abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190357118
Ik heb zelf geen studieschuld maar ik heb wel vrienden die een studieschuld hebben. Als je dan bijvoorbeeld een studieschuld van 5k hebt en je wilt een huis kopen dan wordt dus 15k van je hypotheek afgesnoept?

Ik wilde nog misschien een lening nemen maar dit schikt mij wel af om een studielening te nemen. Eigenlijk voelt het best wel goed om geen lening te hebben.

Wat ik allemaal hoor: 20k, 30k schuld en dan moet je nog je professionele carrière beginnen. Best wel eng. Gelukkig zit ik daar niet meer opgescheept.

[ Bericht 1% gewijzigd door Atak op 10-12-2019 14:01:11 ]
pi_190357573
Nee, het scheelt enorm als je ouders kunnen bijdragen.

Hoe kan je 15k afsnoepen van 5k schuld?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_190357727
Vraag mij eigenlijk wel af hoeveel de gemiddelde studieschuld per student wel niet is. Heb zelf nooit in mijn leven een enkele studie gedaan maar zit zelf toch al minstens 6/7 jaar met een schuld van ongeveer 4500 euro bij diverse schuldeisers en is tot op heden vanwege rentes, boetes en andere redenen nog steeds niets afbetaald.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_190357879
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 december 2019 04:47 schreef Jordy-B het volgende:

Hij bedoelt dat je met een studieschuld van 5k zo’n 15k minder hypotheek krijgt. Bij een schuld van 20k kun je iets van 50k minder lenen. Dat klopt zo ongeveer wel ja, dus is het zaak een lening zsm af te lossen. Of verzwijgen bij de hypotheekaanvraag, maar dat is niet handig.
pi_190357902
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 01:42 schreef Atak het volgende:
Als je dan bijvoorbeeld een studieschuld van 5k hebt en je wilt een huis kopen dan wordt dus 15k van je studieschuld maximale hypotheek afgesnoept?
Fixed.

quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:35 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat je met een studieschuld van 5k zo’n 15k minder hypotheek krijgt. Bij een schuld van 20k kun je iets van 50k minder lenen. Dat klopt zo ongeveer wel ja, dus is het zaak een lening zsm af te lossen. Of verzwijgen bij de hypotheekaanvraag, maar dat is niet handig.
Of niet de maximale hypotheek nodig hebben... En zelfs maximale hypotheek minus aftrek wegens studieschuld is nog aan de hoge kant.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator dinsdag 10 december 2019 @ 06:52:14 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_190357984
En ook al heb je bijvoorbeeld 10000 schuld en al 7000 afbetaald, de hypotheekverstrekker pakt altijd de originele schuld omdat je maandbedrag daarvan afgeleid is.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Manager PR/Moderator dinsdag 10 december 2019 @ 07:08:40 #7
269689 crew  Viv
pi_190358028
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:39 schreef baskick het volgende:
Of niet de maximale hypotheek nodig hebben... En zelfs maximale hypotheek minus aftrek wegens studieschuld is nog aan de hoge kant.
Dit. Mijn man en ik hadden samen een forse studieschuld (wel altijd een bijbaan gehad, maar zijn ouders droegen niks bij en we waren langstudeerders), deze hebben we niet verzwegen en toch werd onze hypotheekaanvraag voor een leuk huis (net onder de NHG-grens) meteen goedgekeurd.

Zoals altijd met de huizenmarkt: locatie, locatie, locatie. We hebben bewust voor een kleinere stad gekozen omdat je hier onder de NHG-grens een leuk huis kon kopen. :Y)
  Redactie Frontpage dinsdag 10 december 2019 @ 07:10:36 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_190358033
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:04 schreef -Hakuna- het volgende:
Vraag mij eigenlijk wel af hoeveel de gemiddelde studieschuld per student wel niet is. Heb zelf nooit in mijn leven een enkele studie gedaan maar zit zelf toch al minstens 6/7 jaar met een schuld van ongeveer 4500 euro bij diverse schuldeisers en is tot op heden vanwege rentes, boetes en andere redenen nog steeds niets afbetaald.
How kom jij aan zo'n schuld vraag ik mij dan af
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_190358101
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:39 schreef baskick het volgende:

[..]

Fixed.
[..]

Dat ligt er ook maar aan wat je verwacht van je loonontwikkeling. Als je nog groeit is het niet zo’n probleem nu aan je top te gaan zitten.
pi_190358637
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 07:24 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Dat ligt er ook maar aan wat je verwacht van je loonontwikkeling. Als je nog groeit is het niet zo’n probleem nu aan je top te gaan zitten.
Tja, dat kan je doen. Maar verwachtingen hoeven niet altijd uit te komen. En specifiek bij starters komt er vaak nog gezinsuitbreiding.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:52 schreef Rene het volgende:
En ook al heb je bijvoorbeeld 10000 schuld en al 7000 afbetaald, de hypotheekverstrekker pakt altijd de originele schuld omdat je maandbedrag daarvan afgeleid is.
Nou, nee, niet altijd, niet per definitie:
quote:
Ik heb al heel veel afgelost. Waarom kijken de hypotheekverstrekkers dan naar mijn oorspronkelijke studieschuld?
Hypotheekverstrekkers maken een inschatting van wat u per maand kwijt bent aan het terugbetalen van uw studieschuld. Ze kijken niet naar wat u al heeft afgelost, omdat het maandbedrag in principe hetzelfde blijft. Heeft u extra afgelost? Of bent u bijna klaar met aflossen? Meld dit bij uw hypotheekverstrekker, dan kunt u mogelijk een hogere hypotheek krijgen.

Een studieschuld bij DUO heeft een annuïtaire aflossing. Dat betekent dat u tijdens de hele looptijd elke maand hetzelfde bedrag betaalt. Voor de maandelijkse lasten maakt het dus niet uit hoeveel u al heeft afgelost. Uw maandelijkse terugbetaling aan DUO is aan het einde van uw aflossingstermijn nog even hoog als aan het begin.

Hogere hypotheek mogelijk bij extra aflossing studieschuld
Heeft u meer afgelost dan het maandelijkse verplichte bedrag? Dan kunt u DUO vragen om een nieuwe berekening van uw maandlast te maken.

Daalt uw maandelijkse terugbetaling aan DUO? Dan kunt u mogelijk een hogere hypotheek afsluiten. Hypotheekverstrekkers mogen namelijk rekening houden met die extra aflossingen. Ze zijn hier echter niet toe verplicht.

Houd er rekening mee dat het wel even kan duren voordat DUO uw nieuwe maandlast heeft berekend.

Studieschuld bijna afgelost
Heeft u bijna uw hele studieschuld terugbetaald? De aanbieder van uw hypotheek mag hier rekening mee houden. Want uw maandlasten gaan dan binnenkort omlaag. Dit heet ‘rekening houden met toekomstige inkomensontwikkelingen’. Dat geldt bijvoorbeeld als u nog maar een halfjaar hoeft af te lossen. Deze termijn verschilt wel per hypotheekverstrekker. Het is verstandig dit te bespreken met de hypotheekadviseur.

Bewijsstukken aanvragen bij DUO
Voor het aanvragen of afsluiten van een hypotheek heeft u de officiële berichten van DUO nodig als bewijs. Denk bijvoorbeeld aan berichten over de oorspronkelijke studieschuld die u van DUO heeft ontvangen aan het begin van uw aflosfase. Of het bericht over uw lagere maandelijkse aflossingsbedrag nadat u extra heeft afgelost. U kunt die berichten zelf downloaden via Mijn DUO.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)kelijke-studieschuld

Als je extra aflost op aan annuïtaire hypotheek, kun je (vaak) ook kiezen uit twee opties: inkorten periode of verlagen maandlasten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_190358897
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:52 schreef Rene het volgende:
Tenzij je versnelt aflost. Als je bijvoorbeeld in één klap 5000¤ betaalt, dan is de oorspronkelijke studieschuld minus die ¤5000 het nieuwe bedrag waar de hypotheekverstrekker rekening mee houdt. Inderdaad : omdat je maandbedrag daarvan is afgeleid.
Somebody that I used to know
pi_190358927
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 07:08 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Dit. Mijn man en ik hadden samen een forse studieschuld (wel altijd een bijbaan gehad, maar zijn ouders droegen niks bij en we waren langstudeerders), deze hebben we niet verzwegen en toch werd onze hypotheekaanvraag voor een leuk huis (net onder de NHG-grens) meteen goedgekeurd.

Zoals altijd met de huizenmarkt: locatie, locatie, locatie. We hebben bewust voor een kleinere stad gekozen omdat je hier onder de NHG-grens een leuk huis kon kopen. :Y)
Wel handig dat NHG niets doet wanneer je in de problemen komt aangezien je je studieschuld hebt verzwegen.
pi_190358942
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 09:13 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Wel handig dat NHG niets doet wanneer je in de problemen komt aangezien je je studieschuld hebt verzwegen.
https://www.huiswerkbegel(...)sus-begrijpend-lezen

quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 07:08 schreef ViviRAWRS het volgende:
...
deze hebben we niet verzwegen
...
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_190358991
Je kan ook even wat kleiner of verder buitenaf gaan wonen tot je de studieschuld afbetaald hebt, heb je ook geen maximale hypotheek nodig
pi_190359087
quote:

[..]

Sterker nog, de hypotheekverstrekkers kan in vrijwel alle situaties het krediet per direkt en soms met boete terug opeisen, alsje informatie achterhield of loog bij de aanvraag.
Dan moet je je lening gelijk geheel terugbetalen (vermoedelijk ben je dan gedwongen om te financieren)

Kredietinstellingen doen dat natuurlijk niet zolang ze nog leuk aan je verdienen...
Maar stel je voor je hebt je rente twintig jaar vastgezet op een huidig, relatie laag en niveau en de marktrente gaat weer flink stijgen, ben je wel de lul.

Veel kredietinstellingen doen nu heel makkelijk over zulke aanvragen, suggereren ook soms dat ze 'niet alles controleren'... Maar reken maar niet dat dat in jouw voordeel is, kredietinstellingen doen alles om optimaal aan jou te verdienen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_190359198
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 09:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Sterker nog, de hypotheekverstrekkers kan in vrijwel alle situaties het krediet per direkt en soms met boete terug opeisen, alsje informatie achterhield of loog bij de aanvraag.
Dan moet je je lening gelijk geheel terugbetalen (vermoedelijk ben je dan gedwongen om te financieren)
Ja en dan? Van een kale kip kan je niet plukken. Dan maar weer huren.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_190359361
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 09:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Kredietinstellingen doen dat natuurlijk niet zolang ze nog leuk aan je verdienen...
Maar stel je voor je hebt je rente twintig jaar vastgezet op een huidig, relatie laag en niveau en de marktrente gaat weer flink stijgen, ben je wel de lul.

Veel kredietinstellingen doen nu heel makkelijk over zulke aanvragen, suggereren ook soms dat ze 'niet alles controleren'... Maar reken maar niet dat dat in jouw voordeel is, kredietinstellingen doen alles om optimaal aan jou te verdienen
In praktijk zal geen enkele hypotheekverstrekker hier moeilijk over doen zolang jij elke maand je hypotheek betaalt, maar zodra er betaalproblemen gaan komen kan je wel flink de lul zijn ja.
pi_190359513
quote:

[..]

Lees anders nog eens de post die je quote?
pi_190360789
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 december 2019 09:57 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

In praktijk zal geen enkele hypotheekverstrekker hier moeilijk over doen zolang jij elke maand je hypotheek betaalt, maar zodra er betaalproblemen gaan komen kan je wel flink de lul zijn ja.
Lees nog eens het voorbeeld dat ik gaf?

Het voorbeeld van iemand die bv de rente voor twintig of dertig jaar vastzet op 1,5% of 2% nu?
Wat momenteel ook realistische prijzen zijn.

Maar als over 5 of 10 jaar de rente stevig oploopt, wil de kredietverstrekker vast liever af van dat soort minder rendabele kredieten.

En laten ze dan een perfecte achteruitgang hebben, als jij informatie bij de aanvraag achtergehouden hebt (en ja, dat kunnen ze dan redelijk makkelijk wel uitvinden).

Juist de enige positieve reden om de rente lang vast te willen zetten, verlies je volledig als je informatie bij de aanvraag gaat achterhouden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_190361164
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 12:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het voorbeeld van iemand die bv de rente voor twintig of dertig jaar vastzet op 1,5% of 2% nu?

Maar als over 5 of 10 jaar de rente stevig oploopt, wil de kredietverstrekker vast liever af van dat soort minder rendabele kredieten.

En laten ze dan een perfecte achteruitgang hebben, als jij informatie bij de aanvraag achtergehouden hebt (en ja, dat kunnen ze dan redelijk makkelijk wel uitvinden).

Juist de enige positieve reden om de rente lang vast te willen zetten, verlies je volledig als je informatie bij de aanvraag gaat achterhouden.
zolang de studieschuld geen bkr registratie heeft, zullen ze er nooit achterkomen en zolang jij gewoon maandelijks blijft betalen hebben ze ook helemaal geen reden om het uit te gaan zoeken
pi_190362226
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 12:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

En leg mij eens uit hoe ze dat precies gaan uitzoeken.

Bankafschrift afbetaling stufi? Daaruit kun je geen totale studieschuld opmaken.

Vragen aan DUO? Daar zie ik honderden privacyregels overtreden worden.

Etc.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_190362273
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 december 2019 04:47 schreef Jordy-B het volgende:

Ik bedoelde 15k van je hypotheek. Dan mag je 15k minder lenen van de bank. Ik hoef gelukkig niks te lenen maar ik dacht: “renteloos lenen”. Waarom niet? En dan vervolgens investeren in aandelen.
pi_190362478
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:00 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En leg mij eens uit hoe ze dat precies gaan uitzoeken.

Bankafschrift afbetaling stufi? Daaruit kun je geen totale studieschuld opmaken.

Vragen aan DUO? Daar zie ik honderden privacyregels overtreden worden.

Etc.
Dat is gewoon fraude. Je steelt ook iemands plaats in wat niet bepaald ethiek is.
pi_190362546
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:19 schreef Atak het volgende:

[..]

Dat is gewoon fraude. Je steelt ook iemands plaats in wat niet bepaald ethiek is.
Het is inderdaad fraude.

Wat bedoel je met iemands plaats stelen?
pi_190362604
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:26 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Het is inderdaad fraude.

Wat bedoel je met iemands plaats stelen?
Plaats in de wachtrij / kandidaat voor een koophuis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')