abonnement Unibet Coolblue
pi_189777800
Paranoia komt voor bij mensen met en zonder psychotische aandoeningen. Wat is precies het verschil tussen paranoia en paranoia met psychotische aandoening? Want veel mensen die in een psychose verkeren zijn vaak paranoïde.
pi_189777861
Denken dat een paar collegas je proberen te nakken of hele complot theorieen bedenken?
pi_189777922
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 11:06 schreef hoechst het volgende:
Denken dat een paar collegas je proberen te nakken of hele complot theorieen bedenken?
Wat nou als ze dat ook daadwerkelijk proberen?
pi_189777940
Gewoon even DSM-V erop naslaan.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 4 november 2019 @ 11:15:43 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189777989
Als iemand op een forum beweert dat ze met 7 ton schuld in scheiding ligt en bang is om geliquideerd te worden, is dat dan
A) paranoia,
B) een psychotische waan
C) pseudologica fantastica
D) een combinatie van alledrie
E) geen van alle, namelijk...
The love you take is equal to the love you make.
pi_189779180
Verschil is denk ik de oorzaak. De oorzaak kan voortkomen uit wantrouwen door negatieve ervaringen in het verleden. Bijv. als iemand die dichtbij je staat je op jonge leeftijd iets heeft aangedaan waardoor je mensen schuwt.

Bij manie of schizofrenie komt het door de psychose. Het andere zou dan vallen onder persoonlijkheidsstoornis. Iemand kan ook beide hebben.

En niet elke vorm van paranoia is pathologisch.
pi_189779468
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2019 11:15 schreef Lienekien het volgende:
Als iemand op een forum beweert dat ze met 7 ton schuld in scheiding ligt en bang is om geliquideerd te worden, is dat dan
A) paranoia,
B) een psychotische waan
C) pseudologica fantastica
D) een combinatie van alledrie
E) geen van alle, namelijk...
Onmogelijk om te zeggen zonder dat je haar man kent etc. :P of weet bij wie ze schuld heeft
  maandag 4 november 2019 @ 13:50:51 #8
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189780208
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2019 12:39 schreef -Straw- het volgende:
Verschil is denk ik de oorzaak. De oorzaak kan voortkomen uit wantrouwen door negatieve ervaringen in het verleden. Bijv. als iemand die dichtbij je staat je op jonge leeftijd iets heeft aangedaan waardoor je mensen schuwt.

Bij manie of schizofrenie komt het door de psychose. Het andere zou dan vallen onder persoonlijkheidsstoornis. Iemand kan ook beide hebben.

En niet elke vorm van paranoia is pathologisch.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189782395
Paranoia is vaak (al dan niet in lichtere vorm) een onderdeel van psychotische aandoeningen, met name schizofrenie of een waanstoornis, maar kan ook voorkomen bij niet-psychotische aandoeningen, zoals de paranoïde persoonlijkheidsstoornis.

Aldus Wikipedia. Er is dus geen verschil, het kan een onderdeel zijn van een andere aandoening.
pi_189783831
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 16:26 schreef Evilaurian het volgende:
Paranoia is vaak (al dan niet in lichtere vorm) een onderdeel van psychotische aandoeningen, met name schizofrenie of een waanstoornis, maar kan ook voorkomen bij niet-psychotische aandoeningen, zoals de paranoïde persoonlijkheidsstoornis.

Aldus Wikipedia. Er is dus geen verschil, het kan een onderdeel zijn van een andere aandoening.
Dus iemand die paranoïde is , is die dan psychotisch? Ik begrijp het even ook niet meer.
pi_189784134
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:59 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Dus iemand die paranoïde is , is die dan psychotisch? Ik begrijp het even ook niet meer.
Iemand die paranoïde is, is niet per sé psychotisch. Bij iemand met psychoses kan paranoia voorkomen.

Paranoia is ook onderdeel van sommige persoonlijkheidsstoornissen maar kan ook voorkomen bij bijvoorbeeld Alzheimers.

Korte antwoord is dus: nee.
  woensdag 6 november 2019 @ 08:54:16 #12
471637 TomStall
I buried Joey
pi_189811943
Paranoia is volgens mij een soort achterdocht die niet helemaal gegrond is in daadwerkelijke feiten van het moment.

Psychotisch is volgens mij het leven in (overweldigende) waanbeelden. Deze waanbeelden kunnen bestaan uit van alles, waaronder dus ook paranoia: in een echte psychose uit deze zich in (extreme) achterdocht die echt los staat van de realiteit, maar voor de persoon zelf wel degelijk realistisch over komt en beangstigend en/of stressverhogend kan zijn. Stress verhoogd adrenaline, waardoor helder denken NOG moeilijker wordt. Slapen gaat dan ook uiteraard moeilijker, wat op zijn beurt ook weer het helder denken aan tast. Zo ontstaat er een circel die maar moeilijk te doorbreken zal zijn zonder kundige hulp van buitenaf.

Excuus als ik het mis heb, is slechts mijn idee wat ik er bij heb en mijn eigen uitleg. Niet echt opgezocht verder op internet ofzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')