Wat is er racistisch aan?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoezo? Ik snap echt wel de discussie omtrent zwarte piet. Je gaat mij niet vertellen dat het niet racistisch is, want eigenlijk is dat gewoon zo. En nee, ik ben echt niet anti zwarte piet, integendeel zelfs.
Z-Afrika, eerder andersom weliswaarquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:05 schreef Discombobulate het volgende:
Zijn er trouwens ook voorbeelden van een tegenovergestelde traditie, waar de blanke juist onderdrukt wordt? Vraag het me gewoon even af.
Ik denk eigenlijk dat het van oorsprong niet racistisch was, maar gezien allerlei figuren het grappig vinden negers als zwarte piet aan te duiden hebben zij het juist een probleem gemaakt.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoezo? Ik snap echt wel de discussie omtrent zwarte piet. Je gaat mij niet vertellen dat het niet racistisch is, want eigenlijk is dat gewoon zo. En nee, ik ben echt niet anti zwarte piet, integendeel zelfs.
Ik had het ooit over met iemand die nep surinaams accent racistisch vond. Ik vroeg, wat is er racistisch aan? Dat je het niet ok vind ok, maar racistisch? Volgens mij wordt het woord verkeerd gebruiktquote:
Ja gut, na jarenlange blanke onderdrukking krijg je de terugslag.... arme blanke Zuid-Afrikaner.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:28 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Z-Afrika, eerder andersom weliswaar
Nou ja dat weet je zelf ook wel. Is het boek 'De Negerhut van Oom Tom' ook racistisch dan? De historische context is gewoon duidelijk. En ga aub niet verwijten dat ik anti zwarte piet ben want dat ben ik absoluut niet. Het is gewoon een lastige discussie, maar als ik hier dingen lees kan ik daar uit afleiden dat met zowel voor- als tegenstanders heel lastig te praten valt.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:26 schreef Collide het volgende:
[..]
Wat is er racistisch aan?
Racisme is dat een bepaald ras word gerangschikt als superieur of inferieur aan elkaar.
Die rassenkwestie heeft niet veel goeds gebracht...quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja gut, na jarenlange blanke onderdrukking krijg je de terugslag.... arme blanke Zuid-Afrikaner.
(Eindelijk iemand die normaal antwoord geeftquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:28 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Nee, de blanken hebben behoorlijk huisgehouden in (Zuid-)Afrika, met het idee dat ze het beter wisten dan de autochtone bewoners.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Die rassenkwestie heeft niet veel goeds gebracht...
Het is best simpelquote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou ja dat weet je zelf ook wel. Is het boek 'De Negerhut van Oom Tom' ook racistisch dan? De historische context is gewoon duidelijk. En ga aub niet verwijten dat ik anti zwarte piet ben want dat ben ik absoluut niet. Het is gewoon een lastige discussie, maar als ik hier dingen lees kan ik daar uit afleiden dat met zowel voor- als tegenstanders heel lastig te praten valt.
Sterk argument.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou ja dat weet je zelf ook wel.
Aan de historie kan ik weinig veranderen, het boek dat je noemt ken ik niet. Maar hoe worden verschillende rassen gerangschikt door zwarte piet?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou ja dat weet je zelf ook wel. Is het boek 'De Negerhut van Oom Tom' ook racistisch dan? De historische context is gewoon duidelijk. En ga aub niet verwijten dat ik anti zwarte piet ben want dat ben ik absoluut niet. Het is gewoon een lastige discussie, maar als ik hier dingen lees kan ik daar uit afleiden dat met zowel voor- als tegenstanders heel lastig te praten valt.
Ik vind hem wel leuk, maar vraag me af hoe dat verder met de kleding moet. Kat met een zak is ook wat problematisch.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:14 schreef mspoez het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
Verander Zwarte Piet in een zwarte kat!
Vooral omdat ze wilde wezen als de blanken die hun leven heel anders stippelen dan de zwarten.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
(Eindelijk iemand die normaal antwoord geeft)
Nog specifieke voorbeelden, of is het alleen meer van de laatste jaren en heeft het niet zozeer met culturele tradities te maken?
Ik heb het al vaker gezegd; de inhoudelijke discussie ga ik niet meer aan. 100+ draadjes en een groep zeurpieten voor wie het nooit genoeg is.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moet ie ook zelf weten. Maar ik vind het belachelijk.quote:Op zaterdag 16 november 2019 14:10 schreef Buitendam het volgende: [..] Zijn opvoeding. Laat hem zelf bepalen wat ie zijn kind meegeeft.
Dat "de Negerhut van Oom Tom" vol staat met racistische stereotypen is wel bekend toch?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Om de knuppel in het hoenderhok te gooien; het gaat nu ook écht geweldig daar.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, de blanken hebben behoorlijk huisgehouden in (Zuid-)Afrika, met het idee dat ze het beter wisten dan de autochtone bewoners.
Aan de anti-pietkant zijn vooral de radicale figuren nog over. Alle anderen hebben hun wensen ingewilligd gezien: geen dikke rode lippen meer, geen oorringen meer, geen afro-pruiken meer, geen Surinaams accent. Hun voorstellen, zoals regenboogpieten en roetveegpieten, zijn ook aangenomen of op zijn minst uitgeprobeerd. Alleen de doordrammers zijn nog over.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan beide zijden trouwens, dat is het vervelende.
Nuance? Doen we niet aan.
Wil je nuanceren? Dan hoor je bij de andere partij.
Bij KOZP zijn sommigen ook al zo ver dat een roetveegpiet ze te ver gaat, en de pro-pieten vinden de roetveegpiet niet ver genoeg gaan.
Als je dat zo stelt dan heb je dus geen oog meer voor de realiteit maar hoor je gewoon bij een radicale variant die de discussie gekaapt heeft.
Een echte multiculturele samenleving. Klein groepje zwarte Afrikanen is nu aan de macht en verrijkt zichzelf over de ruggen van de straatarme zwarte bevolking. Maar dat is nog steeds de schuld van de witte grondbezitters hoor. Kill whitey. Shoot the boer.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:39 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Om de knuppel in het hoenderhok te gooien; het gaat nu ook écht geweldig daar.
Je stelt dat het traditie is dat zwarten (waarmee je negers bedoelt en geen duivels) worden onderdrukt. Zelfs daar waar Piet een neger moest voorstellen, werd hij nooit onderdrukt.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Alle Afrikaanse landen. Die blanken die er nog leven, buiten ZA na, leven in beveiligde huizen en/of gebieden.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:28 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ah, op de autistische tour. Je snapt toch zelf ook wel dat ik niet bedoel dat zwarte piet zelf een racist is. Mijn fout, maar je had ook wel uit m'n post kunnen afleiden dat ik dat niet zo bedoelde.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:33 schreef Collide het volgende:
Maar hoe worden verschillende rassen gerangschikt door zwarte piet?
En zwarte piet is dat niet?quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat "de Negerhut van Oom Tom" vol staat met racistische stereotypen is wel bekend toch?
Tevens is het een aanklacht tegen de slavernij.quote:Op zaterdag 16 november 2019 15:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat "de Negerhut van Oom Tom" vol staat met racistische stereotypen is wel bekend toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |