Studie naast werk is gewoon zwaar. Daar moet je je inderdaad niet op verkijken.quote:Op zaterdag 16 november 2019 22:51 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Ik denk dat je RA titel onderschat, gezien het feit dat het flinke moeite kost om überhaupt te behalen, vaak ook 4/5 jaar minstens. Daarnaast moet je als ik het goed heb jaarlijks een examen maken om deze titel te behouden. Idd, ik denk dat het belangrijk is te achterhalen wat ik wil. Wat lijkt me leuk? Wat is mijn ambitie? Hoe ik daar achter moet komen, weet ik niet maar goed..
Lijkt mij van mindere intensiteit.quote:Op zaterdag 16 november 2019 23:35 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Je vergeet jaarlijks examen om de titel te behouden
Klopt zeker. En wat heeft hij besloten te gaan doen? En master of hbo?quote:Op zondag 17 november 2019 10:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Studie naast werk is gewoon zwaar. Daar moet je je inderdaad niet op verkijken.
Mijn man heeft verschillende functies uitgeprobeerd van assistent accountant tot assistent controller en meer om er achter te komen wat hij wilde.
Ik zou aanraden om eerst rond te kijken voordat je je weer voor zoveel jaar verbindt aan een studie.
Het dingetje is dus dat ik nu jong ben (22) en bijna moet gaan kiezen of ik door moet of niet. En idd, afhankelijk van wat ik ga doen is het of ik wel of niet RA/RC ga doen. Natuurlijk loopt het niet weg en kan het altijd nog.quote:Op zondag 17 november 2019 10:55 schreef Piger het volgende:
Eerst maar eens gewoon ervaring op doen.
Of RA/RC titel van belang is, is vooral afhankelijk van het bedrijf. Bij grote bedrijven zal je die wel moeten hebben, maar genoeg mkb-bedrijven waar dit totaal niet relevant is. Gewoon jezelf bewijzen in wat je kan.
Zorg vooral dat je basis goed genoeg is. Je kan starten bij een bedrijf die jou detacheert. Potentieel kan je veel leren, maar risico is dat je 2 jaar lang op een functie onder je niveau wordt gegooid.
Accountancy doe je eerste jaren natuurlijk goede ervaring mee op, maar persoonlijk heb ik dat dus niet gedaan. Want totaal niet motiverend werk.
Voordeel van een grote organisatie is dat je meer doorgroeimogelijkheden hebt, maar je functie zal veel minder breed zijn.
Zou dan eerder gaan voor een mkb organisatie van grofweg 100-200 man. Dan zie je veel meer en kan je veel meer leren. Liefst een jonge groeiende organisatie, want daar is veel meer potentie om nieuwe dingen te leren.
Probeer dan wel jaarlijks budget te krijgen voor trainingen e.d. want vaak zie je binnen mkb wat minder standaard regelingen.
Klinkt als een goede weg die je hebt behandeld. Je hebt idd gelijk om eventueel alsnog voor die postmaster te gaan aangezien ik toch bij PwC zit.. maar dan zit je als je besluit te kappen toch wel met een behoorlijke schuld aan je broek. en dan moet t wel net zo zijn dat je toekomstige werkgever die wilt overnemen.quote:Op zondag 17 november 2019 00:12 schreef Sport_Life het volgende:
Stage bij Pwc is perfect om te kijken of het bij je past.
Ik heb zelf hbo en gestart met (international) grootboek beheer,wat imo een perfecte start is voor iedere controller. Alles komt daar namelijk samen (omzet , kosten (personeelsadmin, accruals) > p&l, balance sheet > jaarrekening). Tevens was het een mooie ervaring om in het buitenland te werken.
Van daaruit de controlling ingerold. Nu word ik ook regelmatig via Linkedin benaderd voor wo controller functies, maar ook finance manager bv. Vaak wel vanwege oa Belux ervaring (local gaap vs Ifrs ). Wanneer de eis wo + ra/rc is kom ik uiteraard niet in aanmerking.
Die functies spreken mij ook minder aan. (te abstract) Wellicht in de toekomst wel ooit.
Je kunt het ook even aankijken en na een paar jaar alsnog voor een post master gaan.
Overigens heb ik hbo al in deeltijd gedaan (naast 36u werken), ook voor mij een reden om niet weer zo'n lang deeltijd traject in te gaan. Ik heb er nu ook een gezin naast.
Hbo bedrijfseconomie.quote:Op zondag 17 november 2019 11:56 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Klopt zeker. En wat heeft hij besloten te gaan doen? En master of hbo?
Als ze ervaring kunnen krijgen is die schuld het probleem meestal niet bij een volgende werkgever.quote:Op zondag 17 november 2019 12:03 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Klinkt als een goede weg die je hebt behandeld. Je hebt idd gelijk om eventueel alsnog voor die postmaster te gaan aangezien ik toch bij PwC zit.. maar dan zit je als je besluit te kappen toch wel met een behoorlijke schuld aan je broek. en dan moet t wel net zo zijn dat je toekomstige werkgever die wilt overnemen.
Die schuld wordt na een paar jaar kwijt gescholden en met de huidige vraag naar ra/rc hoef je je daar ook geen zorgen om te maken, veel werkgevers nemen die over.quote:Op zondag 17 november 2019 12:03 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Klinkt als een goede weg die je hebt behandeld. Je hebt idd gelijk om eventueel alsnog voor die postmaster te gaan aangezien ik toch bij PwC zit.. maar dan zit je als je besluit te kappen toch wel met een behoorlijke schuld aan je broek. en dan moet t wel net zo zijn dat je toekomstige werkgever die wilt overnemen.
Hoe bedoel je precies met de huidige vraag? Want ik bedoel bijv. dat je na 1 of 2 jaar denkt de postmaster is toch niks voor me en ermee kapt dus.quote:Op zondag 17 november 2019 13:54 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Die schuld wordt na een paar jaar kwijt gescholden en met de huidige vraag naar ra/rc hoef je je daar ook geen zorgen om te maken, veel werkgevers nemen die over.
Maar er zijn het heel veel mogelijkheden binnen finance en control, dat zie je al aan de diversiteit van de reacties in dit topic. Beleidsadviseur bij de Rijksoverheid heeft een totaal ander takenpakket dan een accountant bij een mkb kantoor
Je zult merken dat je vanzelf een bepaalde kant op gaat.
RA/RC traject zal je eerst wat jaartjes werkervaring voor moeten hebben. Als je daar te vroeg mee begint, zie ik het nut ervan niet.quote:Op zondag 17 november 2019 12:01 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Het dingetje is dus dat ik nu jong ben (22) en bijna moet gaan kiezen of ik door moet of niet. En idd, afhankelijk van wat ik ga doen is het of ik wel of niet RA/RC ga doen. Natuurlijk loopt het niet weg en kan het altijd nog.
Inderdaad, bij bedrijven zoals Agium en dergelijke van die traineeships ben ik erg bang dat ik op een plek terechtkom wat totaal ongeschikt is (daarom doel ik op debiteurenbeheer etc.), want ik wil wel ervaring opdoen. Het is jammer dat je bij de big4 per sé de post-master dient te volgen, want zou graag daar even rondlopen en kijken. Maar ja, dan zit je met een studieschuld (van postmaster) aan je vast.
En je geeft aan dat accountancy goede start is, wat heb jij gedaan en wat doe je nu als ik vragen mag?
Best veel mensen die in de controlepraktijk werken bij een accountancykantoor belanden uiteindelijk als controller bij 1 van hun controleklanten. Zo krijg je ook meteen beide werelden mee.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:26 schreef savagesquad het volgende:
Hallo!
Ik begin bijna met mijn scriptie van mijn master Accountancy & Control. Hierna wil ik graag beginnen met werken en ben dus niet geinteresseerd in de Big4 of iets dergelijks, omdat die verwachten dat je voor je RA-titel gaat. Hierom ben ik eigenlijk een beetje confused, omdat dat eigenlijk wel DE weg is van de meeste studenten.
Nou ben ik aardig veel traineeships tegengekomen, zoals die van Agium. Alleen weet ik niet zo goed of dit wel een stap vooruit is met een Master op zak. Het zijn voornamelijk Hbo’ers die dit doen namelijk. Vaak zie ik ook dat zo’n project een functie als debiteurenbeheer. Daarom ben ik toch wel in de war wat ik het best kan doen en eventuele suggesties of ervaringen van mensen zouden ook erg handig zijn. Ik denk dat ik toch wel ambitie heb om uiteindelijk een Controller te worden. Zijn er mensen die misschien ervaring hebben met zo’n traineeship? Zijn er misschien mensen die tips hebben?
Dat klopt wel maar is toch wel een risico om zo een schuld aan je broek te hebben hangen doordat je niet overtuigd bent ervan om het ook echt af te maken en of je het leuk vindt..quote:Op maandag 18 november 2019 14:12 schreef iScream. het volgende:
[..]
Best veel mensen die in de controlepraktijk werken bij een accountancykantoor belanden uiteindelijk als controller bij 1 van hun controleklanten. Zo krijg je ook meteen beide werelden mee.
Kwestie van afmaken en tijd uitzitten tot kwijtschelding, schuld accepteren en voldoen, overname van schuld uitonderhandelen of er volledig van afzien. Dat zijn de opties zo ongeveer wel.quote:Op maandag 18 november 2019 18:15 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar is toch wel een risico om zo een schuld aan je broek te hebben hangen doordat je niet overtuigd bent ervan om het ook echt af te maken en of je het leuk vindt..
Mwah, makkelijker gezegd dan gedaan denk ik dan. Overigens is niet alleen het geld een drempel maar ook het feit dat je tijd verspilt.quote:Op maandag 18 november 2019 19:01 schreef baskick het volgende:
[..]
Kwestie van afmaken en tijd uitzitten tot kwijtschelding, schuld accepteren en voldoen, overname van schuld uitonderhandelen of er volledig van afzien. Dat zijn de opties zo ongeveer wel.
Dan blijft alleen de laatste optie over.quote:Op maandag 18 november 2019 20:17 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Mwah, makkelijker gezegd dan gedaan denk ik dan. Overigens is niet alleen het geld een drempel maar ook het feit dat je tijd verspilt.
Welke getallen moet je hierbij aan denken? Is die RA titel handig voor andere functies? / Als je hem laat verlopen nog steeds toegevoegde waarde?quote:Op maandag 18 november 2019 19:01 schreef baskick het volgende:
[..]
Kwestie van afmaken en tijd uitzitten tot kwijtschelding, schuld accepteren en voldoen, overname van schuld uitonderhandelen of er volledig van afzien. Dat zijn de opties zo ongeveer wel.
Geen idee.quote:Op dinsdag 19 november 2019 00:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke getallen moet je hierbij aan denken? Is die RA titel handig voor andere functies? / Als je hem laat verlopen nog steeds toegevoegde waarde?
Soms is dat idd alsnog handig, een soort pluspunt. In hoeverre het echt significant verschil maakt bij functies waar het niet bij nodig is, durf ik niet echt te zeggen.quote:Op dinsdag 19 november 2019 00:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke getallen moet je hierbij aan denken? Is die RA titel handig voor andere functies? / Als je hem laat verlopen nog steeds toegevoegde waarde?
En dat dan 5 jaar? Naja prima. 30 jaar werk in het vooruitzicht...quote:Op dinsdag 19 november 2019 08:41 schreef savagesquad het volgende:
[..]
Soms is dat idd alsnog handig, een soort pluspunt. In hoeverre het echt significant verschil maakt bij functies waar het niet bij nodig is, durf ik niet echt te zeggen.
Je kunt denken aan 5/6000 per jaar, soms iets hoger, ligt aan de universiteit.
Nee volgens mij staat er 2 tot 3 jaar voor.quote:Op dinsdag 19 november 2019 10:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
En dat dan 5 jaar? Naja prima. 30 jaar werk in het vooruitzicht...
0 werkervaring nog hè, volgens mij moet daar nog wat bij toch? En het is 1 dag in de week.quote:Op dinsdag 19 november 2019 11:17 schreef laziness het volgende:
[..]
Nee volgens mij staat er 2 tot 3 jaar voor.
https://www.eur.nl/esaa/p(...)t-registeraccountantquote:Op dinsdag 19 november 2019 11:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
0 werkervaring nog hè, volgens mij moet daar nog wat bij toch? En het is 1 dag in de week.
Ik vind het wel lekker de week breken ook ja. Krijg zelfs 50% van de tijd aan de studie betaaldquote:Op dinsdag 19 november 2019 11:32 schreef laziness het volgende:
[..]
https://www.eur.nl/esaa/p(...)t-registeraccountant
Ik vind een hele dag per week mogen studeren nog luxe.
Mijn man doet een RB studie zonder 1 dag per week te krijgen voor studie. Naast zijn werk ook netjes in de 3 jaar die er voor staat.
Daar gaan we al, 7 vakken erbij. van 4 ectquote:Studenten Erasmus School of Economics, master Accounting, Auditing & Control
Voor een aansluiting met zo min mogelijk deficiënties dienen in het bachelor-3 jaar de volgende keuzevakken te worden behaald:
Fiscaal Concernrecht
Fiscaal Ondernemerschap
Privaat- en ondernemingsrecht
Administratieve en comptabele informatie 1a
Administratieve en comptabele informatie 1b
Advanced Management Accounting
Advanced Financial Accounting
Enterprise Information Systems
Werkcollege Externe Verslaggeving
|
Forum Opties | |
---|---|