quote:Okee, nog even dan. Freddie schreef vooral in de beginjaren heel erg veel en is de man achter de echte klassiekers zoals Killer Queen, Bohemian Rhapsody en Somebody to Love. Later zijn de andere band leden steeds meer gaan schrijven en zijn naar mijn idee dus ook songwriter (liedjesschrijver). Vele in dit topic genoemde songwriters mochten willen dat ze ooit een nummer als Bohemian Rhapsody hadden geschreven. Maar tot zover Queen dan.
Op maandag 13 januari 2003 22:02 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Als je dit leest, weinig Mercury.. Veel TaylorMaar okee.. ik zal ook ophouden
. Maar ik denk dat als je Mercury een singer/songwriter zou noemen, dan doe je de andere leden wel tekort. Ach, wat boeit het ook! Queen is cool!
Wat ik ook een zeer goed singer/songwriter vind is Herbert Grönemeyer!
En dat Freddie Mercury geen goede nummers kan maken zonder de Queen leden is niet waar. Hij slechts 2 solo albums gemaakt, wat te weinig is om zoiets goed te beoordelen.
Op die albums staan onder andere de nummers Barcelona (geschreven met Mike Moran) en Living On My Own (nr. 1 hit in 1993 als remix versie).
Maar even on topic: een aantal van mijn favoriete singer-songwriters zijn Chuck Berry, Buddy Holly en Prince .
En Elvis Presley heeft misschien geen enkel nummer zelf geschreven (van de 700...), maar hij arrangeerde ze wel zelf (vooral vanaf 1969). Hij ging net zo lang door met een nummer tot het goed klonk (Don't Be Cruel en Hound Dog zijn bekende voorbeelden).
quote:Okee, even nog dan. Kijk even naar mijn post vandaag om precies 19:00 uur!
Op maandag 13 januari 2003 22:38 schreef mandark2000 het volgende:
Als er staat 'written by Freddie Mercury' wil dat niet zeggen dat het nummer helemaal door Freddie Mercury is geschreven en gearrangeert.
Maar nu stop ik echt.
Toevallig gaat een groot gedeelte van dit topic over hem... en wordt er gezegd dat hij niet echt onder de categorie singer-songwriter valt omdat ie in een band zat en alle bandleden meewerkten aan z'n geschreven songs. Tja, ik vind dat dus grote onzin. Tuurlijk draagden Brian, Roger en John bij aan zijn songs maar het idee van al die liedjes kwam allemaal van Freddie af en de tekst werd in veel gevallen ook helemaal alleen door hem geschreven. Als iemand de melodie en de tekst zelf verzint is het gewoon een songwriter. Dat er op muzikaal gebied nog aanpassingen worden gemaakt door de anderen om alle instrumenten op elkaar af te stemmen doet er niks vanaf naar mijn mening.
Vind Brian May en Roger Taylor ook onder de categorie singer-songwriter vallen hoor (ook al zijn ze qua zang niet zo geweldig als Freddie natuurlijk). Alleen John Deacon valt niet onder die categorie want die kon niet zingen (wel een hele goede songwriter trouwens). Magisch kwartet samen!
quote:Er staat dat de muziek en de text geschreven is door Freddie. Maar dat betekend niet dat de andere 3 leden helemaal geen ideeen of iets dergelijks toe hebben gevoegd aan het nummer. Zover ik weet ia het enige nummer wat 100% door Freddie geschreven Bohemian Rhapsody. Hij had het al allemaal in zijn hoofd zitten.
Op maandag 13 januari 2003 23:18 schreef scanman01 het volgende:[..]
Okee, even nog dan. Kijk even naar mijn post vandaag om precies 19:00 uur!
Daar zie je allemaal linkjes naar pagina's waarop je allemaal ziet dat zowel de tekst als de muziek is geschreven door FM.Maar nu stop ik echt.
Dit betekend niet dat iedereen per se aan het nummer gewerkt heeft!
quote:Zie mijn post op de vorige pagina van een overzicht van de writing credits voor de twee genoemde albums
Op dinsdag 14 januari 2003 03:04 schreef BrianMay het volgende:[..]
Dit betekend niet dat iedereen per se aan het nummer gewerkt heeft!
quote:Nu wel.
Op dinsdag 14 januari 2003 09:26 schreef dolle_hond het volgende:
is dit een queen topic?
quote:Vind ik ook!
Op dinsdag 14 januari 2003 14:06 schreef Seborik het volgende:[..]
Nu niet meer.
Ik vind vooral Jeff Buckley errug goed, en als we toch nog even mogen doorzeuren: Hij heeft ook niet alle nummers zelf geschreven, af en toe een cover van Leonard Cohen. Maar toch typeer ik hem (jeff) wel als sing-song writer.
Verder maken ann pierle en Toi amos ook relaxte muziek
oh en Spinvis (erg relaxt) is volgens mij ook een solo project, maar daar komt zoveel electronica bij kijken dat het misschien niet meer voldoet aan de artiest met zijn piano cq. gitaar.
quote:hij heeft zichzelf ooit singer-sample-songwriter genoemd... daar houd ik het ook maar bij
Op dinsdag 14 januari 2003 15:48 schreef Darta het volgende:
oh en Spinvis (erg relaxt) is volgens mij ook een solo project, maar daar komt zoveel electronica bij kijken dat het misschien niet meer voldoet aan de artiest met zijn piano cq. gitaar.
quote:Maak jezelf aub niet zo belachelijk door Freddie Mercury een goede songwriter te noemen. De man maakte sinterklaasrijmpjes! Zijn teksten slaan echt helemaal, maar dan ook helemaal nergens op.
Op maandag 13 januari 2003 22:23 schreef scanman01 het volgende:[..]
Okee, nog even dan. Freddie schreef vooral in de beginjaren heel erg veel en is de man achter de echte klassiekers zoals Killer Queen, Bohemian Rhapsody en Somebody to Love. Later zijn de andere band leden steeds meer gaan schrijven en zijn naar mijn idee dus ook songwriter (liedjesschrijver). Vele in dit topic genoemde songwriters mochten willen dat ze ooit een nummer als Bohemian Rhapsody hadden geschreven. Maar tot zover Queen dan.
Als we het over songwriters in een band hebben, dan kies ik als favoriet Thom Yorke van Radiohead.
Als solo-artiest kies ik voor Morrisey(voorheen The Smiths).
Geert
quote:Dit is toch echt bullshit hoor. Bohemian Rhapsody heeft hij bijvoorbeeld helemaal zelf geschreven en gearrangeerd. Misschien bedoel je met 'prutswerk' zijn solo platen. Dan heb ze volgensmij de Barcelona CD nog niet gehoord. Mr Bad Guy vind ik zelf ook niet veel, maar dat komt omdat Freddie gewoon voor de lol eens 'n heel andere kant op wou met minder complexe arrangementen. Maar bijvoorbeeld de lyrics van de Mr Bad Guy plaat zijn wel heel goed...maarre, zonder Queen kon ie 't ook wel
Op maandag 13 januari 2003 14:51 schreef MuadDib het volgende:
Voor Freddie Mercury geldt hetzelfde, zonder z'n Queen maatjes maakte hij prutswerk.
quote:Grapjas
Op woensdag 15 januari 2003 21:27 schreef Geert_O het volgende:[..]
Maak jezelf aub niet zo belachelijk door Freddie Mercury een goede songwriter te noemen. De man maakte sinterklaasrijmpjes! Zijn teksten slaan echt helemaal, maar dan ook helemaal nergens op.
Als we het over songwriters in een band hebben, dan kies ik als favoriet Thom Yorke van Radiohead.
Als solo-artiest kies ik voor Morrisey(voorheen The Smiths).
Geert
hahaha!
quote:Ik vaar volledig blind op de mening van een kenner
Op maandag 10 maart 2003 01:43 schreef BrianMay het volgende:[..]
Dit is toch echt bullshit hoor. Bohemian Rhapsody heeft hij bijvoorbeeld helemaal zelf geschreven en gearrangeerd. Misschien bedoel je met 'prutswerk' zijn solo platen. Dan heb ze volgensmij de Barcelona CD nog niet gehoord. Mr Bad Guy vind ik zelf ook niet veel, maar dat komt omdat Freddie gewoon voor de lol eens 'n heel andere kant op wou met minder complexe arrangementen. Maar bijvoorbeeld de lyrics van de Mr Bad Guy plaat zijn wel heel goed...maarre, zonder Queen kon ie 't ook wel
Will Oldham (ook bekend onder de namen Bonnie 'Prince' Billy, Palace, Palace Brothers, Palace Music etc.)
Hayden
Ben Folds
quote:Ja die zijn ook goed ja.
Op maandag 10 maart 2003 11:34 schreef Capetown het volgende:
Ik wil aan het lijstje toevoegen:Will Oldham (ook bekend onder de namen Bonnie 'Prince' Billy, Palace, Palace Brothers, Palace Music etc.)
Hayden
Ben Folds
Nog toe te voegen: J.J. Cale, Cat stevens en Tracy Chapman
Dat zijn voor mij persoonlijk wel drie groten. Bob Dylan heeft natuurlijk de 'trend' gezet..
skin (ex skunk anansi )daar verwacht ik veel van!
Edwin McCain
Liseth Salt
Nu vergeet ik er vast nog een hoop...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |