abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190579451
Goeieavond,
Ik heb een koperen leiding vanaf mijn boiler naar mijn douchekraan. Dat is totaal een meter of 5 lengte. De leiding loopt achter een dubbele wand langs en loopt dan na een klein haaks bochtje door een gat in de voorste wand, waar mijn kraan erop zit. De ruimte tussen de achterste en voorste wand is ongeveer 6 cm.
Nog voor het haakse bochtje zit de leiding met een beugeltje vast aan de achterste muur. Nu blijkt de leiding dus ongeveer 3 a 4 mm uit te zetten als ik het warm water open draai. Daardoor wordt de kraan een stukje naar voren geduwd. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik het gat in de muur netjes moet afdichten waar de leiding door heen komt, zodat er geen water in kan lopen. Door het flinke uitzetten is dichtsmeren met kit of voegmiddel niet echt mogelijk want het laat los. Daarnaast lijkt me een beweging van 3mm ook erg veel. Wat doe ik fout? Als ik een muurplaat zou gebruiken op de achterste muur, dan komt er toch heel veel spanning op bij zoveel uitzetting en krimpen, met alle gevaar voor soldeerverbindingen verderop in de buis?
pi_190579793
meestal wordt er om de zoveel meter aan rechte leiding een u gemaakt om uitzetting op te vangen.
Je zal even moeten uitrekenen hoeveel mm uitzetting er optreed met de uitzettingscoefficient van koper in de langste rechte lengte van je leidingnet. Dit kan je vinden op wikipedia hoe dit moet.
Je kan ook proberen om de watertemperatuur te verlagen tot 65 graden, indien deze hoger staat ingesteld. Hoe lager de temperatuur hoe minder uitzetting.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190583695
Ik weet niet f je nog bij die leiding kunt komen maar door er een bocht extra in te maken en dus een stukje pijp omhoog of omlaag voor de bocht naar je kraan kan je leiding zonder al te veel stress uitzetten en krimpen
  zondag 22 december 2019 @ 07:44:04 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_190590115
Expansie lussen zijn het antwoord op jouw probleem en een paar mm uitzetting is helemaal niet vreemd.

In installaties waar ik kom is 100mm uitzetting en meer ook niet gek. Thermische uitzetting doe je niets tegen. Je kunt het alleen op de juiste manier ruimte geven en begeleiden. Als het jou wel lukt het tegen te houden scheurt vanzelf je leiding een keer.
pi_190590140
Of koud douchen.
pi_190591366
Ik zou de boel toch maar dichtkitten om het waterdicht te maken.

Google op 'buisroset' of 'roset leiding' voor de nette afwerking.
pi_190592959
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 07:44 schreef TR08 het volgende:
Expansie lussen zijn het antwoord op jouw probleem en een paar mm uitzetting is helemaal niet vreemd.

In installaties waar ik kom is 100mm uitzetting en meer ook niet gek. Thermische uitzetting doe je niets tegen. Je kunt het alleen op de juiste manier ruimte geven en begeleiden. Als het jou wel lukt het tegen te houden scheurt vanzelf je leiding een keer.
de kracht van uitzetting is dusdanig dat het praktisch niet tegen te houden is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190612145
Bedankt voor de tips! Een expansielus of U-bocht ergens halverwege klinkt wel logisch. Had er nog nooit van gehoord. Doe je dat dan met zachtkoperen leiding zodat het zoveel mogelijk kan bewegen? En vlak voor het einde, waar de leiding met een haaks bochtje de voorste muur uitkomt, daar moet ik de leiding dan vastzetten met een muurplaat aan de binnenste muur? Zodat het daar niet meer kan bewegen? Ik zie geen muurplaten met soldeerfitting dus die mogen niet achter de muur toch?
Graag nog wat advies :)
pi_190651315
alle verbindingen kwa leiding werk waar je niet meer bij kan ( overheen getegelt etc ) mogen toch nooit met knel maar dienen toch altijd gesoldeerd te worden? of dit inmiddels alweer ouderwetsch :?
  woensdag 25 december 2019 @ 22:45:54 #10
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_190652371
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 21:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
alle verbindingen kwa leiding werk waar je niet meer bij kan ( overheen getegelt etc ) mogen toch nooit met knel maar dienen toch altijd gesoldeerd te worden? of dit inmiddels alweer ouderwetsch :?
Of perskoppeling
Where's my fear???
pi_190682002
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 22:45 schreef jagermaster het volgende:

[..]

Of perskoppeling
ahja das mij nog te modern ;-)
pi_190682574
Soldeer muurplaat is heel normaal hoor.

Als je de ruimte hebt, een lus wicu buis of toch een U erin solderen.
Laat die handjes wapperen!
pi_190691846
Gewoon een keer omlaag en weer omhoog met knelkoppeling
Vakman pur sang
  vrijdag 27 december 2019 @ 22:56:41 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_190693718
Zorgt met de lus vooral dat je genoeg lengte in de lus zelf stopt. Met stoom leidingen is een eerste hele grove check of je ongeveer 1.5 keer de afstand tussen de vaste punten hebt aan leiding lengte. Dat is voor jouw toepassing vast veel te veel (door de lagere temperatuur heb je minder uitzetting om op te vangen) maar kijk gewoon even of daar ook iets van een vuistregel voor is.
pi_191428235
Ik vergat het bijna, maar nogmaals allen bedankt voor de input. Ik heb uiteindelijk een U gebogen van zachtkoperen buis en dat met 2 'sokken' tussen de vaste leiding in gesoldeerd. Lijkt goed te werken vooralsnog. De U vangt mooi de paar mm expansie op.
Moet ik dit topic nu zelf sluiten?
pi_191428346
Thanks voor de terugkoppeling. Sluiten doen we niet op fok. Gaat vanzelf buiten beeld.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 17:20:02 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_191428647
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 16:52 schreef Nas78 het volgende:
Ik vergat het bijna, maar nogmaals allen bedankt voor de input. Ik heb uiteindelijk een U gebogen van zachtkoperen buis en dat met 2 'sokken' tussen de vaste leiding in gesoldeerd. Lijkt goed te werken vooralsnog. De U vangt mooi de paar mm expansie op.
Moet ik dit topic nu zelf sluiten?
Mooi dat je je probleem opgelost is en dat je de oplossing hier nog komt melden ^O^
Het topic sluiten we niet, deze zakken vanzelf weg wanneer er niet meer gereageerd word.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')