abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190402895
Beste depressieve Fokkers,

In hoeverre vinden jullie dat je rekening houden met iemand die een mentale ziekte heeft? En hoe ervaren jullie dat zelf? Is het normaal om je steeds achter je ziekte verschuilen? Vind je dat mensen meer van je moeten accepteren want je bent immers ziek?
Vinden jullie jezelf een last voor je omgeving?

Oké dat was meer dan 1 vraag maar dank u voor eventuele verhelderende antwoorden.
Houd van poesjes
pi_190402924
Ik ben geen psycholoog dus geen idee. Mijn ex wijf wel, zal der een berichtje sturen.
  donderdag 12 december 2019 @ 19:29:50 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190403005
Misschien kun je er iets meer moeite in steken om te verwoorden waar jij in jouw geval, met je depressieve echtgenote, tegenaan loopt.

Een vraag als ‘is het normaal dat’ gaat je echt niet helpen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_190403338
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:29 schreef Lienekien het volgende:
Misschien kun je er iets meer moeite in steken om te verwoorden waar jij in jouw geval, met je depressieve echtgenote, tegenaan loopt.

Een vraag als ‘is het normaal dat’ gaat je echt niet helpen.
Nee want dan krijg ik dezelfde antwoorden als gewoonlijk en ik vraag dit nu aan mensen die zelf depressief zijn. Evt mensen die iemand met een depressie in hun omgeving hebben kan ook nog.
Houd van poesjes
  donderdag 12 december 2019 @ 19:48:19 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190403487
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:43 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Nee want dan krijg ik dezelfde antwoorden als gewoonlijk en ik vraag dit nu aan mensen die zelf depressief zijn. Evt mensen die iemand met een depressie in hun omgeving hebben kan ook nog.
Uit al je vragen blijkt wel heel duidelijk je oordeel. Jij vindt dat ze zich verschuilt en dat ze je tot last is. En je bent het er niet mee eens dat zij er zo mee omgaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_190403658
Waarom is mij reactie weggehaald? Was serieus.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_190403693
quote:

[..]

Zelf voel ik me prima, maar heb wel enkele mensen in mijn omgeving met dit issue. En ook depressieve mensen zijn net mensen, en dus verschillend; sommigen dachten dat ze anderen ontzettend tot last waren (en voelden zich daardoor nog slechter), maar er was er ook een bij die zich vol overgave in een slachtofferrol stortte. Er valt dus niet een eenduidig antwoord te geven.
pi_190403904
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Zelf voel ik me prima, maar heb wel enkele mensen in mijn omgeving met dit issue. En ook depressieve mensen zijn net mensen, en dus verschillend; sommigen dachten dat ze anderen ontzettend tot last waren (en voelden zich daardoor nog slechter), maar er was er ook een bij die zich vol overgave in een slachtofferrol stortte. Er valt dus niet een eenduidig antwoord te geven.
Hmm oké dankjewel
Houd van poesjes
pi_190404080
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Uit al je vragen blijkt wel heel duidelijk je oordeel. Jij vindt dat ze zich verschuilt en dat ze je tot last is. En je bent het er niet mee eens dat zij er zo mee omgaat.
En er zelf wat van vinden mag niet? Vandaar dat ik wil weten hoe mensen die zelf depressief zijn hier over denken.
Houd van poesjes
pi_190404147
quote:

[..]

Maar ook niet elke persoon met een depressie is hetzelfde.
pi_190404164
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dit. Zijn niet echt open vragen zo...
pi_190404188
Ja hoi. Mijn partner is depressief. Wat wil je precies weten?

Maar een voorzetje: ja, ik hou rekening met hem. Dat moet ook, want sommige dingen lukken hem nu gewoon niet. Dagelijkse taken vallen hem zwaar, veel zwaarder dan voor de depressie. Op slechte dagen is uberhaupt opstaan al een worsteling. Die depressie is er nu altijd, 24/7. De ene keer meer dan de andere, maar toch, hij is er. Ik kan niet alles van mijn partner vragen, en soms zijn zelfs simpele verzoeken al te veel. Laat staan als ik zelf hulp nodig heb, daar heeft partner nu totaal de ruimte niet voor.

Is dat ook zwaar voor mij? Ja. Baal ik daar soms van? Ja. Maar het is nu even wat het is en het hoort bij het ziektebeeld. Of dat verschuilen is? Ik denk het niet. Je zet die depressie niet even aan of uit, dat is er, daar baalt mijn man net zo goed van.
pi_190404191
Mensen om je heen met depressie zoveel mogelijk mijden, een omgeving opbouwen met positieve mensen brengt je veel verder.
Vakman pur sang
pi_190404275
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Mensen om je heen met depressie zoveel mogelijk mijden, een omgeving opbouwen met positieve mensen brengt je veel verder.
Nou. Dat is ook een manier ja.
Hoe zie je dat voor je als je getrouwd bent en kinderen hebt met degene die depressief wordt? Dat kan iedereen gebeuren he, dat weet je niet op voorhand ofzo.
pi_190404339
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:11 schreef silliegirl het volgende:
Ja hoi. Mijn partner is depressief. Wat wil je precies weten?

Maar een voorzetje: ja, ik hou rekening met hem. Dat moet ook, want sommige dingen lukken hem nu gewoon niet. Dagelijkse taken vallen hem zwaar, veel zwaarder dan voor de depressie. Op slechte dagen is uberhaupt opstaan al een worsteling. Die depressie is er nu altijd, 24/7. De ene keer meer dan de andere, maar toch, hij is er. Ik kan niet alles van mijn partner vragen, en soms zijn zelfs simpele verzoeken al te veel. Laat staan als ik zelf hulp nodig heb, daar heeft partner nu totaal de ruimte niet voor.

Is dat ook zwaar voor mij? Ja. Baal ik daar soms van? Ja. Maar het is nu even wat het is en het hoort bij het ziektebeeld. Of dat verschuilen is? Ik denk het niet. Je zet die depressie niet even aan of uit, dat is er, daar baalt mijn man net zo goed van.
Maar vind je het dan niet superkut als je zelf hulp nodig hebt hij die dan niet kan geven? Het kan toch niet alleen maar steeds geven zijn en nooit iets terug krijgen? Ja ik snap dat je het niet zomaar aan of uit kan zetten maar het vraagt gewoon veel aanpassing van de niet depressieve persoon in de relatie. En je krijgt weinig tot niets terug.
Houd van poesjes
pi_190404925
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Een hotel nemen tot het over is?
Of scheiden hč.
Gelukkig zie ik dat zelf toch anders.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:16 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Maar vind je het dan niet superkut als je zelf hulp nodig hebt hij die dan niet kan geven? Het kan toch niet alleen maar steeds geven zijn en nooit iets terug krijgen? Ja ik snap dat je het niet zomaar aan of uit kan zetten maar het vraagt gewoon veel aanpassing van de niet depressieve persoon in de relatie. En je krijgt weinig tot niets terug.
Dat is af en toe redelijk kut ja. En geloof me dat er zat momenten zijn geweest waarbij ik daar ook heel boos om ben (geweest.). Het vraagt inderdaad heel veel aanpassen. En nee, daar krijg je niet perse iets voor terug.

En zonder in detail te treden; er waren ook echt voor mij emotioneel zware zaken afgelopen tijd. Waar ik normaliter samen met man doorheen zou ploegen, door erover te praten en het te delen. Maar nu gaat dat niet. Dus deed (en doe) ik het alleen. Daar heb ik regelmatig ook best verdriet om.

Maar; ik zie ook mijn man onwijs knokken om uit dat donkere dal te komen. Om weer de man en vader te kunnen zijn die hij eigenlijk is. Dus ik pas me aan, met liefde, zodat hij alle ruimte heeft om te knokken. En ik zie dit dus als iets tijdelijks;
die depressie overleven we wel, en daarna komt er hopelijk wel weer iets terug.
pi_190405097
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:37 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Gelukkig zie ik dat zelf toch anders.
[..]

Dat is af en toe redelijk kut ja. En geloof me dat er zat momenten zijn geweest waarbij ik daar ook heel boos om ben (geweest.). Het vraagt inderdaad heel veel aanpassen. En nee, daar krijg je niet perse iets voor terug.

En zonder in detail te treden; er waren ook echt voor mij emotioneel zware zaken afgelopen tijd. Waar ik normaliter samen met man doorheen zou ploegen, door erover te praten en het te delen. Maar nu gaat dat niet. Dus deed (en doe) ik het alleen. Daar heb ik regelmatig ook best verdriet om.

Maar; ik zie ook mijn man onwijs knokken om uit dat donkere dal te komen. Om weer de man en vader te kunnen zijn die hij eigenlijk is. Dus ik pas me aan, met liefde, zodat hij alle ruimte heeft om te knokken. En ik zie dit dus als iets tijdelijks;
die depressie overleven we wel, en daarna komt er hopelijk wel weer iets terug.
Oké duidelijk. Ik ben dus niet de enige die dit kut vind. En ik heb het ook helemaal gehad met steeds maar begripvol zijn.
Houd van poesjes
  Redactie Frontpage donderdag 12 december 2019 @ 20:58:42 #18
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_190405453
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:44 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Oké duidelijk. Ik ben dus niet de enige die dit kut vind. En ik heb het ook helemaal gehad met steeds maar begripvol zijn.
Voor het gemak negeer je haar laatste alinea maar even, degene die juist de kern van het verhaal is en hoe ze er in staat.

Je bent op zoek naar bevestiging, maar elk mens is nu eenmaal anders. Dat geldt voor depressieve en niet-depressieve mensen.
Ta mčre
El Cońo
ウイスキー
pi_190405515
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:44 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Dat lukt mij ook de ene keer beter dan de andere hoor, begripvol zijn.

Wat mij wel helpt is, is mijn “kennis” over depressiviteit (ben zelf psycholoog), dus ik snáp ook hoe het werkt en waarom het zo gaat. Wellicht helpt het jou ook om je er goed in te verdiepen. Kan meestal ook wel door in gesprek te gaan met de behandelaar van je vrouw.
pi_190405755
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:58 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Voor het gemak negeer je haar laatste alinea maar even, degene die juist de kern van het verhaal is en hoe ze er in staat.

Je bent op zoek naar bevestiging, maar elk mens is nu eenmaal anders. Dat geldt voor depressieve en niet-depressieve mensen.
Niet zozeer bevestiging meer dat ik geen zin heb om iedere keer als een narcistische egoďstische lul weggezet te worden.
Houd van poesjes
pi_190405891
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 21:00 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Dat lukt mij ook de ene keer beter dan de andere hoor, begripvol zijn.

Wat mij wel helpt is, is mijn “kennis” over depressiviteit (ben zelf psycholoog), dus ik snáp ook hoe het werkt en waarom het zo gaat. Wellicht helpt het jou ook om je er goed in te verdiepen. Kan meestal ook wel door in gesprek te gaan met de behandelaar van je vrouw.
Word je dan ook boos op je man? Als je zo'n weinig begrip moment heb bedoel ik.
Houd van poesjes
pi_190405990
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 21:12 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Word je dan ook boos op je man? Als je zo'n weinig begrip moment heb bedoel ik.
Ja. Maar niet in de zin dat ik dan tegen hem ga schreeuwen oid. In de meeste gevallen merk
ik rustig op dat ik boos word, en ga dan maar even weg om tot 10 te tellen. Of tot 100.
pi_190406417
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 21:16 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ja. Maar niet in de zin dat ik dan tegen hem ga schreeuwen oid. In de meeste gevallen merk
ik rustig op dat ik boos word, en ga dan maar even weg om tot 10 te tellen. Of tot 100.
Maar dan blijf je zelf dus met boosheid zitten? Wel knap dat je het kunt trouwens, ik kan het niet
Houd van poesjes
pi_190407230
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 21:25 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Maar dan blijf je zelf dus met boosheid zitten? Wel knap dat je het kunt trouwens, ik kan het niet
Nee. Mij helpt het dus om te bedenken dat man er ook niks aan kan doen, die depressie is kut maar niemand heeft er schuld aan. Dan word ik zelf ook weer rustiger. Ik kan ook wel boos worden, maar daar schiet niemand wat mee op. Man wordt daar enkel somberder van en mij helpt het ook niet.
  donderdag 12 december 2019 @ 22:01:03 #25
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_190407531
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 21:08 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Niet zozeer bevestiging meer dat ik geen zin heb om iedere keer als een narcistische egoďstische lul weggezet te worden.
Dat ben je niet. Het is echt doodnormaal dat dit alles loodzwaar is voor je.

Waarom heb jij geen hulp hierbij? Hoe je hiermee om moet gaan?
Wat heb jij om even lekker los te kunnen laten. Te ventileren, stoom af te blazen?

Je werkt, werkt en werkt nog wat meer. Houdt 1001 ballen in de lucht en bent vrijwel alleen bezig met verantwoordelijk zijn, de stabiele factor te zijn.
En dat lukt niet in deze omstandigheden, dat zou niemand lukken.
Waar is jouw gewoon even lekker alleen voor jou? Waar is jouw hulp om hiermee om te gaan? Waar is jouw stoom afblazen/opladen?

Zorg wat beter voor jezelf. Dat verdien je echt wel. Je hoeft niet alles (alleen) te dragen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')