abonnement Unibet Coolblue
pi_189841666
Hoi!

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie de financiën regelen.
Op dit moment gooien wij beide inkomens op een hoop. Maar dit werkt niet. We hebben zo niet inzichtelijk wat onze vaste lasten zijn, hebben niet echt “eigen geld” (voor dure uitgaven of cadeaus voor elkaar) en van sparen komt zo ook niks.

Ik denk dat alles verdelen naar rato het meest logisch is. Aparte rekening waar we dan een deel op storten en waar de vaste lasten van af worden geschreven. Of zitten daar ook nadelen aan?

En hoe doen jullie het met een kind? In de praktijk ben ik degene die shopt naar kleertjes, speelgoed en andere benodigdheden (want vrouw :P ). Doen jullie dan ook een x bedrag per maand in “de pot” voor het kind?

Alvast bedankt. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door arvensis op 07-11-2019 22:40:12 ]
Protège moi de mes désirs.
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 21:48:15 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_189841774
Een aparte vaste lastenrekening en pinrekening helpt nogal bij het overzicht als je het mij vraagt. Ik verdeel mn inkomsten naar verschillende potjes. Gezamenlijke vaste lasten, gezamenlijke pinrekening, eigen vaste lasten en eigen pinrekening. Voor mij is dat overzichtelijk, maar wellicht wat overdreven :P
Met twee rekeningen kom je al een heel eind met overzicht krijgen. (en sowieso een spaarrekening dan)
pi_189841997
Salarissen worden op onze eigen rekeningen gestort. Hebben daar naast een en/of rekening waar alle vaste lasten, boodschappen en benzine van betaald worden. Hier voor storten we beide een x bedrag op zodra salaris binnen is. Vervolgens wordt er van onze eigen rekeningen een x bedrag verdeeld over diverse spaarrekeningen.
Blijft er uiteindelijk nog wat geld over op onze eigen rekeningen om vrij te besteden, waar o.a. Ook kleding e.d. Van gekocht moet worden.
Wij hebben ook kinderen en vrouwlief koopt over het algemeen alles voor hun. Zij heeft daardoor ook wat meer 'vrij' te besteden dan ik.
Werkt het? Mwah min of meer. Na 3 weken is over het algemeen het geld op en begint het plunderen van de spaarrekeningen. Maar ja we zullen daarin vast niet de enige zijn :)
pi_189842043
Wat een grappig vraagstuk :D Kan me voorstellen dat dit best een puzzel is, zo van: wat is logisch?

(zelf geen ervaring, ben benieuwd hoe iedereen het hier doet)
Somebody that I used to know
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 22:03:07 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189842075
Tvp voor morgen. Wij hebben sowieso geen en/of rekeningen maar elk onze eigen lopende rekening en ieder eigen spaarrekening(en).

Dan nog een spaarrekening voor onze dochter.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189842386
Om te beginnen maak een simpel Exceloverzichtje met alle vaste lasten.
Dus van hypotheek tot sport abbo en alles er tussen.

Ik heb heel simpel alles onder elkaar gezet (wel gegroepeerd per categorie) en 3 kolommetjes.
Dit omdat ik sommige dingen maandelijks betaal, andere dingen 3 maandelijks (gwl) en autoverzekering bijv. jaarlijks.
En zonder ingewikkelde berekeningen ik kan zien wat ik per maand en per jaar kwijt ben.

Je kan dit ook nog aanvullen met budgetten, voor bijv auto, vakantie, kinderkleding enz.

Daarna kun je gaan bepalen wat je van welke rekening wilt betalen (gezamenlijk of persoonlijk).
En aan de hand daarvan kan je dan met potjes geld gaan schuiven.

sparen: mijn contactpersoon bij de bank zegt dat je minimaal een bedrag op je spaarrekening moet hebben staan om je 5 duurste apparaten (incluis je auto) tegelijk te kunnen vervangen.
pi_189842418
Vriend en ik hebben allebei onze eigen rekening, geen gezamenlijke. Omdat hij meer werkt en dus (veel) meer verdiend, betaald hij het meeste van de vaste lasten. Ik maak elke maand 300 euro over naar hem.

Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding. Schoenen, school, etc. is ook voor mij. Kinderbijslag komt op dochter haar rekening.

Boodschappen komen ook meer op mijn rekening, hoewel vriend ze ook soms doet.

Ik vind dit eigenlijk wel prima werken voor ons. We hebben het nooit anders gedaan, maar dit is voor ons wel overzichtelijk.
pi_189842529
Ik blijf het ‘raar’ vinden als je al enige tijd samenwoont om dan alsnog ieder voorzich te laten betalen. Zeker als je kinderen hebt, maar goed das mijn mening.

Woon samen met vriendin en hebben een kind (9 mnd).
We hebben 1 rekening voor alle vaste lasten en 1 rekening waar we maandelijks het boodschappen geld op storten. We sparen ¤50 per maand voor onze kleine.
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 22:27:12 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189842576
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vriend en ik hebben allebei onze eigen rekening, geen gezamenlijke. Omdat hij meer werkt en dus (veel) meer verdiend, betaald hij het meeste van de vaste lasten. Ik maak elke maand 300 euro over naar hem.

Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding. Schoenen, school, etc. is ook voor mij. Kinderbijslag komt op dochter haar rekening.

Boodschappen komen ook meer op mijn rekening, hoewel vriend ze ook soms doet.

Ik vind dit eigenlijk wel prima werken voor ons. We hebben het nooit anders gedaan, maar dit is voor ons wel overzichtelijk.
Dit is in grote lijnen wat wij ook doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189842584
Onze salarissen worden op een en/of rekening gestort. We hebben op basis van een excelsheet die uit iets van 20 posten bestaat een redelijk goede inschatting van wat we maandelijks kwijt zijn. Daar staan bijv. ook jaarlijks terugkerende lasten op die voor 1/12e op de begroting staan, maar ook boodschappen. Eigenlijk alle gezamenlijke uitgaven die vrij goed in te schatten zijn. Vervolgens wordt naar rato bepaald hoeveel ieder bijdraagt aan de gezamenlijke begroting en wordt het restant van ieders salaris naar de eigen rekening gestort.

Als we te kort lijken te komen doen we beiden eenmalig een dubbele bijdrage zodat we altijd wat buffer hebben.

Als de financiële situatie behoorlijk wijzigt dan nemen we de begroting weer onder de loep. Recentelijk bijvoorbeeld gedaan vanwege de kosten van de kinderdagopvang.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2019 22:29:21 ]
pi_189842716
Gezamenlijke rekening waar alle inkomens op binnen komen en vaste lasten vanaf gaan. Daarnaast een tweede gezamenlijke rekening waar elke maand automatisch een vast bedrag op wordt gestort voor de variabele kosten (boodschappen, benzine, alles voor de kinderen enz). Uiteraard ook nog een spaarrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat.

En we hebben allebei ook nog een eigen rekening waar elke maand een vast bedrag op wordt gestort (voor allebei gelijk), waar we dan zelf mee kunnen doen wat we willen (kleding, sparen voor iets, hobbies enz).

Werkt prima zo, het maakt het erg inzichtelijk wat we uitgeven en we hebben allebei privé hetzelfde te besteden, waarmee we gelijkheid creëren. Ik geef zelf wat minder geld uit dan mijn vrouw (zij heeft duurdere hobbies), dus als zij een wat duurdere maand heeft gaat wat van mijn geld naar haar. Ik ga ervan uit dat dat de andere kant op ook zo zal werken, mocht die situatie zich ooit voordoen...
pi_189842725
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.

Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
Protège moi de mes désirs.
pi_189842776
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.

Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
In principe sparen wij los van elkaar, al komt het er in de praktijk wel op neer dat het gros van de zaken die uit spaargeld gekocht worden voor gemeenschappelijke doeleinden zijn, zoals een vakantie of de zonnepanelen of een extra aflossing op de hypotheek.
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 22:39:58 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189842833
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dank jullie wel tot nu toe! Grappig om te zien dat iedereen een eigen manier heeft.

Wat betreft sparen: hoe doen jullie dat dan? Sparen jullie samen, apart van elkaar of beiden?
Wij sparen apart. Daar mijn inkomen veel hoger is dan haar inkomen spaar ik dus ook veel meer dan zij. Daarnaast sparen we beiden voor onze dochter maar ik spaar ook daar meer dan zij.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 7 november 2019 @ 23:05:13 #15
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189843424
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hebben een dochter en dingen die zij nodig heeft zoals kleding betaal ik. Ik heb daar geen budget voor, maar ik koop dan ook over het algemeen geen dure kleding
Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_189843455
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:05 schreef Elpis het volgende:

[..]

Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
Mogen we ons ook met de keuzes van anderen bemoeien in dit topic?
pi_189843603
Wij ontvangen ons salaris op onze eigen rekening. Hij maakt x bedrag over naar de boodschappenrekening en ik hetzelfde naar de spaarrekening. Ik betaal hypotheek en ziektekostenverzekering, man betaalt gas licht tv verzekeringen. Kinderbijslag komt op mijn rekening daar betaal ik sportcontributies en kinderkleding van. We betalen allebei onze eigen auto. Als de een geld tekort komt krijgt ie wat van de ander. Niet helemaal ideaal maar het werkt over het algemeen.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_189843931
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:32 schreef Ayurwa het volgende:
Gezamenlijke rekening waar alle inkomens op binnen komen en vaste lasten vanaf gaan. Daarnaast een tweede gezamenlijke rekening waar elke maand automatisch een vast bedrag op wordt gestort voor de variabele kosten (boodschappen, benzine, alles voor de kinderen enz). Uiteraard ook nog een spaarrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat.

En we hebben allebei ook nog een eigen rekening waar elke maand een vast bedrag op wordt gestort (voor allebei gelijk), waar we dan zelf mee kunnen doen wat we willen (kleding, sparen voor iets, hobbies enz).

Werkt prima zo, het maakt het erg inzichtelijk wat we uitgeven en we hebben allebei privé hetzelfde te besteden, waarmee we gelijkheid creëren. Ik geef zelf wat minder geld uit dan mijn vrouw (zij heeft duurdere hobbies), dus als zij een wat duurdere maand heeft gaat wat van mijn geld naar haar. Ik ga ervan uit dat dat de andere kant op ook zo zal werken, mocht die situatie zich ooit voordoen...
Zo zou ik het denk ik ook opzetten, lijkt mij het meest praktisch. Het enige nadeel lijkt mij dat het om zoveel rekeningen gaat (en dus relatief veel bankkosten). Het is nogal breed, zeg maar. Kan er niet nog ergens wat in elkaar geschoven worden, zit ik dan te denken. Maar ik zie niet hoe.
Somebody that I used to know
pi_189844065
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:34 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Zo zou ik het denk ik ook opzetten, lijkt mij het meest praktisch. Het enige nadeel lijkt mij dat het om zoveel rekeningen gaat (en dus relatief veel bankkosten). Het is nogal breed, zeg maar. Kan er niet nog ergens wat in elkaar geschoven worden, zit ik dan te denken. Maar ik zie niet hoe.
Genoeg banken tegenwoordig waar je niet meer per rekening betaald
  donderdag 7 november 2019 @ 23:47:31 #20
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_189844122
Hier alles al 30 jaar op de grote hoop. Wel ieder een eigen rekening. Uitgaven houd ik soms bij in excel, maar meestal komt de klad daarin. :@
Ooit in excel een lijst met vast lasten gemaakt en aan de hand daarvan een spaarbedrag ingesteld dat automatisch per maand wordt weggezet.
Af en toe check ik of we niet onder 0 komen en wat mij betreft gaat dat prima. :)
In gemeenschap van goederen getrouwd dus van wiens rekening de zaken voor de kinderen gaan boeit niet. We zijn elkaars gemachtigde dus als ik te weinig heb vul ik mezelf gewoon weer aan. ;)
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  Moderator vrijdag 8 november 2019 @ 00:10:43 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189844383
Salarissen op de vaste lasten rekening. Deze is elke maand op 0.
Standaard bedrag aan boodschappen + extra op de boodschappenrekening
Beiden een vast bedragje op de eigen rekening. Voornamelijk bedoeld voor lunch, een keertje wat drinken met vrienden en zo
Plus een spaarrekening voor een doel. En een overige spaarrekening.
En de creditcard voor online zaken.

Alles gebeurt verder met excel. Mn partner heeft een sheet gemaakt die drie maanden vooruit rekent. Een aanpassing werkt dus helemaal door. Ergnhandig.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189844455
Wij hebben ieder een eigen rekening. Elke maand gaat er een bedrag naar de en/of rekening. Daarmee betalen wij boodschappen, gwe, internet etc. Hypotheek betaal ik zelf - het is mijn huis.
Over een aantal maanden zullen we dit moeten aanpassen maar qua principe zal het gelijk blijven. Gewoon meer naar de en/of rekening en meer dingen samen betalen. Dan ook ws samen sparen - nu ben ik een beetje de bank in geval van grotere uitgaven en moet mijn partner mij haar deel betalen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_189844555
Wij hebben ieder een eigen rekening waar ons salaris op wordt gestort. Vervolgens maken wij beiden naar rato van inkomsten (ongeveer een 80-20 verhouding) een bedrag over naar een gemeenschappelijke rekening. Wel houden we daarbij rekening dat degene met het laatste inkomen een reëel minimum bedrag zelf overhoudt, dus in de praktijk is de verdeling niet precies 80-20. Van die rekening worden alle gemeenschappelijke lasten betaald en sparen we op een gemeenschappelijke spaarrekening. Een van ons beiden houdt op die rekening in de praktijk de boel in de gaten. Zijn er soms wat meer kosten in een maand, dan zorgt die ervoor dat er wat minder gespaard wordt. Eventuele extra incidentele bijdragen voor een vakantie doen we dan weer wel in de verhouding 50-50. Dat is gewoon zo gegroeid, maar komt in de praktijk eigenlijk niet meer voor.

Alle eigen kosten (zoals ieder een eigen auto, kleding, zorgverzekering) betaald ieder voor zichzelf van zijn eigen rekening en wij sparen beiden ook zelf nog op een eigen spaarrekening.

Elk jaar kijken we op basis van de vaste lasten wat de bijdrage per persoon aan de gemeenschappelijke rekening is. Zo zijn we ooit begonnen met een 70-30 verhouding en waren de totale gemeenschappelijke kosten lager dan nu.

Dit werkt voor ons beiden prima. We hebben allebei eigen geld wat we naar eigen inzicht kunnen besteden. Ik moet er niet aan denken om geen “eigen” geld meer te hebben.
pi_189845403
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:05 schreef Elpis het volgende:

[..]

Ehm het is toch ook zijn dochter? Waarom betaal alleen jij dat?
Omdat we dat hebben afgesproken. Gelukkig bestaat het hebben van een kind uit meer dan financiële zaken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 08-11-2019 06:20:39 ]
  vrijdag 8 november 2019 @ 06:02:46 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_189845406
Wij hebben 2 kinderen. Tegenwoordig alleen nog maar een en/of rekening waar alles binnenkomt en alles vanaf uitgegeven wordt. Zowel vaste lasten als andere zaken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')