abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190180178
Ik moet voor mijn overleden tante een erfbelasting formulier invullen.

Een van de vragen is:
“Had de overledene een schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner”.

Inderdaad, die schuld is er want mijn oom overleed 2 jaar eerder en mijn tante was nog de kindsdelen van die erfenis verschuldigd aan de 6 erfgenamen.

De te verdelen erfenis van mijn oom was indertijd vastgesteld op 373.720
De voor elk kind indertijd door mijn tante betaalde erfbelasting was 2.363
Het erfdeel van elk van de kinderen was vastgesteld op (1/7 * 373.720) is 53.389
De af te trekken waarde wettelijke boedelverdeling was per kind 9.611
De totale verkrijging was per kind vastgesteld op 43.788

Wat is nu de op te geven schuld van mijn tante "aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner"?
  Moderator vrijdag 29 november 2019 @ 09:21:18 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_190180646
Is dit voor huiswerk?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_190180793
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 november 2019 09:21 schreef Renesite het volgende:
Is dit voor huiswerk?
Neen, dit is "real live".
Ik realiseer mij dat de vraag een beetje schools overkomt..(zal wel met mijn onderwijsachtergrond te maken hebben)
pi_190183850
6 maal 43.788 ??

Geen idee hoe het zit met de erfbelasting die betaald is door je tante.

OVerigens is je openings zin nogal meh

Erfbelasting moeten de ontvangende partijen betalen -normalieter- en moeten zij ook aangifte doen van hun deel. wat je hier probeerd te doen is het totale vermogen van de tante vast te stellen.

Aangenomen dat het stel in gemeenschap getrouwd was en in afgelopen 2 jaar niks in vermogen gewijzigd is....
Het vermogen van de tante is:
Eigendom van alles: 2 * 373720
Min schuld aan kinderen door eerdere erfenis: 6 * 43788
Vermogen excl eventuele andere schulden: 484.712
Nogmaals af: verdere afschrijving van de inboedel (of bij als ze net alles nieuw gekocht heeft)
Nog te erfen PP: 484.712 / 6 = 80.785 euro
af te dragen belasting: ~6.000 euro

Geldig en gegarandeerd tot zover je mij kan gooien
  vrijdag 29 november 2019 @ 13:28:56 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_190184205
Bel de belastingdienst erfgenamen met dit soort vragen, speciaal nummer met speciale mensen (niet 1e lijns helpdesk geneuzel)

Je kan eventueel ook de vraag direct naar een inspecteur mailen
Dum de dum
pi_190185398
Ik zou dat inderdaad eerst goed navragen alvorens dit in te vullen. Eventueel een accountant met ervaring in erfrecht benaderen. Ik weet niet of je executeur testementair bent, maar dan ben je volgens mij ook aansprakelijk voor het correct afdragen van de erfbelasting. Keer dus niets uit alvorens de belastingdienst akkoord is met de aangifte, of hou een ruim bedrag achter.

De afwikkeling door de belastingdienst duurt ook erg lang, wij wachten al anderhalf jaar op de definitieve afrekening.

Mijn vader had een ervaren accountant als executeur benoemd, er komt gewoon veel bij kijken zodra er iets te erven valt.
pi_190186050
Je zult ook even moeten nagaan hoe het hier met rente zit. Ligt o.a. aan of je oom een testament had en of daar iets in is vastgelegd.
pi_190186472
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2019 15:20 schreef Appeltje het volgende:
Ik zou dat inderdaad eerst goed navragen alvorens dit in te vullen. Eventueel een accountant met ervaring in erfrecht benaderen. Ik weet niet of je executeur testementair bent, maar dan ben je volgens mij ook aansprakelijk voor het correct afdragen van de erfbelasting. Keer dus niets uit alvorens de belastingdienst akkoord is met de aangifte, of hou een ruim bedrag achter.

De afwikkeling door de belastingdienst duurt ook erg lang, wij wachten al anderhalf jaar op de definitieve afrekening.

Mijn vader had een ervaren accountant als executeur benoemd, er komt gewoon veel bij kijken zodra er iets te erven valt.
Ik ben inderdaad executeur testamentair...en ik wil het graag precies weten. Ik dacht zelf dat de vraag voor kenners niet zo ingewikkeld zou zijn maar blijkbaar wel..
pi_190186495
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 16:16 schreef robbietobbie het volgende:
Je zult ook even moeten nagaan hoe het hier met rente zit. Ligt o.a. aan of je oom een testament had en of daar iets in is vastgelegd.
Ik ga me in die rente verdiepen...
pi_190186567
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 13:07 schreef namliam het volgende:
6 maal 43.788 ??

Geen idee hoe het zit met de erfbelasting die betaald is door je tante.

OVerigens is je openings zin nogal meh

Erfbelasting moeten de ontvangende partijen betalen -normalieter- en moeten zij ook aangifte doen van hun deel. wat je hier probeerd te doen is het totale vermogen van de tante vast te stellen.

Aangenomen dat het stel in gemeenschap getrouwd was en in afgelopen 2 jaar niks in vermogen gewijzigd is....
Het vermogen van de tante is:
Eigendom van alles: 2 * 373720
Min schuld aan kinderen door eerdere erfenis: 6 * 43788
Vermogen excl eventuele andere schulden: 484.712
Nogmaals af: verdere afschrijving van de inboedel (of bij als ze net alles nieuw gekocht heeft)
Nog te erfen PP: 484.712 / 6 = 80.785 euro
af te dragen belasting: ~6.000 euro

Geldig en gegarandeerd tot zover je mij kan gooien
Het gaat bij mijn vraag niet om het totale vermogen van mijn tante (dat staat er los van) maar wat ik moet opgeven als het gaat om "de schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner".

[ Bericht 0% gewijzigd door Kroonpennetje op 29-11-2019 17:31:31 ]
pi_190186609
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 13:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Bel de belastingdienst erfgenamen met dit soort vragen, speciaal nummer met speciale mensen (niet 1e lijns helpdesk geneuzel)

Oef, nooit geweten dat je zo'n inhoudelijke vraag ook gewoon aan de helpdesk nabestaanden kon voorleggen of naar een inspecteur kon mailen..ik ga er mee aan de slag.
pi_190186692
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 16:48 schreef Kroonpennetje het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad executeur testamentair...en ik wil het graag precies weten. Ik dacht zelf dat de vraag voor kenners niet zo ingewikkeld zou zijn maar blijkbaar wel..
Het is jullie geld en ik zou daar gewoon gedegen advies voor inwinnen. Zo zijn er ook wat vrijstellingen bijv. als een kind bij leven werd onderhouden door de erflater omdat het kind hulpbehoevend is en zijn er weer andere regels als er geld uit een bv komt. Op belastingdienst.nl is er erg veel informatie te vinden en ook zeer belangrijk actuele informatie.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/

Hou ook de zaken mbt je aansprakelijkheid goed in de gaten.

Succes!
pi_190188307
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 16:55 schreef Kroonpennetje het volgende:

[..]

Het gaat bij mijn vraag niet om het totale vermogen van mijn tante (dat staat er los van) maar wat ik moet opgeven als het gaat om "de schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner".
Is uiteindelijk hetzelfde, de schuld gaat van het te erven vermogen af
pi_190198874
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 18:54 schreef namliam het volgende:

[..]

Is uiteindelijk hetzelfde, de schuld gaat van het te erven vermogen af
Bedoel je te zeggen dat de op te geven schuld waar het het gaat om "de schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner" is: 6 * 43788 ?
pi_190246071
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 16:16 schreef robbietobbie het volgende:
In het testament (opgemaakt in 2010) staat hierover: De geldvorderingen ten laste van mijn echtgenote zullen renteloos zijn.
pi_190246139
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 13:28 schreef Fe2O3 het volgende:

De belastindienst laat weten dat ze niet op individuele vragen kunnen ingaan, men verwijst naar een notaris of een belastingconsulent. Evengoed kreeg ik wel een mooie verwijzing naar hun webpagina over dit onderwerp.

Dit voorbeeld helpt mij een stuk verder.
Abe (67) overlijdt en er is geen testament. Hij is in gemeenschap van goederen getrouwd met Johanneke (66) en ze hebben 1 zoon, Johan. Samen bezaten ze ¤ 500.000.

Doordat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, bestaat de nalatenschap uit ¤ 250.000. Deze nalatenschap bestaat uit 2 gelijke erfdelen van ieder ¤ 125.000: 1 erfdeel van Johanneke en 1 erfdeel van Johan.

De waarde van het vruchtgebruik is dan ¤ 125.000 * 6% * factor 8 = ¤ 60.000. De erfbelasting van Johan wordt berekend over ¤ 125.000 - ¤ 60.000 = ¤ 65.000. Johanneke betaalt erfbelasting over ¤ 125.000 + ¤ 60.000 = ¤ 185.000

Zoon Johan verkrijgt bij het overlijden van zijn vader een vordering op zijn moeder van 125.000, maar wordt zijn erfbelasting berekend over ¤ 65.000. Bij het overlijden van zijn moeder wordt de vordering niet in deze mate afgewaardeerd. Als aan het vermogen niks veranderd is, verkrijgt hij bij het overlijden van moeder ¤ 500.000 - ¤ 125.000 = ¤ 375.000 waarover erfbelasting berekend wordt.

Als ik dit vertaal naar de situatie bij mijn tante:
Bij het overlijden van mijn oom was de te verdelen erfenis 373.720 Euro, de zes kinderen hadden elk een vorderingsrecht van 53.389. Door een correctie voor het vruchtgebruik (6* 9.610) werd de grondslag voor de indertijd te betalen erfbelasting wat minder (die 9.610 mocht voor de berekening van de erfbelasting bij elk kind in mindering worden gebracht op zijn/haar erfdeel). Nu mijn tante is overleden, kunnen we volgens mij de oorspronkelijke vordering van 6* 53.589 opvoeren. Dat zou dus de op te geven schuld zijn van mijn (wijlen) tante "aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner". Denk ik...

[ Bericht 10% gewijzigd door Kroonpennetje op 03-12-2019 11:39:50 ]
pi_190246955
Jou tante zou dan 85+ moeten zijn geweest bij overlijden van je oom.

En ja dat lijkt er dan wel op
pi_190247050
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 12:10 schreef namliam het volgende:
Jou tante zou dan 85+ moeten zijn geweest bij overlijden van je oom.

En ja dat lijkt er dan wel op
Inderdaad, voor haar gold de factor drie
pi_190282209
Mijn tante moest haar OZB belasting over 2019 nog betalen. Kan ik het -volledige bedrag- dat was opgenomen in de beschikking die ze begin begin 2019 (voor haar overlijden) ontving, opnemen als schuld?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kroonpennetje op 05-12-2019 17:28:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')