abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 17 november 2019 @ 00:57:40 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_189981096
quote:
Samuel Lee is in veel dingen de eerste. Hij is de eerste Theoloog des Vaderlands met een migratie-achtergrond, hij is de eerste in die functie die uit de pinksterbeweging komt, de eerste die een migrantenkerk leidt in Amsterdam Zuidoost.

De 49-jarige doctor in de theologie, die werkt aan de Vrije Universiteit, noemt zichzelf een onafhankelijke pinksterman. Zaterdagavond werd hij benoemd tot Theoloog des Vaderlands. Hij volgt Stefan Paas op, zijn collega aan de VU. Lee is naar eigen zeggen volkomen verrast dat de keuze op hem was gevallen, het overtreft zijn stoutste dromen. Hij wordt geprezen om zijn vermogen bruggen te bouwen tussen traditionele kerken en migrantenkerken.

Hij werkt in beide werelden. Hij is lid van het overwegend witte docentenkorps aan de theologische opleiding van de VU, tegelijkertijd heeft hij in Zuidoost een eigen academie opgericht waar migranten van over de hele wereld zich gratis kunnen verdiepen in mensenrechten, sociale wetenschappen en theologie - op academisch niveau. Hij leidt in datzelfde Amsterdamse stadsdeel een van de 150 migrantenkerken die Zuidoost rijk is en daarnaast is Samuel Lee al jaren lid van de Nationale Synode, een behoorlijk wit gezelschap dat het gesprek tussen gelovigen wil bevorderen.

Meer lezen: https://www.trouw.nl/reli(...)l-op-aarde~b8eb8cb7/
Geloof wordt hier vaak weggezet als iets achterhaalds en regressiefs, maar deze nieuwe theoloog des vaderlands is toch niet anders dan progressief te noemen. Sowieso is het best wel opvallend dat veel religieuze instituties op dit moment vrij progressief zijn: de paus met Laudato Si die daarmee de katholieke kerk op een duurzaam spoor zet. De oecumenische patriarch die de oosters-orthodoxe kerk op duurzaamheid wijst. Georganiseerde religie hoeft dus helemaal niet zo conservatief te zijn als we vaak denken.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_190439904
quote:
14s.gif Op zondag 17 november 2019 00:57 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Geloof wordt hier vaak weggezet als iets achterhaalds en regressiefs, maar deze nieuwe theoloog des vaderlands is toch niet anders dan progressief te noemen. Sowieso is het best wel opvallend dat veel religieuze instituties op dit moment vrij progressief zijn: de paus met Laudato Si die daarmee de katholieke kerk op een duurzaam spoor zet. De oecumenische patriarch die de oosters-orthodoxe kerk op duurzaamheid wijst. Georganiseerde religie hoeft dus helemaal niet zo conservatief te zijn als we vaak denken.
Conservatisme vind jij slecht ?
  Moderator zaterdag 14 december 2019 @ 18:40:32 #3
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_190440736
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 17:38 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Conservatisme vind jij slecht ?
Ik spreek er in principe geen waardeoordeel over uit, ik wijs eerder op het fenomeen van progressieve religieuzen.

Om antwoord te geven op de vraag: conservatisme an sich zie ik niet als slecht, maar er zitten (net zo goed als bij progressief gedachtegoed) mankementen in.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_190440964
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 december 2019 18:40 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik spreek er in principe geen waardeoordeel over uit, ik wijs eerder op het fenomeen van progressieve religieuzen.

Om antwoord te geven op de vraag: conservatisme an sich zie ik niet als slecht, maar er zitten (net zo goed als bij progressief gedachtegoed) mankementen in.
Wat vind jij 1 van de mankementen ?
Ik vind zelf progressieve gelovigern vaak ruggengraatloos, maar goed er zijn ook zeker fouten bij de tak waartoe ik bij hoor.
pi_190441090
Dus de Trouw, EO en KRO-NCRV organiseren een feestje, delen een titel uit, en nu moeten wij het niet-witte diversiteitspoppetje omhelzen omdat hij 'progressief' is dan wel zijn geloof verwaarloost?
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 01:26:14 #6
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_190470242
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 19:01 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wat vind jij 1 van de mankementen ?
Ik vind zelf progressieve gelovigern vaak ruggengraatloos, maar goed er zijn ook zeker fouten bij de tak waartoe ik bij hoor.
De conservatieve tak kan zich nogal eens te veel wettisch gaan gedragen, door te wijzen op hoe het was, hoe het heurt en hoe het behoort te zijn. Dat laatste doen progressievelingen natuurlijk net zo goed, maar bij een hoop vind je toch een zekere openheid naar de Ander toe die soms mist bij de conservatieveling. Wat progressieven dan weer van conservatieven kunnen leren is inderdaad de ruggengraat, bepaalde geloofsstandpunten voor waar aannemen in plaats van elke regel van de catechismus ten twijfel te trekken en daarom niet aan te nemen (twijfelen kan, maar vaak resulteert die twijfel in verwerping).
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 01:27:11 #7
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_190470249
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 19:08 schreef LelijKnap het volgende:
Dus de Trouw, EO en KRO-NCRV organiseren een feestje, delen een titel uit, en nu moeten wij het niet-witte diversiteitspoppetje omhelzen omdat hij 'progressief' is dan wel zijn geloof verwaarloost?
"zijn geloof verwaarloost" wat :?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_190472719
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2019 01:26 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

De conservatieve tak kan zich nogal eens te veel wettisch gaan gedragen, door te wijzen op hoe het was, hoe het heurt en hoe het behoort te zijn. Dat laatste doen progressievelingen natuurlijk net zo goed, maar bij een hoop vind je toch een zekere openheid naar de Ander toe die soms mist bij de conservatieveling. Wat progressieven dan weer van conservatieven kunnen leren is inderdaad de ruggengraat, bepaalde geloofsstandpunten voor waar aannemen in plaats van elke regel van de catechismus ten twijfel te trekken en daarom niet aan te nemen (twijfelen kan, maar vaak resulteert die twijfel in verwerping).
Precies, maar de tijdsgeest is dat alles goed is, en als je dan komt dat er dan maar 1 Waarheid is tja..
Pas heb ik een boek gelezen over/van vrijzinnige christenen naast onzin stond er ook wel mooie dingen waarvan ik echt wel kan leren, je moet daar ook open voor staan.
pi_190481456
Ik zie niet zo goed wat er precies 'progressief' is aan deze man/dit verhaal.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')