Ik had het hier net met een vriend over, waarom brengen grote merken als Coca Cola en Pepsi eigenlijk geen zogenaamde postmix-siropen uit voor consumenten?
Apparaten als de
Sodastream zijn weer helemaal terug van weggeweest en tegenwoordig erg in trek bij veel consumenten. Niet meer slepen met grote zware flessen frisdrank en steeds dat geleur met statiegeldflessen, maar gewoon lekker thuis je eigen frisdrank maken.
Dat scheelt jouw veel gesleep én het is beter voor het milieu omdat de siropen in kleinere flesjes zitten waarvoor dus minder plastic nodig is en ook minder ruimte in de vrachtwagen die ze bij jouw supermarkt of winkel voor huishoudelijke artikelen aflevert.
Ik ben erg blij met mij SodaClub apparaat (die tegenwoordig overigens
SodaStream heet), ik gebruik het ding al jaren, maar de laatste jaren werden de siropen op steeds minder plaatsen verkocht en leek de markt voor deze apparaten steeds kleiner te worden.
De laatste tijd lijkt het apparaat weer helemaal in te zijn en duikt hij weer op veel plaatsen op.
Eén ding wat ik echter een groot gemis vind is dat bekende merken als Coca Cola (producent van Sprite, Fanta, FuzeTea, Monster en Fernandes), Pepsico (Pepsi, 7-Up, Lipton, Mountain Dew etc) en Royal Club geen postmix voor consumenten op de markt brengen.
Bij groothandels kun je wel 5 of meestal 10 liter bag-in-a-box verpakkingen kopen van deze merken, maar vanwege de beperkte houdbaarheid (vaak niet meer dan 3-6 maanden) zijn deze grootverpakkingen voor consumenten geen goed alternatief.
De standaard siropen die nu in de winkels verkrijgbaar zijn, zijn opzich niet heel slecht, maar voor consumenten die erg hechten aan bepaalde merken komen deze siropen niet in de buurt van de smaak van Coca Cola of Pepsi.
Coca Cola heeft ooit in samenwerking met Keurig Green Mountain (nu Keurig Dr. Pepper) een apparaat ontwikkeld waarmee consumenten zelf thuis hun eigen Coca Cola konden maken, dit apparaat hete het Keurig Kold drinkmaking system en werkte met "pods" van Coca Cola (volgens mij een beetje vergelijkbaar met de cups die je in je nespresso apparaat stopt).
Ik vermoed dat dit apparaat geflopt is, want hij is alleen nog tweedehands verkrijgbaar en de pods die erin moeten heb ik niet meer kunnen vinden.
Coca Cola heeft dus ooit wel een dergelijk product voor consumenten op de markt gebracht.
Waarom zouden deze grote merken nog geen siropen voor apparaten als de
SodaStream op de markt hebben gebracht? Zouden ze hier in de nabije toekomst nog mee komen?