abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190736120
In NWS een topic over de ster Betelgeuse die tussen nu en generaties op ontploffen staat en voor maanden de nachtelijke hemel zal verlichten. Wat bij mensen in sommige streken vast zal leiden tot een religieuze ervaring

Ik ben wel benieuwd of er een lijst te componeren valt van dit soort evenementen in lijn met bepaalde religieuze gebeurtenissen.

In 1054 spatte de ster die nu de krab nebula vormt uiteen en hadden we onderstaande:

East-West Schism, also called Schism of 1054, event that precipitated the final separation between the Eastern Christian churches (led by the patriarch of Constantinople, Michael Cerularius) and the Western church (led by Pope Leo IX).

wordt vervolgd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2019 20:49:42 ]
pi_190741486

Geen gebeurtenis, gewoon whirlpool galaxy M51 (NGC 5194) met het kruis van Jezus er in! :Y
pi_190742012
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 16:50 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Geen gebeurtenis, gewoon whirlpool galaxy M51 (NGC 5194) met het kruis van Jezus er in! :Y
De T van ToT
pi_190742161
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 17:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De T van ToT
Owjah, dat is het! :D
pi_190746239
Vergeet de ster van Bethlehem niet.
  zondag 29 december 2019 @ 19:52:06 #6
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_190747100
Ik mag hopen dat ie al in het jaar 1378 supernova is gegaan, dan hebben we komend jaar wat moois om te zien. Of het wat gaat doen met mensen in bepaalde regionen? Absoluut.
pi_190747233
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 19:52 schreef JK het volgende:
Ik mag hopen dat ie al in het jaar 1378 supernova is gegaan, dan hebben we komend jaar wat moois om te zien. Of het wat gaat doen met mensen in bepaalde regionen? Absoluut.
Afgezien dat tijd relatief is zit je waarschijnlijk ook in het verkeerde topic te posten.

Een jaar is een aardse aangelegenheid en het jaar nul is helemaal door mensen verzonnen. Tijd is bovendien ook nog eens buigzaam in het heelal. Hoop dus maar gewoon dat we dit jaar een supernova gaan zien, interessant doen over lichtsnelheid en afstanden kan altijd nog.
  zondag 29 december 2019 @ 19:59:28 #8
4259 JK
pi_190747329
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2019 19:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Afgezien dat tijd relatief is zit je waarschijnlijk ook in het verkeerde topic te posten.

Een jaar is een aardse aangelegenheid en het jaar nul is helemaal door mensen verzonnen. Tijd is bovendien ook nog eens buigzaam in het heelal. Hoop dus maar gewoon dat we dit jaar een supernova gaan zien, interessant doen over lichtsnelheid en afstanden kan altijd nog.
Wie zit hier nu met zijn antwoord interessant te doen?
pi_190747376
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 19:52 schreef JK het volgende:
Extreem primitieve culturen zouden het als een teken van Allah kunnen zien idd.
  zondag 29 december 2019 @ 20:03:21 #10
4259 JK
pi_190747462
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 20:00 schreef ToT het volgende:

[..]

Ze graven in elk geval kindertjes in tijdens zonsverduisteringen in o.a. Pakistan, maar ook India, omdat ze denken dat het voor genezing kan zorgen.

https://www.hln.be/wetens(...)g-van-vuur~a7a36462/
pi_190747582
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2019 19:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]

:')

De afstand is gewoon bekend en het zou prima kunnen zijn dat hij al honderden jaren geleden is ontploft.
pi_190749181
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 20:00 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor een ieder wel een bijzondere ervaring zal gaan worden. Het is net zoiets als een zeppelin kennen of weten dat de driehoekige stealth bommenwerper bestaat, maar als er eentje laag boven je huis hangt dan sta je wel ff met open mond te kijken. Bij zoiets als een supernova is dat nog eens dikker in de plus.

Heb dit topic maar in BNW gezet omdat dit 'teken' waarschijnlijk in het verleden al heel wat "nieuwe periodes" heeft ingeluid op religeus en politiek vlak. Waarbij het ene lang in het andere verweven is geweest van streek tot streek.

Met dingen als spectaculaire supernovae is het trouwens niet verwonderlijk dat millenia aan generaties spiritueel en religieus zijn geworden.
pi_190749315
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 20:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor een ieder wel een bijzondere spirituele of -achtige ervaring zal gaan worden. Het is net zoiets als een zeppelin kennen of weten dat de driehoekige stealth bommenwerper bestaat, maar als er eentje laag boven je huis hangt dan sta je wel ff met open mond te kijken. Bij zoiets als een supernova is dat nog eens dikker in de plus.

Heb dit topic maar in BNW gezet omdat dit 'teken' waarschijnlijk in het verleden al heel wat "nieuwe periodes" heeft ingeluid op religeus en politiek vlak. Waarbij het ene lang in het andere verweven is geweest van streek tot streek.

Met dingen als spectaculaire supernovae is het trouwens niet verwonderlijk dat millenia aan generaties spiritueel en religieus zijn geworden.
Beathoven-topic op BNW, altijd inhoudelijk en goed ^O^
pi_190749342
Leuk topic!
  zondag 29 december 2019 @ 21:22:49 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190750758
Ik zie het verband niet tussen de gebeurtenissen in 1054.
quote:
Hoewel de breuk gewoonlijk gedateerd wordt in 1054, toen beide kerken elkaar wederzijds excommuniceerden, was het schisma tussen oost en west feitelijk het eindresultaat van een voorafgaande eeuwenlange periode van vervreemding tussen de twee kerken.
Ben wel benieuwd hoe een supernova eruit ziet. Waarbij die van 1054 ruim 10x zo ver was als dat Betelgeuze zou zijn.

Vooralsnog schijnen kometen en zeker meteorieten belangrijker te zijn voor religies.
pi_190751651
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 21:22 schreef Lunatiek het volgende:
Ik zie het verband niet tussen de gebeurtenissen in 1054.
[..]

Ben wel benieuwd hoe een supernova eruit ziet. Waarbij die van 1054 ruim 10x zo ver was als dat Betelgeuze zou zijn.

Vooralsnog schijnen kometen en zeker meteorieten belangrijker te zijn voor religies.
Waarbij er veel 'possible records' zijn en ook weer vaak gesuggereerd wordt dat veel vermoedens rond kometen en meteorieten ook weleens supernovae geweest zouden kunnen zijn. Moeilijker na te gaan met geschreven stukken en de kunde van toen. Andere "novae" gerelateerde gebeurtenissen mogen daarom hier ook wel, om het niet al te nauw te maken.

Er is ook een reden dat dit niet in W&L staat maar hier in de speelbak. Ik heb verder geen idee of er directe of indirecte verbanden bestaan tussen evenementen en deze, maar soms kom je weleens een aardige hint tegen. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2019 22:01:25 ]
  zondag 29 december 2019 @ 22:12:02 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190752897
Bij supernovae vallen er geen zwarte stenen op Aarde, dat is een groot verschil.
pi_190753576
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 22:12 schreef Lunatiek het volgende:
Bij supernovae vallen er geen zwarte stenen op Aarde, dat is een groot verschil.
:P

Ik bedoelde meer de varianten die voorbij trokken ipv een directe impact veroorzaakten. Men wist destijds nog niet al het onderscheid te maken zoals dat tegenwoordig vaststaat. Over de ster van Betlehem wordt weleens beweert dat het geen komeet was maar een supernova. Nu schijnt dat verhaal van de ster opzich er later ook in ge-retrofit te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2019 22:48:17 ]
  zondag 29 december 2019 @ 22:54:38 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190754806
Ik snap je wel, maar ik denk dat het lastig is omdat supernovae weinig voorkomen op een afstand die voor de Aarde nog significant is.
Als het impact heeft op religie, moet het niet alleen zichtbaar zijn, maar moet er ook een bepaalde mate van beschaving zijn: te weinig ontwikkeld om het aan een supernova toe te schrijven, maar ontwikkeld genoeg (primitieve astronomie)om op te merken dat ster X ineens helderder schijnt, of als "nieuwe ster" ineens zichtbaar is. Als het in het verleden was, kunnen wij dat alleen weten als er melding van is gemaakt.

Ik moet onwillekeurig nu aan Von Däniken denken...

En aan Graham Hancock.
Die schreef over de ark des verbonds als een soort krachtcentrale waarop een fel licht kon gloeien. Wat nu als die ark zo werd gericht dat een supernova-licht tussen de vleugels van de engelen zichtbaar was?
pi_190755321
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 22:54 schreef Lunatiek het volgende:
Ik snap je wel, maar ik denk dat het lastig is omdat supernovae weinig voorkomen op een afstand die voor de Aarde nog significant is.
Als het impact heeft op religie, moet het niet alleen zichtbaar zijn, maar moet er ook een bepaalde mate van beschaving zijn: te weinig ontwikkeld om het aan een supernova toe te schrijven, maar ontwikkeld genoeg (primitieve astronomie)om op te merken dat ster X ineens helderder schijnt, of als "nieuwe ster" ineens zichtbaar is. Als het in het verleden was, kunnen wij dat alleen weten als er melding van is gemaakt.

Ik moet onwillekeurig nu aan Von Däniken denken...

En aan Graham Hancock.
Die schreef over de ark des verbonds als een soort krachtcentrale waarop een fel licht kon gloeien. Wat nu als die ark zo werd gericht dat een supernova-licht tussen de vleugels van de engelen zichtbaar was?
Als Von Danniken erbij komt is het sowieso TRU of BNW.

De Ark des Verbonds hebben ze trouwens nagebouwd volgens de bijbelse beschrijving en die replica (minus het fortuin aan goudbeplating, maar met koper) was in staat een flinke schok te geven. Het was eige lijk een soort vroege Van der Graaf generator, een bombastische condensator die statische electriciteit opving. Het origineel zou dit voornamelijk kunnen nadat men ermee onder de brandende zon door de woestijn trok. Men vermoed dat de ark ook Egyptisch van oorsprong was. God in a box :)

over dat felle licht, dat zou ook kunnen kloppen. Het vatte tussen de figuren op de top van de doos behoorlijk vlam.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2019 23:11:22 ]
  zondag 29 december 2019 @ 23:09:50 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190755627
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 23:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De Ark des Verbonds hebben ze trouwens nagebouwd volgens de bijbelse beschrijving en die replica (minus het fortuin aan goudbeplating, maar met koper) was in staat een flinke schok te geven. Het was eige lijk een soort vroege Van der Graaf generator, een bombastische condensator die statische electriciteit opving. Het origineel zou dit voornamelijk kunnen nadat men ermee onder de brandende zon door de woestijn trok. Men vermoed dat de ark ook Egyptisch van oorsprong was. God in a box :)
Jij plaatst het in BNW.

Zouden ze de (Egyptische) Van de Graaff-generator hebben gebruikt om het licht van een supernova na te bootsen? Wat zou anders het doel geweest zijn? De zon is er altijd (overdag tenminste).
pi_190756210
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 23:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij plaatst het in BNW.
Klopt, vond de ideeen van Von Danniken vroeger vrij controversieel en ik neem ze nniet voor 100%, maar ze zetten wel aan om buiten de paden te denken. Wat vooral voor het oude Egypte de bestaande kaders wat kan versterken. Egyptologen wisten b.v. tot voor kort niet waar de Grand Gallery (totaal verkeerd gekozen naam) voor stond tot een Franse architect er eens een licht over scheen. :)

quote:
Zouden ze de (Egyptische) Van de Graaff-generator hebben gebruikt om het licht van een supernova na te bootsen? Wat zou anders het doel geweest zijn? De zon is er altijd (overdag tenminste).
De documentaire staat hierboven. Allemaal trial en error. De replica heeft waarschijnlijk wel wat flaws, maar het is volgens de wetenschappelijke methode getest en reproduceerbaar.

Ik weet niet wat ze op het oog hadden behalve dat ze de krachten van electriciteit aan god(en) toeschreven. Waarschijnlijk ooit eens met simpele statische electriciteit door kleden begonnen en steeds groter uitgbouwd. Je kon iemand met zo'n doos doden, dus de 'kracht van God' was ook nog eens een wapen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2019 23:27:53 ]
  zondag 29 december 2019 @ 23:42:30 #23
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_190757272
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 23:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

over dat felle licht, dat zou ook kunnen kloppen. Het vatte tussen de figuren op de top van de doos behoorlijk vlam.

Op National Geographic is er een hele leuke serie over het eerste testament en de Mythische verklaringen

Burried secrets of the bible with Albert Lin

https://www.albertyuminlin.com/

eruuug interesant ! :)

Bekijk deze YouTube-video

op NG ook een over Mozus en de "riet zee" niet de "rode zee" en soddom en gemorra

de links zijn nog niet vrijgegeven.......

[ Bericht 3% gewijzigd door DeMolay op 29-12-2019 23:51:36 ]
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  zondag 29 december 2019 @ 23:53:49 #24
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_190757831
oops ga docu ff kijkah...

accasia is het dielectricum ;)
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
pi_190758078
Even een zijweggetje. In de bijbel wordt de ark als een uniek object beschouwd, maar de oude Egyptenaren hadden dergelijke kisten bij wijze van nog net niet in massa productie, dus voor hen was het niet zo heel bijzonder.

Er wordt een balletje in de documentaire opgegooid dat men zo'n gouden kist in een piramide kon plaatsen en dat het daar een centrale rol in een massievere generator kon krijgen.

Dit zou een logische schaalvergroting op de tijdlijn zijn waarin men statische electriceit binnen de proporties uittest en buiten proporties wilde vergroten. Een schaalmodel lijkt me daar wel van te maken door de pro's om het een en ander te testen.

Gezien het lot van de replica lijkt me in elk geval wel vast te stellen dat de kans dat de ark gevonden wordt onder de rotskoepel in Israel of elders bijna zo goed als 0 is en er meer dan een stuk vergaan schroot er nooit van overgebleven kan zijn of dat er gewoon meerdere varianten van zijn gebruikt. Tenzij de ark een betere versie was dan de replica; waar bij de ark de kinderziektes al uit waren. Maar het beschreven houten frame is hierin in elk veval geen garantie tot een duurzaam succes. :)
pi_190759500
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 23:21 schreef Beathoven het volgende:
Klopt, vond de ideeen van Von Danniken vroeger vrij controversieel en ik neem ze nniet voor 100%, maar ze zetten wel aan om buiten de paden te denken. Wat vooral voor het oude Egypte de bestaande kaders wat kan versterken. Egyptologen wisten b.v. tot voor kort niet waar de Grand Gallery (totaal verkeerd gekozen naam) voor stond tot een Franse architect er eens een licht over scheen.

Ik vind het ook een hele irritante vent, en neem vooral dankzij de programma's op NatGeo zijn theorieën niet al te serieus, maar het zet inderdaad aan het denken, en ook het feit dat hij in zijn veld toch een soort respect heeft opgebouwd is wel wat waard denk ik.
pi_190767327
Opgeschoond. :'(
Groot fan van User Wotte
pi_190767733
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 23:42 schreef DeMolay het volgende:

[..]

Op National Geographic is er een hele leuke serie over het eerste testament en de Mythische verklaringen

Burried secrets of the bible with Albert Lin

https://www.albertyuminlin.com/

eruuug interesant ! :)

op NG ook een over Mozus en de "riet zee" niet de "rode zee" en soddom en gemorra

de links zijn nog niet vrijgegeven.......
Albert Lin is toch die gast met die prothese als onderbeen?
Die heeft idd interessante docu's.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_190769905
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 00:39 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik vind het ook een hele irritante vent, en neem vooral dankzij de programma's op NatGeo zijn theorieën niet al te serieus, maar het zet inderdaad aan het denken, en ook het feit dat hij in zijn veld toch een soort respect heeft opgebouwd is wel wat waard denk ik.
Het is een draak van een vent. Z'n ideeen neem ik ook met een korrel zout. Verder is alles waar aliens aan toe worden gevoegd kolder. Maar dat de Egyptenaren al eerder ontdekkingen hadden die pas vele eeuwen erna mainstream werden past wat mij betreft prima binnen de logica en is aansluitend op wat men al weet ipv in het bovennatuurlijke. Het kan daarom best zijn dat er in de toekomst een aantal factoren op de schop gaan.
  maandag 30 december 2019 @ 16:16:30 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190772652
Egyptenaren hadden niets met de supernova's toch? Terwijl ze zeker weten sterrenwichelaars waren.
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 06:25:12 #31
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_190796617
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 20:48 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Beathoven-topic op BNW, altijd inhoudelijk en goed ^O^
Helemaal eensch!!
A child is born with no state of mind.
pi_190796640
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2019 16:50 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Dat is het zwarte gat van de M51. Is een detail van de draaikolknevel (noem het ook zo)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:09:52 #33
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_190944440
doe ik prive..sorry

[ Bericht 28% gewijzigd door DeMolay op 09-01-2020 00:20:54 ]
Δημοσθένης
  zondag 12 januari 2020 @ 00:06:44 #34
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_190988578
Tja ik denk mischien 40.000 micro Farrad........dood word een ander spannings niveau ;)
Δημοσθένης
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')