abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189882595
Hallo,

Iemand heeft mij via een online chat op een indirecte manier bedreigd, hij gaf aan:

"Ik ga schieten, kom je dit in mijn gezicht zeggen?" (maar dan in het Engels; hij spreekt geen woord Nederlands).

Ik weet wie hij is; hij woont in dezelfde stad. Hij is een drugsgebruiker en lid van een schietvereniging. Hij komt ook erg instabiel over en heeft autistische trekjes. Ook heeft hij soms "power trips" – hij hecht veel waarde aan het zijn van "hoofd admin" van een aantal grote groepen. Hij is Roemeens en ik weet verder ook niet waar hij zich zoal mee bezig houdt; kortom gewoon een vrij vaag figuur.

Ik heb screenshots en videos genomen van zijn bedreigingen, want ik ging ervanuit dat hij ze zou verwijderen. Dat heeft hij inmiddels ook gedaan.

Nu vraag ik mij af of hoe serieus ik dit moet nemen? Het zit mij vooral niet lekker dat hij lid is van een schietvereniging - waar hij blijkbaar ook vaak komt - en dit feit zo openlijk en makkelijk gebruikt om mensen te intimideren.

Ongeacht jullie meningen en advies, zal ik hoogstwaarschijnlijk wel gewoon aangifte doen; maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen en of aangifte wel zin heeft.
pi_189882617
Als hij lid is van de schietvereniging kan dit ook een normale zin zijn.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  zondag 10 november 2019 @ 18:12:00 #3
260839 vuvuzela
pwèèèèèp
pi_189882625
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 18:11 schreef Filosoofert het volgende:
Als hij lid is van de schietvereniging kan dit ook een normale zin zijn.
Inderdaad, als een uitnodiging om ook op de baan te komen :P
pi_189882627
Ongeacht jullie meningen en advies, zal ik hoogstwaarschijnlijk wel gewoon aangifte doen; maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen en of aangifte wel zin heeft.
--
Uiteraard.
  zondag 10 november 2019 @ 18:20:32 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189882726
Wat zei jij dat hij je ging bedreigen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_189882762
Nee maar heel even het volgende. Als je met vuur speelt moet je op de blaren zitten. Maak er van wat je wil
pi_189882784
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 18:20 schreef Lienekien het volgende:
Hij bedreigt niet. Hij zegt gewoon ik ga schieten. Op de schietbaan dus. En nodigt TS uit om hetgeen tegen hem gezegd werd aldaar in zijn gezicht te komen zeggen. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 10 november 2019 @ 18:33:18 #8
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_189882952
Lastige kwestie.

Met de veramerikanisering van de Nederlandse samenleving zijn bedreigingen gemeengoed geworden helaas - gelukkig nog niet zo zeer hier in Fryslan, maar wel in andere delen van het land. Het internet staat er bol van bijvoorbeeld. Dreigen of geweld gebruiken als je je zin niet krijgt, is in de VS en ook het VK erg normaal, binnen onze Europese cultuur en beschaving eigenlijk niet. Het is opgelegd, geimporteerd uit de V.S.

Wellicht is aangifte verstandig. Het is van belang te laten zien dat dit soort Amerikaans gedrag niet getolereerd wordt.

Liefst pleegt helemaal niemand geweld natuurlijk, echter Amerikanen en Britten zijn helaas dol op geweld. Spijtig.
  zondag 10 november 2019 @ 19:22:54 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189883861
quote:
7s.gif Op zondag 10 november 2019 18:25 schreef vosss het volgende:

[..]

Hij bedreigt niet. Hij zegt gewoon ik ga schieten. Op de schietbaan dus. En nodigt TS uit om hetgeen tegen hem gezegd werd aldaar in zijn gezicht te komen zeggen. :)
"Ik ga schieten, kom je dit in mijn gezicht zeggen?"

Aan TS de vraag waar ‘dit’ op terugslaat.

Jij hoeft verder niet te reageren.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 10 november 2019 @ 19:25:10 #10
3542 Gia
User under construction
pi_189883905
Zou dit ook met de schietvereniging opnemen. Goede kans dat hij daar dan niet meer welkom is.
pi_189884126
quote:
5s.gif Op zondag 10 november 2019 18:09 schreef craziness het volgende:

"Ik ga schieten, kom je dit in mijn gezicht zeggen?" (maar dan in het Engels; hij spreekt geen woord Nederlands).

ik zou dan eerst zijn Engelse zin willen zien om te bepalen wat hij nu eigenlijk zegt.
pi_189884210
quote:
7s.gif Op zondag 10 november 2019 18:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Lastige kwestie.

Met de veramerikanisering van de Nederlandse samenleving zijn bedreigingen gemeengoed geworden helaas - gelukkig nog niet zo zeer hier in Fryslan, maar wel in andere delen van het land. Het internet staat er bol van bijvoorbeeld. Dreigen of geweld gebruiken als je je zin niet krijgt, is in de VS en ook het VK erg normaal, binnen onze Europese cultuur en beschaving eigenlijk niet. Het is opgelegd, geimporteerd uit de V.S.

Wellicht is aangifte verstandig. Het is van belang te laten zien dat dit soort Amerikaans gedrag niet getolereerd wordt.

Liefst pleegt helemaal niemand geweld natuurlijk, echter Amerikanen en Britten zijn helaas dol op geweld. Spijtig.
Inderdaad geweld en bedreigingen zijn volstrekt a-europees en volledig te herleiden naar de Vs en Vk _O-
pi_189885145
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 18:20 schreef Lienekien het volgende:
Ik noemde hem een loser.
pi_189885202
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 19:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen directe bedreiging, maar zo vat ik het wel op. Dat hij "gaat schieten" dient in de context ("kom je dit in mijn gezicht zeggen") maar een doel; intimidatie. Het ligt mij dus vooral niet lekker dat hij lid is van een schietvereniging; je zou verwachten dat zulke verenigingen hoge eisen en standaarden stellen aan hun leden.

[ Bericht 7% gewijzigd door craziness op 10-11-2019 20:29:43 ]
pi_189885496
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 19:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Godtering, wanneer ben jij zo zuur geworden?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189885558
Melding maken bij politie en melden bij het bestuur van de schietvereniging.
Aangeven bij de melding dat wanneer deze persoon nogmaals zou dreigen met een vuurwapen of erger je zowel de politie als de schietvereniging publiekelijk op haar voorkennis en verantwoordelijkheid zal wijzen. Voor leden van een schietvereniging die een wapen in huis mogen hebben ligt de lat nu eenmaal een stuk hoger dan voor de gemiddelde burger.
pi_189885663
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 20:37 schreef emceeiteepro het volgende:
Melding maken bij politie en melden bij het bestuur van de schietvereniging.
Aangeven bij de melding dat wanneer deze persoon nogmaals zou dreigen met een vuurwapen of erger je zowel de politie als de schietvereniging publiekelijk op haar voorkennis en verantwoordelijkheid zal wijzen. Voor leden van een schietvereniging die een wapen in huis mogen hebben ligt de lat nu eenmaal een stuk hoger dan voor de gemiddelde burger.
Misschien een domme vraag, maar is "melding maken bij de politie" iets anders dan een formele / daadwerkelijke aangifte? En het gaat mij inderdaad vooral om het vaststellen van voorkennis bij zowel de politie als de vereniging.
pi_189885672
En alle contact met zon persoon verbreken. Met zo iemand onbetrouwbaar en "gevaarlijk", wil je toch geen contact hebben?
pi_189885740
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:41 schreef Roosgeluk het volgende:
En alle contact met zon persoon verbreken. Met zo iemand onbetrouwbaar en "gevaarlijk", wil je toch geen contact hebben?
Heb ik inmiddels ook gedaan, maar hij zit nog in dezelfde online groepen. Ik blijf voorlopig nog lid van deze groepen, voor het geval de politie / schietvereniging de chats willen inzien.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 november 2019 @ 20:53:40 #20
408813 crew  trein2000
pi_189885978
quote:
7s.gif Op zondag 10 november 2019 20:41 schreef craziness het volgende:

[..]

Misschien een domme vraag, maar is "melding maken bij de politie" iets anders dan een formele / daadwerkelijke aangifte? En het gaat mij inderdaad vooral om het vaststellen van voorkennis bij zowel de politie als de vereniging.
Ja melding is iets anders dan aangifte. Het is een soort ter info waar een aangifte ene verzoek tot vervolging is,
zie email 27 oktober
pi_189886715
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja melding is iets anders dan aangifte. Het is een soort ter info waar een aangifte ene verzoek tot vervolging is,
Ah, ok. Ik zal er dan op zijn minst melding van maken.

Bedankt voor de reacties :).
pi_189886792
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:23 schreef craziness het volgende:

[..]
Het ligt mij dus vooral niet lekker dat hij lid is van een schietvereniging; je zou verwachten dat zulke verenigingen hoge eisen en standaarden stellen aan hun leden.
Dat valt vies tegen indd.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 10 november 2019 @ 22:32:00 #23
3542 Gia
User under construction
pi_189888057
Wat was eigenlijk de letterlijke Engelse zin?
pi_189888282
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 22:32 schreef Gia het volgende:
Wat was eigenlijk de letterlijke Engelse zin?
"I am going shooting, want to come say this in my face?"
pi_189888401
waarom heb je met zo'n knakker überhaupt contact?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')