abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7867939
Ik zat eigenlijk over twee dingen na te denken.

1. Wat me opvalt is zodra meeste mensen een relatie hebben, ze beginnen met het "wij" gevoel. Zoals: wij denken of wij vinden of wij hebben besloten.
Ben je het dan toevallig met elkaar eens, of ben je dan geen individu meer? Als je in een relatie zit kun je er toch verschillende meningen op na houden en dat ook uitspreken tegenover anderen?
Ik merk het voornamelijk bij mensen die getrouwd zijn, maar toch ook wel bij andere stellen.

2. In hoeverre beslis je iets zelf of samen in een relatie? Dus waar de ligt de grens? Kan gaan over dingen kopen, aanschaf van een auto of een nieuw t-shirt tot dingen beslissen van plannen van vakantie of toezeggen dat je bij iemand langs komt zonder dat je het vraagt aan vriend of vriendin?

Graag meningen en reacties

Altijd blijven lachen
pi_7867957
Als het om iets gaat wat jullie allebei aangaat, dan vind ik dat je het moet overleggen. Bijvoorbeeld een kat in huisnemen... dat bepaal je niet in je 1tje natuurlijk. Maar wil jij een hamburger kopen bij de macdonalds, ga je niet eerst je partner bellen om te vragen of dat mag Goed topic, overigens
Lambo of Rekt
pi_7868002
Je hebt rekening te houden met je partner. Je kunt niet alles doen wat je zelf wilt en moet vaker eerst overleggen voordat je iets aanschaft of gaat doen. Vooral bij financiele aangelegenheden of de aanschaf van huisdieren is dat belangrijk.

Wat betreft de mening over bepaalde onderwerpen...dat kan wel verschillen.

Als je vrijgezel bent kun je doen wat je wilt. Maar vrijgezel zijn is ook niet alles

Er zullen vast stelletjes zijn die elkaar ruime vrijheid geven in doen en laten. Maar ik merk in mijn vriendengroep dat stelletjes toch vaak overleggen en rekening houden met elkaars wensen.

pi_7868025
Ik vindt dit soort topics echt bij psychologie horen (checkt ff om te zien of fok dit wel eens heeft ) Het is toch gewoon logisch als je iets met mekaar hebt dat je dan een soort band hebt waardoor je toch eerder geneigd bent te zeggen : Wij, ipv, Ik.
pi_7868077
Ik zou het niet eens fijn vinden als mijn vriend alleen maar "Ik" zou zeggen...
Net alsof hij helemaal geen rekening met mij wil houden..
Ik vind het fijner als hij "wij" zegt
En ik heb ook wel eens meningsverschillen hoor...
Nu ook met de zomervakantie..
Hij wilde 15 dagen en ik maar 8
Dus dan moet je met elkaar overeenkomen en goed uitleggen waarom je dat zo vind.. dan komt het allemaal wel oke
Maar als ik een nieuwe broek wil kopen ga ik dat niet eerst aan hem vragen hoor, dat beslis ik zelf wel
pi_7868157
quote:
Op maandag 13 januari 2003 08:55 schreef Femke13 het volgende:
Ik zat eigenlijk over twee dingen na te denken.

1. Wat me opvalt is zodra meeste mensen een relatie hebben, ze beginnen met het "wij" gevoel. Zoals: wij denken of wij vinden of wij hebben besloten.
Ben je het dan toevallig met elkaar eens, of ben je dan geen individu meer? Als je in een relatie zit kun je er toch verschillende meningen op na houden en dat ook uitspreken tegenover anderen?
Ik merk het voornamelijk bij mensen die getrouwd zijn, maar toch ook wel bij andere stellen.

2. In hoeverre beslis je iets zelf of samen in een relatie? Dus waar de ligt de grens? Kan gaan over dingen kopen, aanschaf van een auto of een nieuw t-shirt tot dingen beslissen van plannen van vakantie of toezeggen dat je bij iemand langs komt zonder dat je het vraagt aan vriend of vriendin?

1. triest, hoe lang je ook bij elkaar bent. maar soms is het goed naar buiten toe met een mening te komen (bv. bij conflict met buren)
2. als het ingrijpt op het hele gezin samen, anders los.
pi_7868192
Als het in een geprek gaat over mijn vriendin en mij dan spreek ik meestal in de wij vorm, gaat het echter over iets waar mijn vriendin niets mee te maken heeft, spreek ik in de Ik vorm.

en zoals hierboven al beschreven, kleine dingen, die geen betrekking hebben op het samenzijn (samenwonen oid) overleg ik niet, zoals bijvoorbeeld een nieuwe broek.
maar vakantie, huiselijke aanschaffingen, enz wel...

<deze sig. is verwijderd door een admin>
pi_7868288
Zij dragen hetzelfde leed
Zij vieren dezelfde blijheid
Een paar dat is geen tweemaal ik
Het is een allebei-heid

TA! RA! NIS!
pi_7868328
Klopt, ik ben altijd samen, wij beslissen alles samen, iedereen zegt altijd:
"Waar zijn niels en eva ?" het is nooit apart, omdat we als we niet werken, samen zijn
pi_7868497
ik vind dat wij-gevoel maar eng
pi_7868515
Ik ben ik.
Zij is zij.
Wij zijn wij.

Dat zegt voldoende.

pi_7868608
quote:
Op maandag 13 januari 2003 09:55 schreef Frenkie het volgende:
ik vind dat wij-gevoel maar eng
Waarom is dat eng?? Zolang je je ik-gevoel maar niet kwijt raakt in het wij-gevoel, dan is het toch alleen een aanvulling.
pi_7868635
quote:
Op maandag 13 januari 2003 10:04 schreef skyhigh het volgende:

[..]

Waarom is dat eng?? Zolang je je ik-gevoel maar niet kwijt raakt in het wij-gevoel, dan is het toch alleen een aanvulling.

omdat je als je iemand om zijn mening vraagt en je in het antwoord de wij-vorm terugkrijgt, je niet weet of het nou zijn mening is. Of de politiek correcte mening van hunnie..
pi_7868657
quote:
Op maandag 13 januari 2003 10:07 schreef Frenkie het volgende:

[..]

omdat je als je iemand om zijn mening vraagt en je in het antwoord de wij-vorm terugkrijgt, je niet weet of het nou zijn mening is. Of de politiek correcte mening van hunnie..

ok, ja dat is dan zo'n wij hebben overleg gepleegd en zijn na stemming tot de volgende mening gekomen.
ok, da's wel iets engs ja
pi_7870653
Ik ben getrouwd en wij (mijn man en ik ) overleggen vrijwel alles.
Ok niet over de boodschappen maar grote aankopen doen we samen of we overleggen eerst samen voordat het gekocht wordt.

Op visite gaan of mensen uitnodigen hier... hangt er vanaf wie het zijn.
Wordt meestal aan mij gevraagd of iets kan of niet omdat ik de wandelende agenda ben. En natuurlijk moet je er allebei wel zin in hebben om ergens heen te gaan want anders is het ook niet leuk.

Over bepaalde onderwerpen hebben we vaak wel allebei een andere mening.En die kunne we ook naar elkaar uiten en ook to anderen.

Momenteel hebben wij zelf een meningsverschil over de indeling van de kamers hier in huis... der komt nl een tweede bij en we zijn het er nog niet over eens waar de oudste nu komt te slapen en waar wij gaan slapen.
Maar dat komt wel goed.

maandag 13 januari 2003 @ 12:17:15 #16
31186 0_o
See my shadow changing
pi_7870772
quote:
Op maandag 13 januari 2003 08:55 schreef Femke13 het volgende:
[/b]
Ik vind het niet eens zo heel gek als je het eens bent met je vriend/vriendin. Ik verschil bijna nooit van mening met mn vriendin in ieder geval.

quote:
In hoeverre beslis je iets zelf of samen in een relatie? Dus waar de ligt de grens? Kan gaan over dingen kopen, aanschaf van een auto of een nieuw t-shirt tot dingen beslissen van plannen van vakantie of toezeggen dat je bij iemand langs komt zonder dat je het vraagt aan vriend of vriendin?

Dat verschilt per situatie. Bij het plannen van een vakantie zou ik in ieder geval wel overleggen. Het lijkt mij een beeeeetje asociaal als je ineens bij je vriend(in) komt, en zegt: "oja, trouwens, volgende week ga ik een week naar Italie...dat je het even weet". Maarja dat vind ik, en ik probeer me dat voor te stellen in mijn relatie.
Denk dat het erg van je relatie afhangt...hoe vaak je elkaar ziet en hoe "vrij" je relatie is. Maar dat is precies wat je vraagt

Verder spreek ik wel met vrienden af zonder het maar haar te overleggen. Dat plan ik natuurlijk wel zorgvuldig Denk dat voor mij daar de grens ligt. Ik zie mezelf nou niet echt toestemming vragen om met vrienden af te spreken.

[Dit bericht is gewijzigd door 0_o op 13-01-2003 12:25]

You're lying to your self again, suicidal imbecile
pi_7870926
Mijn vader zegt altijd: "Je moeder en ik zijn eén".
Heel romantisch hoor, maar ik hoop dat ze tenminste nog een eigen mening hebben...

Zolang je ergens hetzelfde over denkt, kun je gerust 'wij' zeggen... Zolang je je eigen mening maar niet verliest.

Pesez le matin que vous n'irez peut-être pas jusqu'au soir,
Et au soir que vous n'irez peut-être pas jusqu'au matin.
pi_7871325
-edit: off topic-

[Dit bericht is gewijzigd door Ripley op 13-01-2003 13:05]

maandag 13 januari 2003 @ 13:03:56 #19
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_7871601
Relaties betekenen voor sommige het verlies van individualisme.

Niet langer zijn ze in staat om hun eigen keuzes te maken, ze beinvloeden als paar elkaar in dusdanige mate dat ze hun verleden op selectieve wijze benaderen. Het tweetal gaat een symbiotische relatie aan. Vanuit een bepaalde invalshoek kan men het zien als een opdringerige parasiet die besloten heeft om zich vast te kleven aan de gastheer. Daarbij is de gastheer, of vrouw, degene die je oorspronkelijk als individu kende voordat de partner zich in zijn of haar vel had vastgezogen.

Het is een zeer menselijk kwaaltje dat we telkens weer zien gebeuren. De vlezige individualistische massa schoolt samen en creert de beginselen van een inferieur collectief bewustzijn waarbij het overgaat in dat wij-gedrag. Zo zal het nieuwe organsime het verleden evalueren en eventuele herrineringen en bintenissen met andere individualistisch ingestelde organismen of soortgenoten op subtiele, of juist erg directe en drastische, wijze veranderen. Op deze manier ontstaat er een geschiedvervalsing die ervoor zorgt dat het nieuwe organisme de potentiele vijanden uitdrijft. Want als de individuele soortgenoten uit het verleden de bintenis niet zien zitten, of zelf de glorie van het collectieve bewustzijn niet kennen, dan zijn ze een potentieel gevaar waartegen gestreden moet worden. Voor de nieuwe vleesklomp die spreekt met "wij" is het dan van groot belang om zich van het verleden los te wortelen en de individuen duidelijke maken door het gebruik van het "wij" dat ze een ongewenste factor in hun vernieuwde levensfase zijn. Op den duur zullen alle kwalitatieve relaties met de buitenwereld en organismen bestaan uit relaties met andere soortgenoten die in tweetallen het collectieve bestaan zijn aangegaan. Jazeker het menselijk bestaan is een zeer boeiend doch inferieur bestaan.

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_7934246
Goed topic! Ik heb hier dus al meerdere malen discussies over gehad met diverse koppels, omdat ik dat 'wij'gevoel nooit echt zal hebben omdat ik het nogal truttig vind.

Laatst kreeg ik een uitnodiging voor een bruiloft:

Ik was ik
Jij was jij
En nu zijn jij en ik wij.

Ik dacht dat ik over mijn nekje zou gaan, ik vond het echt afschuwelijk.

Samen beslissen over materiele dingen: prima
Samen plannen maken: prima
Samen dingen doen: prima

Maar ik hoef niet zo nodig naar buiten te treden als 'wij'. Dat wij dat zit in jou en je partner, en niet in de buitenwereld.
Daarom geef ik ook eerlijk toe dat ik ga trouwen voor het feest en de jurk en niet om elkaars liefde te bewijzen, want dat doen we toch wel naar elkaar en daar heeft de rest van de wereld geen sok mee te maken.

Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_7934303
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 17:42 schreef jellyrose het volgende:
Goed topic! Ik heb hier dus al meerdere malen discussies over gehad met diverse koppels, omdat ik dat 'wij'gevoel nooit echt zal hebben omdat ik het nogal truttig vind.

Laatst kreeg ik een uitnodiging voor een bruiloft:

Ik was ik
Jij was jij
En nu zijn jij en ik wij.

Ik dacht dat ik over mijn nekje zou gaan, ik vond het echt afschuwelijk.

Samen beslissen over materiele dingen: prima
Samen plannen maken: prima
Samen dingen doen: prima

Maar ik hoef niet zo nodig naar buiten te treden als 'wij'. Dat wij dat zit in jou en je partner, en niet in de buitenwereld.
Daarom geef ik ook eerlijk toe dat ik ga trouwen voor het feest en de jurk en niet om elkaars liefde te bewijzen, want dat doen we toch wel naar elkaar en daar heeft de rest van de wereld geen sok mee te maken.

helemaal mee eens
met als toevoeging dat als ik ga trouwen ik dat ook doe voor de vrijgezellendag
pi_7934336
Als iets betrekking heeft op mijn vriend en mij, bijvoorbeeld een beslissing die we samen nemen of iets wat we samen gedaan hebben en ik vertel daarover dan zeg ik wel wij, maar als het over een mening gaat die van mezelf is, of over iets wat alleen op mij betrekking heeft, dan zeg ik 'ik'. Lijkt me redelijk normaal. Als ik met een vriendin ergens heen ben geweest en ik vertel dat aan een buitenstaander zeg ik ook 'wij' als ik vertel wat ik dan allemaal met die vriendin gedaan heb op die dag.

En over beslissingen nemen geldt hetzelfde. Als ik iets voor mezelf aanschaf bepaal ik dat zelf, als het iets is waar hij verstand van heeft dan vraag ik hem wel om advies en is het iets wat ons samen aangaat, zoals een vakantie of iets voor het huis of zo, dan bespreek ik het wel met hem. Over belangrijke beslissingen in mijn leven praat ik natuurlijk wel met hem, want dat deel je gewoon met mensen die belangrijk voor je zijn, ook met je ouders, maar dan is het wel mijn beslissing. Dan neem ik zijn mening daarin wel ter harte.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  donderdag 16 januari 2003 @ 19:26:36 #23
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_7936259
Vind het 'wij-gevoel' soms wel lekker, en knus...
Al moet je denk ik niet altijd in de wij-vorm praten. Als je zeker weet dat je het ergens over eens bent kan het natuurlijk wel.
Toch vind ik het stom klinken als er bv boontjes worden gegeten -die we allebei niet zo lekker vinden- en ik dan zeg van; "Dat vinden wij niet zo lekker." Dan zeg ik dat meer voor de gein, 't klinkt zo klef allemaal...
Gewoon lekker je eigen mening houden!
Geluk is een richting, geen punt
pi_7936839
Tja ik vind dat wij gevoel ook wel eens benauwend.
Maar ik en mijn vriend zijn wat dat betreft erg op onzelf en beslissen ook veel op onzelf. Natuurlijk overleggen we veel. Maar ik moet zeggen dat ik niet zo super vaak naar buiten kom met wij. Meestal met ik.
pi_7936911
Ik beslis en daarna vraag ik haar wat ze ervan vind, dan kan ik altijd mijn beslissing nog wat 'bijstellen'
pi_7960399
Ik zeg bijna nooit: "wij vinden dit" of iets, dan zeg ik meestal: "ik vind dit en hij vind dat (ook)" Het is dus niet dat ik voor hem beslis of voor hem praat als ik zijn mening niet weet (tenzij hij zijn mening niet kan geven, omdat hij er niet is oid) Verder beslissen we toch wel samen de dingen die ons beide aangaan en waar we advies willen.

Wat ik nog even wou zeggen: Ik en mijn vriend hebben wel dezelfde telefoon gekocht Daar hebben we wel over overlegd, want als we allebei dezelfde kleur zouden nemen, dan hielden we ze moeilijk uit elkaar

JA, IK BEN EEN POEMA MENEER!
  dinsdag 21 januari 2003 @ 16:28:15 #27
36566 Likkebeesie
qwert the bomb!
pi_8029125
Wij gebruik je alleen als het relevant is!
Wij gaan vanvond lekker een broek voor me kopen

Wij gaan vanavond sex hebben

dinsdag 21 januari 2003 @ 19:11:24 #28
21715 moonglade
just a glimmer in on the water
pi_8032574
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 16:28 schreef Likkebeesie het volgende:

Wij gaan vanavond sex hebben

dat meld je aan je vrienden?
ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles van je weten
  woensdag 22 januari 2003 @ 10:16:35 #29
36566 Likkebeesie
qwert the bomb!
pi_8042639
Ligt eraan of het op een plek is waar hun ook zijn
pi_8042717
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 21:46 schreef kohinoor het volgende:
Wat ik nog even wou zeggen: Ik en mijn vriend hebben wel dezelfde telefoon gekocht Daar hebben we wel over overlegd, want als we allebei dezelfde kleur zouden nemen, dan hielden we ze moeilijk uit elkaar
Ah grappig, ik kwam er toen ik net met haar had achter dat we dezelfde telefoon hebben. Dat zou niet zo opmerkelijk zijn als we niet allebei een nogal ongebruikelijke koelkast zouden hebben.

Ik kan heel goed voor mezelf praten en gebruik de 'wij'-vorm alleen als het geld voor iets wat ik samen met haar heb gedaan of gaan doen:

' Wij zijn naar het concert van Tori Amos geweest'
'Wij hebben sex gehad'
'Wij gaan dit jaar samen op vakantie'

'Wij vinden' lijkt mij een beetje vreemd omdat vaak toch de nuances nogal eens verschillen, maar in algemenere zin kun je het wel gebruiken: 'wij zijn tegen een oorlog van de VS tegen Irak'

Het ligt vooral aan het niveau waarop je het over dingen hebt.

pi_8042818
"Wij" hebben vrij veel raakvlakken en zijn het dan ook regelmatig met elkaar eens. Zonder die raakvlakken was er waarschijnlijk geen "wij" geweest.

"Wij" zijn het eigenlijk het meest oneens betreffende Fok. Lekker als je samen een forum modereert

Een wij-gevoel is natuurlijk belangrijk in een relatie, je kan domweg geen relatie volhouden met dagelijks conflicten over de meest onnozele dingen. Alhoewel sommige mensen daar heel vaardig in zijn. Voor belangrijke aanschaffen zoals een auto of een huis lijkt het mij niet meer dan logisch dat daarover overlegt wordt en overeenstemming in is. Hoe hij zijn garderobe indeelt of zijn vrije tijd doorbrengt moet hij natuurlijk voor het grootste deel zelf weten. Ik verwacht bijvoorbeeld slechts dat hij op mijn verjaardag aanwezig is en het liefst ook op die van mijn ouders. Dat laatste is niet verplicht, maar wenselijk. Dat eerste is verplicht!

Een relatie is wat je erin stopt naar mijn mening. Als "wij" teveel "ik" wordt dan is er niet echt sprake van een relatie in mijn ogen.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8042883
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 10:29 schreef Isabeau het volgende:
"Wij" hebben vrij veel raakvlakken en zijn het dan ook regelmatig met elkaar eens. Zonder die raakvlakken was er waarschijnlijk geen "wij" geweest.

"Wij" zijn het eigenlijk het meest oneens betreffende Fok. Lekker als je samen een forum modereert

Een wij-gevoel is natuurlijk belangrijk in een relatie, je kan domweg geen relatie volhouden met dagelijks conflicten over de meest onnozele dingen. Alhoewel sommige mensen daar heel vaardig in zijn. Voor belangrijke aanschaffen zoals een auto of een huis lijkt het mij niet meer dan logisch dat daarover overlegt wordt en overeenstemming in is. Hoe hij zijn garderobe indeelt of zijn vrije tijd doorbrengt moet hij natuurlijk voor het grootste deel zelf weten. Ik verwacht bijvoorbeeld slechts dat hij op mijn verjaardag aanwezig is en het liefst ook op die van mijn ouders. Dat laatste is niet verplicht, maar wenselijk. Dat eerste is verplicht!

Een relatie is wat je erin stopt naar mijn mening. Als "wij" teveel "ik" wordt dan is er niet echt sprake van een relatie in mijn ogen.

Isaboow
Lambo of Rekt
pi_8042902
"ik" denk dat er zonder eigen inbreng er helemaal geen "wij" kan zijn, omdat er anders disbalans is en een relatie.

Dus als "ik" liever een slobbertrui aandoe, en "zij" heeft er problemen mee, en "ik" zou me daar steeds maar weer, op vele fronten aan moeten aanpassen, dan is het "wij" er wel snel uit.

Grote zaken moet je eigenlijk wel samen beslissen, maar individualiteit is wel van wezelijk belang.

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_8042917
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 10:36 schreef Atrimar het volgende:
Grote zaken moet je eigenlijk wel samen beslissen, maar individualiteit is wel van wezelijk belang.
Ik vind het wel of niet lezen van de Sportweek een Grote Zaak
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8042945
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 10:37 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vind het wel of niet lezen van de Sportweek een Grote Zaak

Voor individuele ontplooing in een relatie wel

genoeg offtopic

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  donderdag 20 maart 2003 @ 14:02:59 #36
51124 Amethist
See shadows gathering around
pi_9258270
Het is vaak zo dat Erik en ik het zelfde idee hebben en ook kennen we elkaars gedachten redelijk, ik weet wat hij leuk vind en andersom, maar ik heb mijn eigen mening en als ik ergens niet mee eens ben dan zeg ik dat ook gewoon, maar je zegt toch vaak snel wij, omdat je toch ook vaak dingen met elkaar doet.
Why was I one of the chosen ones? Until the fight I could not see,[br]The magic and the strength of my power, It was beyond my wildest dreams,[br] One by one they are falling, Every time they try to strike us down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')