Neen, dit is "real live".quote:
Ik ben inderdaad executeur testamentair...en ik wil het graag precies weten. Ik dacht zelf dat de vraag voor kenners niet zo ingewikkeld zou zijn maar blijkbaar wel..quote:Op vrijdag 29 november 2019 15:20 schreef Appeltje het volgende:
Ik zou dat inderdaad eerst goed navragen alvorens dit in te vullen. Eventueel een accountant met ervaring in erfrecht benaderen. Ik weet niet of je executeur testementair bent, maar dan ben je volgens mij ook aansprakelijk voor het correct afdragen van de erfbelasting. Keer dus niets uit alvorens de belastingdienst akkoord is met de aangifte, of hou een ruim bedrag achter.
De afwikkeling door de belastingdienst duurt ook erg lang, wij wachten al anderhalf jaar op de definitieve afrekening.
Mijn vader had een ervaren accountant als executeur benoemd, er komt gewoon veel bij kijken zodra er iets te erven valt.
Ik ga me in die rente verdiepen...quote:Op vrijdag 29 november 2019 16:16 schreef robbietobbie het volgende:
Je zult ook even moeten nagaan hoe het hier met rente zit. Ligt o.a. aan of je oom een testament had en of daar iets in is vastgelegd.
Het gaat bij mijn vraag niet om het totale vermogen van mijn tante (dat staat er los van) maar wat ik moet opgeven als het gaat om "de schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner".quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:07 schreef namliam het volgende:
6 maal 43.788 ??
Geen idee hoe het zit met de erfbelasting die betaald is door je tante.
OVerigens is je openings zin nogal meh
Ik moet voor mijn overleden tante een erfbelasting formulier invullen.
Erfbelasting moeten de ontvangende partijen betalen -normalieter- en moeten zij ook aangifte doen van hun deel. wat je hier probeerd te doen is het totale vermogen van de tante vast te stellen.
Aangenomen dat het stel in gemeenschap getrouwd was en in afgelopen 2 jaar niks in vermogen gewijzigd is....
Het vermogen van de tante is:
Eigendom van alles: 2 * 373720
Min schuld aan kinderen door eerdere erfenis: 6 * 43788
Vermogen excl eventuele andere schulden: 484.712
Nogmaals af: verdere afschrijving van de inboedel (of bij als ze net alles nieuw gekocht heeft)
Nog te erfen PP: 484.712 / 6 = 80.785 euro
af te dragen belasting: ~6.000 euro
Geldig en gegarandeerd tot zover je mij kan gooien
Oef, nooit geweten dat je zo'n inhoudelijke vraag ook gewoon aan de helpdesk nabestaanden kon voorleggen of naar een inspecteur kon mailen..ik ga er mee aan de slag.quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Bel de belastingdienst erfgenamen met dit soort vragen, speciaal nummer met speciale mensen (niet 1e lijns helpdesk geneuzel)
Je kan eventueel ook de vraag direct naar een inspecteur mailen
Het is jullie geld en ik zou daar gewoon gedegen advies voor inwinnen. Zo zijn er ook wat vrijstellingen bijv. als een kind bij leven werd onderhouden door de erflater omdat het kind hulpbehoevend is en zijn er weer andere regels als er geld uit een bv komt. Op belastingdienst.nl is er erg veel informatie te vinden en ook zeer belangrijk actuele informatie.quote:Op vrijdag 29 november 2019 16:48 schreef Kroonpennetje het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad executeur testamentair...en ik wil het graag precies weten. Ik dacht zelf dat de vraag voor kenners niet zo ingewikkeld zou zijn maar blijkbaar wel..
Is uiteindelijk hetzelfde, de schuld gaat van het te erven vermogen afquote:Op vrijdag 29 november 2019 16:55 schreef Kroonpennetje het volgende:
[..]
Het gaat bij mijn vraag niet om het totale vermogen van mijn tante (dat staat er los van) maar wat ik moet opgeven als het gaat om "de schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner".
Bedoel je te zeggen dat de op te geven schuld waar het het gaat om "de schuld aan de erfgenamen van haar eerder overleden partner" is: 6 * 43788 ?quote:Op vrijdag 29 november 2019 18:54 schreef namliam het volgende:
[..]
Is uiteindelijk hetzelfde, de schuld gaat van het te erven vermogen af
In het testament (opgemaakt in 2010) staat hierover: De geldvorderingen ten laste van mijn echtgenote zullen renteloos zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2019 16:16 schreef robbietobbie het volgende:
Je zult ook even moeten nagaan hoe het hier met rente zit. Ligt o.a. aan of je oom een testament had en of daar iets in is vastgelegd.
De belastindienst laat weten dat ze niet op individuele vragen kunnen ingaan, men verwijst naar een notaris of een belastingconsulent. Evengoed kreeg ik wel een mooie verwijzing naar hun webpagina over dit onderwerp.quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Bel de belastingdienst erfgenamen met dit soort vragen, speciaal nummer met speciale mensen (niet 1e lijns helpdesk geneuzel)
Je kan eventueel ook de vraag direct naar een inspecteur mailen
Inderdaad, voor haar gold de factor driequote:Op dinsdag 3 december 2019 12:10 schreef namliam het volgende:
Jou tante zou dan 85+ moeten zijn geweest bij overlijden van je oom.
En ja dat lijkt er dan wel op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |