abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  One tough cookie vrijdag 6 december 2019 @ 13:19:22 #1
169210 liesje1979
pi_190296855
Over iets meer dan een week ga ik naar Marrakesh. Nou heb ik me al aardig ingelezen en ben mij er bewust van dat het in deze stad vrij gebruikelijk is om zoveel mogelijk geld uit toeristen te halen. Dus ja ik verwacht dat ik zal worden benaderd door "gratis" gidsen, hennavrouwtjes en weet ik veel wat nog meer. Hier ben ik dus op voorbereid.
Wat ik wel lastig vind is dat het de bedoeling is dat je in de souks gaat afdingen. Hier zie ik wel tegenop want dat is niet mijn sterkste kant. Ik vind het veel prettiger wanneer er vaste prijzen zijn die je kan zien, Maar goed, ik ga in ieder geval mijn best doen maar kan nog wel wat tips gebruiken. Hoeveel procent kan er gemiddeld van de prijs af bijvoorbeeld? Ik weet dat je voor jezelf moet bedenken dat je wil betalen wat jij het waard vindt maar van sommige dingen vind ik de waarde inschatten gewoon lastig.
Zijn jullie er goed in? Vind je het leuk om te doen?
pi_190296871
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:19 schreef liesje1979 het volgende:
Heerlijk. Je moet het vooral niet te serieus nemen, dan gaat het al makkelijker.
Zie het gewoon als een spelletje.

En je hoeft het niet eens te worden he. Even goede vrienden.
pi_190296873
Vaak kan er nog wel zo'n 80% vanaf. En pas op dat ze je geen ander product meegeven dan ze je laten zien.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_190297184
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:20 schreef Hallojo het volgende:
Vaak kan er nog wel zo'n 80% vanaf. En pas op dat ze je geen ander product meegeven dan ze je laten zien.
dat, en alle sieraden zijn nep
pi_190297315
Haha. Het onderhandelen is een spel. Wil je dat niet spelen dan roep je een prijs dat je bereid bent om ervoor te geven en zegt dat dit niet onderhandelbaar is. Gaan ze er niet op in resoluut zijn en weglopen. Een ontspannen uitstraling, sterk in je schoenen staan is key.

Edit
En alles is inderdaad nep, alles wat ze zeggen is gelul, en jij bent niet bijzonder

[ Bericht 16% gewijzigd door diadakan op 06-12-2019 14:27:00 ]
  vrijdag 6 december 2019 @ 14:50:29 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_190297999
Ik zou die souks gewoon links laten liggen.
Je gaat toch voor je plezier op vakantie? Waarom zou je tegen je zin af gaan dingen om spullen te kopen die je misschien niet eens nodig hebt en waarschijnlijk ook nog eens te duur gaat kopen?
So we just called him Fred
pi_190298500
Morocco is wel een hel qua afdingen (ik vind dat eigenlijk wel leuk om te doen). Maar de vraag prijzen zijn daar zo raar dat je niet echt iets over kan zeggen. Je moet namelijk het product kennen en dan een schappelijke prijs er voor proberen te betalen (dit kan best goedkoop als je het spel goed begrijpt).

Zo vroeg een taxi eens ¤200 daar terwijl de prijs rond de 2 euro moest zijn, ik geloofde mijn oren niet! In dit geval had ik dus 99% moeten afdingen. :')

Verwacht dat je in restaurants en souks makkelijk nog 100% te veel betaalt zelfs na een geweldige afding battle.

Overigens pro tip voor de taxi's, gewoon instappen en alleen op meter rijden. Alles wat ze je voorstellen om vast bedrag van te betalen is van een beetje teveel tot heel veel teveel. Gewoon op een boze (dat is normaal daar) manier zeggen dat je alleen met de meter rijd en anders weer uitstappen en opzoek naar de volgende.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2019 15:33:21 ]
pi_190298658
Afdingen is inderdaad een spel, en het doel van het spel is dat aan afloop beide partijen tevreden zijn. Dat is best moeilijk, omdat het ook altijd een toneelspel is en het lastig kan zijn om het verschil tussen toneelspel en oprechte emotie te zien.

Maar als je in Marrakesh in de toeristische souk gaat onderhandelen kun je er vergif op innemen dat alles spel is en dat je uiteindelijk alsnog genaaid wordt. Hetzij met een te hoge prijs, hetzij met een nep product, of allebei. Mijn advies zou zijn om daar niks te kopen tenzij je echt iets specifieks wil hebben en weet wat je koopt en wat je er voor over hebt.
  vrijdag 6 december 2019 @ 15:43:44 #9
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_190298673
Hou je van toneel? Het is prachtig om naar te kijken en om te doen..
Prijs noemen.. stukje weglopen.. niets zeggen.. teruggeroepen worden.. andere prijs noemen etc etc.. Gewoon in het nederlands blijven lullen.. of van mijn part in het dialect..

"chef prijs?" is universeel over de hele wereld en handel is niets persoonlijks..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_190298809
Ligt ook nogal aan de manier van handelen.. als de verkoper agressief, opdringerig en uit de hoogte gaat doen tegen me ben ik veel minder snel bereid om net een euro'tje meer te geven dan ik in m'n hoofd had. Zijn ze vriendelijk en bereidwillig het spelletje mee te spelen, laat dat dan ook blijken. Vooral belangrijk.. laat je niet oplichten! Een 'echt lederen' handtas waar ze 20-30¤ voor vragen is in werkelijkheid enkele euro's productie waard. Dat geldt tevens voor alle zogenaamde merk kleding en 100% linnen / zijden kwaliteiten. Het is allemaal neppe rommel en ze vragen de hoofdprijs (wat hun goed recht is).

Oh ja en kijk deze aflevering nog even voor je gaat (als je dan nog wil gaan überhaupt :'))

[ Bericht 5% gewijzigd door Jor_Dii op 06-12-2019 16:12:45 ]
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_190299550
Ik begin altijd door voor mezelf te bedenken wat ik iets waard vind en wat ik daarvoor wil betalen. Ik probeer ook een paar toeristenwinkels (met vaste prijzen) te bezoeken, zo weet ik ook wat de maximale prijs is (je moet er sowieso goedkoper uit zijn dan een product in een toeristenwinkel kopen).

In landen met veel moslims is het handing om uit te zoeken wanneer hun gebedstijd is. Normaal gezien wil jij andere dingen doen en heeft de winkelier alle tijd, terwijl jij liever meteen een deal hebt. Als je net voor gebedstijd begint met onderhandelen zijn de verkopers ineens onder tijdsdruk en willen ze zo snel mogelijk een deal hebben en gaat het afdingen een stuk vlotter.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_190299728
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 16:43 schreef miro86 het volgende:

In landen met veel moslims is het handing om uit te zoeken wanneer hun gebedstijd is. Normaal gezien wil jij andere dingen doen en heeft de winkelier alle tijd, terwijl jij liever meteen een deal hebt. Als je net voor gebedstijd begint met onderhandelen zijn de verkopers ineens onder tijdsdruk en willen ze zo snel mogelijk een deal hebben en gaat het afdingen een stuk vlotter.
Ha dat is wel een slimme taktiek. :D

Aan de andere kant, als je echt iets wil hebben dan loont het zeker de moeite om daar ruim de tijd voor te nemen, zodat je geen stress krijgt. Zo heb ik in Esfahan bijna een halve dag onderhandeld over een tapijt, uiteindelijk een mooie prijs gekregen en toen daarna lekker met de handelaar en zijn vrouw uitgebreid wezen picknicken in het park om de deal te vieren. ^O^
  vrijdag 6 december 2019 @ 17:45:47 #13
481846 Backpackinglife
Niks toe te voegen!
pi_190300324
Ik vind afdingen zelf echt fantastisch. In Azië is er vaak nog wel een beetje een touw aan vast te knopen. In Afrika (ook Marrakesh) vind ik het soms een beetje vaag. Maakt het juist wel zo leuk! Soms hoor je belachelijke prijzen en andere momenten is het helemaal prima.

Alles is nep in Marrakesh, dus ik betaalde vaak gewoon wat ik het waard vond. Als ik een leuke trui zag en ik vond die 10 euro waard, dan betaalde ik er ook maximaal 10 euro voor.
pi_190300351
Naast de tips die al zijn gegeven kun je altijd weg lopen als je niet tot een mooie prijs kan komen. Bijna altijd zijn er meerdere kraampjes/mensen die dezelfde spullen verkopen dus dan kun je het daar alsnog proberen.

Ik zelf hou er eigenlijk helemaal niet van maar word er wel steeds wat beter in. Het lastige bij mij is dat ik vrijwel nooit spullen koop die ik vervolgens nooit meer ga gebruiken. Het nadeel daarvan is dat als ik wel iets zie ik het vaak ook echt wil hebben en dat is weer in het voordeel van de verkopers. Ondertussen heb ik wel geleerd dat het loont om bij meerdere verkopers te kijken. En het belangrijkste is inderdaad van te voren zelf een prijs bepalen wat je er maximaal voor wilt betalen en dan uiteraard niet met dat bedrag openen maar daar onder.
pi_190314795
Ben je het na afdingen nog steeds niet eens met de prijs, gewoon weglopen en naar het volgende kraampje. Wat willen ze doen? Ze staan toch allemaal in de buurt bij elkaar en volgen elke transactie van elkaar. Dus mocht je bij de ene kraam niet beet hebben dan wel bij de andere omdat die verkoper bereid zal zijn lager te gaan.
pi_190318585
Ik heb er een hekel aan. Als ik dit zo hoor hoef ik echt nooit naar Marokko.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 10 december 2019 @ 18:19:48 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190365636
:9
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2019 13:19 schreef liesje1979 het volgende:

Ik vind het wel een leuk spel ja *) Als je 20% betaalt voor meuk die ze verkopen hebben ze nog steeds winst.

Geef ze vooral niet teveel geld, voor je het weet kunnen ze de overtocht naar Nederland betalen :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 december 2019 @ 19:53:17 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190367143
Ik koop bijna nooit iets want dat moet je allemaal weer meesjouwen maar ik onderhandel wel vaak over de prijs van accommodatie (doorgaans je grootste kostenpost op een reis, afgezien van de vliegtickets). Meestal met succes.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  One tough cookie zondag 15 december 2019 @ 22:14:18 #19
169210 liesje1979
pi_190466710
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb er een hekel aan. Als ik dit zo hoor hoef ik echt nooit naar Marokko.
Jawel, want het is hier een souvenir walhalla! _O_

Even een update, het valt me echt zo ontzettend mee allemaal! Maar ik heb tot nu toe nog niet af hoeven dingen. 2 dingetjes gekocht, een koelkastmagneet voor 50 cent en een armbandje van leer voor 1 euro. En ik wilde een schaaltje kopen die was 1 euro, ik stelde 50 cent voor maar daar ging die man niet mee akkoord en achteraf had ik hem voor 1 euro ook gewoon willen hebben. :')
Ik vind de medina echt ontzettend tof en ben er niet weg te slaan ongeveer. Het agressieve waar ik zoveel over gelezen had merk ik totaal niet. Geen hennavrouwtjes die je hand grijpen maar vrouwtjes die vragen of je een tattoo wil, en als je dan vriendelijk lachend nee zegt, dan lachen ze terug en wensen je een fijne dag. Er zijn veel verkopers maar tot nu toe ook helemaal geen last van. 1x bleef een zonnebril verkoper wat lang aandringen dus werd ik iets feller in mijn nee, en dat was ook ok.
Vandaag was er een jongetje wat naar mijn fruitshake (O+) bleef wijzen, ik begreep het eerst niet maar die wilde hij hebben. Nou nee, want ik vond hem zelf veel te lekker. Fuck you! zei hij. Je moeder, mompelde ik. :D
En vanuit de stadsbus nog wel iets raars gezien, op de stoep lagen een man en vrouw waarbij de man die vrouw probeerde te wurgen. :o die vrouw gillen en in het rond zwaaien om de aandacht te vragen, de bus stopte en een marokkaanse vrouw kneep mij vrij hard in mijn arm van schrik. Zo ongeveer alle mannen sprongen er uit om zich ermee te bemoeien en die vrouw te helpen. Toen de wurger wegliep zag ik dat hij iig lichamelijk maar waarschijnlijk ook geestelijk, gehandicapt was. De hele bus was in rep en roer daarna dus gebruikelijk lijkt dit me niet.

Oh en net liep ik over het grote plein, een beetje te filmen, ook bij de storytellers maar heel globaal toen ik wegliep bij de laatste kwam er een man achter me aan met een dienblad, of ik even wilde betalen. Euhm nee, ik liet hem het filmpje zien waarop echt alleen sfeerbeelden te zien waren, en hij vroeg of ik niet wilde betalen? Ik zei dat ik dat inderdaad niet van plan was. Okay madam, have a good night. Gewoon vriendelijk niets aan de hand.

Ik wil nog een kussensloop kopen, een aladin lampje en een aardestenen asbak dus ik moet nog wel afdingen ben ik bang maar voorlopig vermaak ik me dus uitstekend!
Bedankt voor alle tips iedereen. :*
pi_190470925
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 16:43 schreef miro86 het volgende:
Als je net voor gebedstijd begint met onderhandelen zijn de verkopers ineens onder tijdsdruk en willen ze zo snel mogelijk een deal hebben en gaat het afdingen een stuk vlotter.
Ik zou hier niet al te hard op rekenen. Misschien in conservatieve landen waar de hele markt dicht gaat rond het gebed. Maar in principe mogen moslims ook kiezen voor werk of andere verantwoordelijkheden als het gebedstijd is. Een bepaald gebed mag ook uitgesteld worden en samengevoegd met het volgende gebed.
  dinsdag 17 december 2019 @ 12:36:21 #21
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_190493575
Ik vind het afdingen altijd maar vervelend. Ik ben wel blij dat jij het leuk vindt en dat je niet lastig gevallen wordt. Mijn ervaringen in Turkije en vooral Tunesië zijn wel anders. Marokko kan ik dan weer niet over oordelen.

Aangezien ik toch niet van plan ben om ooit weer naar die landen te gaan zal ik mijn afdingskills gelukkig ook niet snel meer nodig hebben, al gebruik ik ze hier in Nederland soms ook gewoon bij grote aankopen. :D
pi_190493658
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 22:14 schreef liesje1979 het volgende:
Jawel, want het is hier een souvenir walhalla! _O_

[allemaal dingen waar ik wat van vind]
Mooi *O* Als je voor mij gewoon een pin kan vinden geloof ik het verder wel :D En anders ook :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')