Die eerste maanden verandert het slaapritme nog de hele tijd.
De eerste weken sliepen ze hier constant tussen de voedingen door. Na een paar weken werden ze steeds iets langer wakker tussen de voedingen. Met 4 maanden kregen ze meer last van de omgeving en gingen ze overdag op een rustig plekje slapen (daarvoor sliepen ze overdag in de draagdoek en 's avonds op schoot op de bank bij ons). Ze waren toen max. 1.5 uur wakker tussen de slaapjes.
Nu zijn ze 6 maanden en zijn ze 2 uur wakker tussen de slaapjes, overdag. Slaapcycli duren ca. 45 minuten. Soms doen ze er 1 per keer, soms 2 of een veelvoud. Het slaapritme overdag verschilt dus wel eens. Sommige dagen slapen ze precies gelijk, andere dagen precies uit fase.
Inmiddels is er wel een 'avond bedtijd' ontstaan. Ze gaan rond 19:30 in bed. Ik houd daarbij rekening dat ik ze dus max. 17:30 uit bed pluk, zodat ze nog 2 uur wakker kunnen zijn. Anders kunnen ze niet slapen rond half 8.
's Ochtends worden ze rond 8 uur wakker. Soms half 8, soms half 9 of zelfs 9 uur. Maar ergens omstreeks. Ze zijn dan 2 uur wakker en gaan dan slapen.
We proberen ze de laatste tijd tegelijk te laten slapen overdag, door ze elkaar wakker te laten maken na een slaapje.

Maar heel soms slaapt de ander stug door en gaan ze uit fase.
Ze slapen nu soms in de draagdoek overdag, als we iets te doen hebben. Als we thuis zijn, slapen ze eigenlijk overdag altijd in het bed boven.
Twee dingen die ik dus soms manipuleer zijn de laatste middagslaap wakkerwordt tijd, zodat ze rond een vast tijdstip voor de avond naar bed kunnen. En dat ik ze elkaar soms wakker laat maken overdag zodat ik ze dan tegelijk op heb. Inmiddels is dat namelijk wel het fijnst! Een klein poosje was uit fase juist handig, want dan hoefde ik mijn lief minder om hulp te vragen. Maar nu spelen ze een gedeelte van de tijd zelf en is het gezellig als ze samen wakker zijn.