abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189796474
Ik ben van plan een cirkelzaag aan te schaffen, maar ik twijfel nu erg of ik er 1 op netstroom moet kopen (toch een stukje goedkoper) of accu. Levert een cirkelzaag op accu veel gemak op? Ik heb er nu wel eens 1 gebruikt met netsnoer en het snoer zat me dan vaak in de weg. Aan de andere kant ben ik slechts hobby-klusser, dus wil eigenlijk ook weer niet teveel geld uitgeven aan apparatuur.

Verder nog tips waar op te letten bij aanschaf?
pi_189796534
Bji dit soort powertools zweer ik bij de snoer
pi_189796540
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:52 schreef Daav het volgende:
Ik ben van plan een cirkelzaag aan te schaffen, maar ik twijfel nu erg of ik er 1 op netstroom moet kopen (toch een stukje goedkoper) of accu. Levert een cirkelzaag op accu veel gemak op? Ik heb er nu wel eens 1 gebruikt met netsnoer en het snoer zat me dan vaak in de weg. Aan de andere kant ben ik slechts hobby-klusser, dus wil eigenlijk ook weer niet teveel geld uitgeven aan apparatuur.

Verder nog tips waar op te letten bij aanschaf?
Of de accu's compatible zijn met andere apparaten van hetzelfde merk.
Voordeel:
- je kan 1 set accu's voor meerdere apparaten gebruiken
- meer kans dat de accu's lang op de markt blijven
pi_189797043
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:59 schreef Banaanvragen het volgende:
Bji dit soort powertools zweer ik bij de snoer
Dan ben ik natuurlijk benieuwd waarom?
pi_189797058
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Of de accu's compatible zijn met andere apparaten van hetzelfde merk.
Voordeel:
- je kan 1 set accu's voor meerdere apparaten gebruiken
- meer kans dat de accu's lang op de markt blijven
Ik heb wel een Makita accuboor, maar geen flauw idee of die accu's compatibel zijn met een eventueel aan te schaffen Makita cirkelzaag. Hoe kom ik daar achter?
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:40:21 #6
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_189797109
Een cirkelzaag gebruik je toch 9 van de 10 keer op een plek waar stroom aanwezig is. Ik zou lekker voor één met een stekker kopen.
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:47:53 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189797232
Pro tip: koop een invalzaag, met die linialen hoef je dus niet te kutten met een "rechte" lat en klemmen op de uiteindes.

Verder is accu of snoer gewoon wat je zelf wil. Kom je op onhandige locaties waar een snoer onpraktisch is?
Of hecht je meer waarde aan direct kunnen werken, ipv met een lege accu te staan omdat je die vergeten bent op te laden?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189797286
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:36 schreef Daav het volgende:

[..]

Ik heb wel een Makita accuboor, maar geen flauw idee of die accu's compatibel zijn met een eventueel aan te schaffen Makita cirkelzaag. Hoe kom ik daar achter?
Kijken of je online ergens een accu kan nabestellen voor beide apparaten en dan zien of je dezelfde accu als resultaat krijgt, bijvoorbeeld.

Soms staat het bij de specs / productinfo (type accu)
pi_189797421
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:47 schreef daNpy het volgende:
Pro tip: koop een invalzaag, met die linialen hoef je dus niet te kutten met een "rechte" lat en klemmen op de uiteindes.

Verder is accu of snoer gewoon wat je zelf wil. Kom je op onhandige locaties waar een snoer onpraktisch is?
Of hecht je meer waarde aan direct kunnen werken, ipv met een lege accu te staan omdat je die vergeten bent op te laden?
Heb op alle plekken in en rondom het huis wel stroom, kan me alleen van eerder gebruik herinneren dat het snoer nog wel eens in de weg lag, vandaar de overweging om voor een cirkelzaag met accu te gaan.
pi_189797480
Invalzaag ga ik naar kijken. Zijn er ook nadelen aan t.o.v. een 'gewone' cirkelzaag?
pi_189797487
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Kijken of je online ergens een accu kan nabestellen voor beide apparaten en dan zien of je dezelfde accu als resultaat krijgt, bijvoorbeeld.

Soms staat het bij de specs / productinfo (type accu)
Thnx, ga ik uitzoeken.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:04:16 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189797586
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:58 schreef Daav het volgende:
Invalzaag ga ik naar kijken. Zijn er ook nadelen aan t.o.v. een 'gewone' cirkelzaag?
Niet dat ik weet, het is in principe een cirkelzaag met een voet aangepast voor geleiding, maar als het goed is hoef je niet per sé een liniaal te gebruiken.

Hoezo ligt het snoer in de weg bij jou? Ik houd die gewoon achter me zodat ik er niet in kan zagen of over val.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189797785
Had vooral last van het snoer bij het zagen van wat grotere platen, dat ik dan moest stoppen om de kabel iets te verleggen, maar dat kan ook maar zo aan mijn eigen handigheid liggen dat ik hier last van had. :).
pi_189798413
Ik zou voor thuis altijd voor apparaten met snoer gaan.

Als hobbyist gebruik / misbruik je je spullen waarschijnlijk niet zo heel veel, dan kan goed elektrisch gereedschap erg lang mee gaan. Mijn cirkelzaag doet het over 30 jaar waarschijnlijk ook nog wel. :)

Maar een Li-Ion accu doet het over 30 jaar niet meer. En zijn er dan nog wel passende accu's te koop? Ik ben bang dat de effectieve levensduur van zo'n apparaat korter blijkt. En in aanschaf zijn ze ook al duurder...

Dergelijk gereedschap is leuk voor de pro. Tijd=geld en als je een paar keer niet naar de bus hoeft te lopen voor een verlengsnoer heb je al weer winst. Gewoon doorwerken terwijl de elektricien de groepenkast vervangt, helemaal mooi. Levensduur is dan ook maar van beperkt belang, na 5 jaar is zo'n machine toch afgeschreven. Misschien dat die machines niet eens bezit zijn maar lease.

Privé hoef ik ze niet. De enige reden waarom ik apparatuur op accu zou kopen is als ik het wil gebruiken zonder elektriciteit in de buurt. Dus wil je midden in een weiland gaan zagen? Go for it. Maar als je de zolder er niet mee verlaat zie ik alleen maar nadelen.

Een snoer kan inderdaad wel eens in de weg zitten maar ik gebruik mijn invalzaag altijd met stofafzuiging. Geloof me, die stofzuigerslang is toch al de vervelendste van de twee. :+
pi_189799716
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:44 schreef XanderH het volgende:
Maar een Li-Ion accu doet het over 30 jaar niet meer.
Dit, die accu is binnen een paar jaar waardeloos en het snoer blijft bestaan.
pi_189802822
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:52 schreef Daav het volgende:[...] Aan de andere kant ben ik slechts hobby-klusser, dus [...]
Snoer.

Ik ben ook een amateur en behalve een accuboormachine (en radio) heb ik alles op 230V. Het gaat langer mee en is in veel gevallen goedkoper in aanschaf. De meerwaarde van draadloos is er voor mij onvoldoende om de meerprijs te rechtvaardigen. En ik wil niet het risico lopen dat ik prima machines moet vervangen omdat de accu niet meet verkrijgbaar is. Want laten we reëel zijn: als amateur verslijt je normaal gezien geen professionele apparatuur.

quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:36 schreef Daav het volgende:

[..]

Op https://www.makita.nl/ken(...)-jouw-machine-1.html kun je aan de hand van de kleur, opdruk en ster-markering van de aansluiting voor de accu zien welke accu's er op je boormachine kunnen. Vervolgens check je in de specs van de aan te kopen zaag dezelfde accu gaat.

quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:58 schreef Daav het volgende:
Aanschaf is veelal duurder dan een gewone cirkelzaag.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:53:56 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189803061
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:13 schreef Daav het volgende:
Had vooral last van het snoer bij het zagen van wat grotere platen, dat ik dan moest stoppen om de kabel iets te verleggen, maar dat kan ook maar zo aan mijn eigen handigheid liggen dat ik hier last van had. :).
Ja eens, daarvoor moet je hem vast in een lus leggen op de plank of iemand laten helpen (zie ook meteen de gezaagde plank opvangt)
pi_189803906
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit, die accu is binnen een paar jaar waardeloos en het snoer blijft bestaan.
Toch interessant dat mijn Makita accu’s het al een jaartje of 8 volhouden. Is wel de 18v 4.0Ah.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_189804814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:21 schreef Chinless het volgende:

[..]

Toch interessant dat mijn Makita accu’s het al een jaartje of 8 volhouden. Is wel de 18v 4.0Ah.
Ik gebruik dergelijk gereedschap hooguit twee keer per jaar. Het ding afschrijven over twintig keer gebruiken is best wel een investering.

Maar mijn AEG boormachine en divers ander gereedschap doet het al dertig jaar of langer. Hooguit dat het snoer een keer verdroogt :-)

Wel is het zo dat er in de loop der tijd handiger gereedschap komt zoals bijvoorbeeld met schuurmachines.
pi_189805205
Mijn advies: koop een invalzaag (met liniaal) met snoer.

Linialen zijn geniaal, even secuur zagen als je kunt aftekenen. Bijkomend voordeel van een invalzaag is dat je er (veilig) mee kunt invallen (halverwege een plaat beginnen).

Cirkelzagen maken een hoop stof, dus ik gebruik 'm altijd met een stofzuiger en dan heb je toch al een slang naar de machine lopen.

Ik heb zelf de Bosch GKT 55 GCE, iedere keer weer een genot om mee te (mogen) werken.
pi_189811348
Ik begin ook met mijn gereedschap om te turnen naar accu varianten.
Maar de circelzaag zal altijd op snoer blijven.

Hij hangt sowieso aan de slang van de stofafzuiging. Dus dat extra kabeltje maakt niet uit.
En ook stroom moet je al hebben voor de stofzuiger
pi_189812549
Dank voor jullie reacties allemaal! Ik ga in ieder geval voor een apparaat met snoer of ik een invalzaag neem daar denk ik nog even over na, is toch nog wel weer een stukje duurder in aanschaf.
  woensdag 6 november 2019 @ 09:58:29 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_189812704
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 07:31 schreef Barry1986 het volgende:
Ik begin ook met mijn gereedschap om te turnen naar accu varianten.
Maar de circelzaag zal altijd op snoer blijven.

Hij hangt sowieso aan de slang van de stofafzuiging. Dus dat extra kabeltje maakt niet uit.
En ook stroom moet je al hebben voor de stofzuiger
Je hebt wel draadloze stofzuigers.
  woensdag 6 november 2019 @ 10:04:16 #24
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189812764
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:52 schreef Daav het volgende:
Aan de andere kant ben ik slechts hobby-klusser,
Snoer..
Accu's moeten gebruikt worden, lang op een koude plank liggen is niet hun favoriete bezigheid zeg maar..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189813311
quote:
7s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:58 schreef borbit het volgende:

[..]

Je hebt wel draadloze stofzuigers.
Op accu, ja, maar ook zonder slang tussen stofzuiger en (in dit geval) cirkelzaag?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 6 november 2019 @ 11:51:05 #26
68091 borbit
pi_189814175
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Op accu, ja, maar ook zonder slang tussen stofzuiger en (in dit geval) cirkelzaag?
Zonder stroomsnoer. De stofzuiger springt aan via bluetooth als je gaat zagen. Natuurlijk nog wel een stofzuigslang. Maar enkel de slang werkt wel makkelijker dan slang en snoer. Maar het verschil is niet zo groot dat ik er zelf op over zou stappen.

Zeker bij festool waar je het snoer los kunt koppelen lijkt mij een gecombineerd snoer/slang handig.
pi_189814319
quote:
7s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:51 schreef borbit het volgende:

[..]

Zonder stroomsnoer. De stofzuiger springt aan via bluetooth als je gaat zagen. Natuurlijk nog wel een stofzuigslang. Maar enkel de slang werkt wel makkelijker dan slang en snoer. Maar het verschil is niet zo groot dat ik er zelf op over zou stappen.

Zeker bij festool waar je het snoer los kunt koppelen lijkt mij een gecombineerd snoer/slang handig.
Ja, oke, maar je zit nog steeds met snoer + snoer, dus da's inderdaad geen reden om naar accu-zaag over te stappen.
  woensdag 6 november 2019 @ 12:08:29 #28
68091 borbit
pi_189814461
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:58 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, oke, maar je zit nog steeds met snoer + snoer, dus da's inderdaad geen reden om naar accu-zaag over te stappen.
snoer + snoer? Als je een accuzaag op accu hebt en een stofzuiger op accu heb je heel geen snoeren meer. Natuurlijk nog wel de zuigslang. En genoeg scenario's waar je heel geen stofzuiger nodig hebt.

Grootste voordeel van een snoer vind ik dat je de machine gewoon kunt blijven gebruiken. Die accu's zijn na een paar jaar op. En dan moet je nieuwe halen. Maar dan is het opeens ook een prima moment om over te stappen naar 13,9 volt in plaats van 13,32 of wat ze dan ook verzinnen. Ook dwingt het je een beetje om alles van hetzelfde merk te kopen. Terwijl ik het juist zo mooi vind dat je prima een festool zaagblad op je maakita zaag kan gebruiken.
pi_189814863
quote:
7s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:08 schreef borbit het volgende:
snoer + snoer? Als je een accuzaag op accu hebt en een stofzuiger op accu heb je heel geen snoeren meer. Natuurlijk nog wel de zuigslang. En genoeg scenario's waar je heel geen stofzuiger nodig hebt.

Snoer, slang, om het even. Punt was dat een snoerloos apparaat geen of maar weinig meerwaarde is als je toch aan een slang gebonden bent vanwege afzuiging.

quote:
Grootste voordeel van een snoer vind ik dat je de machine gewoon kunt blijven gebruiken. Die accu's zijn na een paar jaar op. En dan moet je nieuwe halen. Maar dan is het opeens ook een prima moment om over te stappen naar 13,9 volt in plaats van 13,32 of wat ze dan ook verzinnen. Ook dwingt het je een beetje om alles van hetzelfde merk te kopen. Terwijl ik het juist zo mooi vind dat je prima een festool zaagblad op je maakita zaag kan gebruiken.
Eens hoor :Y Bij apparaten op 230V koop ik wat me het meest aanspreekt zonder rekening te houden met een eco-systeem.
pi_189815726
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja dat zijn draadloze slang aansluitingen

:+
  woensdag 6 november 2019 @ 13:44:21 #31
68091 borbit
pi_189815859
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Snoer, slang, om het even. Punt was dat een snoerloos apparaat geen of maar weinig meerwaarde is als je toch aan een slang gebonden bent vanwege afzuiging.
[..]

Eens hoor :Y Bij apparaten op 230V koop ik wat me het meest aanspreekt zonder rekening te houden met een eco-systeem.
Nou ja ik werk ook weleens buiten. Dan dondert het niet dat er wat zaagsel op de grond komt. Dan gebruik ik dus ook geen stofzuiger. En ben ik soms ook wel even bezig met stroom aanleggen. Dan zou een accu wel handig zijn.
pi_189816624
quote:
7s.gif Op woensdag 6 november 2019 13:44 schreef borbit het volgende:

[..]

Nou ja ik werk ook weleens buiten. Dan dondert het niet dat er wat zaagsel op de grond komt. Dan gebruik ik dus ook geen stofzuiger. En ben ik soms ook wel even bezig met stroom aanleggen. Dan zou een accu wel handig zijn.
Dat blijft een persoonlijke afweging, ja. Maar stroom is op zich het probleem niet:

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:56 schreef Daav het volgende:

[..]

Heb op alle plekken in en rondom het huis wel stroom, kan me alleen van eerder gebruik herinneren dat het snoer nog wel eens in de weg lag, vandaar de overweging om voor een cirkelzaag met accu te gaan.
pi_189826044
Snoer...

De kracht van de zaag alleen al, heb nooit een accu machine gezien/gevoeld wat net zoveel kracht heeft als een 230v machine...

Ooit een accu klopboor gehad, duur dingetje maar nee de kracht was behoorlijk maar een 230v kan het niet vervangen.

En daarnaast, zolang er geen accus uitgevonden worden die nooit leeglopen zal ik sowieso nooit overstappen, stel dat een accu op een lading 2 jaar vol blijft dan wil ik wel nadenken, soms wel handig als je plots even bij iemand anders moet klussen.
Interessant he ?
pi_189826228
ik gebruik de zaag vaaj buiten ik had gewild dat ik er 1 op accu had. Ook regelmatig op locaties waar er maar 8 ampere is, opnieuw had ik graag een accu zaag gehad. de volgende wordt er dus 1 op accu.
pi_189827228
Ik heb bijna alles op accu, alleen circelzaag niet, zagen is toch altijd al veel gedoe, zaag pakken, rails pakken, evt stofzuiger, bokjes om op te zagen, dan ligt een verlengsnoer ook zo.
pi_189828188
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:35 schreef Daav het volgende:

[..]

Dan ben ik natuurlijk benieuwd waarom?
Omdat je met een accutool beperkt bent door de maximale accucapaciteit. Er moet namelijk een compromis worden gemaakt tussen gebruiksduur en vermogen, en meestal komt dat het gebruiksgemak niet ten goede.

Praktijkvoorbeeld: ik gebruik wel eens een slijptol op accu. Probleem 1, het ding slaat voortdurend uit als 'ie een keertje harder moet werken. Probleem 2, de accu is in no-time leeg.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_189828371
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 09:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Omdat je met een accutool beperkt bent door de maximale accucapaciteit. Er moet namelijk een compromis worden gemaakt tussen gebruiksduur en vermogen, en meestal komt dat het gebruiksgemak niet ten goede.

Praktijkvoorbeeld: ik gebruik wel eens een slijptol op accu. Probleem 1, het ding slaat voortdurend uit als 'ie een keertje harder moet werken. Probleem 2, de accu is in no-time leeg.
Klinkt wel logisch inderdaad. Toch heb ik wel eens een timmerman gesproken die al z'n materiaal op accu had en daar juist bij zweerde. Waarschijnlijk heeft hij dan wel professioneel materiaal (lees: zware accu's) waarbij je de probleem minder snel hebt.
  donderdag 7 november 2019 @ 11:23:24 #38
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189829690
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 09:53 schreef Daav het volgende:

[..]

Klinkt wel logisch inderdaad. Toch heb ik wel eens een timmerman gesproken die al z'n materiaal op accu had en daar juist bij zweerde. Waarschijnlijk heeft hij dan wel professioneel materiaal (lees: zware accu's) waarbij je de probleem minder snel hebt.
En de handigheid van geen snoer hebben op continue wisselende plaatsen is belangrijker ;)
pi_189834271
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 09:53 schreef Daav het volgende:

[..]

Zwaardere accu's en méér accu's - weer opgeladen voor de volgende leeg is.
pi_189850972
Bedankt voor al jullie tips mensen, denk dat ik hier voor ga: https://www.coolblue.nl/product/416154/makita-sp6000j1x.html
pi_189851858
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 09:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dan moet je misschien een andere kopen :9 ik heb een bosch en dat ding is bere sterk, accuduur is gewoon prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')