abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189756069
Ik had na wat recenties besloten een My Cloud home te kopen. En ik ga 'm nu terugsturen want de marketing lijkt één grote scam voor dit 160 euro kostende apparaat. Ik zocht een alternatief voor de Airport Time Capsule maar krijg een gehandicapt broertje van Dropbox.

1) Het is geen NAS
Het wordt overal als NAS aangeduid.ik zocht hierin de meest simpele want ik wil gewoon thuis wat foto's, werkbestanden en muziek bewaren en ze vanuit meerdere systemen kunnen benaderen via SMB. 2TB is genoeg.

Het ondersteunt simpelweg geen SMB. Je hangt m aan het modem en moet online een account aanmaken en hebt op de desktop extra software nodig om m via de finder of via explorer te benaderen a la box met een verwijderbare drive. Met oudere systemen kun je niet bij de bestanden.

2) Het is geen home cloud
Zie hierboven. Je bestanden zijn via het net beter te bereiken dan via het thuisnetwerk. WD schijnt Smb te complex te vinden in dit product voor thuisgebruikers (?).

Grootste nadeel hierin is dat als WD z'n servers stopt waar je met je account op moet inloggen je met een onbruikbare HD zit en je bestanden niet meer toegankelijk zijn.

3) Het ondersteunt niet de beloofde formaten muziek
Online valt te lezen dat het de gangbare muziekformaten ondersteunt. In de praktijk geeft de app op de telefoon alleen aan dat het een muziekbestand is en zit er geen speler in zoals b.v. in de Dropbox app waardoor je het thuis niet naar je speaker kunt streamen. Ook kun je 'm niet linken naar een app op je telefoon of anderszijds. Het bestand wordt dus een stuk steen waar je niets mee kunt.

Het blijkt alleen te werken als je een sonos systeen hebt.

4) Een externe HD valt niet te benaderen.
Bij Apple's Time Capsule kun je een 2 of 3 tal schijven via USB aansluiten die je meteen kunt benaderen via SMB. De MyCloud Home ondersteunt alleen de kopieerfunctie met externe schijven.

5) Je kunt geen directories exporteren naar je telefoon.
Als je een muziekalbum wil overzetten of iets dergelijks is dat simpelweg onmogelijk. Het zit allemaal gevangen in de bubbel.

pluspuntjes
- Met USB 3 zet je snel je bestanden over naar de drive
- Losse bestanden kun je via 3rd party software als Solid Explorer razendsnel exporteren.
- Het zal misschien bruikbaar zijn als je voornamelijk Jpg's backupped.

Ik ga me vandaag inlezen over een eventuele hack maar als dat geen uitkomst biedt stuur ik 'm retour. Het is van alles niets en WD lijkt gezien de forumreacties ook niets te willen doen om het een time capsule concurrent te maken. Terwijl dat technisch best kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-11-2019 08:31:40 ]
pi_189756094
Als je 3 seconden op de pricewatch had gekeken voordat je dat kreng kocht had je het geweten.

You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_189756182
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 08:32 schreef Cheeseburgert het volgende:
Als je 3 seconden op de pricewatch had gekeken voordat je dat kreng kocht had je het geweten.

[ afbeelding ]
my bad

net ook een 'cannot connect to the server' error gekregen op m'n desktop :')
(voor iets wat een meter verder staat)

ik zie ook dat de hacks die er zijn de harde varianten zijn waarbij je garantie vervalt.

ik stuur 'm terug
  Moderator zondag 3 november 2019 @ 08:47:45 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189756188
1 is gelul, want ik zie dat ding gewoon als netwerkdrive en kan daar vanaf elke pc en laptop en mediaspeler bij. Niks extra software.

Dat mijn 2 (echte) NASsen wel meer kunnen dan dit apparaat is absoluut waar. Maar als storagr, waar ik m ook voor gebruik, werkt ie prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189756206
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 08:47 schreef CoolGuy het volgende:
1 is gelul, want ik zie dat ding gewoon als netwerkdrive en kan daar vanaf elke pc en laptop en mediaspeler bij. Niks extra software.

Dat mijn 2 (echte) NASsen wel meer kunnen dan dit apparaat is absoluut waar. Maar als storagr, waar ik m ook voor gebruik, werkt ie prima.
Als je inlogt heb je op je desktop in de finderomgeving inderdaad toegang tot muziekbestanden die je kunt afspelen. In de android en iOS app absoluut niet. En dat is basisfunctionaliteit die zelfs Dropbox ondersteunt.
  Moderator zondag 3 november 2019 @ 08:51:07 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_189756223
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 08:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als je inlogt heb je op je desktop in de finderomgeving inderdaad toegang tot muziekbestanden die je kunt afspelen. In de android en iOS app absoluut niet. En dat is basisfunctionaliteit die zelfs Dropbox ondersteunt.
Wtf is finderomgeving. Ik zie m gewoon als netwerkdrive incl een driveletter in mn verkenner/total commander.

In Android ook.
pi_189756226
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 08:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wtf is finderomgeving. Ik zie m gewoon als netwerkdrive incl een driveletter in mn verkenner/total commander.

In Android ook.
Haal je niet my cloud en my cloud home doorelkaar?
  Moderator zondag 3 november 2019 @ 08:58:27 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_189756279
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 08:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Haal je niet my cloud en my cloud home doorelkaar?
Dat zou kunnen, ik weet ook niet wat het verschil is tussen die 2. Beiden worden op het netwerk aangesloten en zou je dus vanaf elk apparaat in je netwerk bij moeten kunnen?

Ik heb wel een 'netwerkverbinding' gemaakt, daar kun je dus ook een driveletter toewijzen en dan staat ie er, net als bv je C: drive. Dat kan dus niet met een Home?
pi_189756368
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 08:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, ik weet ook niet wat het verschil is tussen die 2.
Dat is nogal een punt. Het verschil is groot. Had achteraf ook liever een gewone MyCloud gehad.

quote:
Beiden worden op het netwerk aangesloten en zou je dus vanaf elk apparaat in je netwerk bij moeten kunnen?
Dat gaat dus wel op voor de MyCloud, maar niet voor de MyCloud home. De laatste kun je het beste zien als online opslag zoals Box waar je in dit geval zelf de HD voor in bezit hebt.

quote:
Ik heb wel een 'netwerkverbinding' gemaakt, daar kun je dus ook een driveletter toewijzen en dan staat ie er, net als bv je C: drive. Dat kan dus niet met een Home?
My Cloud geeft toegang tot de data via SMB out of the box, net als de time capsule. MyCloud home gebruikt de SMB drive alleen voor b.v. time machine backups en werpt een muur op naar je bestanden. Er is volgens hetgeen wat er op het forum van WD zelf besproken is door gebruikers ook geen enkele mogelijkheid om je data te bereiken via SMB en WD gaat dit niet veranderen. De enige mogelijkheid is om de schijf eruit te halen en deze via een hacktooltje onder linux geschikt te maken, maar dat is volledig op eigen risico.
  Moderator zondag 3 november 2019 @ 09:10:02 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_189756409
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat is nogal een punt. Het verschil is groot. Had achteraf ook liever een gewone MyCloud gehad.
[..]

Dat gaat dus wel op voor de MyCloud, maar niet voor de MyCloud home. De laatste kun je het beste zien als online opslag zoals Box waar je in dit geval zelf de HD voor in bezit hebt.
[..]

My Cloud geeft toegang tot de data via SMB out of the box, net als de time capsule. MyCloud home gebruikt de SMB drive alleen voor b.v. time machine backups en werpt een muur op naar je bestanden. Er is volgens hetgeen wat er op het forum van WD zelf besproken is door gebruikers ook geen enkele mogelijkheid om je data te bereiken via SMB en WD gaat dit niet veranderen. De enige mogelijkheid is om de schijf eruit te halen en deze via een hacktooltje onder linux geschikt te maken, maar dat is volledig op eigen risico.
Waarom zou je dan ooit voor een Home gaan ipv de normale? Overigens blijft een echte NAS wel prettiger, maar, kost ook wel een stuk meer.

Maar de Mycloud die ik heb is in het gebruik qua data opslaan/benaderen niet anders dan de NASsen.
pi_189756453
Koop serieus gewoon een simpele 2-bay synology, klaar. Desnoods een jonge tweedehands als de kosten een dingetje zijn. Twee goeie disks er in en klaar, kan vervolgens alles wat je wil
pi_189756731
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Waarom zou je dan ooit voor een Home gaan ipv de normale? Overigens blijft een echte NAS wel prettiger, maar, kost ook wel een stuk meer.
Omdat ik zo stom geweest ben om de reviews te lezen op bol en andere verkoopkanalen en niet de pricewatch hierboven :')

quote:
Maar de Mycloud die ik heb is in het gebruik qua data opslaan/benaderen niet anders dan de NASsen.
Dat is perfect, maar de home valt er niet onder.

Ik zie ook niet zo wat de doelgroep is voor de home editie. Misschien zoiets als mensen die hun kiekjes wel online toegankelijk willen hebben maar WD meer vertrouwen dan box of dropbox (?) en daarvoor zelf hun eigen HD willen parkeren thuis. Want voor de rest kun je hier echt niets mee.

Ik heb 'm maar weer retour gemeld. Oersimpele SMB benadering was voldoende geweest om alles op te lossen en er voor te zorgen dat het product nog wat duurzaam wordt omdat je over een x aantal jaren niet met een gestopte server zit. Wil men niet.. dan houdt het op :)
pi_189756747
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:14 schreef Cyanide- het volgende:
Koop serieus gewoon een simpele 2-bay synology, klaar. Desnoods een jonge tweedehands als de kosten een dingetje zijn. Twee goeie disks er in en klaar, kan vervolgens alles wat je wil
goede tip, ik zag ze staan.. alleen een beetje overkill voor wat ik wil. Denk dat ik maar voor een tweedehands Time Capsule ga.
pi_189757041
Ik zou zelf in jouw situatie altijd een Synology of QNAP aanraden, in jouw geval een 2 bay-versie.

Heb je al gekeken of je een harde schijf in je router kan prikken? Wordt het ook een netwerkschijf.
pi_189757099
Tvp
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189757466
Klopt, WD my home cloud ding is een onding.

Heel beperkt in functionaliteit.
Dat is volgens mij klacht nummer 1 erover.
pi_189767609
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 10:01 schreef zarGon het volgende:
Ik zou zelf in jouw situatie altijd een Synology of QNAP aanraden, in jouw geval een 2 bay-versie.
Met name de Ds120j ziet er qua specificaties wel aantrekkelijk uit voor wat ik zoek.

quote:
Heb je al gekeken of je een harde schijf in je router kan prikken? Wordt het ook een netwerkschijf.
Helaas.. een experiabox hier en die heeft dat kennelijk ondersteunt, maar niet meer. Vond wel een instructie die mogelijkheden zou kunnen geven. Dus dat is nog een optie. Anders idd mogelijk nog met een extra router eraan.

bedankt voor de tips!
pi_189768266
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 19:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Met name de Ds120j ziet er qua specificaties wel aantrekkelijk uit voor wat ik zoek.
[..]

Helaas.. een experiabox hier en die heeft dat kennelijk ondersteunt, maar niet meer. Vond wel een instructie die mogelijkheden zou kunnen geven. Dus dat is nog een optie. Anders idd mogelijk nog met een extra router eraan.

bedankt voor de tips!
Als je dan toch voor een echte NAS gaat, dan zou ik je echt van harte eentje met minimaal 2 bays aanraden. Het is echt zonde om geen redundantie te hebben op je NAS; je vertrouwt je data ermee en dat kleine beetje extra beveiliging tegen dataverlies is wel echt fijn.

Ik weet dat je daardoor meer zal moeten betalen, maar het is wel waard.

Het is natuurlijk aan jou om te beslissen hoeveel waarde jouw data heeft, maar achteraf is het altijd balen als je beseft dat je dataverlies tegen kon gaan.
pi_189768437
En als extra info: er zijn twee grote fabrikanten wanneer het aankomt op NAS, Synology en QNAP.

Allebei zijn okay, het verschil zit 'm in waar je voor betaalt.

Synology: Je betaalt voor de software. Deze is mooi en gebruiksvriendelijk. Hardware is over het algemeen zwakker dan QNAP-alternatieven.

QNAP: Je betaalt voor de hardware. Deze is vaak krachtiger dan de Synology-alternatieven. De software is verder ook wel prima, alleen minder gelikt.

Beetje het 'macOS vs. Windows'-idee.

Zelf heb ik ervaring met allebei, je kunt het niet verkeerd doen. Let wel op: duurzaamheid kost geld. Een budget-NAS is okay, maar grote kans dat-ie minder lang meegaat omdat de hardware sneller veroudert.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2019 20:12:52 ]
  woensdag 6 november 2019 @ 00:35:10 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189809169
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 20:10 schreef zarGon het volgende:
En als extra info: er zijn twee grote fabrikanten wanneer het aankomt op NAS, Synology en QNAP.

Allebei zijn okay, het verschil zit 'm in waar je voor betaalt.

Synology: Je betaalt voor de software. Deze is mooi en gebruiksvriendelijk. Hardware is over het algemeen zwakker dan QNAP-alternatieven.

QNAP: Je betaalt voor de hardware. Deze is vaak krachtiger dan de Synology-alternatieven. De software is verder ook wel prima, alleen minder gelikt.

Beetje het 'macOS vs. Windows'-idee.

Zelf heb ik ervaring met allebei, je kunt het niet verkeerd doen. Let wel op: duurzaamheid kost geld. Een budget-NAS is okay, maar grote kans dat-ie minder lang meegaat omdat de hardware sneller veroudert.
Op zou eerder rekening houden met de schijven. Die gaan naar mijn ervaring eerder stuk dan de NAS.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189809232
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:35 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op zou eerder rekening houden met de schijven. Die gaan naar mijn ervaring eerder stuk dan de NAS.
In ieder geval een NAS-schijf halen.

Dan komen er vooral twee merken naar voren:
WD ==> WD Red / WD Red Pro.
Seagate ==> Seagate IronWolf / Seagate IronWolf Pro.
pi_189813136
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 20:04 schreef zarGon het volgende:

[..]

Als je dan toch voor een echte NAS gaat, dan zou ik je echt van harte eentje met minimaal 2 bays aanraden. Het is echt zonde om geen redundantie te hebben op je NAS; je vertrouwt je data ermee en dat kleine beetje extra beveiliging tegen dataverlies is wel echt fijn.
Ik zou ook een 2-bay aanraden, maar ik zou eerder pleiten voor een geautomatiseerde offsite-backup dan voor een 2-bay om dataverlies te voorkomen.

quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 20:10 schreef zarGon het volgende:
Waarom wordt de merknaam S y n o l o g y niet weergegeven in alle posts?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:38 schreef zarGon het volgende:

[..]

In ieder geval een NAS-schijf halen.

Dan komen er vooral twee merken naar voren:
WD ==> WD Red / WD Red Pro.
Seagate ==> Seagate IronWolf / Seagate IronWolf Pro.
Volgens mij zijn er van WD nog meer opties: WD Ultrastar DC (voorheen HGST) en WD Gold (en WD Re en WD Se - als die nog leverbaar zijn).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189828483
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:33 schreef baskick het volgende:

[..]

Waarom wordt de merknaam S y n o l o g y niet weergegeven in alle posts?
busted!, je gebruikt een adblocker
pi_189828893
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 10:01 schreef mschol het volgende:

[..]

busted!, je gebruikt een adblocker
Zeker :Y Die blokkeerde voor zover ik weet nooit affiliate-linkjes. Dáár heb ik 'm in elk geval niet voor.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')