De Minister-President wordt niet door door het Volk gekozen. Het is aleen TOEVAL, dat dit meestal de lijsttrekker is.
Het zijn namelijk de andere partijen, de informateur en dus eigenlijk de Koningin die uiteindelijk de Formateur, en daarmee de Minister-President kiest.
Dat Bos geen minister-president wil worden is omdat hij het ten opzichte van de partij het niet kan maken, als DOOR DE PARTIJ
GEKOZEN partijleider, want daar is hij voor gekozen, niet alleen als lijsttrekker.
Bij de PvdA ging het het in eerste instantie tussen Jeltje of Bos als fractievoorzitter en toen viel het kabinet. Ja, de Fractievoorzitter is meestal ook de lijsttrekker. Dus ik geef Bos groot gelijk.
En eerlijk gezegd, kunnen we het met een minister-president ERGER treffen dan met een meeloper als HARRY POTTER.
Want laten we eerlijk zijn. Daar is Balkenende goed in, geen eigen mening hebben.
quote:Je neemt nogal selectief waar.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:20 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb niet alle geplaatste berichten gelezen, maar ik wil wel zeggen.De Minister-President wordt niet door door het Volk gekozen. Het is aleen TOEVAL, dat dit meestal de lijsttrekker is.
Het zijn namelijk de andere partijen, de informateur en dus eigenlijk de Koningin die uiteindelijk de Formateur, en daarmee de Minister-President kiest.
Dat Bos geen minister-president wil worden is omdat hij het ten opzichte van de partij het niet kan maken, als DOOR DE PARTIJ
GEKOZEN partijleider, want daar is hij voor gekozen, niet alleen als lijsttrekker.
Bij de PvdA ging het het in eerste instantie tussen Jeltje of Bos als fractievoorzitter en toen viel het kabinet. Ja, de Fractievoorzitter is meestal ook de lijsttrekker. Dus ik geef Bos groot gelijk.En eerlijk gezegd, kunnen we het met een minister-president ERGER treffen dan met een meeloper als HARRY POTTER.
Want laten we eerlijk zijn. Daar is Balkenende goed in, geen eigen mening hebben.
Sommige mensen kunnen dat nooit, sommige mensen vatten dat moeilijk en anderen kunnen niet buiten hun eigen maatstaven treden bij beoordeling van mensen. Je krijgt dan al vlot een zwart-wit verhaal ter motivatie van de beoordeling, als er al een verhaal bij komt.
Buiten dat behoeft niet iedere gestelde vraag een antwoord. Het domme gezaag van Jan Mulder gisteren bij Barend en van Dorp werd door Jan Peter Balkenende voor mij op uiterst correcte wijze gepareerd. Ik kan me echter voorstellen als je Jan Marijnissen gewend bent (die tot op heden geen enkele ministeriële verantwoordelijkheden droeg) dat je dan graag een wat sterk aangezet zwart-wit verhaal hoort en dat je degenen die niet aan jouw verwaqchtingspatroon voldoet wat kortzichtig veroordeelt. Je hebt immers je rolmodel nooit anders horen doen.
Mocht je die niet gewend zijn en meer gewend zijn aan die jongen die uitstekend geluisterd heeft naar zijn spindoctors (Wouter Bos) dan zou je wat meer begrip moeten kunnen opbrengen voor een antwoord dat wat van je voorstellingsvermogen vraagt.
quote:een ongefundeerde en onjuiste uitspraak, zoals hierboven ook al wordt gezegd.
En eerlijk gezegd, kunnen we het met een minister-president ERGER treffen dan met een meeloper als HARRY POTTER.
quote:En hoevaak heeft het TOEVAL volgens jou dan toegslagen??
Op dinsdag 14 januari 2003 23:20 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb niet alle geplaatste berichten gelezen, maar ik wil wel zeggen.De Minister-President wordt niet door door het Volk gekozen. Het is aleen TOEVAL, dat dit meestal de lijsttrekker is.
quote:
'Briljante campagnetactiek'In de media lijkt er nog maar weinig plek te zijn voor de christen-democratische boodschap. De afgelopen dagen werd in ieder programma, krantenartikel of op het internet over niets anders gepraat dan over de premierkwestie bij de PvdA.Het lijkt duidelijk, de PvdA heeft de belangrijkste campagneles geleerd: Neem de regie in handen.
"Eerst dacht ik dat het een probleem zou vormen voor de partij, maar nu krijg ik het idee dat er een briljante campagnetactiek achter zit", aldus campagnestrateeg Van de Linde. "Tot het eind van deze week beheerst de vraag wie kandidaat is, de media. Als Bos die vraag zaterdag beantwoordt, dan gaat het de dagen erna alleen nog maar over die persoon. Zo heeft de PvdA tot de verkiezingen de media onder controle. Briljant!"
Ook Post is lyrisch over de schijnbaar uitgekiende strategie van de PvdA. In de laatste peiling van Twee Vandaag en het Nipo staat de PvdA nog maar twee zetels achter op het CDA. Post verwacht dat Wouter Bos de premierkandidaat vrijdag of zaterdag bekendmaakt, vlak na de peiling van Nova/Interview.
quote:Ik heb het idee dat er geen echte campagnetactiek achter zit, Bos brengt de standpunten gewoon duidelijk, en probeert inhoudelijk te blijven.
"Eerst dacht ik dat het een probleem zou vormen voor de partij, maar nu krijg ik het idee dat er een briljante campagnetactiek achter zit", aldus campagnestrateeg Van de Linde.
CDA en VVD hebben het m.i. meer over de poppetjes, en proberen de PvdA in het nauw te dringen, maar het heeft een averrechts (zie hier de subtiele verwijzing naar effect van rechts/hard beleid) effect op de kiezers, die toch liever de inhoud willen zien. De opmerkingen dat de PvdA stemmen trekt vanwege een leuk gezichtje oid, dat is gewoon een belediging aan het adres van de kiezer! Ook de VVD doet nu volop mee, maar ik denk dat zolang Bos rustig reageert, en niet meegaat in die verharding, dan zal de PvdA alleen maar meer stemmen winnen.
Iedereen weet nog dat Fortuyn werd verketterd, en dat dat ook averrechts werkte? Maar ja, het lijkt alsof alleen de PvdA dit heeft geleerd, en VVD en CDA nog niet...
quote:Ik eigenlijk ook niet, maar ik vraag me wel af in hoeverre deze aandacht positief dan wel negatief doorwerkt. De PvdA heeft hierdoor wel alle aandacht deze week.
Op vrijdag 17 januari 2003 11:47 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik heb het idee dat er geen echte campagnetactiek achter zit...
Vond het ook opmerkelijk dat vanuit het CDA (geloof ik) kritiek was op het feit dat Wouter Bos wachtte op de peiling van NOVA vanavond om de mogelijke kandidaatpremier bekend te maken. De strekking van de kritiek was dat "de PvdA haar campagne laat beheersen door 'een' peiling". Uiteindelijk zijn het natuurlijk juist de peilingen geweest die de premierskwestie sowieso op de agenda hebben gezet.
quote:
"Maandagavond goede zet van Bos"
DEN HAAG - De geleidelijke weg waarlangs PvdA-leider Bos toewerkt naar de bekendmaking van zijn premierkandidaat is strategisch zeer verstandig. Dat vinden de voormalige PvdA-campagneleiders D. Istha (1994) en J. Monasch (2002).Bos heeft aangekondigd voor maandagavond duidelijkheid te zullen verschaffen als de Interview/NSS-peiling vrijdag de nek-aan-nek-race tussen PvdA en CDA bevestigt. Istha en Monasch juichen toe dat Bos pas vlak voor de verkiezingen het stilzwijgen verbreekt.
"Als hij het vrijdag of zaterdag zou doen, krijg je het hele weekend eindeloos gezeur van de andere partijen over de kandidaat. Dat is niet handig", zegt Istha. Monasch vult aan dat het goed is dat Bos "de spanning er nog even inhoudt". "Hij houdt zo alle nieuws rond zijn partij." Met de late 'coming out' neemt Bos de concurrenten de wind uit de zeilen. "Ze hebben nauwelijks nog de tijd te reageren. Voor je het weet zijn de verkiezingen al", aldus Monasch.
Nog langer wachten dan maandag acht Istha onverstandig. Kiezers houden niet van een "overvaltactiek". Dat gevoel krijgen ze twee dagen voor de verkiezingen volgens hem niet. "Kiezers hebben dan nog lang genoeg de tijd om er via de media achter te komen om wat voor persoon het gaat."
Monasch sluit niet uit dat de campagne van Bos een extra stimulans zal krijgen als hij iemand "van statuur" presenteert. "Ik geloof niet dat kiezers op zoek zijn naar een kloon van Bos. In de huiskamers zal het beeld van Bos naast een evenwichtige staatsman het goed doen."
Monasch vindt dat Bos van zijn zwakte, het ontbreken van een premierkandidaat, zijn kracht heeft gemaakt. "Hij staat constant in de schijnwerpers. Zegt steeds: Als de peilingen zo blijven, ga ik duidelijkheid verschaffen. En komt daar keer op keer mee weg."
http://www.telegraaf.nl/verkiezingen/teksten/vk.bos.monasch.istha.verkiezingen.html
quote:
De Hond ontwaart tweestrijd CDA en PvdADEN HAAG (ANP) - De verkiezingen worden steeds meer een strijd tussen PvdA en CDA, constateert Maurice de Hond vrijdag in zijn dagelijkse peiling. Beide partijen krijgen er in de peiling een zetel bij. Het CDA staat nu op 40 zetels, de PvdA 43. De VVD zakt terug van 31 naar 29.
Volgens de peiling, gedaan in opdracht van het SBS6-programma Stem van Nederland, noemt 43 procent van de Nederlanders CDA-leider Balkenende als favoriete premier. Job Cohen, de mogelijke PvdA-kandidaat voor het premierschap, wordt op voorhand al door 30 procent als meest geschikt genoemd. 27 procent weet nog niet wie het beste voor deze post is.De Hond heeft becijferd dat de LPF in de peilingen nu op 8 zetels staat. GroenLinks zakt naar 6 en de SP zou 13 zetels weten binnen te halen. D66 krijgt er 5, de ChristenUnie 4 en de SGP 2. Leefbaar Nederland zal de parlementaire bankjes niet halen.
Copyright 2003 ANP
quote:offtopic!!
Op vrijdag 17 januari 2003 19:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Groen Links naar zes! Nog eentje eraf en Femke mag haar tondeuse uit de kast halen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |