quote:
Geschiedenis van SakeIn Japan is sake dé nationale drank. De eerste keer dat er over sake geschreven wordt, is in de derde eeuw na Christus; in de achtste eeuw na Christus werd voor het eerst iets over de bereiding geschreven. In het oude Japan werd sake hoofdzakelijk geproduceerd door het keizerlijk hof, maar vanaf de 12e eeuw begon het gewone volk ook sake te produceren. Sake is de drank van de kami (goden) van Sinto; de Japanse godsdienst. Het wordt gedronken op festivals en gebruikt bij offers aan de kami. Bij een Sintobruiloft geeft het bruidspaar een ceremonie, waarbij sake wordt gedronken uit gelakte kopjes.
Hoe wordt Sake gemaakt?
Sake wordt door de kleur en het alcoholpercentage vaak onterecht (rijst)wijn genoemd. Eigenlijk lijkt het meer op bier, dat ook in een twee stappenproces gebrouwen wordt. Koji is een van de meest belangrijke ingrediënten voor het brouwen van sake. Koji is gestoomde rijst die met de koji-kin-schimmel bewerkt is. De schimmel zet het rijstzetmeel om in gistende suikers. De koji, gemengd met water en vers gestoomde rijst, wordt gekneed tot een gladde massa en in een vat gedaan, met nog meer rijst en water. Na vier weken gisten wordt deze massa 'moto', met een alcoholpercentage van 11%. Vervolgens wordt er opnieuw koji, water en gestoomde rijst aan het vat toegevoegd en de tweede gisting, van ongeveer een week, kan beginnen. Nadat het nog een week gerust heeft, wordt de sake gefilterd en in flessen gedaan. Het alcoholpercentage ligt tussen de 14 en 17 % (er zijn verschillende soorten sake).
Eten & Sake
In ons land drinken we vrijwel alleen sake bij Japans eten. Maar je kunt sake, net als wijn, met vele andere gerechten combineren. Het is een beetje experimenteren, afhankelijk van je eigen smaakvoorkeuren. Wat een hemelse 'match' is voor de een, is een 'mismatch' voor de ander. Er is dus geen duidelijk antwoord op de vraag: wat past het beste bij sake? Er zijn wel wat basistips, die je een beetje op weg kunnen helpen. ·Sommige gerechten gaan niet zo goed samen met sake. Bijvoorbeeld heel pittig eten of gerechten met een zeer uitgesproken smaak. De smaak van de sake zal dan niet 'overeind' blijven.
·Koken met sake geeft een nieuwe smaaksensatie! In de meeste recepten waar wijn voor nodig is, kan ook sake gebruikt worden.
·Sake is complex. De smaak is anders bij verschillende temperaturen en er is niet een juiste temperatuur om het te drinken. IJskoude sake is bijvoorbeeld ook heel lekker. Diverse smaakaspecten komen naar voren in verschillende situaties.
·Heb er plezier in. Het combineren van gerechten en sake, juist omdat het een onnauwkeurig proces is, moet leuk zijn. Het gaat erom dat de smaak van de sake en de smaak van het gerecht verrijkt worden.
·Beperk het combineren niet alleen tot de Japanse keuken. Er zijn zoveel meer mogelijkheden met sake.
de eerst volgende kans zal ik benutten
Maar toegeven ik heb zelf nog nooit eenh fles sake in huis gehaald misschien ga ik dit wel dooen n.a.v. dit topic
quote:Ghegheghe... Sake en Cupnoodle (eventueel met Nori) meet?
Op maandag 13 januari 2003 00:34 schreef Flying_Vee het volgende:
Ik heb wel eens hele lekkere Sake op die m'n Pa had meegenomen van zakenreis in Japan We hadden hem warm gedronken en dronken dat we werden![]()
![]()
![]()
Maar toegeven ik heb zelf nog nooit eenh fles sake in huis gehaald misschien ga ik dit wel dooen n.a.v. dit topic
![]()
quote:Je moet ook de goeie hebben. De goedkope is idd
Op maandag 13 januari 2003 00:40 schreef Aernout het volgende:
Als ik in Japan met klanten/ partners uit eten ga dan geven ze je altijd dat spul, maar ik ben er niet zo gek op.
Gelukkig zijn die Jappen altijd sneller dronken dan ik dus de schade valt mee
quote:Oke deal
Op maandag 13 januari 2003 00:37 schreef Poepoog het volgende:[..]
Ghegheghe... Sake en Cupnoodle (eventueel met Nori) meet?
Toch maar eens naar de Japans restaurant voor sake (sushi maken kan/doe ik zelf wel )
Ik dacht, leuk kadotje, maar het was niet te zuipen (zuur en zeer sterk), maar je werd wel ontzettend dronken ervan (eerst nog gluhwein op)
Wel lekker.
en 1,8 liter maat is ook cool
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |