FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Diesel van Makro vs "A-Merken".
TurboPowerwoensdag 4 december 2019 @ 19:22
Beste mensen,

In mijn vorige auto Audi B7 3.0 TDI tankte ik ESSO diesel en dat beviel goed, die van BP ook, soms gooide ik wat premium diesel om alles "schoon te blazen".

Nu de omstandigheden en portemonee dunner wordt rij ik een Franse auto met 1.5 DCI motor, ook een diesel en ik vroeg mij af is zo'n goedkopere Makro diesel net zo zuinig als diesel van ESSO of ander premium merk?

Ja, ik kan wel gaan testen, maar ik heb nooit een gevoel, dus ik vraag het aan jullie specialisten.
Dirk_Teurwoensdag 4 december 2019 @ 19:29
In mijn 1.800 kg wegende duitser
SPOILER
Opel Vivaro, niet vooruit te branden
heb ik 1 keer de diesel van de Makro geprobeerd. Normaal gooi ik de tank vol bij de lokale BP (momenteel 17 cent goedkoper dan de gemiddelde landelijke adviesprijs. Ik kan niet zeggen dat ik verschil heb opgemerkt.
Ferwoensdag 4 december 2019 @ 19:33
Ach de basis is dezelfde diesel als bij de A merken. Missen alleen wat hulpstoffen voor schoonmaken van de motor.
leolinedancewoensdag 4 december 2019 @ 19:35
Audi B7? Nooit van gehoord.
Snowballedwoensdag 4 december 2019 @ 19:40
Met een rolletje tape alle naden en kieren afplakken en alle overbodige zooi uit je auto kwakken is de beste optie..
Wat is je bandenspanning op dit moment en hoe zijn de wiellagers?

Het merk brandstof maakt geen hol verschil in tegenstelling wat veel mensen denken en hun overtuiging is.. en schoonbranden is iets wat tussen je oren zit.. Gooi dan maar gewoon een paar liter benzine door de diesel.. kan geen kwaad, en werkt prima..

Dat gebeurd in de winter in alle koudere landen tegen het vlokken van de diesel bij extreem lage temperaturen..
In NL heb je ook gewoon zomer en winterbrandstof aan elke pomp.. merk je niets van..

Premium is een goed gevoel wat je koopt.. verder niets..
Merken zoals makro, die niet aan marketing doen kunnen altijd goedkoper.. je betaald voor marketing of je betaald er niet voor..
De "waar" die je koopt verschilt niet..
Ferwoensdag 4 december 2019 @ 19:45
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:40 schreef Snowballed het volgende:
Met een rolletje tape alle naden en kieren afplakken en alle overbodige zooi uit je auto kwakken is de beste optie..
Wat is je bandenspanning op dit moment en hoe zijn de wiellagers?

Het merk brandstof maakt geen hol verschil in tegenstelling wat veel mensen denken en hun overtuiging is.. en schoonbranden is iets wat tussen je oren zit.. Gooi dan maar gewoon een paar liter benzine door de diesel.. kan geen kwaad, en werkt prima..

Dat gebeurd in de winter in alle koudere landen tegen het vlokken van de diesel bij extreem lage temperaturen..
In NL heb je ook gewoon zomer en winterbrandstof aan elke pomp.. merk je niets van..
Benzine @2000 bar, dat zal de hogedrukpomp leuk vinden.
Snowballedwoensdag 4 december 2019 @ 19:52
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Benzine @:2000 bar, dat zal de hogedrukpomp leuk vinden.
Niks benzine.. volle tank diesel.. met een paar liter benzine..

Dus een mengsel.. Benzine zelf heeft geen smering itt diesel

En ja motoren die niets meer kunnen hebben omdat ze kut gebouwd zijn om maar zuinig te zijn is iets wat je zelf koopt.. Ik hoef geen zuigerveren zonder wrijving die zo dun zijn dat ze bij montage in de fabriek al te ver heen zijn om lang mee te kunnen..

[ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 04-12-2019 20:04:37 ]
-niemand-woensdag 4 december 2019 @ 20:35
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:40 schreef Snowballed het volgende:
Met een rolletje tape alle naden en kieren afplakken en alle overbodige zooi uit je auto kwakken is de beste optie..
Wat is je bandenspanning op dit moment en hoe zijn de wiellagers?

Het merk brandstof maakt geen hol verschil in tegenstelling wat veel mensen denken en hun overtuiging is.. en schoonbranden is iets wat tussen je oren zit.. Gooi dan maar gewoon een paar liter benzine door de diesel.. kan geen kwaad, en werkt prima..

Dat gebeurd in de winter in alle koudere landen tegen het vlokken van de diesel bij extreem lage temperaturen..
In NL heb je ook gewoon zomer en winterbrandstof aan elke pomp.. merk je niets van..

Premium is een goed gevoel wat je koopt.. verder niets..
Merken zoals makro, die niet aan marketing doen kunnen altijd goedkoper.. je betaald voor marketing of je betaald er niet voor..
De "waar" die je koopt verschilt niet..
Moet je doen ja, paar liter benzine bij een commonrail systeem doen :')

Dan kan TS meteen door naar de garage om even een paar duizendjes af te tikken :'(
Notorious_Roywoensdag 4 december 2019 @ 20:38
Ik tank al zeven jaar bij Makro en er is echt 0,0 verschil met andere soorten. Zelfs nu alles E10 is rijdt mijn auto nog steeds 1 op 15 gemiddeld. Dat gaat dan weliswaar over benzine, maar voor Diesel maakt het ook niet uit.

Makro is de goedkoopste in de regio en de kwaliteit is hetzelfde. Gewoon doen.
Infintiwoensdag 4 december 2019 @ 22:07
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 20:35 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Moet je doen ja, paar liter benzine bij een commonrail systeem doen :')

Dan kan TS meteen door naar de garage om even een paar duizendjes af te tikken :'(
Wat kortzichtig, je HD pomp gaat echt niet naar de klote als je 1.5 liter benzine op een volle tank van 50 liter mengt. Hoewel het natuurlijk totaal niet nodig is met de temperaturen hier en voor het vermogen van je auto zou het ook geen verschil maken.
ACT-Fwoensdag 4 december 2019 @ 22:09
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:40 schreef Snowballed het volgende:
Gooi dan maar gewoon een paar liter benzine door de diesel.. kan geen kwaad, en werkt prima..
Klopt, maar als je petroleum of kerosine kan krijgen heeft dat de voorkeur.
Snowballedwoensdag 4 december 2019 @ 22:40
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:07 schreef Infinti het volgende:

[..]

Wat kortzichtig, je HD pomp gaat echt niet naar de klote als je 1.5 liter benzine op een volle tank van 50 liter mengt. Hoewel het natuurlijk totaal niet nodig is met de temperaturen hier en voor het vermogen van je auto zou het ook geen verschil maken.
Het ging over schoonbranden van de motor.. (wat op zich al onzin is) en dat dat met premium brandstof zou gebeuren (wat dus ook onzin is)
En dat als je dat zou willen prima met benzine door de diesel kan bereiken, immers is de verbrandingstemperatuur wat hoger en de benzine verschraalt het totale mengsel zodat het schoner zal worden..

Een diesel moet je helemaal niet schoon willen hebben.. dieseltechniek heeft van zichzelf smering nodig in de vorm van een vettig filmpje op de onderdelen.. die smerende eigenschap zit in diesel om die reden..
Vandaar dat je inderdaad niet veel meer dan een paar liter op een tank moet doen

Voor het vermogen maakt het geen hol uit idd.. Volgens mij regelt een motor met HD pomp zn eigen mengsel ook gewoon, dus is daarmee geen vermogenswinst te krijgen..

Bij extreem winterse temperaturen aan de pomp al bijmengen was als voorbeeld dat het geen onzin en doodnormaal is.. Hier in NL is dat nooit nodig inderdaad..
Snowballedwoensdag 4 december 2019 @ 22:41
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Klopt, maar als je petroleum of kerosine kan krijgen heeft dat de voorkeur.
Wat is het verschil tussen petroleum en kerosine? En waarom heeft dat de voorkeur?
* Snowballed heeft Yamaha p250 bb
ACT-Fwoensdag 4 december 2019 @ 23:09
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 22:41 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen petroleum en kerosine? En waarom heeft dat de voorkeur?
* Snowballed heeft Yamaha p250 bb
Het grootste verschil is de accijns :+ Petroleum en kerosine zijn feitelijk identiek, met als verschil dat het laatste voor vliegtuigen wordt gebruikt waarin additieven zijn verwerkt om bevriezing/vlokken te voorkomen op grote hoogte. Petroleum heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen als diesel als het gaat om zelfontbranding (cetaangetal) bij hoge druk waar het principe van een dieselmotor op gebaseerd is. Het verschil is dat petroleum schraler is dan diesel. Omdat de smering van de brandstofpomp in nagenoeg alle diesels door de brandstof gebeurt is het van belang dat de brandstof niet te schraal is omdat er anders te weinig smering is waardoor er meer slijtage ontstaat. Petroleum is goed verkrijgbaar bij landbouwbedrijven. Voor kerosine moet je connecties hebben bij vliegtuigbezitters. Benzine is nog schraler dan petroleum en heeft een lager cetaangetal waardoor de brandstofeigenschappen minder goed zijn voor een diesel. Oude indirect ingespoten diesels zijn minder kieskeurig, maar bij moderne diesels zou ik toch de voorkeur aan petroleum geven als je diesel wil verdunnen bij winterse omstandigheden.
Snowballedwoensdag 4 december 2019 @ 23:46
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 23:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het grootste verschil is de accijns :+ Petroleum en kerosine zijn feitelijk identiek, met als verschil dat het laatste voor vliegtuigen wordt gebruikt waarin additieven zijn verwerkt om bevriezing/vlokken te voorkomen op grote hoogte. Petroleum heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen als diesel als het gaat om zelfontbranding (cetaangetal) bij hoge druk waar het principe van een dieselmotor op gebaseerd is. Het verschil is dat petroleum schraler is dan diesel. Omdat de smering van de brandstofpomp in nagenoeg alle diesels door de brandstof gebeurt is het van belang dat de brandstof niet te schraal is omdat er anders te weinig smering is waardoor er meer slijtage ontstaat. Petroleum is goed verkrijgbaar bij landbouwbedrijven. Voor kerosine moet je connecties hebben bij vliegtuigbezitters. Benzine is nog schraler dan petroleum en heeft een lager cetaangetal waardoor de brandstofeigenschappen minder goed zijn voor een diesel. Oude indirect ingespoten diesels zijn minder kieskeurig, maar bij moderne diesels zou ik toch de voorkeur aan petroleum geven als je diesel wil verdunnen bij winterse omstandigheden.
Is dus geen verschil.. Ik dacht ook altijd dat het verschillende dingen waren toen ik dat uitzocht, die tweetakt buitenboord motor loopt dus op zowel tweetakt brandstof (super met tweetaktolie) als ook op pure "kerosine" zoals op de tank staat, dus ik dacht dat er raketbrandstof in moest.. :')
Gewoon petroleum dus.. smeert genoeg om op te lopen.. (zelfde spul als waar turbinemotoren op draaien en in de kachel gaat)
Hij moet wel starten op benzine dus voor het uitzetten weer terug omschakelen naar benzine zodat de carburateurs weer vol zitten..

Lang verhaal kort: Met peut stook je de motor niet schoon en peut helpt nul tegen vlokken van diesel vandaar dat peut ook additieven tegen vlokken nodig heeft..
Benzine bij diesel mengen is de keuze om die twee doelen te kunnen bereiken..

[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 04-12-2019 23:54:13 ]
ACT-Fwoensdag 4 december 2019 @ 23:54
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 23:46 schreef Snowballed het volgende:
Met peut stook je de motor niet schoon en peut helpt nul tegen vlokken van diesel vandaar dat peut ook additieven tegen vlokken nodig heeft..
In geval van een vliegtuig kun je met temperaturen tot wel -70 te maken krijgen hè. Vanzelfsprekend dat er dan additieven nodig zijn. Het bijmengen van petroleum in diesel helpt wel degelijk tegen vlokken bij lage temperaturen, maar dat zal in Nederland over het algemeen niet minder dan -20 worden.
Snowballedwoensdag 4 december 2019 @ 23:59
quote:
11s.gif Op woensdag 4 december 2019 23:54 schreef ACT-F het volgende:

[..]

In geval van een vliegtuig kun je met temperaturen tot wel -70 te maken krijgen hè. Vanzelfsprekend dat er dan additieven nodig zijn. Het bijmengen van petroleum in diesel helpt wel degelijk tegen vlokken bij lage temperaturen, maar dat zal in Nederland over het algemeen niet minder dan -20 worden.
Petroleum met additieven zal wel helpen ja... Maarja additieven zonder peut in de diesel mikken kan dan ook.. het is niet de peut die die werking heeft..
En schoonbranden doet het er niet van

In rusland is -55 vrij normaal.. maar ook in polen en het oosten van duitsland is het soms een paar dagen koud genoeg om diesel te laten vlokken

Stukje wiki:

Meestal heeft zomerdiesel een cold filter plugging point (CFPP) van tussen 0 en -10 °C, afhankelijk van de locatie. Met verwarmde brandstoffilters blijft deze diesel ook bruikbaar bij lagere temperaturen. In het najaar gaat men over op diesel met een lagere CFPP, en vervolgens op echte winterdiesel, die een CFPP van -10 tot -25 °C, afhankelijk van de locatie. Arctische winterdiesel heeft een CFPP tot beneden -40 °C in Canada, in Rusland zelfs tot -50 °C.

Een probleem voor vrachtwagenchauffeurs is dat deze grote dieseltanks van 1.000 liter hebben, waardoor men op diesel rijdt uit een warmer gebied, en die diesel gaat kristalliseren in koudere gebieden. Dit is een veel voorkomend probleem op ritten van de Verenigde Staten naar Canada. Daarnaast wordt in de koude delen van de Verenigde Staten vaak winterdiesel verkocht die niet geschikt is voor de lage temperaturen ter plekke. In Canada speelt dit probleem niet omdat de Canadese winterdiesel een lager CFPP heeft dan in de Verenigde Staten. Veel Canadese chauffeurs die in het noorden van de Verenigde Staten rijden tanken daarom winterdiesel in Canada, ondanks de hogere brandstofprijzen.
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 12:25
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2019 23:59 schreef Snowballed het volgende:
Petroleum met additieven zal wel helpen ja... Maarja additieven zonder peut in de diesel mikken kan dan ook.. het is niet de peut die die werking heeft..
En schoonbranden doet het er niet van
Schoonbranden doe je met je rechtervoet :P Het gaat me vooral om de viscositeit die bij diesel rond de 5 centistoke (cSt) ligt. Petroleum is uit mijn hoofd c.a. 1,5 cSt. Bij koude weersomstandigheden kan de brandstofpomp moeite hebben met het verstouwen van de dikke diesel. In dat geval kun je verdunnen met een ander brandstof. Benzine kan, maar is niet goed voor je cetaangetal. Vandaar de voorkeur voor petroleum.
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 15:21
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2019 12:25 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Schoonbranden doe je met je rechtervoet :P Het gaat me vooral om de viscositeit die bij diesel rond de 5 centistoke (cSt) ligt. Petroleum is uit mijn hoofd c.a. 1,5 cSt. Bij koude weersomstandigheden kan de brandstofpomp moeite hebben met het verstouwen van de dikke diesel. In dat geval kun je verdunnen met een ander brandstof. Benzine kan, maar is niet goed voor je cetaangetal. Vandaar de voorkeur voor petroleum.
Diesel word niet dik...

Diesel gaat eerst vlokken en daarna over in gel-achtige substantie.. De vlokken verstoppen de filters al voor dat stadium..
Er komt dus nooit "dikke" diesel in een brandstofpomp
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 15:43
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 15:21 schreef Snowballed het volgende:

Diesel word niet dik...

Diesel gaat eerst vlokken en daarna over in gel-achtige substantie.. De vlokken verstoppen de filters al voor dat stadium..
Er komt dus nooit "dikke" diesel in een brandstofpomp
De viscositeit neemt toe naarmate de temperatuur daalt. Ik heb het meegemaakt dat de auto niet vooruit te branden was. Na het tanken van 2 à 3 liter benzine (bij gebrek aan petroleum) ging het al een stuk beter.
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 16:00
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2019 15:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De viscositeit neemt toe naarmate de temperatuur daalt. Ik heb het meegemaakt dat de auto niet vooruit te branden was. Na het tanken van 2 à 3 liter benzine (bij gebrek aan petroleum) ging het al een stuk beter.
Gooi maar een liter diesel in de vriezer.. die vlokt, gaat over in gelsubstantie of blijft gewoon net zo vloeibaar als bij 20+

Olie word dikker en dunner afhankelijk van de temperatuur.. diesel niet..
fathankdonderdag 5 december 2019 @ 16:25
Ook bij de Esso heb je niet overal dezelfde diesel. Er was 1 tankstation waar ik structureel 50km minder ver kwam op een tank dan bij andere tankstations.
Sounddragondonderdag 5 december 2019 @ 16:26
Mijn auto proeft zéker wel verschil, tijdje best veel 'gezeik' gehad met stotteren en vervelend doen in bepaalde situaties. Mijn merkspecialist zei dat het aan de grenzeloze kwaliteit van de Tinq en eigen merk diesel kwam, en toen ik er voor de hell of it een paar keer Schelp in had gegooid verdwenen de problemen ook als sneeuw voor de zon. En ik merk ook dat hij echt wel iets soepeler loopt op merkpeut.

Soms ontkom ik niet aan een tankje rommel, maar ik prefereer echt wel merkbrandstof tegenwoordig.
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 17:00
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 16:00 schreef Snowballed het volgende:

Olie word dikker en dunner afhankelijk van de temperatuur.. diesel niet..
Wat denk je dat diesel is dan? _O-
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 17:44
quote:
10s.gif Op donderdag 5 december 2019 17:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat denk je dat diesel is dan? _O-
Laat maar zien dat diesel dikker is bij lage temperaturen dan..
Beetje onzin als feiten verkondigen en dan grappig gaan lopen doen :')
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 17:52
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
Mijn auto proeft zéker wel verschil, tijdje best veel 'gezeik' gehad met stotteren en vervelend doen in bepaalde situaties. Mijn merkspecialist zei dat het aan de grenzeloze kwaliteit van de Tinq en eigen merk diesel kwam, en toen ik er voor de hell of it een paar keer Schelp in had gegooid verdwenen de problemen ook als sneeuw voor de zon. En ik merk ook dat hij echt wel iets soepeler loopt op merkpeut.

Soms ontkom ik niet aan een tankje rommel, maar ik prefereer echt wel merkbrandstof tegenwoordig.
Beetje vreemd dat niemand er last van heeft, en dat een specialist het niet gewoon oplost of een oorzaak kan benoemen.. Geen merk heeft problemen, en dan zou het net bij jouw auto aan het merk brandstof liggen..

Als het bij ieder zelfde merk/model zo zou zijn dan was dat wel bekend..

Waarschijnlijk had je algen/bacteriegroei in de tank en zijn die opgelost door een additief..
Ga maar naar een testbank.. je auto heeft er geen halve pk meer om..
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 17:57
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 17:44 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Laat maar zien dat diesel dikker is bij lage temperaturen dan..
Beetje onzin als feiten verkondigen en dan grappig gaan lopen doen :')
Dit méén je niet. Heb jij echt niet opgelet bij natuurkunde? Zoeken op internet staat je vrij.
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 18:03
quote:
11s.gif Op donderdag 5 december 2019 17:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dit méén je niet. Heb jij echt niet opgelet bij natuurkunde? Zoeken op internet staat je vrij.
Ja hahaha

Doei...
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 18:08
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 18:03 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja hahaha

Doei...
Ja hahaha :D

Helder licht :')
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 18:10
quote:
10s.gif Op donderdag 5 december 2019 18:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ja hahaha :D

Helder licht :')
Ga jij nou maar naar ONZ met je "dikke diesel" en peut gelul.. :W
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 18:11
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 18:10 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ga jij nou maar naar ONZ met je "dikke diesel" en peut gelul.. :W
Ga zelf naar ONZ met je viscositeit blijft gelijk ongeacht temperatuur gelul :W
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 18:13
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 18:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ga zelf naar ONZ met je viscositeit blijft gelijk ongeacht temperatuur gelul :W
Ik heb hier keurig beschreven hoe het werkt.. Lees het nog maar eens terug want blijkbaar snap je er nog steeds geen hol van of loop je te trollen om de aandacht van je stupide stellingen af te leiden
ACT-Fdonderdag 5 december 2019 @ 18:14
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 18:13 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik heb hier keurig beschreven hoe het werkt.. Lees het nog maar eens terug want blijkbaar snap je er nog steeds geen hol van of loop je te trollen om de aandacht van je stupide stellingen af te leiden
Je bent zelf aan het trollen door te stellen dat diesel geen olie is. Dan snap je het niet helemaal.
Snowballeddonderdag 5 december 2019 @ 18:15
:O
YoshiBignosedonderdag 5 december 2019 @ 21:21
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 16:00 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Gooi maar een liter diesel in de vriezer.. die vlokt, gaat over in gelsubstantie of blijft gewoon net zo vloeibaar als bij 20+

Olie word dikker en dunner afhankelijk van de temperatuur.. diesel niet..
Als het overgaat in een gelsubstantie dan wordt het toch dikker? Volgens mij zijn er ook landen waar ze speciale winter diesel hadden.
Snowballedvrijdag 6 december 2019 @ 02:21
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 21:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als het overgaat in een gelsubstantie dan wordt het toch dikker? Volgens mij zijn er ook landen waar ze speciale winter diesel hadden.

Het kristalliseert... je noemt sneeuw ook geen dik water
En verder zou ik even teruglezen.. eea is al voorbij gekomen
ACT-Fvrijdag 6 december 2019 @ 23:58
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 21:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als het overgaat in een gelsubstantie dan wordt het toch dikker? Volgens mij zijn er ook landen waar ze speciale winter diesel hadden.

Klopt helemaal. Diesel bestaat uit koolwaterstoffen van verschillende lengtes die ieder een eigen smeltpunt hebben. Om die reden is er geen scherp overgangspunt van vloeibaar naar vast zoals bij water. Het vlokken van diesel is de paraffine die begint te stollen die in diesel zit opgelost. Als dat proces eenmaal begonnen is gaat de paraffine al snel kristalliseren. Dat proces is alleen te stoppen door weer te verwarmen. Benzine (of thinner) is een prima oplosmiddel voor paraffine, maar zal nadat het kristallisatieproces is begonnen weinig zoden aan de dijk zetten als de benzine slechts een klein aandeel heeft in een tank diesel. Het is alleen nuttig als preventief middel voordat het kristallisatieproces in gang is gezet. Het is dus zaak om bij lage temperaturen de viscositeit laag te houden. Benzine is een mogelijkheid, maar heeft een te laag cetaangetal waardoor het niet bevorderlijk is voor het zelfontbrandingsproces. Om die reden is het beter om petroleum te gebruiken. Je hebt naar verhouding meer petroleum nodig dan benzine, maar het cetaangetal blijft daardoor wel beter op peil.
Sounddragonzondag 8 december 2019 @ 01:47
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2019 17:52 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Beetje vreemd dat niemand er last van heeft, en dat een specialist het niet gewoon oplost of een oorzaak kan benoemen.. Geen merk heeft problemen, en dan zou het net bij jouw auto aan het merk brandstof liggen..

Als het bij ieder zelfde merk/model zo zou zijn dan was dat wel bekend..

Waarschijnlijk had je algen/bacteriegroei in de tank en zijn die opgelost door een additief..
Ga maar naar een testbank.. je auto heeft er geen halve pk meer om..
Wel eens van additieven gehoord?

Er zit gewoon verschil in kwaliteit.

Waarschijnlijk, zit je gewoon uit je nek te zwammen, ik rijd 3 tanken brandstof op per week, en ik rijd hem met regelmaat leeg tot op 60 - 70 kilometer rijbereik (3 liter over ofzo), of houden die algen dan even hun adem in tot er nieuwe diesel bij komt? Als ik algen heb, krijg ik flowprblemen, en dat heb je met mijn kilometrages rap zat door, verstopte filters enzo.
slechte kwaliteit brandstof slaat aan, en met name op de injectoren, gaatjes gaan verstoppen, nevel niet mer goed, verbranding ruk, vervelende motor.

Injectors laten reinigen, betere brandstof gaan tanken, probleem weg.

Of groeien die algen ook in je injectoren?
Sounddragonzondag 8 december 2019 @ 01:52
Vroeger, gooide je op een tank een literttje of 5 benzine rbij als het vroor, teen het vlokken idd, maar tegenwoordig voegt de raffinaderij al iets toe wat dat tegengaat, omdat moderne dieselbrandstofpompen niet tegen die benzine kunnen. De pomp levert dus inderdaad een soort 'winterversie' en benzine erbij mikken is dus onnodig, en tevens ernstig af te raden als je geen akelige garagerekeningen wenst.
Snowballedzondag 8 december 2019 @ 08:42
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2019 01:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wel eens van additieven gehoord?

Er zit gewoon verschil in kwaliteit.

Waarschijnlijk, zit je gewoon uit je nek te zwammen, ik rijd 3 tanken brandstof op per week, en ik rijd hem met regelmaat leeg tot op 60 - 70 kilometer rijbereik (3 liter over ofzo), of houden die algen dan even hun adem in tot er nieuwe diesel bij komt? Als ik algen heb, krijg ik flowprblemen, en dat heb je met mijn kilometrages rap zat door, verstopte filters enzo.
slechte kwaliteit brandstof slaat aan, en met name op de injectoren, gaatjes gaan verstoppen, nevel niet mer goed, verbranding ruk, vervelende motor.

Injectors laten reinigen, betere brandstof gaan tanken, probleem weg.

Of groeien die algen ook in je injectoren?
Je bent de enige met stotterproblemen... geen enkel ander zelfde type heeft er last van.. is geen algemeen bekend probleem
Ga lekker nog wat meer onzin verkondigen en lopen opscheppen kerel...

Je hebt geen idee waar je over lult.. je monteur kan geen oorzaak benoemen..
En dan loop ik uit mn nek te zwammen.. iek vin helemaal mooi _O-

Kijk dat je graag mercedes rijd en shell tankt.. helemaal prima.. maar dat hangt gewoon tussen je oren..
Geen enkele noodzaak..En ook geen enkele reden voor.. Je lult het enkel voor jezelf goed..

De ene keer heb je verstopte gaatjes.. en de andere keer ligt het aan de filters.. Wat is het nou?
Als je filters werken krijg jij geen verstopte gaatjes.. kun je hoog of laag beweren dat het wel zo is..

[ Bericht 4% gewijzigd door Snowballed op 08-12-2019 08:51:28 ]
Sounddragonzondag 8 december 2019 @ 09:13
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2019 08:42 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je bent de enige met stotterproblemen... geen enkel ander zelfde type heeft er last van.. is geen algemeen bekend probleem
Ga lekker nog wat meer onzin verkondigen en lopen opscheppen kerel...

Je hebt geen idee waar je over lult.. je monteur kan geen oorzaak benoemen..
En dan loop ik uit mn nek te zwammen.. iek vin helemaal mooi _O-

Kijk dat je graag mercedes rijd en shell tankt.. helemaal prima.. maar dat hangt gewoon tussen je oren..
Geen enkele noodzaak..En ook geen enkele reden voor.. Je lult het enkel voor jezelf goed..

De ene keer heb je verstopte gaatjes.. en de andere keer ligt het aan de filters.. Wat is het nou?
Als je filters werken krijg jij geen verstopte gaatjes.. kun je hoog of laag beweren dat het wel zo is..
Je bent zo druk met om je heen meppen dat het begrijpend lezen erbij inschiet he? :D _O-
Ferzondag 8 december 2019 @ 09:23
Een simpel voorbeeld: Onze overheid verplicht het bijmengen van Bio-brandstof door de verkopers. Die rommel krijg je er altijd bij.

Daarnaast bestaat elke brandstof zelf uit dikkere of dunnere koolwaterstoffen die beter of slechter verbranden.

Dus het toevoegen van wat hulpstoffen, die het residue van die slechtere componenten oplossen/inkapselen en afvoeren is zeker nuttig.
Snowballedzondag 8 december 2019 @ 09:36
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2019 09:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je bent zo druk met om je heen meppen dat het begrijpend lezen erbij inschiet he? :D _O-
Je was in de veronderstelling dat ik serieus op je post reageerde?
Neuh.. dat kan ik wel doen.. maar ik heb niet zoveel zin in dit toontje..
Sounddragonzondag 8 december 2019 @ 09:41
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2019 09:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je was in de veronderstelling dat ik serieus op je post reageerde?
Neuh.. dat kan ik wel doen.. maar ik heb niet zoveel zin in dit toontje..
Ja, want we zitten hier niet in ONZ ^O^