abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 januari 2003 @ 03:07:16 #76
9756 Dentist
Toept over...
pi_7886322
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 00:11 schreef Da-D het volgende:
wedden dat bossie wacht tot het laatste moment...
zodat de "slapende" kiezer weer eens genaaid wordt door de PVDA
  dinsdag 14 januari 2003 @ 03:26:02 #77
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_7886350
Vóór de verkiezingsdatum zegt ie toch? Maw, je kan het weten en ernaar stemmen. Als je dat ene poppetje het enige vindt dat telt..
  dinsdag 14 januari 2003 @ 03:35:27 #78
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_7886365
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 00:11 schreef Da-D het volgende:
wedden dat bossie wacht tot het laatste moment...
zodat de "slapende" kiezer weer eens genaaid wordt door de PVDA
Er staat toch duidelijk wat hij van plan is te doen. Moeite met lezen?
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  dinsdag 14 januari 2003 @ 03:40:50 #79
9756 Dentist
Toept over...
pi_7886370
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 03:35 schreef Vibromass het volgende:

[..]

Er staat toch duidelijk wat hij van plan is te doen. Moeite met lezen?

Nee man, da's de linkse media die de walgelijke puinhopen van de linkse kerk in de pvda doofpot probeert te stoppen!!!
pi_7886578
zo gaat het toch al jaren ?

als we hadden geweten wie er bijvoorbeeld minister zou worden voor de LPF had je er dan op gestemd ?

als iedereen zo geinteresseerd is in de politiek kun je wel een beetje nagaan wie er kandidaat is om eventueel namens de PvdA MP te worden, de meeste kans hebben Job Cohen en Johan Stekelenburg, nou als je die niet zie zitten stem je niet op de PvdA

Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_7887107
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 03:40 schreef Dentist het volgende:

[..]

Nee man, da's de linkse media die de walgelijke puinhopen van de linkse kerk in de pvda doofpot probeert te stoppen!!!

Lees nou eens wat andere topics door, dan kun je zien dat dat onzinverhaal over de linkse media al lang is doorgeprikt.

Hoewel ik liever had gezien dat Bos helemaal niks over de premierkandidaat zegt lost hij dit goed op. Als aan duidelijke voorwaarden ('in alle peilingen de PvdA op één') voldaan wordt, dan uitsluitsel vóór de verkiezingen.

Opvallend trouwens dat Balkenende zich gisteren bij B&vD in allerlei bochten wringt om maar geen antwoord te geven op zijn eigen politieke toekomst terwijl hij van Bos wel duidelijkheid eist.

pi_7887250
quote:
Bos weet in elk geval zeker dat hij wordt aangevallen

DEN HAAG - Het is in Nederland staatsrechtelijk onmogelijk de premier te kiezen. Toch houden kiezers van duidelijkheid. Want waar in het verleden de lijsttrekkers weigerden zich te kandideren, liep het fout af.

De onverwachte opmars van de PvdA onder leiding van Wouter Bos maakt dat de verkiezingen in Nederland op presidentsverkiezingen zijn gaan lijken. Iedereen wil weten wie de premierskandidaat is van de PvdA. Twee lijsttrekkers hebben zich eerder gekandideerd: demissionair premier Balkenende en VVD-lijsttrekker Gerrit Zalm. En ergens in de kaartenbak van de zestigduizend PvdA-leden zit hun kandidaat-premier. De naam maakt Bos bekend als alle peilingen de PvdA onbetwist aanwijzen als grootste partij.
In een opinieonderzoek van de Stem van Nederland (SBS6) bleek maandag dat tweederde van het electoraat vindt dat Wouter Bos vóór de verkiezingen duidelijk moet maken wie de PvdA-kandidaat is. Een andere naam dan Bos voor het premierschap, zoals Stekelenburg, Cohen of Van Nieuwenhoven, kost volgens De Hond de PvdA drie tot zes zetels.

Hoe vreemd is het dat een partij geen kandidaat-minister-president naar voren schuift? Vorig jaar mei was er een vacature. De zittende minister-president hield ermee op. Pim Fortuyn liet weten kandidaat te zijn, ook PvdA-lijsttrekker Melkert was in voor de functie. Balkenende echter kandideerde zich niet, omdat het CDA tot een week voor de verkiezingen bleef kwakkelen in de peilingen. Het spontane 'Jezus!' in Balkenendes eerste reactie op 15 mei vorig jaar sprak daarbij boekdelen.

En VVD-leider Hans Dijkstal vertikte het zich in 2002 te kandideren, tot groot ongenoegen van zijn partij. De VVD was lange tijd de grootste in de peilingen, dus enige duidelijkheid hierover leek vereist. Maar Dijkstal hield er een staatsrechtelijk puristisch standpunt op na: in Nederland kun je geen minister-president kiezen, dus je moet het electoraat geen zand in de ogen strooien. De kandidatuur van Zalm is ook een correctie op Dijkstal.

Met het nakende vertrek van minister-president Lubbers ontstond er ook in 1994 een vacature in het Torentje. Bolkestein zei daarop pas een paar dagen voor de verkiezingen schoorvoetend dat hij de kandidaat was namens de VVD. CDA'er Brinkman had al een wassen beeld bij Madame Tussaud laten maken, maar hij leed vervolgens een verkiezingsnederlaag en verloor de kabinetsformatie.

D66-leider Hans van Mierlo durfde het in 1994 niet aan zich te kandideren voor het hoogste ambt. De Democraten scoorden in peilingen van 1994 ruim dertig zetels. Er zijn D66'ers die ervan overtuigd zijn dat Van Mierlo als tegenkandidaat van CDA'er Brinkman en de door de WAO-crisis beschadigde Kok een serieuze kans had gemaakt.

Normaal gesproken schuift een partij een kandidaat-premier naar voren als zij een serieuze kans maakt de grootste te worden. Anders wordt het beschouwd als een proeve van grootheidswaanzin en dat is waar Van Mierlo in 1994 bang voor was.

VVD-leider Zalm, die toch twintig zetels achter loopt bij het CDA, speculeert er echter op dat de kiezer zijn langjarige ervaring als minister van Financïen waardeert in een tijd dat het economisch slechter gaat.

Bos staat nu voor een dilemma. Als het tot en met 22 januari een groot vraagteken blijft wie de PvdA-premier zou worden en de gunstige trend in de peilingen zet zich door dan kan die onduidelijkheid dempend gaan werken op de voorspelde winst.

Volgens De Hond zal het electoraat Bos het niet kwalijk nemen als hij in plaats voor het fractievoorzitterschap tóch voor het premierschap gaat. Wat Bos echter zeker weet is dat degenen die nu duidelijkheid van hem verlangen, hem straks woordbreuk zullen verwijten.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042437887098.html

pi_7887264
Goede zaak, dit. Laat het maar weer eens over de inhoud gaan, in plaats van de poppetjes. Maarja, nu wordt het natuurlijk lastig voor de media, want nu heb je niemand om uit te pluizen, om lastig te vallen, etc. Goede zet van Bos.
pi_7887376
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 09:25 schreef Luigi het volgende:
Goede zaak, dit. Laat het maar weer eens over de inhoud gaan, in plaats van de poppetjes. Maarja, nu wordt het natuurlijk lastig voor de media, want nu heb je niemand om uit te pluizen, om lastig te vallen, etc. Goede zet van Bos.
Nahja, Wouter Bos is niet volslagen achterlijk natuurlijk...
quote:
Andere lijsttrekkers gebruiken de kwestie om de PvdA aan te vallen. Is het niet verstandiger open kaart te spelen?

'Ze doen maar. Ik wil het de komende week over de inhoud hebben. Als ik nu een naam noem, gaat het alleen nog maar daarover. Dan hoeft het CDA niet meer in te gaan op de vraag hoe het de ziektekosten straks eerlijk verdeelt en hoe het de vakbonden zover wil krijgen een sociaal akkoord te sluiten waarin goede afspraken worden gemaakt over loonmatiging, de WAO en de pensioenen.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042437886988.html

dinsdag 14 januari 2003 @ 10:19:44 #85
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_7887964
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 09:35 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Nahja, Wouter Bos is niet volslagen achterlijk natuurlijk...
[..]

Nee, inderdaad, hij geeft hier het enige goede antwoord. Hij blijft kalm en ik hoop en verwacht dat hij dat ook de komende dagen blijft.

Zoals eerder al terecht is opgemerkt, zijn het vooral de mensen die toch al niet op de PvdA stemmen die zich het drukst maken over de kandidaat van de PvdA. Eerlijk gezegd zou het mij andersom geen ruk kunnen schelen als het bijvoorbeeld bij de VVD niet bekend was wie de kandidaat-premier is.
Het is alleen een poging de discussie juist van de inhoud af te leiden.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_7888368
quote:
Op maandag 13 januari 2003 17:34 schreef Kozzmic het volgende:
Poll op de frontpage van de Volkskrant...

Overige partijen willen dat de PvdA een kandidaat-premier naar voren schuift. Lijsttrekker Bos laat zich vooralsnog niet uit over een mogelijke minister-president. Zelf zegt hij geen premiersfunctie te ambiëren. Wie zou het moeten worden?

Job Cohen 30 %
Wouter Bos zelf 19 %
Jeltje van Nieuwenhoven 16 %
Johan Stekelenburg 15 %
Rob Oudkerk 3 %
Klaas de Vries 2 %
Ed van Thijn 2 %
Ad Melkert 2 %

Iemand anders 9 %

Deelnemers: 1286

ze zijn onderhand 3000 stemmers verder
Job Cohen 30 %
Wouter Bos zelf 20 %
Johan Stekelenburg 17 %
Jeltje van Nieuwenhoven 12 %
Ad Melkert 4 %
Klaas de Vries 3 %
Rob Oudkerk 3 %
Ed van Thijn 3 %

Iemand anders 9 %
Deelnemers: 4532

blijkbaar toch een duidelijke voorkeur voor Job Cohen. maar ik denk zelf toch dat hij niet wil

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_7889717
Stel je voor dat ze Ad Melkert terughalen uit Amerika... . Dat zou een actie zijn
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7889780
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:13 schreef Dentist het volgende:
De PvdA wordt onder druk gezet een kandidaat te noemen, waar de overige partijen vervolgens op twee manieren op kunnen hakken. Op de eerste plaats natuurlijk op de 'regenteske arrogantie' en op de tweede plaats op de kandidaat zelf. Een hinderlaag waar de PvdA dus maar beter niet in kan lopen....
Klopt, het is een duivels dilemma waar de PvdA mee zit. Zowel wel een als geen kandidaat noemen staat open voor kritiek, verwijten van regentesk gedrag en arrogantie (Thom de Graaf noemde géén kandidaat noemen al regentesk en arrogant). Maar dan vind ik het een verplichting aan de kiezer om het wel te doen, *mits* het duidelijk is dat de PvdA de grootste wordt (wat nu nog niet het geval is).
quote:
Overigens, zoals Bos terecht opmerkt, andere dingen zijn op dit moment belangrijker. Verder vind ik het volstrekt ongeloofwaardig als de partijen aan de ene kant 'inhoud' preken en aan de andere kant om 'poppetjes' vragen..
Niet zomaar een poppetje, maar de leider van het land, de persoon die de verantwoordelijkheid draagt voor zijn ministers, moet zorgen voor een goed team, Nederland vertegenwoordigt in het buitenland, etc. etc. Het poppetje is imho belangrijk genoeg om wel te mogen weten wie het gaat worden.
quote:
Ik hoop dat, mocht de PvdA uberhaupt een premier leveren, ze deze op dezelfde wijze als Bos aanstellen, middels een stemming onder de leden.
, dus de PvdA'ers van Nederland mogen de premier kiezen? Als ze iets niet moeten doen is dat het wel. Wat een idee...
pi_7889788
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 09:03 schreef rvand het volgende:

[..]

Lees nou eens wat andere topics door, dan kun je zien dat dat onzinverhaal over de linkse media al lang is doorgeprikt.

Ik denk dat Dentist dat ook bedoelde met zijn post.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  dinsdag 14 januari 2003 @ 12:50:03 #90
9756 Dentist
Toept over...
pi_7889958
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 12:34 schreef the-O het volgende:

[..]

Ik denk dat Dentist dat ook bedoelde met zijn post.

Waar is de sarcasme smiley als je hem nodig hebt idd
  dinsdag 14 januari 2003 @ 13:00:17 #91
9756 Dentist
Toept over...
pi_7890090
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 12:33 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Klopt, het is een duivels dilemma waar de PvdA mee zit. Zowel wel een als geen kandidaat noemen staat open voor kritiek, verwijten van regentesk gedrag en arrogantie (Thom de Graaf noemde géén kandidaat noemen al regentesk en arrogant). Maar dan vind ik het een verplichting aan de kiezer om het wel te doen, *mits* het duidelijk is dat de PvdA de grootste wordt (wat nu nog niet het geval is).

Het regenteskte 'wij bepalen wie er premier wordt' heeft altijd bestaan. Het is zelfs voorgekomen dat de grootste partij niet eens de premier levert, soms zelfs dat de grootste partij niet eens in het kabinet zit. Het is mij dan ook volstrekt onduidelijk waarom 'het volk' nu opeens behoefte zou moeten hebben om dat te weten.
quote:
Niet zomaar een poppetje, maar de leider van het land, de persoon die de verantwoordelijkheid draagt voor zijn ministers, moet zorgen voor een goed team, Nederland vertegenwoordigt in het buitenland, etc. etc. Het poppetje is imho belangrijk genoeg om wel te mogen weten wie het gaat worden.
[..]
Waarom? Waarom is het in godsnaam zo belangrijk dat we nu opeens moeten weten wie er kandidaatpremier (want dáár hebben we het hier over), wordt van een partij, waarvan uberhaupt nog hoogst onzeker is dat het een premier mag leveren? Het is een politiek spel en niets meer dan dat. In mijn ogen maken de andere partijen zich volstrekt belachelijk met het van deze muis een enorme olifant maken.

Ik hoor al een week lang niets anders dan de vragen of de PvdA wél of niet een kandidaatpremier naar voren moet schuiven en wie dat dan wel zou moeten zijn. Waar gáát het nog over in deze campagne? Ik dacht dat we weer iets met inhoud wilden gaan doen, maar ondertussen doen alle partijen hard hun best om het Melkert-schrikbeeld weer naar boven te halen ("misschien komt ie wel terug...").

quote:
, dus de PvdA'ers van Nederland mogen de premier kiezen? Als ze iets niet moeten doen is dat het wel. Wat een idee...
Kandidaatpremier. Vind dat niet meer dan logisch eigenlijk. Daarbij, als het om het premierschap gaat heb jij liever dat ze, de regenten, gewoon iemand aanwijzen?
pi_7890249
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 12:50 schreef Dentist het volgende:

[..]

Waar is de sarcasme smiley als je hem nodig hebt idd

Mijn excuses! Ik krijg blijkbaar zolangzamerhand tunnelvision waar het de beschulding van 'linkse media' betreft.

[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 14-01-2003 13:12]

pi_7890258
dubbelpost!
pi_7895373
De PvdA is alleen in de peiling van Maurice de Hond de grootste partij. In die van Nova loopt Wouter Bos nog 12 zetels achter op het CDA. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze nog geen kandidaat-premier willen noemen. Bovendien, als je een naam noemt moet die persoon het er wel mee eens zijn en het dus willen.

Omdat politiek ook vooruitzien is, kan ik me voorstellen dat men bij de PvdA gaat vermoeden dat ze de grootste partij kunnen gaan worden. Dan zou het me niet verbazen dat achter de schermen al wat gesprekjes worden gevoerd.

Iets als: Job, heb je zin om een kabinet aan te voeren? Of misschien wordt er aan Margreet de Boer getrokken.

dinsdag 14 januari 2003 @ 18:02:07 #95
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_7895516
Jeeeeeeeeeeeeeeeezus mensen is het nu nog steeds niet bekend?????
fake a dream
pi_7897093
Cohen wordt het niet vanwege zijn vrouw en waar hij nu zit is beter te combineren, qua tijd, werkdruk etc.
Oudkerk niet, want teveel naar zijn zin waar hij zit.

Van Stekelenburg zou kunnen..maar als Wouter een echte vent is, wordt-ie het zelf

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_7899925
Ik denk dat het 'publiek geheim' is dat het jeltje wordt.. als ze zelf wil tenminste.
Ze weten bij de PvdA heus wel hoe populair ze is, en persoonlijk vind ik haar ook een prima kandidaat.
Volgens mij treuzelen ze expres met het nieuws om een paar dagen voor de verkiezingen de grote 'zetelklapper' te maken, maar vooralsnog mag wouter eerst nog zoveel mogelijk zeteltjes bij het cda wegsnoepen.
pi_7900672
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 18:02 schreef Kimmie het volgende:
Jeeeeeeeeeeeeeeeezus mensen is het nu nog steeds niet bekend?????
Waarom ga je nu te rade bij de patroon van het CDA? De PvdA heeft vast een eigen verlosser (in de vorm van Arie van der Zwan).
salva cum reverentia
pi_7900781
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 21:45 schreef niego het volgende:
Ik denk dat het 'publiek geheim' is dat het jeltje wordt.. als ze zelf wil tenminste.
Ze weten bij de PvdA heus wel hoe populair ze is, en persoonlijk vind ik haar ook een prima kandidaat.
Volgens mij treuzelen ze expres met het nieuws om een paar dagen voor de verkiezingen de grote 'zetelklapper' te maken, maar vooralsnog mag wouter eerst nog zoveel mogelijk zeteltjes bij het cda wegsnoepen.
Over Jeltje verschillen de meningen nogal. Zelfs bij haar eigen achterban. Bij de strijd om het lijsttrekkerschap van de PvdA kwamen haar fans eigenlijk maar met één argument voor haar; 'ze is vrouw'. Inhoudelijk vind ik dat ze tekortschiet voor een plek in de regering, en ik denk dat een meerderheid van de kiezers diezelfde mening heeft. Jeltje moet weer lekker het parlement in en Kamervoorzitter worden, daar was ze op de juiste plek.
pi_7901383
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 22:24 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Over Jeltje verschillen de meningen nogal. Zelfs bij haar eigen achterban. Bij de strijd om het lijsttrekkerschap van de PvdA kwamen haar fans eigenlijk maar met één argument voor haar; 'ze is vrouw'. Inhoudelijk vind ik dat ze tekortschiet voor een plek in de regering, en ik denk dat een meerderheid van de kiezers diezelfde mening heeft. Jeltje moet weer lekker het parlement in en Kamervoorzitter worden, daar was ze op de juiste plek.

Jeltje is imho meer geschikt als premier dan als fractievoorzitter. Ik vond haar destijds geen goede kandidaat vanwege haar ideeën over de koers van de PvdA, maar als premier boeit dat toch niet. Leiderschapskwaliteiten zijn dan belangrijk en ik denk dat Jeltje de boel wel aardig bij elkaar kan houden. Ze mept wel een keer op tafel in de Trêveszaal en zou een Bomhoff en een Heinsbroek zo over de knie hebben gelegd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')