abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192273824

Le voyage dans la lune uit 1902. Volgens mij zie je deze film ook terug in het recentere "Hugo".

Heb me ooit enorm ingelezen in films uit die tijd, maar ben het meeste helaas alweer kwijt. Ik zal eens door m'n watchlist van imdb gaan om te kijken of ik er wat terug kan vinden.
pi_192273902
Verder heel veel goede films gezien, maar ik denk dat 12 angry men op mij toch de meeste indruk heeft gemaakt. Hoe je met zo weinig middelen maar een keigoed verhaal toch anderhalf uur echt op het puntje van je stoel zit.

De boxen van Akira Kurosawa, Alfred Hitchcock en Stanley Kubrick zijn wat mij betreft ook aanraders trouwens, net zoals de dollar-trilogie.
pi_192321014
Dankzij Zweite Deutsche Fernsehen, ook bekend als ZDF of Duitsland 2, heb ik mn jeugd aardig wat oudere films voorbij zien komen. Sommige goed, sommige slecht, sommige zelfs abominabel. Een aantal zijn blijven hangen, vaak vooral omdat niet zo zeer de film, als wel de combinatie van film en muziek bleef hangen.

1. Where Eagles Dare

Hier begon het eigenlijk allemaal, een action vehicle voor Clint Eastwood en Richard Burton. Die sinistere beelden van de Alpen, de scherpe trommels en die donderende drums, en dan ineens de BMW motoren van die Junkers. Het is "maar een actiefilm" maar de muziek van Ron Goodwin máákt er veel meer van dan ie eigenlijk waard is. En ik met mn 6 jarig verstand dacht dat heel Duitsland zo dreigend en gevaarlijk was haha. Het introduceerde me ook in het genre thrillers dat Alistair Mclean schreef

2. For a few dollars more

De Italiaanse cinema was (en ís) bij de Duitse tv nog steeds heel geliefd. Ieder jaar rond hemelvaart is er een compleet weekend vol Italowesterns en op de sterfdag van Bud Spencer (27 juni) zijn er minstens drie zenders die de hele dag alleen maar films van Spencer uitzenden. Lee van Cleef is ook zo'n acteur die aan de Italiaanse filmindustrie zijn carrière te danken heeft. In de VS kreeg hij vanwege zijn wat dreigende voorkomen vaak alleen de schurkenrol. Tot Sergio Leone Van Cleef hem naast Clint Eastwood in For a few dollars more castte. Het is nooit een heel goed idee om midden in een trilogie binnen te vallen, maar ook a Fistful of Dollars en The good, the bad and the ugly waren zeer goed te pruimen. Zeker vanwege de fantastische muziek van Ennio Morricone, die zelfs de vele mindere films die daarna volgden nog van een beetje sjeu kon voorzien

3. Assault on precinct 13

Voor John Carpenter wereldwijd doorbrak met Halloween maakte hij in 1976 de keiharde thriller Assault on precinct 13 over een mini Alamo in een verlaten politiebureau. Met een superklein budget, acteurs die nauwelijks betaald werden (darwin joston kreeg bv een rol omdat ie Carpenters buurman was en toch niks te doen had) en een aantal scenes dat zowel bezoekers als recensenten liet steigeren. De minimalistische soundtrack was echter een schot in de roos: een paar oude synthesizers, een sequencer en een drumcomputer. Plus heel veel geduld aldus Carpenter, want het spul was zo oud dat iedere toon opnieuw geprogrammeerd moest worden.

"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_192323569
30 jaar... Dat is al tot 1990 dus.
Zijn er gigantisch veel.
pi_192533715
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 19:07 schreef Watuntrik het volgende:
Wat is de beste en waarom?. Ik denk dat die niet bestaat er zijn ontelbare goede films gemaakt inmiddels.

Maar:

Marcelino Pan y Vino (Spanje 1955)

https://www.vpro.nl/cinem(...)ino-pan-y-vino~.html

Is zeker een oude ondergesneeuwde aanrader. Het is een vermakelijke en aandoenlijke film met een markant zelfs tikkeltje luguber eind goed al goed twist om over na te denken. In Spanje is dit een al om bekende Cultfilm bij jong en oud.
Mooie film! O+
Ga hem meteen weer eens opzoeken. Wel een van de beste films aller tijden uit Spanje (of er moet er een van Bunuel beter zijn).

Verdere klassiekers:

Van de Amerikaanse (Hollywood)-cinema:

- Casablanca (uiteraard)
- 12 Angry Men

En deze, die nog niet genoemd is en ook wat minder bekend maar wel steen- en steengoed:

Even snel van de Wiki de beschrijving (film en toneelstuk):

Het draait meer om de dialoog dan om de handeling. Alle drie bedrijven spelen zich af in de woonkamer van het appartement in New England van George en Martha, een kinderloos echtpaar van middelbare leeftijd. Volgens de regieaanwijzingen:

"Martha, een grote, luidruchtige vrouw, 52, goed geconserveerd, stevig gebouwd, maar niet mollig. George, haar echtgenoot, mager, met grijzend haar, 46."

Zij zijn vastgelopen in de sleur van hun huwelijk en George is uitgekeken op zijn carrière als hoogleraar geschiedenis. Als uitloop van een feestje komt een jonger stel op bezoek: Nick, een pasbenoemde hoogleraar biologie, en zijn vrouw Honey. Er wordt stevig gedronken en tijdens de nacht ontwikkelt zich sluipenderwijs een beklemmende, giftige ruzie tussen George en Martha, die het andere echtpaar gebruiken om elkaar te kwetsen.

"I swear if you existed I'd divorce you."
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192533816
Maar eigenlijk hou ik meer van de Italiaanse, Franse, Russische en Japanse oude klassiekers. Ik zal binnenkort wel eens wat komen plaatsen. ;)

Maar voor nu volsta ik even met een kort zoethoudertje als tussendoortje:

"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  donderdag 9 april 2020 @ 14:39:47 #107
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192533845
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 12:22 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Gooble Gobble ONE OF US
Oh is dat daar van. :D :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 9 april 2020 @ 14:40:34 #108
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192533860
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 21:47 schreef Solotovski het volgende:
12 angry men _O_
Ja deze vond ik ook goed verder niet heel veel hele oude films gekeken nog.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_192533865
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:32 schreef Salina het volgende:

[..]

En deze, die nog niet genoemd is en ook wat minder bekend maar wel steen- en steengoed:

Even snel van de Wiki de beschrijving (film en toneelstuk):

Het draait meer om de dialoog dan om de handeling. Alle drie bedrijven spelen zich af in de woonkamer van het appartement in New England van George en Martha, een kinderloos echtpaar van middelbare leeftijd. Volgens de regieaanwijzingen:

"Martha, een grote, luidruchtige vrouw, 52, goed geconserveerd, stevig gebouwd, maar niet mollig. George, haar echtgenoot, mager, met grijzend haar, 46."

Zij zijn vastgelopen in de sleur van hun huwelijk en George is uitgekeken op zijn carrière als hoogleraar geschiedenis. Als uitloop van een feestje komt een jonger stel op bezoek: Nick, een pasbenoemde hoogleraar biologie, en zijn vrouw Honey. Er wordt stevig gedronken en tijdens de nacht ontwikkelt zich sluipenderwijs een beklemmende, giftige ruzie tussen George en Martha, die het andere echtpaar gebruiken om elkaar te kwetsen.

"I swear if you existed I'd divorce you."
Een klassieker en kan iedereen ook het fantastische boek aanraden waarop deze film is gebaseerd.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 9 april 2020 @ 14:41:38 #110
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_192533880
Vertigo
Rear window
The Philadelphia Story
Breakfast at Tiffany’s
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_192538570

Otto e Mezzo (Fellini). O+ O+ O+

Kon niet kiezen tussen de trailers, dus beiden maar geplaatst.
pi_192538991
Wat mij betreft een van de beste films:

Rumble Fish (1983)

Regie: Francis Ford Coppola
Muziek: Stewart Copeland

Met o.a.
Matt Dillon
Mickey Rourke
Nicolas Cage
Chris Penn
Diane Lane
Laurence Fishburne
Tom Waits

Coppola vindt dit zelf een van zijn beste films. _O_
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192542902
Ik weet dat hij al genoemd is maar favoriete film viert ondertussen zijn 25ste verjaardag:
pi_192555718
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:56 schreef JayHovah het volgende:
Ik weet dat hij al genoemd is maar favoriete film viert ondertussen zijn 25ste verjaardag:
Leef jij in het verleden?
pi_192557630
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 18:37 schreef catfish het volgende:

[..]

Leef jij in het verleden?
Ik bedoelde 35 jaar...sorry!
pi_192595399
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 18:20 schreef Felixa het volgende:
Wat mij betreft een van de beste films:

Rumble Fish (1983)

Regie: Francis Ford Coppola
Muziek: Stewart Copeland

Coppola vindt dit zelf een van zijn beste films. _O_
Had hem nog nooit gezien kwam ik achter. Dankzij jouw berichtje toch even opgezocht en gekeken. Vind hem aardig, maar ook niet echt meer dan dat. Deed me een beetje aan James Dean en dat soort coming-of-age films denken. Wat ik irritant vond, was dat iedereen hem bleef noemen: Rusty James. In plaats van Rusty. Ik weet niet, maar dat soort kleine dingen kan ik me aan storen. :D
Fotografie was wel bij vlagen erg mooi, en leuk dat Tom Waits meedeed.
Overigens: Diane Lane. O+

Dit was een "onbekender" filmpje van Coppola.
Ik heb een iets onbekender filmpje van die andere Amerikaans-Italiaanse grootmeester, Scorsese:

Als je deze niet kent, zéker opzoeken iedereen. Echt een geweldig filmpje.

Lastig uitleggen waar het over gaat (tja, waar gaat het echt over?), maar zo ongeveer: man is op weg naar een date en onderweg naar haar toe vliegt al zijn geld uit de taxi, waardoor hij niet meer thuis kan komen. Daarom is hij genoodzaakt de hele nacht rond te dwalen in SoHo, alwaar hij steeds de meest vreemde types ontmoet en in de meest absurdistische situaties beland.

Tip van de dag!

[ Bericht 1% gewijzigd door Salina op 13-04-2020 13:08:34 ]
pi_192595513
Maar mocht je die niet kunnen vinden, al gezien hebben of gewoon niet leuk vinden, heb ik nog een aantal andere tips voor jullie:

En een van de beste Italiaanse films aller tijden:

[ Bericht 5% gewijzigd door Salina op 13-04-2020 13:58:03 ]
pi_192645445
Nog liefhebbers van oude films hier?

Speciaal voor de thuisblijvers en quarantaine-zitters:
Een film die zich bijna compleet in één huis afspeelt.

En deze verborgen parel:

pi_192646013
In willekeurige volgorde:

Robin Hood (1938) The Adventures of Robin Hood (1938) - IMDb
Casablanca (1942) Casablanca (1942) - IMDb
Citizen Kane (1941) Citizen Kane (1941) - IMDb
Modern Times (1938) Modern Times (1936) - IMDb
Key Largo (1948) Key Largo (1948) - IMDb
The Maltese Falcon (1941) The Maltese Falcon (1941) - IMDb
Mr, Smith goes to Washington (1938) Mr. Smith Goes to Washington (1939) - IMDb
Dive Bomber (1941) Dive Bomber (1941) - IMDb
Easy Rider (1969) Easy Rider (1969) - IMDb
M.A.S.H. (1970) MASH (1970) - IMDb

[ Bericht 12% gewijzigd door marcb1974 op 16-04-2020 11:34:52 ]
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_192646897
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 11:26 schreef marcb1974 het volgende:
In willekeurige volgorde:

Robin Hood (1938) The Adventures of Robin Hood (1938) - IMDb
Casablanca (1942) Casablanca (1942) - IMDb
Citizen Kane (1941) Citizen Kane (1941) - IMDb
Modern Times (1938) Modern Times (1936) - IMDb
Key Largo (1948) Key Largo (1948) - IMDb
The Maltese Falcon (1941) The Maltese Falcon (1941) - IMDb
Mr, Smith goes to Washington (1938) Mr. Smith Goes to Washington (1939) - IMDb
Dive Bomber (1941) Dive Bomber (1941) - IMDb
Easy Rider (1969) Easy Rider (1969) - IMDb
M.A.S.H. (1970) MASH (1970) - IMDb
Key Largo is een van mijn favoriete oude Hollywoodfilms inderdaad!

Casablanca spreekt voor zich. :)
pi_192670750
Naast The Night of the Hunter en Key Largo (beiden zie boven) wil ik deze ook wel snel weer eens opzoeken als het kan:

zaterdag 18 april 2020 @ 08:52:07 #122
490735 Tuwnn
Dat is lang geleden
pi_192680067
12 angry man
To kill a mockingbird
Rope
Raging Bull
Alle westerns met Clint Eastwood
Once upon a time in the west
pi_192710913
Rope is inderdaad een erg goede film van Hitchcock! ^O^

Ook weer eens opzoeken (ik krijg het druk de komende weken)
pi_192710970
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:34 schreef Salina het volgende:
Rope is inderdaad een erg goede film van Hitchcock! ^O^

Ook weer eens opzoeken (ik krijg het druk de komende weken)
Let vooral op het zogenaamde 'one shot' effect zoals 1917 dat deed. Bij Hitchcock's Rope is het wat minder subtiel, maar desondanks best wel z'n tijd (ver) vooruit. Daarnaast natuurlijk Jimmy Stewart O+
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192711008
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Let vooral op het zogenaamde 'one shot' effect zoals 1917 dat deed. Bij Hitchcock's Rope is het wat minder subtiel, maar desondanks best wel z'n tijd (ver) vooruit. Daarnaast natuurlijk Jimmy Stewart O+
Wat bedoel je met 1917? Ah, de film natuurlijk. Bijna weer vergeten. :@ Dat one shot kan ik me niet meer herinneren. Het is al zo lang geleden dat ik serieus al die klassiekers en verborgen obscure filmhuisfilms bekeek.

Edit:
Ik ga Key Largo en Rope ook opzoeken. Heb The Night of the Hunter (kent iemand deze!?! Echt geweldig) en Alexis Zorbas al binnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')