Rusland heeft bekend gemaakt een hypersonisch wapen in gebruik te hebben genomen, dat 27 keer sneller kan vliegen dan het geluid en een intercontinentaal bereik heeft. Daarnaast heeft het een 'glijsysteem' dat het mogelijk maakt om onverwachte en scherpe bewegingen kan maken.
De Avantgard wordt gelanceerd bovenop een ballistische intercontinentale raket. Het kan kernwapens dragen tot 2 megaton.
Volgens Poetin kan hiermee zo goed als alle delen van de wereld bereikt worden en ook het Amerikaanse raketschild worden ontweken. Poetin vergelijkt de succesvolle ontwikkeling van deze Avangard-raket met de lancering van de eerste satelliet door de Sovjet-Unie in de jaren vijftig. Het geeft Rusland een enorme voorsprong in de wapenwedloop.
Ook China heeft een hypersonische raket getest die tot 5 keer sneller kan vliegen dan het geluid en ook de VS is druk bezig met het ontwikkeling van een dergelijke raket.
Volgens de Russische president Vladimir Poetin is de hypersonische Avangard-raket een technologische doorbraak die is te vergelijken met de lancering van de eerste satelliet door de Sovjet-Unie in 1957 en plaatst de raket Rusland op eenzame hoogte in de mondiale wapenwedloop.
Er zijn genoeg bronnen te vinden, maar lees bijvoorbeeld meer op
https://www.ad.nl/buitenl(...)ps://www.google.com/Een zeer belangrijke ontwikkeling in de wapenwedloop en dit geeft Rusland inderdaad een voorsprong.
Persoonlijk heb ik een enorme hekel aan de wapenwedloop tussen landen die burgers veel geld kost en vaak voor veel angst zorgt. Ik hoop dat de mensheid daarin nog eens ten positieve zal veranderen.
Ook hoop ik dat deze ontwikkeling ook nuttige toepassingen zal geven buiten het militaire gebruik.
[ Bericht 0% gewijzigd door rutger05 op 28-12-2019 11:56:02 ]