Ik dacht dat het vooral mannen waren die in de IT gingen. Ik ben bang dat ze naar mijn en mijn cv kijken en mij het type niet vinden.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:42 schreef Rockfire het volgende:
Zelf ken ik meerdere mensen die via Calco zijn omgeschoold naar een baan in de IT en daar erg tevreden over zijn. Inmiddels allemaal een vaste baan in hun nieuwe vakgebied
Overigens waren dat ook vrouwen, maar volgens mij doet dat niet ter zake toch?
Klopt het zijn voornamelijk mannen die binnen de IT werken maar dat maakt niet dat vrouwen minder welkom zijn, doorgaans juist niet zelfs. Daarnaast zie je ook steeds meer vrouwelijke developers komen.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:46 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ik dacht dat het vooral mannen waren die in de IT gingen. Ik ben bang dat ze naar mijn en mijn cv kijken en mij het type niet vinden.
Maar goed, fijn dat je meerdere dames kent die dat gedaan hebben. Wat was hun achtergrond? Ik denk dat ik me voor de zomer inschrijf.
Ik werk zelf in de IT en inderdaad zijn de meeste van mijn collega's mannen. Ik heb in mijn loopbaan echter ook al meerdere vrouwelijke collega's gehad die zeker niet onderdoen voor de mannen. Als een bedrijf je daarom niet zou vinden passen, dan moet je er niet willen werken. (Ik ben zelf man overigens)quote:Op woensdag 11 december 2019 13:46 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ik dacht dat het vooral mannen waren die in de IT gingen. Ik ben bang dat ze naar mijn en mijn cv kijken en mij het type niet vinden.
Maar goed, fijn dat je meerdere dames kent die dat gedaan hebben. Wat was hun achtergrond? Ik denk dat ik me voor de zomer inschrijf.
quote:Je wilt IT’er worden, maar hebt een opleiding gevolgd in een andere richting? Geen punt. Met een hbo, wo of master diploma op zak (richting maakt niet uit) kun je zonder IT opleiding toch aan de slag in de IT.
Wat fijn om te lezen! Hm, ik weet niet, websites bouwen lijkt me leuk, een ex van me deed dat en vond dat er tof uitzien.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:48 schreef FlippingCoin het volgende:
Laatst nog een vrouw gesproken op een meetup die via zo iets als junior react developer aan het werk gekomen is, die was er erg tevreden over.
Wat je kan helpen is je verdiepen in wat je zou willen programmeren, web applicaties en dan weer welk deel bijvoorbeeld.
Wat fijn!quote:Op woensdag 11 december 2019 13:51 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Ik werk zelf in de IT en inderdaad zijn de meeste van mijn collega's mannen. Ik heb in mijn loopbaan echter ook al meerdere vrouwelijke collega's gehad die zeker niet onderdoen voor de mannen. Als een bedrijf je daarom niet zou vinden passen, dan moet je er niet willen werken. (Ik ben zelf man overigens)
De achtergronden van de dames waren verschillend, maar allemaal een WO-master afgerond (wel in verschillende richtingen dus).
Zoals Calco het op hun site zelf zegt:
[..]
Thuis oefenen. HEEL VEEL oefenen.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:55 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Wat fijn!
Heeft er nog iemand tips voor amdere traineeships (zag er een paar waar rijbewijs verplicht is maar dat heb ik niet).
Dat is wel erg makkelijk. Lang niet iedereen die wo doet heeft een toekomst binnen de informatica. Het is haar eigen vakgebied, net zoals jouw wo-diploma waarschijnlijk ook aansluit op een bepaald vakgebied.quote:Ik heb een wo-diploma dus ik maak me niet druk of ik dat aan kan
Nice dit.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:51 schreef Apotheose het volgende:
codecademy.com kun je (gratis) ook al het een en ander leren.
Ik denk dat niet en ik wil graag leren. Wat moet ik dan? Achter de kassa zitten of tot den treurnis het proberen in het onderwijs en steeds zieker worden omdat ik ooit een andere studie heb gedaan?quote:Op woensdag 11 december 2019 14:08 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat is wel erg makkelijk. Lang niet iedereen die wo doet heeft een toekomst binnen de informatica. Het is haar eigen vakgebied, net zoals jouw wo-diploma waarschijnlijk ook aansluit op een bepaald vakgebied.
Denken dat je met drie tutorials en een traineeship gelijk overal aan de slag kan is verre van realistisch.
Waar begin ik?quote:
Ja! Dank!quote:
Hm ja het duurt ook wel even om te ontdekken wat je echt ligt denk ik, heb je wat ervaring mee nodig in verschillende projecten. Misschien aan te raden om zelf wat verschillende dingen te bouwen in verschillende stacks (web app, native app en zo) als je die tijd nog hebt.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:52 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Wat fijn om te lezen! Hm, ik weet niet, websites bouwen lijkt me leuk, een ex van me deed dat en vond dat er tof uitzien.
Gezien ik overspannen ben heb ik flink tijd over, de momenten dat ik me goed voel kan ik daar voor gebruiken.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:14 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hm ja het duurt ook wel even om te ontdekken wat je echt ligt denk ik, heb je wat ervaring mee nodig in verschillende projecten. Misschien aan te raden om zelf wat verschillende dingen te bouwen in verschillende stacks (web app, native app en zo) als je die tijd nog hebt.
Programmeur worden is 't zelfde als zeggen, ik wil leerkracht worden. Waar liggen je interesses?quote:
Programmeur zijn is eigenlijk net zoiets als schoonmaker zijn. Je krijgt het alleen te zien als het vies is. Programmeurs krijgen alleen wat te horen als het niet werkt.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:15 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Gezien ik overspannen ben heb ik flink tijd over, de momenten dat ik me goed voel kan ik daar voor gebruiken.
En het hoeven ook geen hele complexe zaken te zijn of zo en zelf vind ik dat altijd wel leuk om te doen ook.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:15 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Gezien ik overspannen ben heb ik flink tijd over, de momenten dat ik me goed voel kan ik daar voor gebruiken.
Dat weet ik nog niet. Ik weet dat ik een baan wil waar ik nauwkeurig kan werken en iets kan creeerenquote:Op woensdag 11 december 2019 14:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Programmeur worden is 't zelfde als zeggen, ik wil leerkracht worden. Waar liggen je interesses?
Prima, ik hou wel van dingen beter maken.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Programmeur worden is 't zelfde als zeggen, ik wil leerkracht worden. Waar liggen je interesses?
[..]
Programmeur zijn is eigenlijk net zoiets als schoonmaker zijn. Je krijgt het alleen te zien als het vies is. Programmeurs krijgen alleen wat te horen als het niet werkt.
Ik ga morgen die site doorlezen en wat klooien.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:21 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En het hoeven ook geen hele complexe zaken te zijn of zo en zelf vind ik dat altijd wel leuk om te doen ook.
Ohh you are in for a ride.quote:Op woensdag 11 december 2019 14:39 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Prima, ik hou wel van dingen beter maken.
Kan het erger zijn dan ouders die stampvoetend eisen dat je hun kind een voldoende geeft? Na deze baan ga ik nog liever de computer van een oud vrouwtje repareren met 10.000 tabbladen.quote:
Nee absoluut niet, maar programmeur zijn is niet lekker heel de dag achter de computer zitten en koffie drinken. Er komt veel meer bij kijken dan met je hoofd op het keyboard rammen en hopen dat het werkt.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:04 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Kan het erger zijn dan ouders die stampvoetend eisen dat je hun kind een voldoende geeft? Na deze baan ga ik nog liever de computer van een oud vrouwtje repareren met 10.000 tabbladen.
Daar ben ik me van bewust, ik heb ook met anderen gesproken. Lijkt me wel leuk om met Moss van IT crowd een beetje te klooien de hele dag.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee absoluut niet, maar programmeur zijn is niet lekker heel de dag achter de computer zitten en koffie drinken. Er komt veel meer bij kijken dan met je hoofd op het keyboard rammen en hopen dat het werkt.
Het lijkt me ook leuk om in de klas te zitten van Juf Ank van de luizenmoeder.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:07 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust, ik heb ook met anderen gesproken. Lijkt me wel leuk om met Moss van IT crowd een beetje te klooien de hele dag.
Was het maar zo, dan was niemand overspannen. Bluh.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het lijkt me ook leuk om in de klas te zitten van Juf Ank van de luizenmoeder.
Overigens is IT crowd systeembeheer en niet programmeren :pquote:Op woensdag 11 december 2019 15:11 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Was het maar zo, dan was niemand overspannen. Bluh.
Mijn vrouw is ook van Engels docent de ICT ingegaan. Nu ook met een traineeship bezig en bevalt haar goed.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:46 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je iets anders moet doen, ik zeg dat je je verwachtingen wat moet bijschaven. Informatica is een wo-studie op zich, en jij komt hier zeggen dat je door je eigen wo-diploma wel denkt dat te kunnen skippen en met wat gegoogle en een traineeship een hele carrière in de IT kan bewerkstelligen. En hey, misschien kan dat ook hoor, wie weet, maar ik zou het iets minder als een hobby gaan zien en iets meer als een vakgebied op zich. Zie je mij al een topic openen met "Hey ik heb nul ervaring in de taalwetenschappen maar wil toch wel graag voor de klas staan, ik heb ooit een boek Nederlands gelezen en ga wat extra boeken lezen en een traineeship doen"?quote:Op woensdag 11 december 2019 14:11 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Ik denk dat niet en ik wil graag leren. Wat moet ik dan? Achter de kassa zitten of tot den treurnis het proberen in het onderwijs en steeds zieker worden omdat ik ooit een andere studie heb gedaan?
Dit dus.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je iets anders moet doen, ik zeg dat je je verwachtingen wat moet bijschaven. Informatica is een wo-studie op zich, en jij komt hier zeggen dat je door je eigen wo-diploma wel denkt dat te kunnen skippen en met wat gegoogle en een traineeship een hele carrière in de IT kan bewerkstelligen. En hey, misschien kan dat ook hoor, wie weet, maar ik zou het iets minder als een hobby gaan zien en iets meer als een vakgebied op zich. Zie je mij al een topic openen met "Hey ik heb nul ervaring in de taalwetenschappen maar wil toch wel graag voor de klas staan, ik heb ooit een boek Nederlands gelezen en ga wat extra boeken lezen en een traineeship doen"?
quote:Op woensdag 11 december 2019 15:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je iets anders moet doen, ik zeg dat je je verwachtingen wat moet bijschaven. Informatica is een wo-studie op zich, en jij komt hier zeggen dat je door je eigen wo-diploma wel denkt dat te kunnen skippen en met wat gegoogle en een traineeship een hele carrière in de IT kan bewerkstelligen. En hey, misschien kan dat ook hoor, wie weet, maar ik zou het iets minder als een hobby gaan zien en iets meer als een vakgebied op zich. Zie je mij al een topic openen met "Hey ik heb nul ervaring in de taalwetenschappen maar wil toch wel graag voor de klas staan, ik heb ooit een boek Nederlands gelezen en ga wat extra boeken lezen en een traineeship doen"?
quote:Op woensdag 11 december 2019 15:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar jij werkt maar het beeld dat wo'ers op een hand te tellen zijn klopt hier in ieder geval zeker niet.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:28 schreef shifto het volgende:
[..]
Ik werk ruim 10 jaar in de IT en de mensen van WO niveau zijn op 1 hand te tellen. Maarja elke sysadmin en code-monkey vind zichzelf geweldig dus ik snap je beeld wel, helaas is het niet de realiteit.
TS, bedenk een applicatie die je ergens voor zou kunnen gebruiken, kies een taal en maak het. Leer je het meest van.
Denk dat jij niet snapt wat WO niveau inhoud.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:33 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar jij werkt maar het beeld dat wo'ers op een hand te tellen zijn klopt hier in ieder geval zeker niet.
Een wo-diploma op zak. Wat anders?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:33 schreef shifto het volgende:
[..]
Denk dat jij niet snapt wat WO niveau inhoud.
quote:Op woensdag 11 december 2019 15:34 schreef Faux. het volgende:
[..]
Een wo-diploma op zak. Wat anders?
Oh god ben je zo'n iemand die beter dan universiteiten denkt te weten wie wel of niet wo-niveau verdient?quote:
Nee maar ik zit hier niet om jou te overtuigen aangezien jij het beter weet en vast zon eerder genoemde zichzelf-hoog-in-de-bol hebbende wannebe nerd bent. TS heeft zijn tip gekregen en mag ermee doen wat hij wil.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:35 schreef Faux. het volgende:
[..]
Oh god ben je zo'n iemand die beter dan universiteiten denkt te weten wie wel of niet wo-niveau verdient?
K ben extreem benieuwd naar je definitie van wannabe nerd. En vertel me eens, wat is jouw achtergrond?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:36 schreef shifto het volgende:
[..]
Nee maar ik zit hier niet om jou te overtuigen aangezien jij het beter weet en vast zon eerder genoemde zichzelf-hoog-in-de-bol hebbende wannebe nerd bent. TS heeft zijn tip gekregen en mag ermee doen wat hij wil.
Goed verhaal pik ik ben putjesschepperquote:Op woensdag 11 december 2019 15:37 schreef Faux. het volgende:
[..]
K ben extreem benieuwd naar je definitie van wannabe nerd. En vertel me eens, wat is jouw achtergrond?
Ik ben opgeleid voor mainframprogrammeur (lees Cobol, Fortran, databases, JCL). En daar heb ik nog nooit spijt van gehad.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:39 schreef alfiesolomons het volgende:
Ik heb vier jaar lang in het onderwijs als taaldocent gewerkt, maar door verschillende redenen ben ik afgelopen maand uitgevallen. Ik zit nu thuis, na de vakantie ga ik reintegreren maar ik weet gewoon dat dit vak mij ongelukkig maakt.
Nu heb ik al eerder naar dingen in mijn bredere vakgebied gekeken maar er zijn zelden banen en als er iets is, word ik nooit uitgenodigd.
Laatst gaf een vriend aan dat ik een ict-traineeship zou kunnen doen. Met een beetje voorkennis kan je daar aan de bak en heb je baangarantie. Ik heb een wo-diploma dus ik maak me niet druk of ik dat aan kan.
Ik ben al langzaam begonnen met Java te leren, gezien programmeertalen ook talen zijn vind ik het interessant en wil me meer verdiepen hierin.
Ik heb nu Calco gehoord als tip, zijn er andere bedrijven waar fokkers ervaring mee hebben? Andere dingen die mij een voorschot geven? Ik ben overigens vrouw, misschien is dat wel nuttig om te vermelden?
Onderwijs is zo praktisch als wat.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:40 schreef xzaz het volgende:
wo'ers hebben vaak geen praktische ervaring. Liever hbo'ers.
Ja, want dat leer je niet als je Java programmeertquote:Op woensdag 11 december 2019 15:40 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Mijn tips: maak je Java maar leer daarnaast ook hoe je programma's opzet.
Dank je voor deze fijne tips. Heb je een website/boektip?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:40 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik ben opgeleid voor mainframprogrammeur (lees Cobol, Fortran, databases, JCL). En daar heb ik nog nooit spijt van gehad.
Mijn tips: maak je Java af maar leer daarnaast ook hoe je programma's opzet.
Python is ook een goeie. Gratis te downloaden met boeken en al.
Gewoon doen, je krijgt er geen spijt van.
Java vind ik best pittig, maar je kunt er goed mee voor de dag komen.
Ja, maar je mist helaas nou net die praktische IT ervaring.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:41 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Onderwijs is zo praktisch als wat.
Het is traineeship, ik verwacht geen vetpot. Wel een marktconform salaris als ik eenmaal werk.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:41 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ja, want dat leer je niet als je Java programmeert.
Er zijn zat aanbieders die traineeships aanbieden. De centrisch, cap Gemini's, Atos, Ordina's en Yachts van de wereld hebben dat soort programma's. Ik weet alleen niet wat je verwacht van ze qua salaris.
Daarom trainee?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:43 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ja, maar je mist helaas nou net die praktische IT ervaring.
Leuk, welk?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:16 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Mijn vrouw is ook van Engels docent de ICT ingegaan. Nu ook met een traineeship bezig en bevalt haar goed.
Hoelang verwacht je traineeship te lopen voordat je een marktconform (in de IT!) salaris krijgt?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:43 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Het is traineeship, ik verwacht geen vetpot. Wel een marktconform salaris als ik eenmaal werk.
Calco duurt 2 jaar dacht ik.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:45 schreef Faux. het volgende:
[..]
Hoelang verwacht je traineeship te lopen voordat je een marktconform (in de IT!) salaris krijgt?
Maar noem mij gek hoor, maar verwacht je echt na twee jaar traineeship op IT-marktconform te zitten? Ik zeg niet dat het niet bestaat hoor, maar in twee jaar van blanco naar bakken met geld?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:46 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Calco duurt 2 jaar dacht ik.
Na 2 jaar heb je de keus om in dienst te gaan bij een opdrachtgever. Je gaat na 2 maanden aan het werk bij een opdrachtgever, waar je verder leert.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:46 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Calco duurt 2 jaar dacht ik.
Voor Java gebruik ik BlueJ, maar ik heb wel zelf een Hbo-leerboek gekocht (Programmeren in Java met BlueJ). Dat vind ik erg prettig. BlueJ is gratis te downloaden, maar je moet een beetje op internet op zoek naar de projects.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:42 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Dank je voor deze fijne tips. Heb je een website/boektip?
Het is hele ingewikkelde materie maar marktconform betekend dat hij betaald gaat worden aan hand van kennis en ervaring. Marktconform na zijn traineeship is dus gewoon een starter salaris.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:48 schreef Faux. het volgende:
[..]
Maar noem mij gek hoor, maar verwacht je echt na twee jaar traineeship op IT-marktconform te zitten? Ik zeg niet dat het niet bestaat hoor, maar in twee jaar van blanco naar bakken met geld?
Dat is nogal een toontje voor iemand die na zes posts in dit topic nog steeds zn dt's niet in orde heeft.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:49 schreef shifto het volgende:
[..]
Het is hele ingewikkelde materie maar marktconform betekend dat hij betaald gaat worden aan hand van kennis en ervaring. Marktconform na zijn traineeship is dus gewoon een starter salaris.
Tsja, duidelijk geen HBO/WO niveau als we alles zo moeten voorkauwen he.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:52 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat is nogal een toontje voor iemand die na zes posts in dit topic nog steeds zn dt's niet in orde heeft.
En ja, ik ben bekend met de definitie, maar starter na een traineeship of na een hbo/wo-studie is nogal een verschil, niet?
Ik heb echt geen idee meer waar je het over hebt. En begin het idee te krijgen dat je frustratie rondom hbo/wo vooral te maken heeft met het feit dat je beide instellingen nog nooit van binnen hebt gezien, en dat je daarom ook zonder andere wo'ers werkt. Dat is zeker niet standaard voor de industrie. Maar goed, systeembeheerder op de plaatselijke school is ook niet echt the prime of our industry, natuurlijk.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:53 schreef shifto het volgende:
[..]
Tsja, duidelijk geen HBO/WO niveau als we alles zo moeten voorkauwen he.
Aah je hebt me door!quote:Op woensdag 11 december 2019 15:58 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee meer waar je het over hebt. En begin het idee te krijgen dat je frustratie rondom hbo/wo vooral te maken heeft met het feit dat je beide instellingen nog nooit van binnen hebt gezien, en dat je daarom ook zonder andere wo'ers werkt. Dat is zeker niet standaard voor de industrie. Maar goed, systeembeheerder op de plaatselijke school is ook niet echt the prime of our industry, natuurlijk.
De no u-kaart. Je begint het niveau van je toekomstige werkgevertjes over te nemen.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:00 schreef shifto het volgende:
[..]
Aah je hebt me door!
Je klinkt idd als een school systeembeheerder. Net zo zeker van jezelf, alleen totaal onterecht. (Maar niemand die het je kan wijsmaken)
Ga je bedrijf starten dan?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:02 schreef Faux. het volgende:
[..]
De no u-kaart. Je begint het niveau van je toekomstige werkgevertjes over te nemen.
Prima toch? Ik kan nu nog wat sparen en heb daarna een vergoeding.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:48 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Na 2 jaar heb je de keus om in dienst te gaan bij een opdrachtgever. Je gaat na 2 maanden aan het werk bij een opdrachtgever, waar je verder leert.
Cool! Ik kom mijn zieke periode wel door zo.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:01 schreef Sigaartje het volgende:
Zoek even op Massachusetts colleges programming
Wanneer je zo bijdehand doet had je in ieder geval kennis kunnen nemen van het feit dat TS een vrouw is. Je bent gewoon lui en je ontwijkt de vraag over wat volgens jou WO niveau is.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:53 schreef shifto het volgende:
[..]
Tsja, duidelijk geen HBO/WO niveau als we alles zo moeten voorkauwen he.
Willen jullie aub dit ergens anders uitvechten?quote:Op woensdag 11 december 2019 15:52 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat is nogal een toontje voor iemand die na zes posts in dit topic nog steeds zn dt's niet in orde heeft.
En ja, ik ben bekend met de definitie, maar starter na een traineeship of na een hbo/wo-studie is nogal een verschil, niet?
Kan je niet hbo-informatica gaan doen? Of heb je inkomen nodig?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:13 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Willen jullie aub dit ergens anders uitvechten?
Ik wil nu vooral iets leren, iets nuttigs voor mezelf doen zodat ik op niveau kan blijven werken. Ik kan ook in een winkel gaan werken maar ik denk nu aan mijn toekomst. Ik voel me niet beter wegens een papiertje overigens.
Ja, ik heb inkomen nodig, ik heb ook niet het geld om instellingsgeld te betalen.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kan je niet hbo-informatica gaan doen? Of heb je inkomen nodig?
Ze hebben een leuke serie erover met Python als basis. Helemaal gratis.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:10 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Cool! Ik kom mijn zieke periode wel door zo.
Wacht, de kans is dus groot dat ik dat traineeship niet kan doen?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:21 schreef babylon het volgende:
Ik ben zelf ex-programmeur en heb zeker in de afgelopen jaren heel veel cv's gezien, zeker 50 intakes gedaan voor een groot bedrijf en een man (m/v) of 20 aangenomen. Intern, extern en detavast.
Wat ik je in de eerste plaats mee wil geven: diversiteit is steeds belangrijker voor bedrijven en zeker op de IT afdeling is nog veel winst te behalen op het man/vrouw vlak. Hier heb je dus sowieso een streepje voor.
Dan je overstap. Dit maakt je een starter. Een extreme starter. Zelfs nadat je een training of zelfstudie hebt gedaan. Ook programma's die je in die tijd voor jezelf of de opleiding maakt, tellen voor grote bedrijven niet. Hou daar rekening mee. Je zult eerst via detachering oid opdrachten moeten doen. Zodat je ervaring krijgt in het bouwen van software voor professionele doeleinden. Of je moet erg geluk hebben, en terecht kunnen in een trainee groep voor een groot bedrijf. Maar die kansen zijn schaars.
Zoals al meer zeggen, bekijk wat je wil doen. Java is een start als je daar je focus wil leggen. Maar je kunt niet met alleen Java aankomen, verbreed je. Leer ook aan Java verwante zaken (libraries, frameworks). Zelfde met frontend. Html en Javascript is een begin, maar zegt niks als je er niet ook Angular of React bij kan. Nog groter worden je kansen als je frontend en Java of .net oid allebei leert.
Vergeet ook niet de softere kant van programmeren. Je PSD certificaat halen om aan te tonen dat je scrum kent, is waardevol. Maar dat is het begin. Verdiep je alvast flink in de principes van DevOps, en maak die je eigen. Laat zien dat je goed in teams werkt.
Besef je goed dat je als programmeur veel meer dan andere beroepen echt nooit bent uitgeleerd. De taal of framework die vandaag heel populair is, kan volgend jaar waardeloos zijn. Neem dat mee in je overweging, wil je elk jaar op cursus en in je eigen tijd zelfstudie blijven doen tot je pensioen.
Last but not least: IT rocks! Alles is tegenwoordig IT. Het is superbreed en zodra je de basis snapt, kun je je blijven ontwikkelen als je dat zo wil. Je zult niet meteen de topopdrachten krijgen, maar zet je de komende jaren hard in, en bedrijven zullen voor je gaan knokken. Dan kun jij bepalen wat je het meest ligt: zzp-er met toch hart voor het product en de klant, of intern bij een bedrijf, bouwend aan de toekomst van die organisatie. Maar wat je ook doet, niet meer dan vijf jaar detachering. Dat is genoeg tijd km een CV op te bouwen waar je mee kan werken zonder bakken geld af te dragen aan een bloedzuiger
Succes.
Ik zal nog eens een epistel schrijven...quote:Op woensdag 11 december 2019 16:25 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
Wacht, de kans is dus groot dat ik dat traineeship niet kan doen?
En dat Calco? Ik neem alles aan hehe.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:28 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik zal nog eens een epistel schrijven...
Jawel, alleen dan bij een detacheerder als Atos of Young Capital oid. Ws. niet bij een groot bedrijf als ING of Shell.
Ik zou als ik jou was het dan toch nog maar eens lezen.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:31 schreef alfiesolomons het volgende:
[..]
En dat Calco? Ik neem alles aan hehe.
Sorry, had de rest ook gelezen maar omdat ik echt net begonnen ben zegt het me nog niet veel.
Ga ik doen. En ach, zolang ik weer kans heb op werk...quote:Op woensdag 11 december 2019 16:38 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik zou als ik jou was het dan toch nog maar eens lezen.
En Calco is een detacheerder. Een kleine, maar dat hoeft niet erg te zijn.
quote:Op woensdag 11 december 2019 14:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
[..]
Programmeur zijn is eigenlijk net zoiets als schoonmaker zijn. Je krijgt het alleen te zien als het vies is. Programmeurs krijgen alleen wat te horen als het niet werkt.
eeeem ok?quote:Op woensdag 11 december 2019 16:42 schreef Innisdemon het volgende:
[..]eeeerm, wat dacht je van nieuw te bouwen applicaties?
Ik vind programmeren een van de mooiste dingen die er zijn. Als perfectionist kun je helemaal je ei kwijt.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:21 schreef babylon het volgende:
Ik ben zelf ex-programmeur en heb zeker in de afgelopen jaren heel veel cv's gezien, zeker 50 intakes gedaan voor een groot bedrijf en een man (m/v) of 20 aangenomen. Intern, extern en detavast.
Wat ik je in de eerste plaats mee wil geven: diversiteit is steeds belangrijker voor bedrijven en zeker op de IT afdeling is nog veel winst te behalen op het man/vrouw vlak. Hier heb je dus sowieso een streepje voor.
Dan je overstap. Dit maakt je een starter. Een extreme starter. Zelfs nadat je een training of zelfstudie hebt gedaan. Ook programma's die je in die tijd voor jezelf of de opleiding maakt, tellen voor grote bedrijven niet. Hou daar rekening mee. Je zult eerst via detachering oid opdrachten moeten doen. Zodat je ervaring krijgt in het bouwen van software voor professionele doeleinden. Of je moet erg geluk hebben, en terecht kunnen in een trainee groep voor een groot bedrijf. Maar die kansen zijn schaars.
Zoals al meer zeggen, bekijk wat je wil doen. Java is een start als je daar je focus wil leggen. Maar je kunt niet met alleen Java aankomen, verbreed je. Leer ook aan Java verwante zaken (libraries, frameworks). Zelfde met frontend. Html en Javascript is een begin, maar zegt niks als je er niet ook Angular of React bij kan. Nog groter worden je kansen als je frontend en Java of .net oid allebei leert.
Vergeet ook niet de softere kant van programmeren. Je PSD certificaat halen om aan te tonen dat je scrum kent, is waardevol. Maar dat is het begin. Verdiep je alvast flink in de principes van DevOps, en maak die je eigen. Laat zien dat je goed in teams werkt.
Besef je goed dat je als programmeur veel meer dan andere beroepen echt nooit bent uitgeleerd. De taal of framework die vandaag heel populair is, kan volgend jaar waardeloos zijn. Neem dat mee in je overweging, wil je elk jaar op cursus en in je eigen tijd zelfstudie blijven doen tot je pensioen.
Last but not least: IT rocks! Alles is tegenwoordig IT. Het is superbreed en zodra je de basis snapt, kun je je blijven ontwikkelen als je dat zo wil. Je zult niet meteen de topopdrachten krijgen, maar zet je de komende jaren hard in, en bedrijven zullen voor je gaan knokken. Dan kun jij bepalen wat je het meest ligt: zzp-er met toch hart voor het product en de klant, of intern bij een bedrijf, bouwend aan de toekomst van die organisatie. Maar wat je ook doet, niet meer dan vijf jaar detachering. Dat is genoeg tijd km een CV op te bouwen waar je mee kan werken zonder bakken geld af te dragen aan een bloedzuiger
Succes.
Sorry, ik had beter moeten wetenquote:Op woensdag 11 december 2019 16:47 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind programmeren een van de mooiste dingen die er zijn. Als perfectionist kun je helemaal je ei kwijt.
Maar maak wel even duidelijk dat er een enorm verschil is tussen de Java programmeertaal en Java script. Dat mis ik je goede verhaal.
Dat geeft verder niet. Maar lijkt me belangrijk voor TS als ze gaat solliciteren.quote:Op woensdag 11 december 2019 16:59 schreef babylon het volgende:
[..]
Sorry, ik had beter moeten weten
Maar als je het eenmaal kan, is typescript makkelijk om er bij te leren. Word je gelijk meer waard door.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:14 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat geeft verder niet. Maar lijkt me belangrijk voor TS als ze gaat solliciteren.
Ik vind Java aan de pittige kant met klasses, objecten en methodes. Moet je even onder de knie krijgen.
Python is wat gemakkelijker om te volgen.
Haha, want in python heb je geen classes, objecten en methodes?quote:Op woensdag 11 december 2019 17:14 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat geeft verder niet. Maar lijkt me belangrijk voor TS als ze gaat solliciteren.
Ik vind Java aan de pittige kant met klasses, objecten en methodes. Moet je even onder de knie krijgen.
Python is wat gemakkelijker om te volgen.
Moss doet alles.quote:Op woensdag 11 december 2019 15:14 schreef xzaz het volgende:
[..]
Overigens is IT crowd systeembeheer en niet programmeren :p
De baankans met mbo is aanzienlijk minder dan met hbo/wo informatica meen ik recent gelezen te hebben.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:44 schreef alfiesolomons het volgende:
Ok, dat scheelt. Ik heb een mail gestuurd naar Calco, hopelijk mailen ze terug want het nummer van hun recruiter doet het niet, pff.
Ik hoor hier nu ook veel termen, ik moet alles een beetje op een rijtje krijgen denk ik.
Trouwens, is een mbo-opleiding niet makkelijk om aan werk te komen dan een traineeship? Kan je niet iets van versneld werken/leren doen? Of denk ik nu gek,
Baankans is niet zo afhankelijk van opleiding, maar vooral van je competenties en hoe goed je kan programmeren.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:49 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
De baankans met mbo is aanzienlijk minder dan met hbo/wo informatica meen ik recent gelezen te hebben.
Ook heb je dacht ik een jaar aan stage uren die je vol moet maken.
Een andere optie waar je naar kan kijken is een traineeship voor testers. Dat zijn relatief veel zij-instromers, dus zonder informatica-opleiding, zolang je maar de juiste manier van denken hebt. Het testvak wordt steeds technischer, dus dan is het positief als je bereid bent om te leren programmeren.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:39 schreef alfiesolomons het volgende:
Ik heb vier jaar lang in het onderwijs als taaldocent gewerkt, maar door verschillende redenen ben ik afgelopen maand uitgevallen. Ik zit nu thuis, na de vakantie ga ik reintegreren maar ik weet gewoon dat dit vak mij ongelukkig maakt.
Nu heb ik al eerder naar dingen in mijn bredere vakgebied gekeken maar er zijn zelden banen en als er iets is, word ik nooit uitgenodigd.
Laatst gaf een vriend aan dat ik een ict-traineeship zou kunnen doen. Met een beetje voorkennis kan je daar aan de bak en heb je baangarantie. Ik heb een wo-diploma dus ik maak me niet druk of ik dat aan kan.
Ik ben al langzaam begonnen met Java te leren, gezien programmeertalen ook talen zijn vind ik het interessant en wil me meer verdiepen hierin.
Ik heb nu Calco gehoord als tip, zijn er andere bedrijven waar fokkers ervaring mee hebben? Andere dingen die mij een voorschot geven? Ik ben overigens vrouw, misschien is dat wel nuttig om te vermelden?
Dan is er (nog :p) niets stuk, en komen ze toch bij je.quote:
Daar geef ik je op 13 januari antwoord op.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Haha, want in python heb je geen classes, objecten en methodes?
Ik heb zeker wel nerdy hobby's. Ik hou ook van gamen en sci fi.quote:Op woensdag 11 december 2019 18:47 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom denk je eigenlijk dat het iets voor jou is om programmeur te worden? Het klinkt mij in de oren alsof je vooral het onderwijs uit wil.
Ik ken een behoorlijk aantal programmeurs (m'n lief was programmeur, ik werk in de IT) en dat zijn vrijwel allemaal mannen die programmeren als hobby. Ze houden van gamen, pielen thuis aan domotica, schrijven programma's die ze nodig hebben in het dagelijks leven (of die ze gewoon leuk vinden om te maken) en dragen T-shirts met nerdteksten. Heb je affiniteit met dat soort dingen?
Ik heb Taalwetenschappen en Logica gestudeerd en vind zelf programmeren ontzettend saai. Ik snap wel wat anderen er leuk aan vinden, maar het is niks voor mij. Je moet bovendien tegen het wereldje kunnen. Ik vind m'n collega's tof, maar het zijn wel karakters.
Heb je misschien links?quote:Op woensdag 11 december 2019 18:43 schreef freako het volgende:
[..]
Een andere optie waar je naar kan kijken is een traineeship voor testers. Dat zijn relatief veel zij-instromers, dus zonder informatica-opleiding, zolang je maar de juiste manier van denken hebt. Het testvak wordt steeds technischer, dus dan is het positief als je bereid bent om te leren programmeren.
Welk traineeship?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |