Hi,
Een halfjaar geleden ben ik ingetrokken in mijn appartement. Het gaat om een wooncomplex van twee verdiepingen en de huizen zijn gebouwd in de jaren negentig.
Ik heb een onderbuurvrouw waar ik het in de eerste instantie goed mee kon vinden. Toen ik hier net een maand woonde belde ze aan en vertelde mij dat ze geluidsoverlast ondervond van mij. Dat kon op zich kloppen, want ik ben vaak redelijk vroeg wakker en heb dan de televisie aan staan. Niet hard, maar ik had toen wel een kleine subwoofer onder mijn bureau staan. Ik dacht dit op te kunnen lossen door een handdoek op te vouwen en deze eronder te leggen. Geluid nòg zachter gezet.
Vervolgens hoor ik de volgende ochtend hard gebonk van beneden komen en komt ze op hoge poten later die middag naar me toe. Ze claimt een 'soort bromtoon' te horen waar ze dan wakker van wordt. Afijn, ik besloot het geluid dan maar zodanig zacht te zetten dat je het zelf maar net kunt horen.

Een paar weken later heb ik een pak hagelslag (7:00) omver laten vallen en moest dus even stofzuigen, want alles zat onder. Het ding maakt inderdaad best wat herrie, maar ik was op dat moment in de keuken en dus niet vlak boven haar slaapkamer. Weer hard gebonk van beneden en later trof ik een handgeschreven brief aan in mijn brievenbus met het dreigement naar de woningcorporatie te stappen indien ze weer last van mij zou hebben.
Ik heb sinds kort een iMac staan op mijn eettafel in de woonkamer en die stond zojuist op half volume. Zeker niet te hard of iets dergelijks, maar ook niet te zacht. Hoor ik dus net weer gebonk van beneden komen, want kennelijk heeft ze weer 'last' van me.
Mijn relatie met haar is inmiddels helaas verpest (want verder is het een lief vrouwtje) en waarschijnlijk gaat ze nu dus een klacht indienen bij de wooncorporatie, terwijl ik mij van geen kwaad bewust ben. Ik heb hier geen bioscoop of discotheek en produceer absoluut niet veel geluid. Sterker nog, ik loop inmiddels op mijn tenen omdat mevrouw mij anders misschien wel eens zou kunnen horen.

De vraag is nu even hoe ik de situatie nu het best aan zou kunnen pakken. Ik heb namelijk het idee dat de zogenoemde "overlast" niet ìn haar oren zit, maar ertussen. Ondanks dat zie ik wel een gelijke lijn tussen het moment dat er iets aan staat en het klagen, dus het zou op zich prima zo kunnen zijn dat ze mij hoort.
Erg frustrerend en ze claimt mij via de verhuurder te kunnen dwingen extra geluiddempend materiaal aan te brengen. De situatie is momenteel dat het laminaat op de gangbare manier is aangelegd. Ik zag hier echter niets over terug in de overeenkomst.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2019 06:15:07 ]