Minister Bruins zegt in een brief aan de Tweede Kamer dat er het afgelopen jaar veel is gedaan, maar erkent ook dat er nog veel moet gebeuren om de wachtlijsten terug te dringen.quote:Wachttijden
Gemiddelde wachttijd voor intake: 41 weken
Totaal aantal wachtenden voor intake: 2820
Na de intake hebben transgenderpersonen nog met veel andere wachtlijsten te maken. Zo is bijvoorbeeld de wachttijd voor een chirurgische ingreep bij het Amsterdam UMC ongeveer 207 weken.
Oh, dat "klopt gewoon niet"?quote:Je bent nu nog gedeeltelijk vrouw en gedeeltelijk man. Dat klopt gewoon niet en daar wil ik vanaf"
Kunnen ze ondertussen ook op de wachtlijst voor de ggz.quote:Op dinsdag 26 november 2019 19:50 schreef Scarface88 het volgende:
Als je de cijfers ziet dat een hoop transgenders achteraf spijt hebben van hun transitie en zelfmoord plegen zou je zeggen focus meer op de mentale problemen van transgenders. Operatie en transitie blijkt vaak niet de oplossing voor hun depressies.
Dit soort hoge verwachtingen kunnen zelfs leiden tot zelfmoord als ze niet uitkomen bij zulke grote ingrepen.quote:Chantal Visser moet dus nog bijna twee jaar wachten op haar operatie. Toch kijkt ze positief naar de toekomst. "Als ik straks volledig vrouw ben, dan ga ik supergelukkig worden. Dan mag ik eindelijk leven zoals ik wil leven."
Dit geldt sowieso voor operaties die je uiterlijk drastisch veranderen. Maagverkleining, Borstcorrecties etc. Je problemen met jezelf en of omgeving verdwijnen niet als sneeuw voor de zon. Goede begeleiding en realistisch zijn is heel belangrijk.quote:Op dinsdag 26 november 2019 19:59 schreef PrayingMantis het volgende:
Misschien is dat ook wel goed, kunnen ze er beter over nadenken, is toch geen kleine ingreep.Je hebt inmiddels ook veel transgenders die spijt van de operatie hebben.
[..]
Dit soort hoge verwachtingen kunnen zelfs leiden tot zelfmoord als ze niet uitkomen bij zulke grote ingrepen.
Precies. Sowieso valt het resultaat vaak tegen. Een maagverkleining of borstcorrecties is meestal wel geslaagd en het beoogde resultaat behaald. Maar transgenders hebben vaak een beeld dat ze na de transitie er uit gaan zien als Pamela Anderson ofzo en dat is een misvatting. Vaak zie je nog steeds duidelijk dat het een kerel is en dan komen de depressies om de hoek kijken. Het is half geslaagd en je kunt niet meer terug.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:07 schreef Ole het volgende:
[..]
Dit geldt sowieso voor operaties die je uiterlijk drastisch veranderen. Maagverkleining, Borstcorrecties etc. Je problemen met jezelf en of omgeving verdwijnen niet als sneeuw voor de zon. Goede begeleiding en realistisch zijn is heel belangrijk.
quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Zijn er dan zo weinig artsen die zich hier mee bezig houden? De aandoening is toch relatief zeldzaam zou je zeggen.
Welke cijfers doel je precies op?quote:Op dinsdag 26 november 2019 19:50 schreef Scarface88 het volgende:
Als je de cijfers ziet dat een hoop transgenders achteraf spijt hebben van hun transitie en zelfmoord plegen zou je zeggen focus meer op de mentale problemen van transgenders. Operatie en transitie blijkt vaak niet de oplossing voor hun depressies.
Wat een hoog percentage zelfbeschadiging! Het is vast erg conservatief en not-doen om te zeggen, maar ik ben erg benieuwd of er bij tegelijkertijd aanwezigheid van psychiatrie ook vergelijkingen gedaan zijn waarin de primaire aandoening in het transgenderschap gelegd is (dus behandeling met hormonen evt OK) versus de primaire aandoening in de psychiatrie (psychotherapie evt pillen). Ik ben zo benieuwd of dat laatste niet betere resultaten geeft!quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:10 schreef mspoez het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Een half procent? Jeezes, dat is echt bizar veel. Wist niet dat er zoveel mensen zich niet op hun gemak voelen in hun lijf/geslacht/paspoort/watdanook.
Maar goed, ik blijf bij de enorme hype die dit is geworden toch altijd weer denken aan die 30 minuten...
En na het kijken hiervan denk ik dan, begin eens met therapie ipv hormonen.
Was laatst een onderzoek dat 70% spijt heeft of depressies en dat de transitie niks heeft opgelost. Zelfmoordpercentage onder transgenders is ook enorm hoog.quote:
Er vindt niet voor niets een uitgebreid traject plaats. O.a. om te kijken of er geen sprake is van psychiatrische aandoeningen, waar andere behandelingen op worden ingezet. Als dat helemaal is doorlopen krijgt men pas groen licht.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:20 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Wat een hoog percentage zelfbeschadiging! Het is vast erg conservatief en not-doen om te zeggen, maar ik ben erg benieuwd of er bij tegelijkertijd aanwezigheid van psychiatrie ook vergelijkingen gedaan zijn waarin de primaire aandoening in het transgenderschap gelegd is (dus behandeling met hormonen evt OK) versus de primaire aandoening in de psychiatrie (psychotherapie evt pillen). Ik ben zo benieuwd of dat laatste niet betere resultaten geeft!
70%? Ik denk dat je in de war bent met iets anders.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:21 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Was laatst een onderzoek dat 70% spijt heeft of depressies en dat de transitie niks heeft opgelost. Zelfmoordpercentage onder transgenders is ook enorm hoog.
Nee hoor. Krijg het alleen niet meer gevonden. Was een artikel van Britse krant.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
70%? Ik denk dat je in de war bent met iets anders.
Nou ik laat hem er niet afhalen, gebruk hem toch alleen om te pissen nogquote:Op dinsdag 26 november 2019 19:43 schreef Scarface88 het volgende:
De wachttijden in de zorg voor transgenderpersonen blijven onverminderd lang. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van minister Bruins van Medische Zorg dat vandaag naar buiten is gekomen. Veel mensen die transgender zijn moeten soms wel anderhalf jaar wachten op een eerste intake-gesprek, en dat heeft veel gevolgen.
Ook blijkt uit het onderzoek dat deze lange wachttijd in toenemende mate leidt tot gevoelens van somberheid en depressie onder de wachtenden. Sommigen hebben zelfs te kampen met suïcidale gedachten die ervoor zorgen dat mensen in een sociaal isolement komen.
Chantal Visser is transgender en herkent zich in het onderzoek. Ze meldde zich in 2016 aan voor een behandeling, maar moest bijna twee jaar wachten op haar intake-gesprek. En ook daarna was het vooral wachten: "Ik kreeg te horen dat de wachtlijst voor de operatie die ik wil honderd weken is. Je wordt daar heel depressief van. Je bent nu nog gedeeltelijk vrouw en gedeeltelijk man. Dat klopt gewoon niet en daar wil ik vanaf"
'Je bent gedeelte man en gedeelte vrouw. Daar wil ik vanaf'
Op dit moment vinden de meeste behandelingen plaats in Amsterdam UMC en het UMCG in Groningen. Wel is de afgelopen jaren het aantal plekken waar transgenderzorg wordt aangeboden toegenomen,
Lisa van Ginneken, voorzitter van Transvisie: "Helaas vertaalt zich dat nog niet in kortere wachttijden en betere zorg. En dat is keihard nodig. Iedereen moet alles op alles zetten om die wachttijd verder terug te dringen. Meer zorgaanbod en eenvoudigere procedures."
[..]
Minister Bruins zegt in een brief aan de Tweede Kamer dat er het afgelopen jaar veel is gedaan, maar erkent ook dat er nog veel moet gebeuren om de wachtlijsten terug te dringen.
Chantal Visser moet dus nog bijna twee jaar wachten op haar operatie. Toch kijkt ze positief naar de toekomst. "Als ik straks volledig vrouw ben, dan ga ik supergelukkig worden. Dan mag ik eindelijk leven zoals ik wil leven."
https://nos.nl/artikel/23(...)-depressief-van.html
Dat komt dan omdat de cijfers niet kloppen, gok ik.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:25 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Nee hoor. Krijg het alleen niet meer gevonden. Was een artikel van Britse krant.
quote:The 2015 U.S. Transgender Survey claims its female respondents regret after surgery to the point of reverting back to the original sex is 11%. Transgender men had a reversion rate of 4%.
quote:It is estimated that the number of detransitioners in 2014 range from less than one per cent to as many as five per cent,[14] but one study suggests it is growing.
Ligt er ook aan hoe ver je terugkijkt natuurlijk. Hierin ben je benieuwd naar de 10-jaars-cijfers.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat komt dan omdat de cijfers niet kloppen, gok ik.
[..]
[..]
Klopt, maar een percentage van 70% komt vooralsnog nergens terug.quote:Op dinsdag 26 november 2019 20:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ligt er ook aan hoe ver je terugkijkt natuurlijk. Hierin ben je benieuwd naar de 10-jaars-cijfers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |