https://nos.nl/artikel/23(...)nnen-en-vrouwen.htmlquote:De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in Nederland is het afgelopen jaar groter geworden. Daardoor zakt Nederland flink op een ranglijst over genderongelijkheid van het World Economic Forum (WEF). Nederland zakt dit jaar elf plekken, naar plek 38.
Bovenaan de Global Gender Gap Index (.pdf) staat IJsland, gevolgd door Noorwegen, Finland en Zweden. Nederland staat vlak achter Uruguay (37), Slovenië (36) en Portugal (35). Onder meer Rwanda (9), Namibië (12), en Costa Rica (13) staan ver boven Nederland.
De onderzoekers keken alleen naar gelijkheid en niet naar ontwikkelingsniveau of welvaart. Vrouwen in Rwanda moeten bijvoorbeeld werken om hun gezin te kunnen onderhouden.
Politieke invloed
Waar 101 van de 153 onderzochte landen aanzienlijke stappen maken in het verkleinen van de kloof tussen mannen en vrouwen, is in Nederland achteruitgang te zien. Volgens de ranglijst is inmiddels 73,6 procent van de ongelijkheidskloof gedicht, tegenover 74,7 procent vorig jaar.
Van invloed op de lagere Nederlandse score is het verschil in politieke invloed tussen mannen en vrouwen. Dat verschil is groot en nam licht toe. Ook besteden vrouwen in Nederland vergeleken met mannen meer tijd aan zorgtaken en onbetaald werk.
Wereldwijd is 68,6 procent van de kloof tussen mannen en vrouwen gedicht. Het WEF schat dat het minstens nog zo'n honderd jaar duurt voordat de ongelijkheid is weggewerkt.
Hilarisch.quote:Op dinsdag 17 december 2019 11:48 schreef Glazenmaker het volgende:
Onder meer Rwanda (9), Namibië (12), en Costa Rica (13) staan ver boven Nederland.
Dus zorgtaken en vrijwilligerswerk doen geven je een negatieve score? WAUW. Wat een bullshit!quote:Ook besteden vrouwen in Nederland vergeleken met mannen meer tijd aan zorgtaken en onbetaald werk.
Dit "maar ten opzichte van vroeger zijn we vooruitgaan dus verder valt er geen winst meer te behalen of iets te verbeteren" is wel een bijzondere denkwijze.quote:Op dinsdag 17 december 2019 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind die lijst echt lachwekkend. Natuurlijk neem je een duik als je vrouwen niet laat stemmen, of vaak dood laat gaan vanwege slechte gezondheidszorg, maar dat is allemaal niet van toepassing in Nederland. Neen. Vrouwen hier hebben vaak nog wat keuzevrijheid of ze de hele dag willen werken of zorgtaken op zich nemen. Mijn moeder bleef thuis toen we heel klein waren en ging part time werken zodat ze thuis was na school toen we wat ouder werden. Toen we gingen studeren werd het fulltime. Ik heb mijn moeder en haar taken binnen het huishouden nooit gezien als minder dan mijn vader. Deze onderzoekers wel. Vrouwvriendelijk! Als ik later kindertjes heb en huispapa word zou ik bijdragen aan gelijkheid, maar wanneer mijn vriendin het zou doen draagt ze bij aan gelijkheid terwijl de situatie feitelijk hetzelfde is.
Ik heb die denkwijze totaal niet. Ik ben het niet eens met de onderzoekers wat gelijkheid is. Ik niet zie hoe iemand die part time werkt terwijl zijn/haar partner fulltime werkt ongelijk is binnen de relatie. Ik zie de uitgangspunten van dit onderzoek als een onderwaardering van taken die vrouwen in Nederland relatief vaak op zich nemen en een overwaardering van leven om te werken. Het is ook kansloos hokjesdenken in de metingen. Als ik huisvader wordt en mijn vriendin de fulltime loonslaaf zou de ongelijkheid binnen Nederland afnemen, maar wanneer het omgedraaid is zou die toenemen. De feitelijke ongelijkheid is in beide situaties gewoon hetzelfde.quote:Op dinsdag 17 december 2019 12:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dit "maar ten opzichte van vroeger zijn we vooruitgaan dus verder valt er geen winst meer te behalen of iets te verbeteren" is wel een bijzondere denkwijze.
Dit dusquote:Op dinsdag 17 december 2019 11:51 schreef Ensiferum het volgende:
Ik snap niet waarom mensen het verschil tussen mannen en vrouwen niet kunnen accepteren. Op zowel fysiek als psychologisch niveau.
quote:Op dinsdag 17 december 2019 12:17 schreef matigeuser het volgende:
Nou dan denk ik dat onze vrouwen graag naar Rwanda zouden verhuizen. Daar hebben ze het vast een stuk beter!
Gelukkig is dat totaal niet wat hij zei.quote:Op dinsdag 17 december 2019 12:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dit "maar ten opzichte van vroeger zijn we vooruitgaan dus verder valt er geen winst meer te behalen of iets te verbeteren" is wel een bijzondere denkwijze.
Als die verdeling 50-50 is is de feitelijke ongelijkheid hetzelfde?quote:Op dinsdag 17 december 2019 12:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb die denkwijze totaal niet. Ik ben het niet eens met de onderzoekers wat gelijkheid is. Ik niet zie hoe iemand die part time werkt terwijl zijn/haar partner fulltime werkt ongelijk is binnen de relatie. Ik zie de uitgangspunten van dit onderzoek als een onderwaardering van taken die vrouwen in Nederland relatief vaak op zich nemen en een overwaardering van leven om te werken. Het is ook kansloos hokjesdenken in de metingen. Als ik huisvader wordt en mijn vriendin de fulltime loonslaaf zou de ongelijkheid binnen Nederland afnemen, maar wanneer het omgedraaid is zou die toenemen. De feitelijke ongelijkheid is in beide situaties gewoon hetzelfde.
Geen vrouwen meer als vrijwilligers dan staan we weer in de top 5.quote:Ook besteden vrouwen in Nederland vergeleken met mannen meer tijd aan zorgtaken en onbetaald werk.
Moeten versus mogen, een belangrijk verschil.quote:De onderzoekers keken alleen naar gelijkheid en niet naar ontwikkelingsniveau of welvaart. Vrouwen in Rwanda moeten bijvoorbeeld werken om hun gezin te kunnen onderhouden.
Heb jij aandelen in een stro fabriek of moeite met lezen?quote:Op dinsdag 17 december 2019 12:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als die verdeling 50-50 is is de feitelijke ongelijkheid hetzelfde?
quote:De onderzoekers keken alleen naar gelijkheid en niet naar ontwikkelingsniveau of welvaart. Vrouwen in Rwanda moeten bijvoorbeeld werken om hun gezin te kunnen onderhouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |