Waar maar als je pretendeert een kinderfeest voor iedereen te zijn, vind ik wat kritisch mag zijn hoe alles overkomt.quote:Op zondag 17 november 2019 21:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als het recht om niet gekwetst te worden.
Als we het zo gaan spelen. Dan kan het offerfeest ook heel kwetsend zijn. Mensen vieren feest met het doden van een onschuldig lammetje.
Een toneelstuk of iets negatiefs over Mohamed? Heel kwetsend. Zo kunnen we ook films, tekeningen en toneelstukken verbieden.
Waar leg je de grens? Wie mag wel gekwetst worden en wie niet?
Goed dan. Je kwetst mij wanneer Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn, dat ik in mijn vrijheid van expressie (een grondrecht) beperkt word doordat ik een essentieel onderdeel (het zwart) van de oer variant van deze traditie niet meer mag uitbeelden.quote:Op zondag 17 november 2019 21:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het recht om niet gekwetst te worden. En ik zeg ook niet dat Zwarte Piet racistisch is. Ik zeg alleen dat ik het niet persé nodig vind om door te gaan als het duidelijk als kwetsend ervaren wordt door een deel van de bevolking. Dat is geen recht, maar ik vind het domweg niet nodig.
Net als Mohammed cartoons, die zijn ook niet nodig. Moeten we dat 100% afschaffen? Nee, hoeft van mij ook niet.
Misschien moeten we Zwarte Piet kleine hoorntjes geven zodat de link met de versie van de geknechte duivel duidelijk zichtbaar is. Dan kan de associatie met negers of slaven toch onmogelijk nog gemaakt worden?quote:Op zondag 17 november 2019 21:42 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In dat Engelse filmpje van Scheer zag je duidelijk dat bij diverse "pieten" dat rood bloed moet voorstellen, bij sommigen droop het over de kin.
Zoals eerder genoemd zag men vroeger negers als duivels, mede ingegeven door het idee dat de zwarte huid het kainsteken zou zijn. Ze ook hoorntjes geven kan dus als een extra karikatuur gezien worden.quote:Op zondag 17 november 2019 21:51 schreef Montagui het volgende:
[..]
Misschien moeten we Zwarte Piet kleine hoorntjes geven zodat de link met de versie van de geknechte duivel duidelijk zichtbaar is. Dan kan de associatie met negers of slaven toch onmogelijk nog gemaakt worden?
Aldus een klein meisje dat geconfronteerd werd met KOZP demonstranten. Filmpje in tweet.twitter:paulinthedark twitterde op zondag 17-11-2019 om 10:11:09 Of je nu voor of tegen bent. Ga niet demonstreren waar kinderen bij zijn! Dit krijg je er dus van. #kozp #zwartepiet #Sinterklaasintocht2019 https://t.co/s5hFaOE8xZ reageer retweet
De eerste claims dat het een kinderfeest voor iedereen moet zijn, komen uit de hoek van KOZP. Persoonlijk vind ik dat het a) veel meer is dan een kinderfeest en b) dat het niet voor iedereen hoeft te zijn. Zoals het overgrote deel van de boeren/volksfeesten: buitenstaanders hebben er niets te zoeken, want die snappen er toch geen reet van.quote:Op zondag 17 november 2019 21:44 schreef skrn het volgende:
[..]
Waar maar als je pretendeert een kinderfeest voor iedereen te zijn, vind ik wat kritisch mag zijn hoe alles overkomt.
Op het nos journaal savonds na de intocht zag je alleen die types.quote:Op zondag 17 november 2019 21:35 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Blank langharig werkschuw tuig? Ik ben bang dat je een beetje kleurenblind bent
Sinterklaasfeest is alleen voor blanken en zwarten die zich niet zo aanstellen.quote:Op zondag 17 november 2019 21:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De eerste claims dat het een kinderfeest voor iedereen moet zijn, komen uit de hoek van KOZP. Persoonlijk vind ik dat het a) veel meer is dan een kinderfeest en b) dat het niet voor iedereen hoeft te zijn. Zoals het overgrote deel van de boeren/volksfeesten: buitenstaanders hebben er niets te zoeken, want die snappen er toch geen reet van.
Zo snap ik zelf niks van dat crossen en høken in de Achterhoek met Hemelvaartdag. Ik ga daar dus niet heen. Ik kan er wel van genieten dat die andere mensen er zo'n lol in hebben, en dat is wat ik niet wil verstoren.
KOZP boeit het geen reet dat ze een kinderfeestje verstoren. Ze zijn alleen met hun eigen zieligheid bezig.quote:Op zondag 17 november 2019 21:56 schreef Montagui het volgende:
"Die mensen daar gaan zeggen dat Zwarte Piet weg moet, en ik word daar heel verdrietig van"Aldus een klein meisje dat geconfronteerd werd met KOZP demonstranten. Filmpje in tweet.twitter:paulinthedark twitterde op zondag 17-11-2019 om 10:11:09 Of je nu voor of tegen bent. Ga niet demonstreren waar kinderen bij zijn! Dit krijg je er dus van. #kozp #zwartepiet #Sinterklaasintocht2019 https://t.co/s5hFaOE8xZ reageer retweet
Dus zelfs als Zwarte Piet er als een Zwarte Duivel uitziet is het alsnog een neger? Right.quote:Op zondag 17 november 2019 21:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Zoals eerder genoemd zag men vroeger negers als duivels, mede ingegeven door het idee dat de zwarte huid het kainsteken zou zijn. Ze ook hoorntjes geven kan dus als een extra karikatuur gezien worden.
Helaas;)
Ik vind dat het wel een feest van iedereen mag zijn.quote:Op zondag 17 november 2019 21:58 schreef Lunatiek het volgende:
De eerste claims dat het een kinderfeest voor iedereen moet zijn, komen uit de hoek van KOZP. Persoonlijk vind ik dat het a) veel meer is dan een kinderfeest en b) dat het niet voor iedereen hoeft te zijn. Zoals het overgrote deel van de boeren/volksfeesten: buitenstaanders hebben er niets te zoeken, want die snappen er toch geen reet van.
Ik wil een vegetarisch offerfeest. En ik ben nog serieus ook.quote:Op zondag 17 november 2019 22:04 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind dat het wel een feest van iedereen mag zijn.
@Paul God.quote:Op zondag 17 november 2019 21:56 schreef Montagui het volgende:
"Die mensen daar gaan zeggen dat Zwarte Piet weg moet, en ik word daar heel verdrietig van"Aldus een klein meisje dat geconfronteerd werd met KOZP demonstranten. Filmpje in tweet.twitter:paulinthedark twitterde op zondag 17-11-2019 om 10:11:09 Of je nu voor of tegen bent. Ga niet demonstreren waar kinderen bij zijn! Dit krijg je er dus van. #kozp #zwartepiet #Sinterklaasintocht2019 https://t.co/s5hFaOE8xZ reageer retweet
Verzin een slogan en ga bij een moskee protesteren.quote:Op zondag 17 november 2019 22:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik wil een vegetarisch offerfeest. En ik ben nog serieus ook.
Die commentaren op Pakjeboter zijn ook tenenkrommend. Hij geeft duidelijke voorbeelden van racisme die hij heeft meegemaakt (als ik hem moet geloven, ken hem verder niet), maar "hij weet niet waar hij het over heeft". Z'n pvv banner helpt niet mee, maar ik vermoed toch dat het een niet-zwarte meneer van allochtone afkomst is die wel degelijk racisme heeft meegemaakt. Maar ja, racisme tegen Turken en Marokkanen telt natuurlijk niet in de ogen van anti-piet, want die waren geen slaven of zo.quote:Op zondag 17 november 2019 21:56 schreef Montagui het volgende:
M'n twitter geeft gewoon letterlijk elke seconde een melding vandaagquote:
Dat ligt eraan welk verhaal je wilt vertellen. Door roetveegpieten en dat laffe "komt door de schoorsteen" worden veel andere verhalen teniet gedaan.quote:Op zondag 17 november 2019 22:02 schreef Discombobulate het volgende:
Maar ontopic, het zou mij echt geen reet uitmaken als onze zwarte piet vervangen wordt door een roetveegpiet. Past prima bij het verhaal.
Dat weet ik niet, maar ik denk het wel. Alleen niet recent.quote:Op zondag 17 november 2019 22:04 schreef Travnik het volgende:
https://twitter.com/CindyZwier/status/533650370531450880?s=20
Is dit echt?
Dat is een terechte constatering.quote:Op zondag 17 november 2019 22:15 schreef skrn het volgende:
Alleen vind ik de toon aardig hard. Ik vind protesteren bij een intocht gewoon vergaand; nu beklijft mij het gevoel dat die roetveegpiet er alleen komt vanwege veiligheidsredenen en gedoe, en niet als gevolg van debat.
Welk verhaal? Dat van die schoorsteen? Dat is een gereformeerd verhaaltje voor de tere (kinder)ziel.quote:Op zondag 17 november 2019 22:02 schreef Discombobulate het volgende:
Ik zag ergens een foto van Sinterklaas met Krampussen als pieten. Dat leek me ook wel een geinig idee. Die heidense tradities zoals Krampus nacht zijn overigens veel cooler dan wat wij hebben.
Maar ontopic, het zou mij echt geen reet uitmaken als onze zwarte piet vervangen wordt door een roetveegpiet. Past prima bij het verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |