Bron: De Telegraafquote:AMSTERDAM - In navolging van de Amsterdams hoofdcommissaris van politie Frank Paauw maakt ook het Openbaar Ministerie zich zorgen over het geweld onder jongeren in de hoofdstad.
Dat zegt hoofdofficier van justitie John Lucas in een interview met de zender AT5.
„Mijn zorg is groot: je ziet dat jonge mensen heel makkelijk tot geweld komen en daar vervolgens dan weer raps over maken. Dat maakt wel heel zorgelijk en ook bang voor de toekomst: dat je het niet helemaal onder controle krijgt’, zegt Lucas.
Hij stelt dat oppakken, vervolgen en veroordelen niet genoeg is om hier een einde aan te maken. „Het strafrecht gaat het niet onder controle krijgen. Wij kunnen het oppakken en de afschuwelijke uitkomsten van dit soort gevechten bestraffen, maar de basis, de oplossing, hiervan zit in de wijk zelf. Je moet dit als samenleving niet willen en niet aanvaarden.”
Geweld normaal
Volgens Lucas is het niet makkelijk omdat veel jongeren in een omgeving leven waar geweld misschien wel normaal is. Ook is het lastig de zwijgcultuur te doorbreken. „Aanspreken en zeggen: dit vinden wij niet acceptabel, daar begint het mee.
Een zwijgcultuur doorbreken, is best ingewikkeld op het moment dat er veel geweld is, dat realiseer ik mij ook. En tegelijkertijd: als je een verandering wil brengen, zal die daar moeten beginnen. En dan kan het strafrecht alleen de ernstige zaken er vanaf halen, maar dat levert uiteindelijk niet de fundamentele veranderingen op.”
Vind ik in dit geval het AT5 stukje beter. Maar goed, dat gaaies bestrijden is natuurlijk dweilen met de kraan open.quote:Op donderdag 26 december 2019 12:34 schreef Bocaj het volgende:
Hier het at5 stuk. (Daar staat ook een mooi indrukwekkend filmpje!)
OM over geweld onder jongeren: strafrecht gaat het niet onder controle krijgen.
De atheïsten zijn niet met velen en kunnen dus niets met elkaar afspreken. Zo'n zwijgcultuur krijgt men dus niet doorbroken, want dat vereist plannen maken.quote:Op donderdag 26 december 2019 12:31 schreef Bocaj het volgende:
Ook bij hoofdofficier Amsterdam grote zorg over geweld jongeren.
[..]
Bron: De Telegraaf
=================================================
Hoe krijg je die zwijgcultuur doorbroken? Als het al wil lukken?
Ik ook zo, maar had hem al bijna klaar...quote:Op donderdag 26 december 2019 12:46 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Vind ik in dit geval het AT5 stukje beter.
Part and parcel of living in a big city.quote:Op donderdag 26 december 2019 14:33 schreef TomLuny het volgende:
Vanuit 010 min of meer dezelfde kerst boodschap
De initiatiefnemers van Wapens de wijk uit hebben hun strategie aangepast om meer wapens van straat te krijgen in Rotterdam.
Mensen die zich tegen wapenbezit willen uitspreken, kunnen dit voortaan redelijk anoniem doen.
Inmiddels hebben bijna duizend mensen de petitie tegen wapens getekend.
Maar er blijft werk aan de winkel volgens Ronald Schouten.
"2019 was een jaar met extreem veel wapen- en schietincidenten."
"Het is niet zo dat de grote criminelen hun wapens inleveren.
Dat verwachten we ook niet, maar we hebben bereikt dat wapenbezit besproken is", zegt Schouten.
> https://www.rijnmond.nl/n(...)gdrempeliger-te-zijn
Er staat dan een vuurwapen op de foto maar dat is zoals bekend mag zijn niet het enige voorwerp dat onder de wapenwet valt hoewel het artikel mij niet echt duidelijk maakt waartegen er dan anders anoniem uitgesproken kan worden.
Wapens krijg je niet de wijk uit door papiertjes te ondertekenen maar door actief SS-beleid te voeren - stop & search.
Dat mag dan weer niet want dat is etnisch profileren.
Politieke correctheid is dodelijk.
ik ga ook zo mijn parceltjes uitpakkenquote:Op donderdag 26 december 2019 16:32 schreef ToT het volgende:
[..]
Part and parcel of living in a big city.
Politie neemt maatregelen uit vrees voor geweld door drillmuziekquote:Op donderdag 26 december 2019 13:14 schreef TomLuny het volgende:
maakt ook het Openbaar Ministerie zich zorgen over het geweld onder jongeren
Doe liever iets aan het geweld door jongeren.
Ligt verdorrie net een 65-jarige man die even plaasvermoord werd vlak voor zn pensioen in het lijkenhuis.
Wat de rapcultuur betreft, dat is weer zo'n poging tot censuur en afleiding van wat mogelijk de echte oorzaken zijn.
Morgen zijn de video-spelletjes aan de beurt.
Die wijkagenten zitten dan betaald op youtube te loeren? Relaxed, al zijn er leukere zaken te bekijken dan het onverstaanbare gebrabbel van een of andere Bijlmerbewoner.quote:Daarom worden de videoclips van drillrappers gemonitord door onder anderen wijkagenten, laat een politiewoordvoerder weten.
... want die lui weten vast heus wel dat ze fout bezig zijn. Ze hebben daar echter natuurlijk maling aan.quote:„Aanspreken en zeggen: dit vinden wij niet acceptabel, daar begint het mee.
Al 25 jaar doodquote:Op vrijdag 27 december 2019 17:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Die wijkagenten zitten dan betaald op youtube te loeren? Relaxed, al zijn er leukere zaken te bekijken dan het onverstaanbare gebrabbel van een of andere Bijlmerbewoner.
Overigens zullen die clips ook vooral een gevolg zijn dan de oorzaak van dit soort geweld. Ga je ook niets aan doen met je...
[..]
... want die lui weten vast heus wel dat ze fout bezig zijn. Ze hebben daar echter natuurlijk maling aan.
Youtube blokkeren in de stedenquote:Op donderdag 26 december 2019 12:43 schreef Bocaj het volgende:
De rapcultuur in de YouTube filmpjes wordt teveel geadoreerd!
Rap is poezie, cultuur! Zo enorm racistisch, xenofoob en laag dat deze hoofdofficier kwetsbare minderheden die al zo wienig kansen hebben nu ook nog hun stem wil ontnemen. Zeer zorgelijk.quote:Op donderdag 26 december 2019 12:31 schreef Bocaj het volgende:
Ook bij hoofdofficier Amsterdam grote zorg over geweld jongeren.
[..]
Bron: De Telegraaf
=================================================
Hoe krijg je die zwijgcultuur doorbroken? Als het al wil lukken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |