De riviernaam heeft niets met het Latijnse "niger" te maken.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
De rivier de Niger zal ook wel genoemd zijn naar de mensen die er wonen.
Hoe weet je dat zo zeker?quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De riviernaam heeft niets met het Latijnse "niger" te maken.
Dat is precies het soort volksetymologie waar ik op doelde.
Ik zie niet in waarom je je daarover op zou moeten winden, is het zoveel anders dan blanke dan? Het is toch ook de relevante eigenschap als het bijvoorbeeld gaat over de situatie van de negerbevolking in de VS of het zich gekwetst voelen door Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 6 december 2019 18:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat was het ook niet, vandaar dat neger de enige rasaanduiding in de Nederlandse taal is. En dat is een uitzonderingspositie waar zwarte mensen zich daarom ook terecht over kunnen opwinden.
In de plaatselijke talen heet hij waarschijnlijk gewoon iets als 'grote stroom' of 'rivier' aangezien ze er maar eentje van hadden bij het totstandkomen van de naam.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De riviernaam heeft niets met het Latijnse "niger" te maken.
Dat is precies het soort volksetymologie waar ik op doelde.
Waarom zou je een rivier noemen naar zwarte mensen in een gebied met alleen maar zwarte mensen en heel veel rivieren? Het onderscheidt zich niet. Bovendien, zouden donkere mensen die nooit een blanke zagen zichzelf zo zwart voelen dat ze de rivier ernaar noemen, en dat in een taal die ze niet kennen?quote:
Wel heel toevallig dat de rivier de Niger stroomt door een land vol donkere mensen.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In de plaatselijke talen heet hij waarschijnlijk gewoon iets als 'grote stroom' of 'rivier' aangezien ze er maar eentje van hadden bij het totstandkomen van de naam.
Rivier der rivieren is de waarschijnlijke herkomst van de rivier, via "n-igereouen", gelatiniseerd tot niger in de periode dat Ptolemaeus, of al eerder (veel werken zijn verloren gegaan immers), schreef.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In de plaatselijke talen heet hij waarschijnlijk gewoon iets als 'grote stroom' of 'rivier' aangezien ze er maar eentje van hadden bij het totstandkomen van de naam.
Hebben ze zelf die rivier zo genoemd dan?quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom zou je een rivier noemen naar zwarte mensen in een gebied met alleen maar zwarte mensen en heel veel rivieren? Het onderscheidt zich niet. Bovendien, zouden donkere mensen die nooit een blanke zagen zichzelf zo zwart voelen dat ze de rivier ernaar noemen, en dat in een taal die ze niet kennen?
Nee hoor, dat doen meer rivieren.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel heel toevallig dat de rivier de Niger stroomt door een land vol donkere mensen.
Ok. Klinkt plausibel. Al vind ik het wel apart dat ie precies door het voor ons meest dichtsbijzijnde land vol donkergekleurde mensen stroomt.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Rivier der rivieren is de waarschijnlijke herkomst van "n-igereouen", gelatiniseerd tot niger in de periode dat Ptolemaeus, af eerder, schreef.
Ja nikkertjes zijn de enige mensen die te dom zijn om zelf een naam aan een rivier te gevenquote:Op vrijdag 6 december 2019 20:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hebben ze zelf die rivier zo genoemd dan?Ik dacht dat het een naam was die wij er aan gaven.
Ik dacht dat ze daar andere namen voor hadden lieverd.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja nikkertjes zijn de enige mensen die te dom zijn om zelf een naam aan een rivier te geven
Ik denk niet dat hij dat bedoeld. Vaak hebben geografische namen immers endoniemen en exoniemen. Bijvoorbeeld Deutschland, wat in het Fins (Saksa), Engels (Germany), Spaans (Alemania) is. Een ander voorbeeld is Egypte (vanuit Lat: Aegyptus) wat in Egypte zelf Misr of Masr genoemd wordt.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja nikkertjes zijn de enige mensen die te dom zijn om zelf een naam aan een rivier te geven
Dat idd. Ik dacht dat Niger een exoniem was.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij dat bedoeld. Vaak hebben geografische namen immers endoniemen en exoniemen. Bijvoorbeeld Deutschland, wat in het Fins (Saksa), Engels (Germany), Spaans (Alemania) is. Een ander voorbeeld is Egypte (vanuit Lat: Aegyptus) wat in Egypte zelf Misr of Masr genoemd wordt.
Hij heeft gewoon gelijk hoor.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wil je het N-woord even laten? Ik neem daar aanstoot aan, ook in sarcastisch gebruik.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is ook weer een probleemgeval in principe; de oudst gegeven bron is van Claudios Ptolemaios. In in Egypte geboren, en gestorven etnische Griek, Euro-Afrikaan is wellicht een nettere term hier.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:44 schreef FlippingCoin het volgende:
De Niger heeft vele namen en de naam Niger is gegeven door een Europeaan.
Ja, maar begrijp je nu wat dat verborgen racisme is? Denken dat blanken overal en alles namen hebben gegeven. Dat gebeurt zo ontzettend vaak. Alsof ze in Afrika geen talen hebben en dat de duizenden verschillende volkeren daar elkaar geen namen zouden hebben gegeven. Dat is van het kaliber "wie ontdekte Australië?" en dan vergeten dat bijvoorbeeld Aboriginals woonden voordat er een blanke kwam.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze daar andere namen voor hadden lieverd.
Wat mij betreft is dat meer cultuurcentrisme dan racisme.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar begrijp je nu wat dat verborgen racisme is? Denken dat blanken overal en alles namen hebben gegeven. Dat gebeurt zo ontzettend vaak. Alsof ze in Afrika geen talen hebben en dat de duizenden verschillende volkeren daar elkaar geen namen zouden hebben gegeven. Dat is van het kaliber "wie ontdekte Australië?" en dan vergeten dat bijvoorbeeld Aboriginals woonden voordat er een blanke kwam.
Nou dat lijkt er toch niet erg op.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk hoor.
In principe wel ja.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie niet in waarom je je daarover op zou moeten winden, is het zoveel anders dan blanke dan?
oh dat zou goed kunnen jaquote:Op vrijdag 6 december 2019 20:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook weer een probleemgeval in principe; de oudst gegeven bron is van Claudios Ptolemaios. In in Egypte geboren, en gestorven etnische Griek, Euro-Afrikaan is wellicht een nettere term hier.
jawel hoorquote:Op vrijdag 6 december 2019 20:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nou dat lijkt er toch niet erg op.
Waarom staat neger daarbuiten eigenlijk? Ik vat het op alsof je het beziet dat slaven niet als mensen gezien werden of gezien dienen te worden.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:55 schreef speknek het volgende:
[..]
In principe wel ja.
Blanke is een beschrijving van een huidskleur binnen het mensenras. Neger staat daarbuiten.
Deze druk van 1562 hanteert in elk geval de schrijfwijze "Nigir fluuius", en dit handschrift van c. 1470 heeft "Neigir fluuius" (in het Latijn dus). Griekse exemplaren heb ik nog niet kunnen vinden.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook weer een probleemgeval in principe; de oudst gegeven bron is van Claudios Ptolemaios. In in Egypte geboren, en gestorven etnische Griek, Euro-Afrikaan is wellicht een nettere term hier.
Hebben ze zelf die rivier zo genoemd dan?quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nou dat lijkt er toch niet erg op.
De oorspronkelijke bron uit de 2e eeuw na Christus is dan ook vaag.quote:Op vrijdag 6 december 2019 21:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Deze druk van 1562 hanteert in elk geval de schrijfwijze "Nigir fluuius", en dit handschrift van c. 1470 heeft "Neigir fluuius" (in het Latijn dus). Griekse exemplaren heb ik nog niet kunnen vinden.
De oorspronkelijke bron is ook in het Grieks, dan zou het in het latijn dus Nigerus moeten zijn.quote:Op vrijdag 6 december 2019 21:14 schreef Iblardi het volgende:
Ha, in deze editie uit 1843, op p. 269: "tou Nigeiros potamou", "van de rivier de Niger". Dat lijkt dus geen rechtstreekse omzetting van het Latijnse niger.
Nee, Nigeiros is een genitief.quote:Op vrijdag 6 december 2019 21:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De oorspronkelijke bron is ook in het Grieks, dan zou het in het latijn dus Nigerus moeten zijn.
Zo is dat ontstaan ja.quote:Op vrijdag 6 december 2019 21:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom staat neger daarbuiten eigenlijk? Ik vat het op alsof je het beziet dat slaven niet als mensen gezien werden of gezien dienen te worden.
Veel meer hier:quote:Though legally in the same category of enslaved “infidels,” Islamic Africans were distinguished from “white” Moors by the term “Negro.” The term “mouro Negro” implied a double “othering.” As noted earlier, Moors were enslaveable due to their religious infidelity, but race was an aggravating factor that apparently made them even more enslaveable.
By the second half of the fifteenth century, the term “Negro” was essentially synonymous with “slave” across the Iberian Peninsula. In Spain, the King’s slaves were known simply as “His Majesty’s Negros.”6
In Portugal, slave occupations were delineated with “negro” as the operant noun, as in “negra do pote” [water carrier] or “negra canastra” [waste remover].7 Illicit social gatherings of blacks were known as festas dos negros. 8 And slaves were buried in communal pits, known as poços dos
negros.9 Portuguese scholars have noted that in the popular language of the sixteenth century, the word “prêto” emerged as the term of choice to describe dark skin color, while “Negro” literally represented a race of people.10 This “race” of people was most often associated with black Africans, and certainly, all black Africans were considered members of this inferior, enslaveable race.
Jesus, wat een dom gezwetsquote:Op vrijdag 6 december 2019 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Hier een artikel met wat uitleg, voor mensen die echt geïnteresseerd zijn:
Maar zelf wel zeiken over een slavernij van generaties terug die je niet hebt ervarenquote:"Maar, zoals ik al (vaak) zei: het is 2017. We zijn geëvolueerd als maatschappij, en met die evoluties gaan een aantal nieuwe gebruiken gepaard. En daar mogen we mensen op wijzen."
Nee, beide zijn rassen vernoemd naar de huidskleur. De verschillen in huidskleur tussen blanken kunnen groter zijn dan die tussen een blanke en een Aziaat, Afrikaan of Indiaan. Maar dat doet er allemaal niet toe, we hoeven niet te doen alsof er geen uiterlijke verschillen tussen mensen zijnquote:Op vrijdag 6 december 2019 20:55 schreef speknek het volgende:
[..]
In principe wel ja.
Blanke is een beschrijving van een huidskleur binnen het mensenras. Neger staat daarbuiten.
JIJ neemt er aanstoot aan.JOUW fucking probleem. Zoals je last hebt van geraniums. Neem een antihistamine, verbied die geranium niet te bloeien.quote:Op vrijdag 6 december 2019 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wil je het N-woord even laten? Ik neem daar aanstoot aan, ook in sarcastisch gebruik.
In Turkije en Arabische landen zijn weinig tot geen afstammelingen van negerslaven te vinden, ondanks het enorme aandeel van de Arabieren in de slavenhandel en slavernij omdat de Arabieren hun negerslaven over het algemeen vermoordden of castreerden. Dat laatste ging meestal zonder verdoving of medische verzorging, zodat moord en castratie in een moeite door gingen.quote:Op vrijdag 6 december 2019 13:12 schreef Karstman het volgende:
[..]
We hebben heel veel te maken gehad met slavernij. Sterker nog we waren er extreem goed in. Al die Afro amerikanen zitten daar omdat wij zo'n goeie VOC mentaliteit hadden.
Klopt, maar daarover zul je niets vinden in het slavernijmuseum.quote:Op vrijdag 6 december 2019 23:26 schreef Knip het volgende:
[..]
In Turkije en Arabische landen zijn weinig tot geen afstammelingen van negerslaven te vinden, ondanks het enorme aandeel van de Arabieren in de slavenhandel en slavernij omdat de Arabieren hun negerslaven over het algemeen vermoordden of castreerden. Dat laatste ging meestal zonder verdoving of medische verzorging, zodat moord en castratie in een moeite door gingen.
Ik neem er ook aanstoot aan, of is het tegenwoordig normaal om met racistische termen te gooien?quote:Op vrijdag 6 december 2019 21:47 schreef mspoez het volgende:
[..]
JIJ neemt er aanstoot aan.JOUW fucking probleem. Zoals je last hebt van geraniums. Neem een antihistamine, verbied die geranium niet te bloeien.
Wie bepaalt of het een racitische term is? Jij?quote:Op zaterdag 7 december 2019 02:53 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ik neem er ook aanstoot aan, of is het tegenwoordig normaal om met racistische termen te gooien?
Het is de bedoeling dat je aanstoot neemt aan het heersende idee dat alleen blanke overheersers namen hebben gegeven aan plaatsen, volkeren, etc. Dat is namelijk een racistische gedachtengang, zoals hier duidelijk wordt geïllustreerd: liever wringen we ons in duizend bochten om de Grieks/latijnse herkomst van het toponiem Niger aannemelijk te maken, dan ons te verdiepen in de locale talen en toe te geven dat naamgeving in Afrika hetzelfde patroon volgt als in de rest van de wereld, omdat de mensen die er wonen net als jij en ik zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2019 02:53 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ik neem er ook aanstoot aan, of is het tegenwoordig normaal om met racistische termen te gooien?
Uit de Engelse Wikipedia blijkt dar het een endoniem is.quote:Op vrijdag 6 december 2019 21:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hebben ze zelf die rivier zo genoemd dan?Ik dacht dat het een naam was die wij er aan gaven.
Vertaling:
Is het een endoniem? Ik dacht dat het een exoniem was.
Waar Niger vandaan komt is een onderonsje tussen jullie, niemand hier neemt aanstoot aan de naam van de rivier.quote:Op zaterdag 7 december 2019 04:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je aanstoot neemt aan het heersende idee dat alleen blanke overheersers namen hebben gegeven aan plaatsen, volkeren, etc. Dat is namelijk een racistische gedachtengang, zoals hier duidelijk wordt geïllustreerd: liever wringen we ons in duizend bochten om de Grieks/latijnse herkomst van het toponiem Niger aannemelijk te maken, dan ons te verdiepen in de locale talen en toe te geven dat naamgeving in Afrika hetzelfde patroon volgt als in de rest van de wereld, omdat de mensen die er wonen net als jij en ik zijn.
Die bedoeling wordt door woordkeus onderstreept.
Welnee. De nieuwsgierigheid wordt puur opgewekt door het feit dat de traditionele westerse vom van de riviernaam overeenkomt met het Latijnse woord voor "zwart" in combinatie met het feit dat de inwoners van sub-Sahara-Afrika historisch als "negers" bekendstaan. Waarschijnlijk heb je dan te maken met toeval, maar je ziet dat die vormoveenkomst aanleiding geeft tot misvattingen. Na controle blijkt er inderdaad, zoals verwacht, geen rechtstreeks verband te zijn (oudere vormen zijn Nigeir, Neigir en Nigir), waarbij de mogelijkheid wordt opengelaten dat de moderne schrijfwijze Niger volksetymologisch beïnvloed is door de associatie met het Latijnse woord voor zwart.quote:Op zaterdag 7 december 2019 04:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je aanstoot neemt aan het heersende idee dat alleen blanke overheersers namen hebben gegeven aan plaatsen, volkeren, etc. Dat is namelijk een racistische gedachtengang, zoals hier duidelijk wordt geïllustreerd: liever wringen we ons in duizend bochten om de Grieks/latijnse herkomst van het toponiem Niger aannemelijk te maken, dan ons te verdiepen in de locale talen en toe te geven dat naamgeving in Afrika hetzelfde patroon volgt als in de rest van de wereld, omdat de mensen die er wonen net als jij en ik zijn.
Die bedoeling wordt door woordkeus onderstreept.
quote:Op zaterdag 7 december 2019 02:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Kijk, een allochtoon die vindt dat wij onszelf 'blank' zijn gaan noemen, omdat dat er diverse positieve betekenissen aan het woord 'blank' worden toegedicht.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lands-woord-a3982995
quote:Deze heldhaftige jihad voor de term ‘neger’
Nikker is racistisch. Roetmop, katoenplukker en zwartjoekel ook. Gewoon niet leuk.quote:Op zaterdag 7 december 2019 02:53 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |