abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190492965
quote:
De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in Nederland is het afgelopen jaar groter geworden. Daardoor zakt Nederland flink op een ranglijst over genderongelijkheid van het World Economic Forum (WEF). Nederland zakt dit jaar elf plekken, naar plek 38.

Bovenaan de Global Gender Gap Index (.pdf) staat IJsland, gevolgd door Noorwegen, Finland en Zweden. Nederland staat vlak achter Uruguay (37), Slovenië (36) en Portugal (35). Onder meer Rwanda (9), Namibië (12), en Costa Rica (13) staan ver boven Nederland.

De onderzoekers keken alleen naar gelijkheid en niet naar ontwikkelingsniveau of welvaart. Vrouwen in Rwanda moeten bijvoorbeeld werken om hun gezin te kunnen onderhouden.
Politieke invloed

Waar 101 van de 153 onderzochte landen aanzienlijke stappen maken in het verkleinen van de kloof tussen mannen en vrouwen, is in Nederland achteruitgang te zien. Volgens de ranglijst is inmiddels 73,6 procent van de ongelijkheidskloof gedicht, tegenover 74,7 procent vorig jaar.

Van invloed op de lagere Nederlandse score is het verschil in politieke invloed tussen mannen en vrouwen. Dat verschil is groot en nam licht toe. Ook besteden vrouwen in Nederland vergeleken met mannen meer tijd aan zorgtaken en onbetaald werk.

Wereldwijd is 68,6 procent van de kloof tussen mannen en vrouwen gedicht. Het WEF schat dat het minstens nog zo'n honderd jaar duurt voordat de ongelijkheid is weggewerkt.
https://nos.nl/artikel/23(...)nnen-en-vrouwen.html

Fuck yeah mannen! Men rule, bitches drool!
  dinsdag 17 december 2019 @ 11:51:16 #2
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_190493002
Ik snap niet waarom mensen het verschil tussen mannen en vrouwen niet kunnen accepteren. Op zowel fysiek als psychologisch niveau.
  dinsdag 17 december 2019 @ 11:51:22 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_190493005
Er zijn wel belangrijkere zaken waar we ons in Nederland druk over moeten maken.
pi_190493047
Ik vind die lijst echt lachwekkend. Natuurlijk neem je een duik als je vrouwen niet laat stemmen, of vaak dood laat gaan vanwege slechte gezondheidszorg, maar dat is allemaal niet van toepassing in Nederland. Neen. Vrouwen hier hebben vaak nog wat keuzevrijheid of ze de hele dag willen werken of zorgtaken op zich nemen. Mijn moeder bleef thuis toen we heel klein waren en ging part time werken zodat ze thuis was na school toen we wat ouder werden. Toen we gingen studeren werd het fulltime. Ik heb mijn moeder en haar taken binnen het huishouden nooit gezien als minder dan mijn vader. Deze onderzoekers wel. Vrouwvriendelijk! Als ik later kindertjes heb en huispapa word zou ik bijdragen aan gelijkheid, maar wanneer mijn vriendin het zou doen draagt ze bij aan ongelijkheid terwijl de situatie feitelijk hetzelfde is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Glazenmaker op 17-12-2019 12:10:21 ]
pi_190493073
De vrouwelijke leden van onze vriendengroep werken allemaal parttime, eigen keuze.

Eigenlijk zouden we dus hoger mogen staan, omdat het hier geaccepteerd is dat vrouwen 24-32 uur werken, zonder dat we dit raar vinden.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  dinsdag 17 december 2019 @ 11:56:59 #6
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_190493078
Vrouwen zijn ook wereldkampien parttime werken in Nederland.
  dinsdag 17 december 2019 @ 11:59:57 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190493125
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 11:48 schreef Glazenmaker het volgende:
Onder meer Rwanda (9), Namibië (12), en Costa Rica (13) staan ver boven Nederland.
Hilarisch.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_190493155
Prachtig nieuws! Vrouwen in NL hebben het zo goed dat ze hun tijd zinvoller kunnen besteden dan aan werk oid.
  dinsdag 17 december 2019 @ 12:04:18 #9
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190493182
Allemaal de schuld van Eva Vlaardingerbroek en haar anti-feministische speeches natuurlijk. :(
quote:
Ook besteden vrouwen in Nederland vergeleken met mannen meer tijd aan zorgtaken en onbetaald werk.
Dus zorgtaken en vrijwilligerswerk doen geven je een negatieve score? WAUW. Wat een bullshit!
pi_190493206
Wat een seksistisch lijstje, alsof vrouwen zich alleen 'gelijk' kunnen voelen als ze zich precies zo gedragen als mannen.
pi_190493224
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind die lijst echt lachwekkend. Natuurlijk neem je een duik als je vrouwen niet laat stemmen, of vaak dood laat gaan vanwege slechte gezondheidszorg, maar dat is allemaal niet van toepassing in Nederland. Neen. Vrouwen hier hebben vaak nog wat keuzevrijheid of ze de hele dag willen werken of zorgtaken op zich nemen. Mijn moeder bleef thuis toen we heel klein waren en ging part time werken zodat ze thuis was na school toen we wat ouder werden. Toen we gingen studeren werd het fulltime. Ik heb mijn moeder en haar taken binnen het huishouden nooit gezien als minder dan mijn vader. Deze onderzoekers wel. Vrouwvriendelijk! Als ik later kindertjes heb en huispapa word zou ik bijdragen aan gelijkheid, maar wanneer mijn vriendin het zou doen draagt ze bij aan gelijkheid terwijl de situatie feitelijk hetzelfde is.
Dit "maar ten opzichte van vroeger zijn we vooruitgaan dus verder valt er geen winst meer te behalen of iets te verbeteren" is wel een bijzondere denkwijze.
pi_190493337
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2019 12:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dit "maar ten opzichte van vroeger zijn we vooruitgaan dus verder valt er geen winst meer te behalen of iets te verbeteren" is wel een bijzondere denkwijze.
Ik heb die denkwijze totaal niet. Ik ben het niet eens met de onderzoekers wat gelijkheid is. Ik niet zie hoe iemand die part time werkt terwijl zijn/haar partner fulltime werkt ongelijk is binnen de relatie. Ik zie de uitgangspunten van dit onderzoek als een onderwaardering van taken die vrouwen in Nederland relatief vaak op zich nemen en een overwaardering van leven om te werken. Het is ook kansloos hokjesdenken in de metingen. Als ik huisvader wordt en mijn vriendin de fulltime loonslaaf zou de ongelijkheid binnen Nederland afnemen, maar wanneer het omgedraaid is zou die toenemen. De feitelijke ongelijkheid is in beide situaties gewoon hetzelfde.
  dinsdag 17 december 2019 @ 12:16:57 #13
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_190493341
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 11:51 schreef Ensiferum het volgende:
Ik snap niet waarom mensen het verschil tussen mannen en vrouwen niet kunnen accepteren. Op zowel fysiek als psychologisch niveau.
Dit dus
#KICKOUTZP
pi_190493346
Nou dan denk ik dat onze vrouwen graag naar Rwanda zouden verhuizen. Daar hebben ze het vast een stuk beter!
pi_190493367
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 12:17 schreef matigeuser het volgende:
Nou dan denk ik dat onze vrouwen graag naar Rwanda zouden verhuizen. Daar hebben ze het vast een stuk beter!
_O_ _O-
  dinsdag 17 december 2019 @ 12:23:56 #16
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190493429
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2019 12:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Gelukkig is dat totaal niet wat hij zei.
pi_190493445
Discriminerend lijstje...

Waar zijn de transgenders?
pi_190493517
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 12:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik heb die denkwijze totaal niet. Ik ben het niet eens met de onderzoekers wat gelijkheid is. Ik niet zie hoe iemand die part time werkt terwijl zijn/haar partner fulltime werkt ongelijk is binnen de relatie. Ik zie de uitgangspunten van dit onderzoek als een onderwaardering van taken die vrouwen in Nederland relatief vaak op zich nemen en een overwaardering van leven om te werken. Het is ook kansloos hokjesdenken in de metingen. Als ik huisvader wordt en mijn vriendin de fulltime loonslaaf zou de ongelijkheid binnen Nederland afnemen, maar wanneer het omgedraaid is zou die toenemen. De feitelijke ongelijkheid is in beide situaties gewoon hetzelfde.
Als die verdeling 50-50 is is de feitelijke ongelijkheid hetzelfde?
pi_190493551
quote:
Ook besteden vrouwen in Nederland vergeleken met mannen meer tijd aan zorgtaken en onbetaald werk.
Geen vrouwen meer als vrijwilligers dan staan we weer in de top 5.
pi_190493605
quote:
De onderzoekers keken alleen naar gelijkheid en niet naar ontwikkelingsniveau of welvaart. Vrouwen in Rwanda moeten bijvoorbeeld werken om hun gezin te kunnen onderhouden.
Moeten versus mogen, een belangrijk verschil.

Maar goed, we kunnen dus stijgen in deze ranglijst door mannen ook parttime te laten werken! ;)
pi_190493652
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2019 12:30 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als die verdeling 50-50 is is de feitelijke ongelijkheid hetzelfde?
Heb jij aandelen in een stro fabriek of moeite met lezen?
pi_190493687
Merk er niet zoveel van.
pi_190493707
quote:
:') Dit maakt het hele onderzoek al compleet waardeloos natuurlijk.

Een vrouw die hier bv slechts parttime hoeft te werken in haar eigen cupcakewinkel (wat tevens haar grootste hobby en passie is) omdat manlief voor het inkomen zorgt zorgt ervoor dat je in dit soort 'onderzoeken' ergens onderaan bungelt.

In landen waar man en vrouw allebei 100 uur per week in de mijnbouw moeten werken staan die landen bovenaan , immers, mannen en vrouwen zijn daar meer gelijk aan elkaar.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_190493898
Waarom vragen ze het de werkgevers zijn niet i.p.v. onderzoekjes doen op basis van internetopmerkingen.

"Waarom verdient Marietje minder de Klaas ondanks zij het zelfde werk doen, gelijk zijn aan opleidingsniveau en met hetzelfde aantal uren?"/
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_190494013
Vrouwen hebben hier de volledige keuze vrijheid om óf volledig te gaan werken, óf parttime te gaan werken óf volledig thuis te blijven.

Me dunkt dat vrouwen hierin vaker zelfs meer keuze hebben dan mannen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')