elektriciteit uit en kwam de lift onderweg vast te zitten. De lift vulde zich met rook waardoor het gezin buiten bewustzijn raakte.
"We waren al naar bed gegaan, want door de mist kon je buiten niet zoveel zien", vertelt Natasha, die boven de ingang van de flat woont. "Ik rook eerst wat en toen ik het rolgordijn opendeed, zag ik allemaal vlammen. Ik schrok me rot en belde 112."
Eenmaal aangekomen, konden de hulpdiensten de brand snel blussen. Maar ze konden niets meer betekenen voor de 39-jarige vader en zijn 4-jarige zoontje. De moeder (36) en dochter (8) werden zwaargewond, onder meer met brandwonden, afgevoerd naar het ziekenhuis. Inmiddels zijn ze buiten levensgevaar.
Een man die op bezoek was in de flat, vertelt hoe de hal er vandaag uitziet. "Het trappenhuis is helemaal zwartgeblakerd. De stangen van de trappen zijn kromgebogen, de verlichting is compleet weggesmolten. Alles is weggesmolten." Voor de ingang zijn zwartgeblakerde fietsen en verkoolde brommers te zien.
De politie heeft vandaag twee jongens van 12 en 13 jaar oud aangehouden. Ze waren te zien op beveiligingsbeelden uit de flat en ook op beelden die getuigen hebben gemaakt.
De jongens werden vanmiddag met dekens over hun hoofd afgevoerd in een politiewagen. Ze wonen zelf ook in het flatgebouw en worden verdacht van brandstichting met dodelijke afloop. De twee blijven in ieder geval vannacht nog vastzitten.
Vandaag werden al vlug vragen gesteld over de veiligheid van de twaalf verdiepingen tellende flat. Zo heeft het gebouw maar één in- en uitgang, de plek waar afgelopen nacht de brand woedde. Er zijn wel andere trappen aan de zijkant, maar daarmee kan je niet helemaal beneden komen.
Directeur van woningbouwvereniging Vivare Eric Angenent zegt dat de brandweer de flat bij de bouw heeft goedgekeurd en dat het gebouw ook nu nog voldoet aan de regels. Hij voegt wel toe dat deze brand kan leiden tot nieuwe inzichten. "We moeten opnieuw kijken: vinden wij dit nog steeds veilig in deze wijk?"
Het is overigens de vraag of een gebrek aan vluchtmogelijkheden heeft bijgedragen aan het drama afgelopen nacht. Het is onduidelijk of het gezin wist dat er beneden brand was. Mogelijk zijn de vier in de lift overvallen door de brand en konden ze toen geen kant meer op.
Dat er geen andere uitgang is, leidde er vannacht toe dat bewoners met hoogwerkers moesten worden geëvacueerd. In de loop van de dag mocht iedereen zijn woning weer in. Vandaag werd een noodtrap geïnstalleerd, waarmee mensen het gebouw de komende tijd in en uit kunnen.
Vanavond was er in een nabijgelegen gymzaal een besloten bijeenkomst waar bewoners vragen konden stellen. Burgemeester Marcouch was daar ook bij. Hij sprak van een "onmenselijk groot drama".
Wilde zeggen met mijn post?quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:15 schreef DW457 het volgende:
[..]
Middelbrand zelfs, meerdere eenheden, zoals ik het nu lees, in ieder geval 1 tankautospuit, een hoogwerker en een officier van dienst (maar kan er naast zitten). Wat wil je verder precies zeggen met je post?
Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachtsquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
De vraag was hoe braaf jij zelf was op die leeftijd.
Dat ouders formeel verantwoordelijk zijn weten we wel
Ahzo. Ja, geen sprake van buitenbrand, maar direct middelbrand i.v.m. woning/hoogbouw gemaakt, precies volgens protocol.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:19 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Wilde zeggen met mijn post?
Ootjekatootje schreef buitenbrand, vandaar mijn reactie/vraag.
Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachts
Inderdaad. Lekker oogjes toe en volgend jaar weer het illegale vuurwerk inslaanquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:23 schreef DW457 het volgende:
[..]
Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.
Waar haal je illegaal vuurwerk vandaan bij deze zaak? Is dat ergens genoemd, is dat een feitelijk aspect die ik heb gemist? Met sterretjes had dit ook kunnen gebeuren en dat is technisch gezien ook vuurwerk. Je weet niet wat er exact is gebeurd en waardoor de bank in brand is gevlogen, behalve dat het vuurwerk was, maar dat is een extreem breed begrip.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Inderdaad. Lekker oogjes toe en volgend jaar weer het illegale vuurwerk inslaan
Thanks, een verhelderende post.quote:
Ja uit onderzoek zal later inderdaad gaan blijken dat het om sterretjes gingquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:25 schreef DW457 het volgende:
[..]
Waar haal je illegaal vuurwerk vandaan bij deze zaak? Is dat ergens genoemd, is dat een feitelijk aspect die ik heb gemist? Met sterretjes had dit ook kunnen gebeuren en dat is technisch gezien ook vuurwerk.
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Thanks, een verhelderende post.
Opvallend vind ik, als ik het zeggen mag de tijdslijn, de brand moet meteen al erg fel zijn geweest.
Voor 1.00u stapte het gezin al in de lift, die moet dus dan al hebben stilgestaan door sluiting.
Om 1.16 is de eerste melding bij de meldkamer. 1.27 word groot opgeschaald.
Want dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:29 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja uit onderzoek zal later inderdaad gaan blijken dat het om sterretjes ging
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Sterker nog, met zware bommen was de kans op brand kleiner verwacht ik, dit moet zo’n grondtolletje zijn of gewoon een stuk brandend karton op de bank gooien.
Laten we het onderzoek afwachtenquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:33 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.
[..]
Want, dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.
[..]
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.
Een bank met bijvoorbeeld stof wil wel branden... En flink roken.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Thanks, een verhelderende post.
Opvallend vind ik, als ik het zeggen mag de tijdslijn, de brand moet meteen al erg fel zijn geweest.
Voor 1.00u stapte het gezin al in de lift, die moet dus dan al hebben stilgestaan door sluiting.
Om 1.16 is de eerste melding bij de meldkamer. 1.27 word groot opgeschaald.
2 zaken vind ik niet helder, heeft de spreekluister verbinding niet gewerkt, protocol is dat bij opsluiting binnen 20 min geopend wordt door liftmonteur of brandweer, maar bij rook/brand natuurlijk z.s.m.
Waarom als de stroom al om 1.00 uitvalt is er niet eerder gemeld bij de meldkamer (kan ook nog een liftstoring zijn geweest icm).
Om een beeld te krijgen hoe snel zoiets kan gaan en let dan vooral even op wat de rook doet (die in deze setting nog naar buiten kan):quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Een bank met bijvoorbeeld stof wil wel branden... En flink roken.
Gratis mee te nemen, en dat ding vervolgens van je af gooien. Had een briefje in de lift gehangen. Of dat ding op marktplaats gezet.
Mogelijk had de bank kussentjes, die watten willen wel hoor, synthetisch kussenhoesje erbij.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:33 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.
[..]
Want dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.
[..]
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |