Het is geen vurenhout. Het is mega sterk hout. Al uitgeprobeerd. 80 cm vrij, 100 kilo aan het einde, en geeft geen krimp. En dadelijk hangt hij dus niet vrij. Nee, het hout is echt het probleem niet.quote:Op zondag 29 december 2019 20:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is niet de juiste, vind ik, je moet er een hebben met een hoogte van zeker 2x de breedte.
KapstoKquote:Op zondag 29 december 2019 20:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit doet me altijd weer denken aan een vroegere huisgenoot van mij die met lijm een kapstop wou ophangen en toen bij de lijmfabrikant ging klagen dat de kapstop met 1 winterjas op de grond lag en een stuk van het stucwerk meenam... hij begreep niet helemaal dat die 250kg die op de lijmbus stond niet hetgeen is waar je op moest letten....![]()
![]()
De sterkte van de bout is niet van belang hier.
Draagbalken zijn normaal dikker dan breed omdat de sterkte tot de macht 3 gaat met dikte en rechtevenredig is met breedte. Daarom speelt breedte nooit echt een rol.quote:Op zondag 29 december 2019 20:24 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het is geen vurenhout. Het is mega sterk hout. Al uitgeprobeerd. 80 cm vrij, 100 kilo aan het einde, en geeft geen krimp. En dadelijk hangt hij dus niet vrij. Nee, het hout is echt het probleem niet.
quote:Op zondag 29 december 2019 20:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een schroef dus
Hoe lang is de overspanning van de balk? Wat is de breedte en dikte?
Ik ben wel consistent met mijn typfoutjesquote:
Als je er geen moer achter zet noem ik het een schroefquote:Op zondag 29 december 2019 20:27 schreef Makrolon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit noem jij een schroef?
Klopt alles wat je in het hout schroeft noemt een timmer man een schroef.quote:Op zondag 29 december 2019 20:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je er geen moer achter zet noem ik het een schroef
Ik bedenk me net een uitzondering, namelijk een draadstang in een chemische anker.... verder is alles zonder moer een schroefquote:Op zondag 29 december 2019 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt alles wat je in het hout schroeft noemt een timmer man een schroef.
Nog veel groter, nog steeds een schroef (funderingsschroef)
[ afbeelding ]
Dat wordt lastig dan om een inbusbout los te draaien met een steeksleutel....quote:Op zondag 29 december 2019 20:36 schreef warhamstr het volgende:
Een schroef heeft een binnenwerkse aandraaiinrichting. Een bout een buitenwerkse inrichting (6kant bout bijv.) een inbusbout bestaat dus eigenlijk niet...
quote:. In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn: een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster. Bijvoorbeeld: een "moerbout" en een "houtschroef". Ter aanvulling: de norm (NEN 5501) is in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
Inderdaad, ik ken niemand die een dikke houtdraadbout een schroef noemtquote:Op zondag 29 december 2019 20:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Wiki zegt dit erover (off-topic maar goed):
[..]
Seksschommel?quote:Op zondag 29 december 2019 18:32 schreef Hamzoef het volgende:
Ik wil gewoon weten hoeveel zo'n bout ongeveer kan hebben.
Kan ik 150 kg aan 2 van zulke bouten ophangen?
Het wordt een balk tegen een balk, de balk heeft in die zin geen overspanning. Maar die balk die ik heb is haast onbreekbaar, een bout/schroef niet. Ik heb al eens een m12 houtdraadbout kapot gedraaid. Gewoon met een ratel. Vandaar dat ik er een beetje voorzichtig mee ben.quote:Op zondag 29 december 2019 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens als je deze gebruikt is het zeker vast zat al met gewone schroeven.
Het gaat echt om de balk.
[ afbeelding ]
Ja, maar dan draai je hem kapot. Dat is weer een hele andere kracht dan een trek of afschuifkracht.quote:Op zondag 29 december 2019 20:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het wordt een balk tegen een balk, de balk heeft in die zin geen overspanning. Maar die balk die ik heb is haast onbreekbaar, een bout/schroef niet. Ik heb al eens een m12 houtdraadbout kapot gedraaid. Gewoon met een ratel. Vandaar dat ik er een beetje voorzichtig mee ben.
Toch stond ik ervan te kijken, ik heb het idee dat het ook wel inferieur spul was. (gehaald bij de hornbach)quote:Op zondag 29 december 2019 20:59 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, maar dan draai je hem kapot. Dat is weer een hele andere kracht dan een trek of afschuifkracht.
Een schroef/bout draai je zo stuk hoor.quote:Op zondag 29 december 2019 21:01 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Toch stond ik ervan te kijken, ik heb het idee dat het ook wel inferieur spul was. (gehaald bij de hornbach)
Weer wat nieuws geleerdquote:Op zondag 29 december 2019 20:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Wiki zegt dit erover (off-topic maar goed):
[..]
Voorboren?quote:Op zondag 29 december 2019 20:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het wordt een balk tegen een balk, de balk heeft in die zin geen overspanning. Maar die balk die ik heb is haast onbreekbaar, een bout/schroef niet. Ik heb al eens een m12 houtdraadbout kapot gedraaid. Gewoon met een ratel. Vandaar dat ik er een beetje voorzichtig mee ben.
Dynamische belasting speelt dan ook een rolquote:Op zondag 29 december 2019 20:56 schreef DePanUit het volgende:
[..]
Seksschommel?
Denk dan ook ff er aan, dat niet alleen het gewicht van je schommel, jij en je partner telt, maar ook als je er in ploft, dan is de belasting zwaarder
Ik heb ook niet alle boor maten in de sm-kelder.quote:Op zondag 29 december 2019 21:11 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Had ik wel gedaan, maar te klein. Had alleen een boor 10 bij de hand.
quote:Op zondag 29 december 2019 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb ook niet alle boor maten in de sm-kelder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |