abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190391681
Hi,

Een halfjaar geleden ben ik ingetrokken in mijn appartement. Het gaat om een wooncomplex van twee verdiepingen en de huizen zijn gebouwd in de jaren negentig.

Ik heb een onderbuurvrouw waar ik het in de eerste instantie goed mee kon vinden. Toen ik hier net een maand woonde belde ze aan en vertelde mij dat ze geluidsoverlast ondervond van mij. Dat kon op zich kloppen, want ik ben vaak redelijk vroeg wakker en heb dan de televisie aan staan. Niet hard, maar ik had toen wel een kleine subwoofer onder mijn bureau staan. Ik dacht dit op te kunnen lossen door een handdoek op te vouwen en deze eronder te leggen. Geluid nòg zachter gezet.

Vervolgens hoor ik de volgende ochtend hard gebonk van beneden komen en komt ze op hoge poten later die middag naar me toe. Ze claimt een 'soort bromtoon' te horen waar ze dan wakker van wordt. Afijn, ik besloot het geluid dan maar zodanig zacht te zetten dat je het zelf maar net kunt horen. :')

Een paar weken later heb ik een pak hagelslag (7:00) omver laten vallen en moest dus even stofzuigen, want alles zat onder. Het ding maakt inderdaad best wat herrie, maar ik was op dat moment in de keuken en dus niet vlak boven haar slaapkamer. Weer hard gebonk van beneden en later trof ik een handgeschreven brief aan in mijn brievenbus met het dreigement naar de woningcorporatie te stappen indien ze weer last van mij zou hebben.

Ik heb sinds kort een iMac staan op mijn eettafel in de woonkamer en die stond zojuist op half volume. Zeker niet te hard of iets dergelijks, maar ook niet te zacht. Hoor ik dus net weer gebonk van beneden komen, want kennelijk heeft ze weer 'last' van me.

Mijn relatie met haar is inmiddels helaas verpest (want verder is het een lief vrouwtje) en waarschijnlijk gaat ze nu dus een klacht indienen bij de wooncorporatie, terwijl ik mij van geen kwaad bewust ben. Ik heb hier geen bioscoop of discotheek en produceer absoluut niet veel geluid. Sterker nog, ik loop inmiddels op mijn tenen omdat mevrouw mij anders misschien wel eens zou kunnen horen. :r

De vraag is nu even hoe ik de situatie nu het best aan zou kunnen pakken. Ik heb namelijk het idee dat de zogenoemde "overlast" niet ìn haar oren zit, maar ertussen. Ondanks dat zie ik wel een gelijke lijn tussen het moment dat er iets aan staat en het klagen, dus het zou op zich prima zo kunnen zijn dat ze mij hoort.

Erg frustrerend en ze claimt mij via de verhuurder te kunnen dwingen extra geluiddempend materiaal aan te brengen. De situatie is momenteel dat het laminaat op de gangbare manier is aangelegd. Ik zag hier echter niets over terug in de overeenkomst.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2019 06:15:07 ]
pi_190391730
Daar zou je mee kunnen beginnen, geluiddempend materiaal aanbrengen.
Ik weet zelf uit ervaring dat bovenburen veel lawaai kunnen maken. Hoeft niet altijd opzettelijk te zijn, maar bedenk wel dat als jij loopt of stofzuigt of volume van tv, pc enz te hard zet, kan dat heel irritant zijn voor degene die onder je woont.
Ruil anders even, zij gaat bij jou stofzuigen en tv kijken en jij gaat beneden zitten.
Dan weet je dat zij geen onzin kletst.
pi_190391741
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 06:20 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik weet zelf uit ervaring dat bovenburen veel lawaai kunnen maken. Hoeft niet altijd opzettelijk te zijn, maar bedenk wel dat als jij loopt of stofzuigt of volume van tv, pc enz te hard zet, kan dat heel irritant zijn voor degene die onder je woont.
Ruil anders even, zij gaat bij jou stofzuigen en tv kijken en jij gaat beneden zitten.
Dan weet je dat zij geen onzin kletst.
Ja absoluut, ik heb ook al een keer voorgesteld dat ik langs kom om het geluid te meten maar daar heeft ze verder nog niet op gereageerd. Extra isolerend materiaal aanbrengen betekent dat ik de boel open moet breken en dat gaat niet zo gemakkelijk. Bovendien heb ik daar geen geld voor. Ook zet ik mijn vraagtekens bij de effectiviteit hiervan met betrekking op mijn iMac. In hoeverre gaat dat nou echt helpen tegen dat kleine beetje geluid?

Ik kan me voorstellen dat het bijzonder irritant is om bewoners boven je te horen, maar ik vraag me wel af in hoeverre haar klacht nog rationeel is.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2019 06:28:53 ]
pi_190391769
Je zou een koptelefoon voor je mac en tv kunnen gebruiken.
Appartementen zijn nou eenmaal veel gehoriger dan laagbouw.
Ik heb jarenlang onder een gezin gewoond. De hele flat had last van hun geluidsoverlast.
Ik woonde daaronder en ik kon bij wijze van spreken elke tandenstoker die op de grond viel horen.
Dit gezin waren geen tokkies maar hadden wel een zoontje met gedragsproblemen.
En ze hadden een hondje. Dat zoontje liep regelmatig te krijsen en door het huis te rennen.
Voor mij klonk dat alsof er een kudde olifanten overdenderde.
Die hebben het destijds zelf min of meer opgelost door hun woning zoveel mogelijk te isoleren.

Ipv de boel openbreken zou je ook tapijt kunnen leggen of desnoods losse vloerkleden.
Jij moet gewoon beseffen dat een etagewoning gehorig is, en zij moet beseffen dat ze niet op elk slakje zout moet leggen.
Beetje geven en nemen van beide kanten.
pi_190391811
Er is een verschil tussen geluid en geluidsoverlast. Ik ben bang dat je buurvrouw die twee niet kan onderscheiden.

Misschien was er eerder ook al een buur die haar overlast gaf? Dat zet haar oren op scherp en jij bent de dupe.

Hou ergens bij wanneer ze komt en wat jij deed, zodat de woningbouw kan concluderen of dit onder normaal leefgeluid valt.
Je zou ook de woningbouw kunnen bellen en jouw kant uitleggen.

Ruilen kan, maar je schiet er waarschijnlijk niets mee op tenzij jij haar gelijk geeft. Als jij zegt dat t wel mee valt komen jullie niet dichter bij elkaar.
pi_190391981
Als jij gewone leefgeluiden maakt dan zou ik haar lekker laten stikken. Je hebt nu toch al ruzie en als je een keer toegeeft bij dat soort mensen blijven ze bezig. Waarom zou jij voor normale leef geluiden extra isolatie aanbrengen ze koopt maar oordoppen als ze er last van heeft. Ik ga er vanuit dat je vloer wel gedempt is volgens de regels die vaak voor appartementen gelden.
Nieuwe bewoner ze denkt waarschijnlijk als ik nu een beetje stampij maak dan doet hij wel wat ik wil.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_190392073
Ik zou in mijn vroegere appartement nooit zo vroeg gaan stofzuigen. Dat is echt een tijdstip voor een bezem.

Kijk anders samen met deze mevrouw een aflevering over geluidoverlast van de Rijdende Rechter terug. En probeer er samen achter te komen of het over leefgeluiden gaat, of dat er daadwerkelijk iets aan de hand is, en er teveel geluid is..
  donderdag 12 december 2019 @ 08:06:15 #8
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_190392218
Juist nu flinke speakers neerzetten. Iedere ochtend stofzuigen. Tapdans schoenen dragen. En vooral in iedere kamer meerdere speakers neerzetten en de hele dag en nacht keihard tekno draaien. Na een tijdje komt de woningbouw dan bemiddelen. En omdat je zoveel speakers hebt staan kun je makkelijk een deel wegdoen als compromis. En dan heb je dus nog ruim voldoende over voor je imac en tv.
pi_190392224
Ik denk dat je buurvrouw niet overdrijft en ze qua geluid inderdaad last van je heeft. Aan de andere kant hoef jij ook geen bergen te verzetten om daar iets aan te doen.

Zoals eerder aangegeven zou je bijvoorbeeld geluidsdempend materiaal aan kunnen brengen, of andere niet al te kostbare maatregelen om overlast te voorkomen. Tot op een zekere hoogte kun jij hierin meedenken, en valt jou niets te verwijten.

Blijft ze namelijk last houden, dan kun jij aantonen dat je naar redelijkheid alles hebt gedaan om het probleem op te lossen, en dan is het daarna toch echt aan de woningcorporatie om daar iets mee te doen.

Ik denk ook dat het slim is om de verstandhouding met je buurvrouw goed te houden. Ga eens naar haar toe en leg uit welke maatregelen je hebt genomen en welke maatregelen je nog gaat nemen. Erken het probleem en geef aan dat wanneer ze er na alle genomen maatregelen nog steeds last van heeft, jij je samen met haar sterk wil maken bij de woningcorporatie om daar een oplossing los te krijgen.

Je staat daarin samen echt sterker dan dat jullie allebei, boos op elkaar, los van elkaar je beklag te doen. Daar zit niemand op te wachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2019 08:07:37 ]
  donderdag 12 december 2019 @ 08:11:04 #10
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_190392243
Als ze je iMac al hoort is er dus 0 isolatie. Dan kun je nagaan hoe hard zij contactgeluiden zoals rondlopen of de stofzuiger hoort. Daar zou ik om 07.00 uur ook niet blij van worden. Als ik jou was zou ik tapijt leggen, hoef je zelf ook niet op elk geluidje wat je maakt te letten
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_190392320
Ik zou dit zelf aankaarten bij de woningbouwvereniging. Dat jij al zo stil mogelijk doet, maar dat de onderbuurvrouw last blijft ondervinden.

Vraag of ze een geluidsdemping meting willen doen (als ze dat al niet eerder gedaan hebben.)

Ik denk dat een dossier over/van de klagende buurvrouw jou alleen maar gaat helpen.
pi_190392483
Spreek gewoon met haar af dat je wat testjes wil doen. Zet je Imac aan, als ze er last van heeft ga je bij haar luisteren hoe erg het is en neem je haar daarna ook mee naar jouw plek om te laten zien hoe het geluid bij jou is, merkt ze gelijk ook dat je niet alles steeds op standje 100 hebt staan. Je kan dat doen bij verschillende apparaten zodat je die aan kan laten terwijl je naar haar gaat en dan samen weer naar jou. Krijg je in ieder geval wat inzicht in of het echt niet te doen is of dat het een 'ouderdomskwaaltje' is.

Dan kan je denk ik ook pas echt nadenken over wat zou kunnen helpen.
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_190392581
Ipv stofzuigen had je ook een bezem kunnen pakken natuurlijk. Zo vroeg ga je dat niet doen. Ook muziek moet je zacht zetten rond 6 in de morgen. Is logisch toch :?
  donderdag 12 december 2019 @ 08:59:09 #14
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_190392593
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:57 schreef Peejtur het volgende:
Ipv stofzuigen had je ook een bezem kunnen pakken natuurlijk. Zo vroeg ga je dat niet doen. Ook muziek moet je zacht zetten rond 6 in de morgen. Is logisch toch :?
Hij geeft toch al aan dat hij het zelf amper kan horen. Overdrijven is ook een vak
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_190392752
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 08:59 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:

[..]

Hij geeft toch al aan dat hij het zelf amper kan horen. Overdrijven is ook een vak
Dat zegt natuurlijk niks over het volume :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_190392921
Je moet doen wat je kan om geluidsoverlast te voorkomen.

Daarnaast vind ik wel dat als je in een flat woont. Je niet moet zeuren over normale leefgeluiden tijdens de toegestane tijd. Dan moet ze maar vrijstaand of in een rijtjeshuis gaan wonen.
pi_190393226
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:26 schreef Redbullkid het volgende:

Daarnaast vind ik wel dat als je in een flat woont. Je niet moet zeuren over normale leefgeluiden tijdens de toegestane tijd. Dan moet ze maar vrijstaand of in een rijtjeshuis gaan wonen.
Geluidsoverlast is een beleving.
Er zijn geluiden is we (bijna) allemaal als overlast classificeren, zoals om 2 uur 's nachts Justin Bieber op volume 15. Er zijn ook geluiden die sommige mensen wel en anderen niet als overlast ervaren, zoals stofzuigen om 21:30 uur 's avonds. En dan zijn er nog mensen die elk geluidje als overlast ervaren. Doortrekken toilet, als ze de klok van de buren horen tikken, etc.

Maar zoals je zegt, als het gaat om normale leefgeluiden heeft mevrouw gewoon pech.
Je raekt an de dinge geweun.
  donderdag 12 december 2019 @ 10:20:21 #18
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_190393514
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 09:26 schreef Redbullkid het volgende:

TS geeft zelf aan dat hij regelmatig expres hagelslag op de grond smijt en dit dan zeer agressief om 7 uur 's ochtends met de stofzuiger de buurvrouw lastig valt. Daarnaast beoefent hij psychologisch geweld op de buurvrouw door heel veel tabs tegelijkertijd open te hebben waardoor het ventilatortje van zijn iMac harder gaat draaien.
  donderdag 12 december 2019 @ 10:24:26 #19
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_190393560
Woongeluiden mag je gewoon maken, ook 's ochtends vroeg. ze heeft geen poot om op te staan.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_190393563
Het even gebeld met de woningbouwvereniging en de situatie naar waarheid uitgelegd. Zelfs de meneer aan de telefoon vond dat mevrouw aan het overdrijven is.

Kan er echter nog niet over oordelen, dat doe ik pas als ik een testje gedaan hebt. ;)

Ik loop vanmiddag gewoon even langs en als ze mee wilt werken ga ik kijken hoe erg het nou echt is.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2019 10:26:50 ]
pi_190393619
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 06:20 schreef Hiddendoe het volgende:

Sodemieter op. TS produceert gewoon leefgeluiden. Als zijn onderbuur daar niet tegen kan dan moet ie niet in een appartement gaan wonen.

TS ik zou je onderbuur gewoon de tering wensen. Zoiets komt nooit goed. Laat haar maar lekker in de stront zakken.

Ik heb het jaren terug gezien met de buren naast me, die hadden ook zo'n onderbuurvrouw. Op het laatst konden ze nog niet eens meer de droger aanzetten of dat wijf stond al weer te schreeuwen aan de deur.

Op een gegeven moment heb ik me er maar eens mee bemoeid toen die kuthoer weer stond te tetteren en te bonken op de deur van mijn buren, omdat ze aan het stofzuigen waren. Om 10 uur 's morgens. Ik had nachtdienst gehad en wilde dus slapen. Dat kan prima als je buren aan het stofzuigen zijn, maar als er eentje op de galerij die grenst aan je slaapkamer loopt te schreeuwen als een speenvarken dus niet.

Dus toen ben ik maar even in mn onderbroek de deur uitgelopen om die gore kuthoer eens even de waarheid te vertellen. Daarna is het nog lang rustig geweest en heb ik heerlijk geslapen.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_190393621
quote:
15s.gif Op donderdag 12 december 2019 06:06 schreef DevFreak het volgende:
De situatie is momenteel dat het laminaat op de gangbare manier is aangelegd. Ik zag hier echter niets over terug in de overeenkomst.
Wat versta jij onder "de gangbare manier"? Indien je laminaat in een appartement legt is de gangbare manier dat een geluidsisolerende ondervloer van 10dB gebruikt wordt. Is dat hier ook het geval?

Indien dat zo is kun je dat samen met de woning bouwvereniging duidelijk maken aan haar. Ik zie in ieder geval nog mogelijkheden genoeg om dit met elkaar goed op te lossen. Als je het niet wil escaleren kun je iets extra rekening houden met haar, de volgende keer de hagelslag even bijeenvegen in plaats van de stofzuiger pakken, sloffen thuis dragen in plaatrs van schoenen. Dan heb je toch echt wel je best gedaan vind ik.
pi_190393641
quote:
15s.gif Op donderdag 12 december 2019 06:06 schreef DevFreak het volgende:

Erg frustrerend en ze claimt mij via de verhuurder te kunnen dwingen extra geluiddempend materiaal aan te brengen.
Wens haar daar vooral heel veel succes mee. Dat kan ze namelijk niet.

Zo een klager moet je niet eens op ingaan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_190393664
Dit zijn toch gewone leefgeluiden? Als je niet eens meer tv kan kijken of af en toe stofzuigen dan wordt het je wel erg moeilijk gemaakt. Als ze daar niet tegen kan moet ze maar in een vrijstaande villa op de hei gaan wonen.

Ik weet uit ervaring hoe kut het is om dit soort mensen als buren te hebben. Ik had ooit een buurvrouw (godzijdank is die inmiddels verhuisd) die ook altijd aan het zaniken was en zelfs klaagde over dat ze me kon horen pissen. Dat vond ik echt een enorme invasie van mijn priveleven, ben toen wel wat pissig (npi) geworden. Het irritante was dat nog een flinke tijd elke keer als ik ging pissen ik er onwillekeurig aan moest denken. Dit soort gezeik (wederom npi) kan je woongenot echt enorm verpesten en uiteindelijk had ik er zelf veel meer overlast en nadeel van dan de buurvrouw die klaagde.

Aan de andere kant, heb ik zelf ook wel eens last van geluidsoverlast van buren gehad, maar dat ging over knetterharde gangsta rap de hele dag, die het servies uit mijn kasten liet trillen. Met die gast was geen land te bezeilen. Uiteindelijk zijn buren vaak gewoon kut, en als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik zelf ook maar wat graag in een vrijstaande villa op de hei gaan wonen. :D
pi_190393674
quote:
14s.gif Op donderdag 12 december 2019 10:31 schreef vosss het volgende:

[..]

Wens haar daar vooral heel veel succes mee. Dat kan ze namelijk niet.

Zo een klager moet je niet eens op ingaan.
Ik ken geen woningbouwvereniging die geen eisen aan een ondervloer stelt bij gebruik van een laminaat of houten vloer in een appartrement, dus tot op zekere hoogte is die mogelijkheid er wel.
Verder heb ik het idee dat TS in eerste instantie vooral op zoek is naar een constructievere oplossing dan zijn/haar onderbuurvrouw de tering te wensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')